Gå til innhold
Hundesonen.no

Har valpepris på alle raser gått opp flere tusen?


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Det kan jo være fordi du begynte med "litt overskudd?" noe jeg skrev, og da handlet det ikke bare om labrador.

Virket som du brukte rasen kun som et eksempel da.

Det er veldig normalt å gå med et overskudd gitt at du har hunder som faktisk evner å reprodusere seg, å få en en eller to valper på hvert kull gjennom mange år er ikke tegn på "det skal være sunt å være vakker". Drar man til Russland eller USA tre ganger i året for å observere en hund man synes passer kan man betegne avl som en oppslukende og dyr hobby.

Hadde man gått så mye i minus hver eneste gang hadde man ikke holdt på med avl, det er ganske enkelt. Overraskende mange oppdrettere er hjemmeværende av ymse årsaker, tror dere at det er tilfeldig? Å ha hund er et hyggelig tidsfordriv, men det kan også spe på inntekten.

Ang enkeltmannsforetak, hvor mange er det som betaler skatt på valpekull da? Tilnærmet ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På diskusjonen her høres det nærmest ut som jo lavere pris du tar, jo mer seriøs er du. Noen her påstår at på et gjengs labradorkuyll sitter du igjen med et overskuddpå 60000 ! Kan jeg få oppskriften,

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva du egentlig mener? På den ene siden er du kritisk til folk som forsøker å gjøre en god jobb med å hente inn egnet/nytt/bra avlsmateriale og kritiserer dermed bruke

Jeg får ikke det regnestykket til å gå opp. Mine utgifter i forbindelse med et valpekull er mye høyere enn 30 000. Normal pris kun for parringen er 25 - 30 000 inkludert reise, drivstoff, avspasering

Dette er OT, men:

Jeg kjenner ingen "vanlige"oppdrettere som driver enkeltmannsforetak og får igjen utgifter i forbindelse med skatten forøvrig. Har hørt om de som har forsøkt :)

Nå vet jeg ikke om det er mulig, men jeg ville sjekket det med enkeltmannsforetak. Og uansett så må jo oppdrettere skatte av inntektene (over 10 000?) for et valpekull, og da trekker dere vel fra alle utgiftene (noe som er ALT du bruker på hundene). Noe å tenke på hvis du ikke allerede har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er OT, men:

Nå vet jeg ikke om det er mulig, men jeg ville sjekket det med enkeltmannsforetak. Og uansett så må jo oppdrettere skatte av inntektene (over 10 000?) for et valpekull, og da trekker dere vel fra alle utgiftene (noe som er ALT du bruker på hundene). Noe å tenke på hvis du ikke allerede har gjort det :)

Fortsetter OT'en for det er ikke så lett som det.

Det er forskjellige hensyn skatteetaten legger til grunn for næringsbegrepet:

"Hovedvilkår som må være oppfylt for å anse en inntektsgivende aktivitet som næringsvirksomhet er at:

- Virksomheten skal skje for utøverens egen regning og risiko.

-Egen regning vil typisk innebære at skattyter selv må dekke kostnadene i forbindelse med virksomheten, f.eks. kostnader til materiale, kostnader til drift og har egne driftsmidler.

-Egen risiko innebærer at skattyteren selv har ansvaret for den kontraktsmessige oppfyllelsen av oppdraget og har ansvar for å dekke eventuelt underskudd. Ansvar for den kontraktsmessige oppfyllelsen vil f.eks. foreligge hvor skattyter har reklamasjonsansvar /erstatningsansvar dersom oppdraget ikke er utført i samsvar med det som er avtalt. Videre vil skattyteren ikke ha krav på vederlag dersom oppdraget ikke utføres.

- Oppdragene må være av et visst omfang og varighet, som normalt tilsier flere oppdragsgivere samtidig eller etter hverandre.

- Virksomheten må være egnet til å gi økonomisk overskudd.

- Virksomheten må innebære aktivitet, enten ved at den næringsdrivende er aktiv selv eller har ansatte som utfører arbeidet. " Hentet fra Sticos.

