Gå til innhold
Hundesonen.no

Feite opp whippet


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

Meesha er litt tynn for tiden, jeg skulle gjerne hatt mer på han over ribbeina og hoftene. Mulig han er i en vekstperiode da han "plutselig" ble litt for tynn og han mangler litt i "bredde og dybde". Han var hos vet for ikke lenge siden og er frisk, avføring er bra og han er ellers helt normal.

I dag spiser han omtrent så mye han vil ha av tørrfor, Pro plan (enten sensitive eller den med to typer blandet i en pose, husker ikke hva den heter). Fyller skåla 2-3 ganger om dagen og han spiser vel ca 6 dl tørrfor til dagen. I tillegg får han middagsrester av ymse slag, en halv haug godbiter om dagen, dentastix og griseører og slikt diverse.

De siste dagene har jeg blandet i våtfor i frokosten hans, da spiser han mer tørrfor (dette var en slik pølse fra Pedigree som pappa kjøpte til han). Jeg har tenkt på om det kan være lurt å blande inn vogh, norwegian polar(?) eller annet vått i tørrforet for å få i han mer mat. Han har god matlyst men er ikke kjempegira på tørrforet med mindre han er veldig sulten, og han spiser ikke før utpå dagen med mindre tørrforet er blandet med våtfor.

Noen tanker? :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du bare vente, masse vil komme med alder :)

Du kan også prøve andre fortyper (som du selv er inne på, enten blande eller switche helt over en periode). NP og V&H er gode alternativer, som de fleste hunder liker godt. Jeg gav min whippet fri tilgang på V&H ganske lenge, kun siste halvåret jeg har måttet begrense mengden hennes.

Av godbiter kan du prøve fetere alternativer. Det går an å kjøpe rent fett (ister?) og ha på maten (smakelighet + mye kalorier). Osv :)

Det kan også være at han vil spise mer totalt sett, ved å droppe tilgang til godbiter utover dagen - da spesielt snacks som griseører og sånt. Det fungerte bra på min dvergpinscher. Ved å spise "litt" hele dagen så var hun ikke sulten, fjernet tyggebein og lignende - og så økte matlysten og hun spiste totalt sett mer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du bare vente, masse vil komme med alder :)

Du kan også prøve andre fortyper (som du selv er inne på, enten blande eller switche helt over en periode). NP og V&H er gode alternativer, som de fleste hunder liker godt. Jeg gav min whippet fri tilgang på V&H ganske lenge, kun siste halvåret jeg har måttet begrense mengden hennes.

Av godbiter kan du prøve fetere alternativer. Det går an å kjøpe rent fett (ister?) og ha på maten (smakelighet + mye kalorier). Osv :)

Det kan også være at han vil spise mer totalt sett, ved å droppe tilgang til godbiter utover dagen - da spesielt snacks som griseører og sånt. Det fungerte bra på min dvergpinscher. Ved å spise "litt" hele dagen så var hun ikke sulten, fjernet tyggebein og lignende - og så økte matlysten og hun spiste totalt sett mer :)

Takk for svar :) Ja, regner med han ser litt annerledes ut om noen mnd, rett og slett fordi han er ung og fremdeles skal utvikles noe.

Vi har dessverre ikke fryseplass nok til å fore utelukkende vått/rått, må være maks 1kg pølser og det blir vel fryktelig dyrt å fore alene på. Hva er egentlig forskjellen på NP og vogh? Rent fett på maten høres syyyykt nasty men bra ut :lol: Får man kjøpt det på flaske som kan stå i kjøleskapet?

Pleier forøvrig å gi snacks til dessert, men ikke alltid (for å forhindre at han skal la være å spise maten og heller vente på snacks). Kan det være en ide å ha foringstid to ganger om dagen heller enn relativt fritt slik vi har det nå? Godbiter gis forøvrig til trening og når vi går tur og de tør jeg ikke kutte ned på :lol: Litt fjern med forstyrrelser nemlig.. :P

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er alderen :) Men hvis du føler han er for tynn, så kan du blande i frysetørket vom (fås på felleskjøpet og noen dyrebutikker). Det bløtes opp i vann og så tilsettes maten. Det blir ekstra fett.

Ellers er det topp å bruke V&H eller NP i tillegg, særlig hvis de har god matlyst, for da spiser de gjerne litt mer.

Så lenge hunden spiser godt, er det jo flott. :) Tror massen vil komme med tiden. Min kar brukte 3-4 år før han ble bra i kroppen, men mindre raser vil nok ikke bruke like lang tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er alderen :) Men hvis du føler han er for tynn, så kan du blande i frysetørket vom (fås på felleskjøpet og noen dyrebutikker). Det bløtes opp i vann og så tilsettes maten. Det blir ekstra fett.

