Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase for aktiv person


Fjelløper
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg håper forumet kan gi meg noen gode råd angående valg av hunderase J

Jeg er en aktiv person som bor i leilighet. Hunden vil få minst 1 time fysisk trening hver dag, som oftest mer. Med fysisk trening så mener jeg ikke gåtur men hovedsakelig løp (trener til ultraløp, løper mye lange turer men skjeldent mye over 5 timer). Jeg ønsker en hund som elsker å bli med å løpe uansett vær, samt en hund som tåler lengre fjellturer. Kommer ikke til å drive med agility etc. og hunden kan godt være litt egenrådig.

Den ideelle hunden:

  • Kan være alene en normal arbeidsdag
  • Tåler lange løpeturer (4 timer pluss)
  • Rolig inne (stort pluss om hunden kan bli med på kontoret enkelte dager)
  • Tåler fjellturer sommer og vinter (overnatting i telt)
  • Lager ikke så mye lyd (ønsker ikke en hund som har et sterkt instinkt for å varsle hver eneste lille lyd)
  • Kan gå i snø (utelukker for eksempel Jack Russel..)
  • Kan gå ”off leash” (utelukker nok de fleste polarhunder)
  • Er selvsikker og ikke redd folk eller andre hunder (fordel om hunden kan bli med å kitesurfe, den vil da ligge rolig i skyggen på stranda når jeg er ute på vannet)

Har ingen store preferanser knyttet til pelsstell men en fordel om hunden har en pels som er grei å holde rein da det aller meste av løpingen foregår i skogen.

Jeg er klar over at det kreves en del jobb for å få den ideelle hunden, det jeg ønsker er en rase som gir et godt utgangspunkt for å oppfylle punktene over. Det viktigste er at hunden blir en god kompis, om hunden skulle vise seg å ikke bli den ideelle hunden jeg hadde forespeilet meg så vil jeg fortsatt være glad i hunden og den vil ikke bli omplassert etc..

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe hund før om ca. 1,5 år og kommer til å koordinere dette med ferie/jobb slik at valpen ikke vil være alene i starten.

Jeg vil tro enkelte fuglehunder vil kunne passe meg bra..

Tips mottas med stor takknemmelighet J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent har vorsteh som løpekompis i all slags Vær.

Den må ha sovepose i teltet når det er kaldt og dekken når den er i ro på kalde dager.

Den er visstnok kontrollerbar når det kommer til jakt på alt unntatt fugl. Men den er ikke mer interessert enn at den fint kan løpe løs.

Tror han er fra trekklinjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå har jeg min tredje vorsteh og det første jeg tenkte på var vorsteh til deg. Foreløpig har jeg ikke opplevd så mye kulde med korthåren som jeg har gjort med strihåren men dem elsket kulde like godt som varme. Ingen klabbing i pelsen på noen av dem. Du må så klart legge ned jobb i dressuren og da bruker dem å være kontrollerbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på gruppen med stående fuglehunder ja, vorsteh er en fantastisk rase; veldig allsidige hunder med godt gemytt og de elsker å løpe (de fleste hunder setter pris på mye mosjon). Settere er heller ikke å forakte, men der ville jeg vært nøye mtp helse og konstruksjon hos foreldedyr og slekt forøvrig (det bør man være uansett, men det er ikke til å legge skjul på at endel jakthunder avles med fokus på jaktegenskaper, og det tas ikke alltid så mye hensyn til konstruksjon og helse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker setter, pointer, vorsteh eller lignende kan passe bra, evt også breton om du ønsker noe litt mindre, ulemper der er jo lite pels så man må ha med evt dekken/hvilepose etc ved pauser/overnattinger e.l. i kaldt vær og de har jo ganske stor radius løs sammenlignet med feks gjeterhunder. Men, de er glade i fysisk aktivitet og fine turkompiser, og de er relativt enkle i hverdagen. Alaska husky er sikkert et fint alternativ, men da finnes jo alltids en viss risk for at du får en av de som ikke kan gå løse, så da spørs det jo hva man legger mest vekt på. Flere i gruppe 1 kunne nok egnet seg godt, border collie, kelpie blant annet. Enda flere om du firer på kravet om varsling osv. Spm her er vell bare om man får kjøpt hund fra en god oppdretter om man ikke har noen ambisjoner om å trene noe hundesport. Det samme går vell for retrieverne (golden, labrador feks), tenker først og fremst på hunder etter såkalte jaktlinjer, som ofte er litt lettere bygd og mer aktive.