En vanlig oppdretter som kun har 1-2 kull i året vil gjerne ikke gå under punktet "visst omfang" og egnethet til økonomisk overskudd. Jeg har hatt noen saker inne til skatteetaten, og har fått beskjed om at det er hobby, og derfor skal det ikke skattes av og virksomheten kan ikke registreres for mva selv om omsetningen bikker 50.000 kr.

Unntaket her er gjeterhunder som en bonde eier. Man får kostnadsført utgiftene til en gjeterhund som brukes aktivt i drifta, men det innebærer også at inntekter knyttet til gjeterhunden også inntektsføres.

Hvis dere vil lese litt mer kan dere gå inn her : http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/Hobbyellernaering.pdf

OT slutt :D

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at om man har hannhund selv og ikke bryr seg så hardt så kan man tjene penger på avl. Men hvor mange oppdrettere gjelder det da egentlig? Det ser man jo flere gode eksempler på, f eks i Drøbak. De er vel likevel mindretallet selv om de til sammen produserer mange hunder. Men er løsningen for å bekjempe dette at seriøse oppdrettere går ned i pris? Seriøse og gode oppdrettere har ofte venteliste, selv om det er overskudd av hunder på markedet.

Hannhund, registrering og veterinær kostet forøvrig meg nærmere 30'.

Ja ja, 6*15,000 er enda 90,000nok. Dus kriver det kostet deg nærmere 30k for en del utgifter, men la oss si 30k for enkelhetens skyld. Da satt du igjen med 60,000 norske kroner etter ditt valpekull. Jeg kjenner jeg formelig får lyst å avle hund, når jeg ser på hvordan jeg lever på 0 til 0 kroner hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at man kan trekke fra så mye så det ikke er "lønnsomt" for skattemyndighetene?

Det er lønnsomt for staten at vi betaler skatt.

At noen forsøker å trekke fra kreti og pleti er vel ikke noe nytt, det betyr ikke at det tas til følge. Jeg trenger mat for å overleve, men jeg leverer altså ikke matregningene mine inn til revisoren min. Bikkjene trenger også mat, det hadde jeg heller ikke satt opp. Men igjen, folk er forskjellige. Tjener man over fritaksgrensen på hundehold bør man skatte, og den grensen er ikke særlig høy. Staten pleier normalt sett ikke å takke nei til inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bikipile

Så om man går 60-250 000 i pluss hvert år så skal ikke dette skattes av? Det er jo nokså store summer det er snakk om enkelte ganger.

Dreier det seg om så store overskudd over flere år er virksomheten naturligvis egnet til å gå med overskudd, man viser jo da også at det er et visst omfang og varighet, og da blir fort det en helt annen sak.

Men du må kunne dokumentere det godt :)

Travhester bl.a. er svært vanskelig å få godkjent som virksomhet, selv om man har hatt en svært god sesong. Man må da kunne dokumentere at dette ikke kun var en "blaff".

Grunnen til at dette er såpass strengt er jo det at skatteetaten ikke blir så veldig fornøyd hvis man år etter år etterpå kan føre opp underskudd i selvangivelsen som reduserer skatten, eller hele tiden får utbetalt til gode mva (svært enkelt forklart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, 6*15,000 er enda 90,000nok. Dus kriver det kostet deg nærmere 30k for en del utgifter, men la oss si 30k for enkelhetens skyld. Da satt du igjen med 60,000 norske kroner etter ditt valpekull. Jeg kjenner jeg formelig får lyst å avle hund, når jeg ser på hvordan jeg lever på 0 til 0 kroner hver måned.

Hehe hadde du enda hatt rett, da hadde kontoen min vært lykkelig :D

Men tre uker tapt arbeidsinntekt må også regnes med, og blodprøver i forkant, UL, røntgen, veterinærutgifter i forbindelse med syk tispe, for og annet valpeutstyr, spesialfor til nevnte syk tispe og litt annet småsnacks. Sett i gang, se hvor rik du blir :D

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at det er legitimt å ha inntekter på opptil 200 000 i året uten å skatte fordi man uansett hadde trukket fra mesteparten?

Det var kun et forslag fra min side om hvorfor skattemyndighetene ikke vil ha oppdrettere.

Det er lønnsomt for staten at vi betaler skatt.