Ellers er det topp å bruke V&H eller NP i tillegg, særlig hvis de har god matlyst, for da spiser de gjerne litt mer.

 Så lenge hunden spiser godt, er det jo flott. :) Tror massen vil komme med tiden. Min kar brukte 3-4 år før han ble bra i kroppen, men mindre raser vil nok ikke bruke like lang tid.

Så bra :) Han har aldri vært for tynn før, men nå stikker hoftene litt ut liksom.

Hva er forskjellen på frysetørket vom og vanlig vogh? Har du noen tanker om hva som er "best" av vogh/f.tørket vom og NP? Jeg har ikke peil :P

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser jo mye så er nok ikke matlysten det står på, at han ikke er så interessert kommer nok av at han har mat fremme hele tiden (om jeg forstår deg rett?). Bytt ut vanlig tørrfor med høyenergi for er jo en enkel løsning, eller å gi faste måltider kan hjelpe. Og ellers så har du jo alt fra tillegsforing til forbytte å velge i, spørs hvor mye du vil legge i det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent fettmessig er frysetørket vom best. Det kan ikke brukes som rent fôr, men må blandes ut. Vanlig vom&hundemat er blanding av diverse og er mer rent hundememat. Men det kan føre til at hunder får mer appetitt når det blandes i tørrfor og spiser mer, og får mer mat i seg.(og øker vekt) Det samme gjelder NP, men de er begge to like gode til å bruke sammen med tørrforet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ille dyrt å fore på V&H selv om man kjøper kilospølsene, sist jeg regna på det var det fortsatt billigere enn å fore på tørrfor.

Jeg opplevde noe av det samme den perioden jeg prøvde å gi frøkna tørrfor, hun småspiste bare på maten sin, og den var liksom ikke "verdt det", tok ikke så lang tid på V&H før det problemet ble kurrert, og eeeeelsker mat.

Våtforet tas også bort om det mot all formodning ikke skulle bli spist opp i løpet av kort tid. Bidrar til at mat er fantastisk og mangelvare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP (Norwegian Polar) er ikke rått, V&H (vom og hundemat, en produsent, som proplan) er rått. Begge er fullverdige for :) Frystørket vom er bare frysetørket vom, det er ikke fullverdig for, men fint tilleggsfor. :)

Ister får du kjøpt på spesialforetninger, Meny, slaktere og sånt. Kan vel bruke spekk også :P hehe.

Kan kanskje legge til at NP ikke har slått noe særlig an hos noen av mine hunder til nå, men hunder er jo forskjellige. Verdt å prøve uansett, og det kan lagres noe lengre i kjøleskap enn V&H.

Om du har mulighet til å kjøpe inn 5 kg pølse, og dele dem selv, så sparer du ganske mye på det prismessig. Det er lite jobb å dele opp en slik pølse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han spiser jo mye så er nok ikke matlysten det står på, at han ikke er så interessert kommer nok av at han har mat fremme hele tiden (om jeg forstår deg rett?). Bytt ut vanlig tørrfor med høyenergi for er jo en enkel løsning, eller å gi faste måltider kan hjelpe. Og ellers så har du jo alt fra tillegsforing til forbytte å velge i, spørs hvor mye du vil legge i det.

Vi tilnærmet friforer ja, det har fungert godt siden vi fikk han, men nå vurderer jeg å endre på det for å få han til å spise mer evt bare se om det kan hjelpe på vekten. Hva finnes av høyenergifor? Jeg tenker at det er tilpasset hunder som er i hard trening evt mye aktivitet, vi gjør bare ting på hobbybasis og ingenting som kan kategoriseres som noe annet enn lett trening.

Rent fettmessig er frysetørket vom best. Det kan ikke brukes som rent fôr, men må blandes ut. Vanlig vom&hundemat er blanding av diverse og er mer rent hundememat. Men det kan føre til at hunder får mer appetitt når det blandes i tørrfor og spiser mer, og får mer mat i seg.(og øker vekt) Det samme gjelder NP, men de er begge to like gode til å bruke sammen med tørrforet.

Takk for oppklaringen! Tror jeg skal dra på dyrebutikken "vår" og lese innholdsfortegnelser, såvidt jeg har sett fører de alt.

Er ikke så ille dyrt å fore på V&H selv om man kjøper kilospølsene, sist jeg regna på det var det fortsatt billigere enn å fore på tørrfor.

Jeg opplevde noe av det samme den perioden jeg prøvde å gi frøkna tørrfor, hun småspiste bare på maten sin, og den var liksom ikke "verdt det", tok ikke så lang tid på V&H før det problemet ble kurrert, og eeeeelsker mat.