Det er stor forskjell for en hund å løpe i bånd og det å løpe løs. Samme med å "bare" løpe kontra løpe å trekke. Men 4 timer løping i terreng er jo langt og lenge så jeg ville nok helst ha satset på typiske veldig aktive hunder, slik at det blir hyggelig både for deg og hunden. Det går jo ikke bare på om de greier det eller ikke, men like mye om de liker det og dermed har motivasjon for å løpe å det har ikke alle. Og kjøper man en litt mindre aktiv rase å tenker at det går bra så lenge den får løpe løs så må man jo isåfall huske på at det ikke er sikkert at hunden kan gå løs hele tiden og da evt ta med i betraktningen hvilke problemer det evt måtte forårsake. Har jo mer å velge i om man firer på slike krav, men er det viktig for deg å løpe å få løpt gjevnt og ofte å ha det hyggelig på turen så er det nok smart å velge hunder fra det øvre sjiktet ifht aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som en greyhound kan passe. Men da må du ha den i teltet sammen med deg, og bruke dekken om vinteren. Forutenom det er det veldig aktive hunder, rolig inne, lager ikke mye lyd, sosial og trivelig, lange bein som tåler litt snø, kan være løs hvis de har god innkalling. Har bare hatt to selv da, og har ingen problemer med å ha dem løs, ingen stor radius heller på dem. Holder seg der du er. Men jeg vet at det kan være individuelle forskjeller ute å går, samt jeg bor ganske øde til. (lite forstyrrelser)

Men det er mange hunder som kan passe av de større rasene! Så du kan nok velge å vrake en god del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker også på stående fuglehunder først. I hovedsak vorsteh eller setter. Ulempen er at de har relativt stor radius når de løper løs og har ikke veldig god pels. Men de passer fint som løpekompis og vil nok henge med på de lange turene også. Vil du ha en mer førerorientert hund ville jeg sett på border collie og tervueren (moderate brukslinjer) De er ikke løpegale på samme måte, men har både kropp og hode til å løpe lenge og de holder seg nærmere og er mer opptatt av deg ennå fuglehundene. God og praktisk pels. Men jeg tror fuglehund er mer midt i blinken for deg :)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vorsteh kommer i tre hårlagsvarianter. Til løping så holder alle tre, men når det gjelder overnatting ute på vinteren men telt så vilel jeg gått for strihårsutgaven. Dette for den holder bedre på varmen enn korthår og tror at langhårsvarianten kan slite med klabbing i hvisse føre forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatiner er ikke en helt dum rase å kikke på nei :)

  • Kan være alene en normal arbeidsdag Ja
  • Tåler lange løpeturer (4 timer pluss) Ja - opprinnelig ble rasen brukt som følgehund til hestevogner, stor utholdenhet.
  • Rolig inne (stort pluss om hunden kan bli med på kontoret enkelte dager) Ja
  • Tåler fjellturer sommer og vinter (overnatting i telt) Ja (men må få dekken/ligge i soveposen/egen sovepose høst og vinter. Kalde sommernetter og forsåvidt.
  • Lager ikke så mye lyd (ønsker ikke en hund som har et sterkt instinkt for å varsle hver eneste lille lyd) En stille rase. Min er nærmest lydløs (bortsett fra ett og annet vakt-boff)
  • Kan gå i snø (utelukker for eksempel Jack Russel..) Ja
  • Kan gå ”off leash” (utelukker nok de fleste polarhunder) Ja
  • Er selvsikker og ikke redd folk eller andre hunder (fordel om hunden kan bli med å kitesurfe, den vil da ligge rolig i skyggen på stranda når jeg er ute på vannet) Ja - men regner med at du binder hunden fast i noe når du stikker ut i vannet? Du kan ikke regne med at hunden blir liggende om det kommer noen spennende hunder eller mennesker forbi. Rasen er iallefall glad i både mennesker og hunder. Ikke alle er like begeistret for hunder av eget kjønn.