At noen forsøker å trekke fra kreti og pleti er vel ikke noe nytt, det betyr ikke at det tas til følge. Jeg trenger mat for å overleve, men jeg leverer altså ikke matregningene mine inn til revisoren min. Bikkjene trenger også mat, det hadde jeg heller ikke satt opp. Men igjen, folk er forskjellige. Tjener man over fritaksgrensen på hundehold bør man skatte, og den grensen er ikke særlig høy. Staten pleier normalt sett ikke å takke nei til inntekter.

Selvfølgelig vil de aller fleste trekke fra det dem lovlig kan trekke fra.

Staten pleier som regel ikke å takke nei til inntekter, så da er det vel en grunn til at de gjør det med oppdrettere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreier det seg om så store overskudd over flere år er virksomheten naturligvis egnet til å gå med overskudd, man viser jo da også at det er et visst omfang og varighet, og da blir fort det en helt annen sak.

Men du må kunne dokumentere det godt :)

Travhester bl.a. er svært vanskelig å få godkjent som virksomhet, selv om man har hatt en svært god sesong. Man må da kunne dokumentere at dette ikke kun var en "blaff".

Grunnen til at dette er såpass strengt er jo det at skatteetaten ikke blir så veldig fornøyd hvis man år etter år etterpå kan føre opp underskudd i selvangivelsen som reduserer skatten, eller hele tiden får utbetalt til gode mva (svært enkelt forklart).

Travhester er noe helt annet enn hunder, de skal jo faktisk kunne fungere også.

"Fordelen" med hundeavl er at man avler bare bikkjene er tilstrekkelige eksteriørt sett, ofte avler man uansett. Man får et kull, beholder ei eller flere tisper, og vedkommende skal "selvfølgelig" gå i avl om ca 2 år. Etterhvert som årene går har man flere og flere tisper å spille på, de som har holdt på i noen år har gjerne 2-5 kull i året, og de nedkommer gjerne hos fôrverter som tar det meste av regningen når alt kommer til alt. Dette utgjør massive summer dersom hundene gir gode kull. En av landets største mopseoppdrettere (disse hundene burde jo blitt forbudt å avle på) er vel i skrivende stund på sitt 8-9 eller 10 kull, det er vanskelig å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å ta mye mer for en valp, jeg vil ikke prise meg ut bare fordi jeg har en sjelden rase. Jeg vil heller ha gode valpekjøpere, som har satt seg inn i rasen, og som er interessert i å jobbe med hundene.

:heart:

Jeg synes det er viktig å ha i mente at til tross for at en som seriøs oppdretter ønsker å gjøre noe bra for rasen en avler på, så er det fortsatt noe en velger å investere tid, penger og følelser i. I mine øyne går det ikke an å sammenligne sitt oppdrettervirke med en som gjør noe uselvisk for andre og som fortjener all lønn i verden og himmelen eller det å ha en vanlig dagjobb, så det å snakke om timelønn som oppdretter og utgifter til diverse annet en velger å ta med hunden på blir litt absurd. På den annen side, så er det ikke i seg sjøl noe moralsk forkastelig å åpent og ærlig innrømme at en har et kull ekstra et år fordi en skal finansiere noe. Jeg veit feks om flere som har kull for å finansiere importer eller "studieturer" til utlandet. Hvordan er det annerledes enn å skulle pusse opp kjøkkenet? Bare dersom en har svært høye tanker om "oppdrettergjerningen" (legg gjerne til passende himmelkor-lydspor her). Hvorfor er det sånn en motstand mot å innrømme at det selvsagt er ålreit om en tjener litt på kullet sitt? Synes nærmest det går sport i martyr-oppdrett, jeg.