Han spiser tørrforet, er ikke det:-) Spiser bare ikke før utpå dagen om det ikke er vått i det. Men mengden tørrfor han får i seg har steget normalt med vekst og alder og er den samme enten han får vått sammen med det eller ikke. Entusiasmen er litt mer tilstede med vått i riktignok :P

Tror jeg lander på en kombo av tørrfor og vått. Må bare finne ut hvilke typer.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NP (Norwegian Polar) er ikke rått, V&H (vom og hundemat, en produsent, som proplan) er rått. Begge er fullverdige for :) Frystørket vom er bare frysetørket vom, det er ikke fullverdig for, men fint tilleggsfor. :)

 

Ister får du kjøpt på spesialforetninger, Meny, slaktere og sånt. Kan vel bruke spekk også :P hehe.

 

 

Kan kanskje legge til at NP ikke har slått noe særlig an hos noen av mine hunder til nå, men hunder er jo forskjellige. Verdt å prøve uansett, og det kan lagres noe lengre i kjøleskap enn V&H.

 

Om du har mulighet til å kjøpe inn 5 kg pølse, og dele dem selv, så sparer du ganske mye på det prismessig. Det er lite jobb å dele opp en slik pølse.

Takk! Da er kanskje vogh evt f.tørket et safere valg.

Må se hvor stor en 5kg pølse egentlig er, er dårlig på å se for meg sånt :P har sykt liten fryser.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skrive det samme som tekopp, at det ofte er billigere å fôre med VogH enn tørrfôr, men det spørs vel litt på mengden hunden trenger. Vi har bare en liten fryser, men får plass til 5-6 halvkilos pølser i den ene skuffen. Det holder til 12 dagers fullfôring til vår (16 kilos) hund, så blir ikke så voldsomt mange besøk til dyrebutikken :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å skrive det samme som tekopp, at det ofte er billigere å fôre med VogH enn tørrfôr, men det spørs vel litt på mengden hunden trenger. Vi har bare en liten fryser, men får plass til 5-6 halvkilos pølser i den ene skuffen. Det holder til 12 dagers fullfôring til vår (16 kilos) hund, så blir ikke så voldsomt mange besøk til dyrebutikken :)

Kan vel si at jeg ikke helt gidder å fore helt på vått heller.

Er så praktisk med tørrfor :P

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da er kanskje vogh evt f.tørket et safere valg.

Må se hvor stor en 5kg pølse egentlig er, er dårlig på å se for meg sånt :P har sykt liten fryser.

Den er ganske stor, men du legger den jo ikke i fryseren hel. Når du kjøper den, så halvtiner du den, kutter den opp, og legger i poser. Det holder 4 dager i kjøleskap (om du har kaldt kjøleskap), så jeg pleier å ha mat for 4 dager i en pose.

Om du får plass til fem 1-kg pølser vil du i alle fall få plass til en 5kg pølse. Når du legger det inn er det jo halvtint, så du kan skvise det på plass :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ingvildoline høyenergifor er hverken mer eller mindre enn mat med mer kalorier pr kg. Kan brukes på alle hunder i all type aktivitet. Jeg erfornøyd med RC sitt 4800. Er du heldig så har de fortsatt høstsalg med 2 for 1. Bruker stort sett bare det, fordi det virker godt på smak og det er et mye bedre for enn de "vanlige" tørrfora. Som regel mye bedre innholdsfortegnelse på høy.fora enn vanlig for fra samme produsent.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det har litt med alderen å gjøre.

Min har vært og er en hobbyanorektiker. Han er helt frisk, men er rett og slett småspist. Tørrfor er han ikke veldig begeistret for, så jeg forer på vogh. Og da spiser han greit. Jeg har ikke nubbesjans til å få i han to måltider for dagen, så her fores det kun en gang for dagen. Det fungerer for oss. Han la på seg litt på å få bare vogh, så jeg har kuttet ned på mengden og han er nå slank og fin igjen.

Jeg har heller ikke allverdens fryseplass, så jeg vurderer å kjøpe en liten fryser etter hvert, som jeg kan bruke til hundematen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den er ganske stor, men du legger den jo ikke i fryseren hel. Når du kjøper den, så halvtiner du den, kutter den opp, og legger i poser. Det holder 4 dager i kjøleskap (om du har kaldt kjøleskap), så jeg pleier å ha mat for 4 dager i en pose.