Også er de omtrent selvrensende. Var på et jorde med dalmatineren og en bedlington terrier. Dalmatineren klarer ikke dy seg når han finner gjørmehull, så han stuper såklart oppi. Og bedlington terrieren etter... begge ble brune og gjørmete. Men da vi var kommet tilbake til bilen var dalmatineren omtrent like hvit igjen, mens bedlington terrieren måtte hives i dusjen. Dalmatineren røyter endel, men til gjengjeld er den altså nærmest selvrensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Puddel og puddelvarianter hadde jeg droppet for dem vil kreve mye pelsstell eller mye klær siden det er snakk om å løpe i skogen hver dag. Pluss vanlig pelsstell. Syntes pudler er artige typer, men er usikker på om dem holder på lange løp.

Strihårs vorsteh som jeg har anbefalt slipper stelling av pelsen utenom å nappe ned noen ganger i året til ingen ting. Jeg brukte å nappe ned to ganger i året også greide jeg skjegg og barter en gang i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorsteh. Stri-eller korthår. Og radiusen er ikke så voldsomt stor som mange frykter hvis man legger ned litt arbeid i innkalling. Jeg har løpt med vorsteh løs rundt bena når jeg har hatt vorsteh. Og den har feks mye mindre radius enn irsk setter.
Korthår går godt å løpe med om vinteren også, og ha med på fjellet, så lenge man har dekken/pose/underlag når man setter seg ned/overnatter i telt. Vorsteh som er mye ute får tykkere pels enn de som er mindre ute.
Ift det å ha andre raser enn fuglehund med de egenskapene du ser etter, så er min erfaring at få andre raser har samme løpsglede og løpsvilje. De fleste raser løper nok en rimelig grei tur, men neppe 3 - 4 timer nonstop. Der er vorsteh/setter uovertruffen. Huskier løper langt i flokk, men en og en er de "tammere" i driven av seg.
Så vorsteh(ev setter) er de raser som kommer nærmest det du ser etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på Irsk Setter :wub: (Farget av at jeg liker den best, har erfaring med settere av alle typer.)
Ulempen er at de går langt, men hvis man trener mye og riktig innkalling fra de er små så kan det fungere ganske greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for husky om jeg hadde hatt de kravene. Enten alaskan husky eller siberian husky. Da må du såklart regne med å ha hunden i bånd. Ellers er det nok ikke feil med en malamute eller grønlandshund fra linjer som ikke blir for store og som virkelig brukes. Her er det også stor risiko med høy jaktdrift. Om du ikke vil ha rein båndhund bør du nok gå for en setter eller vorsteh, men disse er ikke like hardføre i forhold til overnatting ute hele året med mindre de får sovepose og/eller dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Gordon Setter hadde elsket det livet du skisserer, det samme med de irske og de engelske setterne jeg kjenner og har kjent. Det var ingenting hun likte bedre enn lange løpeturer, skiturer og fjellturer. Hun var lydløs inne, en utrolig myk og behagelig hund som var fryktelig lettvint i hverdagen så lenge hun fikk løpe nok. Hun var grei å ha løs, men en jakthund er en jakthund - og du må nesten regne med å få en hund med større radius om du kjøper en fuglehund, i forhold til om du kjøper en hund som er avlet for å være litt mer førerorientert. Om jeg hadde bundet henne i et tre ved stranden hadde hun ligget der til jeg kom tilbake, ikke noe problem. Men det er litt viktig å kjenne på hva som er viktigst for deg - og henger det høyt å kunne ha hunden løs mens du løper i skogen f.eks., så ville jeg nok sett på andre raser enn jakthundene. Jeg ville ikke gått for puddel mtp. pelsen - du skal være interessert i pelsstell for at det er noe du vil da på deg. Ellers - hva med Flatcoated retriever? Jeg kjenner ikke rasen fryktelig godt annet enn at et familiemedlem har hatt flere, og de var gjerne med på ukesturer på fjellet og lignende - gode turhunder som samtidig var enkle å ha løse, førerorienterte av natur og lettvinte så lenge de fikk nok mosjon. Dalmatiner er også et godt valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med hund og teltlivet fra før, men jeg kjenner mye mer på dette med pels og funksjonalitet enn jeg trodde jeg kom til å gjøre med nye hunden min. Forrige hunden vår var en border collie med kort pels, men samtidig veldig god underull. Fikk aldri klumper under potene, aldri noe snø som hang fast under buken eller i fanene, ergo heller ingen snø som tiner og gjør ting vått når hunden kommer inn i teltet. Pga den gode underulla frøs hun heller aldri (så godt som i hvert fall), så hun trengte aldri eget dekken/pose. Hvis det var vannvittig kaldt lå hun i mellom oss når vi spiste lunsj og om natta lå hun jo i mellom soveposene våre, så hun slapp å fryse.