 

Om du får plass til fem 1-kg pølser vil du i alle fall få plass til en 5kg pølse. Når du legger det inn er det jo halvtint, så du kan skvise det på plass :P

Orker fremdeles ikke fullfore på vått :lol:

@ingvildoline høyenergifor er hverken mer eller mindre enn mat med mer kalorier pr kg. Kan brukes på alle hunder i all type aktivitet. Jeg erfornøyd med RC sitt 4800. Er du heldig så har de fortsatt høstsalg med 2 for 1. Bruker stort sett bare det, fordi det virker godt på smak og det er et mye bedre for enn de "vanlige" tørrfora. Som regel mye bedre innholdsfortegnelse på høy.fora enn vanlig for fra samme produsent.

Der lærte jeg noe nytt, takk :D Ikke lenge til vi er tomme for tørrfor så da skal jeg se når jeg er på handling.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler V&H Aktiv fullfôr med laks (tidligere 25). :)

Er du villig til å betale mer for det så kommer det jo nå i kjøttboller, jeg synes det personlig bare blir tullete enda jeg er veldig var på lukt, for å dele en en kilospølse fra halvtint (mens den enda er helt fast, 8t ca over natta nederst i kjøleskapet er den akkurat passe), så er der virkelig ikke gris. :) Selv deler jeg dagsposjoner og legger tilbake i fryseren og tar opp kvelden før og legger i kjøleskap, en times tid før så det tiner på kjøkkenbenken, evt. rett fra fryseren bare skylt kjapt i lunkent vann (spesielt fint på sommertid og kan jo serveres ute).

Blir virkelig mer gris av å dele og rense kjøtt til meg selv enn med VH på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, forstår at du ikke ønsker å fullfore på rått. Men fremgangsmåten blir jo den samme selv om du bruker det som tillegg :)

Men det er mange muligheter her, og er du tålmodig så går det seg jo mest sannsynlig til etter hvert også :D

Faste måltider har funket på de fleste av mine, og i det lange løp har matlysten økt. Kun en det bare ble verre på ved å ikke gi fri tilgang, men den hunden var også ekstrem. De fleste kobler raskt at spiser de ikke så forsvinner maten, de blir sultne, og etterhver vil motivasjonen til å spise øke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat uvanlig at ungslamper ikke er så opptatte av mat, så her ville jeg absolutt slutta med fri tilgang, ja. Det kan også være vanskelig å få i han alt han skal ha i ett måltid, så om du kan gi han 2-3 måltider fordelt utover dagen, så kan det også øke apetitten. Prøv deg fram litt. :)

Nå kommer snart ister i butikkene, og det er helt fantastisk for unge hengsler eller hunder som brukes hardt og mye. Det er fryste blokker med fett (smult er den "destillerte" varianten) som kan kuttes i terninger og blandes i mat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tavi var i samme situasjon ga jeg høyenergifôr fra Royal Canin (4800) i to måltider og V&H med laks tilsatt soyaolje i et måltid. :) Funket fjell og oljen ga også svært fin pels :) Dog er det nok viktig med tilvenning, spesielt på oljen, da de ofte blir litt løse i magen om den tilsettes for fort :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe særlig fryserplass, pluss at jeg synes vom er litt ekkelt å håndtere. Så jeg pleier å ha oppi litt boksmat, ala denne, som fremdeles er litt ekkelt, men helt ok. Det øker smakeligheten betraktelig for bikkja mi i hvertfall. Jeg pleier alltid å ha litt tørrfor stående fremme da, for hun er så glad i å spise midt på natta :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville slappet av og lagt skylden på alderen. Det er typisk unghund. Fikk noen kommentarer på at min yngste var tynn på den alderen (vel, det var riktignok fra utstillingsfolk i utlandet som stort sett holder hundene sine litt for fete), men han fikk jo så mye mat han ville ha og massen kom ikke uventet da han ble litt eldre uten at vi gjorde noen endringer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil alderen ja, så det kommer seg. Det var derfor jeg rådet til å ha litt ekstra på ham, for når de kommer inn i denne perioden så blir de kjapt litt beinrangel :) Jeg forer med RC 4800 (Høyenergifor) samt V&H. Hadde jo noen problemer med Lykke da hun var ung ift spising, det gikk litt i rykk og napp - Og hun ble alt for tynn etter min smak i 9-10 mnd alder. Tilleggsforet da med VH, og det kom seg ganske raskt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg stresser meg ikke ihjel, regner med mye kommer etterhvert i tiden fremover også :) Så tusen takk for alle gode råd :) @Alzenas Ja, han var jo "rund og god" i den forstand en whippet kan være rund, og plutselig knipset noen med fingrene også kunne jeg telle ribbein på flere meters avstand :lol:

Skal på fôrshopping i dag, så får jeg se hva vi ender opp med. En kombinasjon av tørt og vått blir det i alle fall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...