Når jeg nå skulle han ny hund, hadde jeg noen av de samme kravene som deg, bortsett fra at jeg løper langt i fra så langt som deg, men jeg er aktiv i en eller annen form hver dag, og trengte en hund som kunne være med på telttur både sommer og vinter. Han har passe lang pels, lang nok til at han holder formen "til vanlig", men det fester seg også noe snø under potene hans og i fanene. I tillegg er han såpass bar på magen, at når kuldegradene kryper nedover og vi skal være i ro, trengs det nok et dekken. Og jeg skal ærlig innrømme at når jeg spinker og sparer på vekt og plass i sekken (spesielt på vintertur, da blir det fort tungt og trangt), så er det litt dumt å måtte bære med et dekken og en sovepose til hunden.

Men for meg var førerorientering og det at jeg skulle bruke hunden aktivt i hundesport veldig viktig, dermed ble det ingen husky. Men er ikke dette med at hunden kan gå løs det viktigste, hadde jeg lett gått for husky. Stående fuglehunder passer nok også supert, men de setterne jeg har vært borti har både trengt dekken og fått masse snøklumper i pelsen, så den er ikke alltid like praktisk. Strihåra vorsteh stiller kanskje sterkest der? Eller så tenkte jeg også på flat. Happy, go lucky hunder, som ikke har noen problemer med det aktivitetsnivået.

Eller så er da, som nevnt, den aller beste turkameraten jeg har vært borti, den bc-tispa vi hadde. Så hadde jeg visst at jeg fikk akkurat en sånn hund, hadde jeg glatt gått for det :) Gitt at du trives med gjeter-mentaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også setter kan passe bra, men de har ofte stor radius. Mine har også det, selv om jeg har jobbet med mye innkalling og det å holde seg i nærheten, men det er ikke naturlig for dem. De får ikke løpe løs hvor som helst, kun på områder hvor det ikke gjør noe om de løper langt (langt unna biler og bebyggelse), men den ene har mindre radius enn den andre og kan gå løs flere steder, men da må jeg jobbe hele tiden. Det finnes også settere som naturlig holder seg mer i nærheten, poenget mitt var bare det at noen ganger er det ikke "bare" å trene innkalling, for mange kan ha en stor trang, som virker innebygd, til å løpe og løpe. Og om en da roper på de, så kommer de, men de vil da ut igjen å løpe, så man kan ikke slappe av for da setter de inn tredjegiret. Så om radius er viktig, sjekk linjene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, stod ingen plass da jeg meldte meg inn, at blandingshunder var ulovlig å snakke om

Men hvorfor mener du at en puddelblanding er bedre enn f.eks. en renraset puddel eller labbe/golden/whatever?

Jeg tror egentlig veldig mange raser kan passe deg TS. Både Vorsteh (hadde nok vært super) som noen har nevnt, men jeg ville også sett på Huskyene. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...