Jeg "tapte" sjøl tusenvis av kroner i sommer da tispa mi gikk tom, men sånn er det, liksom. Jeg synes likevel ikke at argumenter som at "fordi alle andre priser så høyt" eller det at en har brukt uhorvelige mye penger på import eller sperm eller parringstur er gode nok grunner til å stadig skru opp prisen. Poenget med å drive oppdrett er jo å lage ålreite bikkjer som eierne blir fornøyde med iht deres ønsker og behov, og da er det jo litt ålreit om folk faktisk har råd til hundene.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hadde du enda hatt rett, da hadde kontoen min vært lykkelig :D

Men tre uker tapt arbeidsinntekt må også regnes med, og blodprøver i forkant, UL, røntgen, veterinærutgifter i forbindelse med syk tispe, for og annet valpeutstyr, spesialfor til nevnte syk tispe og litt annet småsnacks. Sett i gang, se hvor rik du blir :D

Du er lærer og du jobbet overtid/avspaserte. Jeg antar at du har forsikret hundene dine og i tillegg var vel noen av de utgiftene lagt med de 30 000. Bruker du mer en 15 000 på mat, snacks og inngjerding som du får på Felleskjøpet til 200 kr er du dyr i drift. De fleste går nokså greit i pluss med et normalt kull og så stiv valpepris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Travhester er noe helt annet enn hunder, de skal jo faktisk kunne fungere også.

"Fordelen" med hundeavl er at man avler bare bikkjene er tilstrekkelige eksteriørt sett, ofte avler man uansett. Man får et kull, beholder ei eller flere tisper, og vedkommende skal "selvfølgelig" gå i avl om ca 2 år. Etterhvert som årene går har man flere og flere tisper å spille på, de som har holdt på i noen år har gjerne 2-5 kull i året, og de nedkommer gjerne hos fôrverter som tar det meste av regningen når alt kommer til alt. Dette utgjør massive summer dersom hundene gir gode kull. En av landets største mopseoppdrettere (disse hundene burde jo blitt forbudt å avle på) er vel i skrivende stund på sitt 8-9 eller 10 kull, det er vanskelig å henge med.

Ja, og driver man i så stort omfang burde man ihvertfall sende inn en søknad og se om man får det godkjent hos skatteetaten (det er tross alt de som skal vurdere om det går under næringsbegrepet eller ei).

Er man usikker på om dette burde gå under næringsbegrepet så er det jo bare å søke skatteetaten (bedre en gang for mye enn en gang for lite). Litt info om det kan man finne her : http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er lærer og du jobbet overtid/avspaserte. Jeg antar at du har forsikret hundene dine og i tillegg var vel noen av de utgiftene lagt med de 30 000. Bruker du mer en 15 000 på mat, snacks og inngjerding som du får på Felleskjøpet til 200 kr er du dyr i drift. De fleste går nokså greit i pluss med et normalt kull og så stiv valpepris.

Ja, jeg jobbet overtid uten å få betalt for det - det er mulig du regner det annerledes, men det er vel fremdeles tapt arbeidsinntekt. Og på grunn av egenandelen så var det ikke mye å hente på forsikringen nei :)

Men som jeg har sagt tidligere, om man ser kun på kroner og øre og kun akkurat i forbindelse med selve dette kullet så gikk det i pluss. Om man ser bort fra helsetesting, mentaltesting, utstilling, kurs og alt annet i forkant..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kun et forslag fra min side om hvorfor skattemyndighetene ikke vil ha oppdrettere.

Selvfølgelig vil de aller fleste trekke fra det dem lovlig kan trekke fra.

Staten pleier som regel ikke å takke nei til inntekter, så da er det vel en grunn til at de gjør det med oppdrettere da?

Ja, men jeg lurer oppriktig på om skattemyndighetene synes det er greit (retorisk spm siden jeg regner med at du ikke snakker på vegne av skattemyndighetene :) )

Må virkelig ikke oppdrettere oppgi intekter (og utgifter) i forbindelse med valpekull? Får ikke kjøperne en nummerert faktura og kvittering på at beløpet er betalt? Er jeg virkelig så naiv at jeg trodde alt dette var "business", mens kjøp og salg av hunder i praksis foregår under bordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg jobbet overtid uten å få betalt for det - det er mulig du regner det annerledes, men det er vel fremdeles tapt arbeidsinntekt. Og på grunn av egenandelen så var det ikke mye å hente på forsikringen nei :)

Men som jeg har sagt tidligere, om man ser kun på kroner og øre og kun akkurat i forbindelse med selve dette kullet så gikk det i pluss. Om man ser bort fra helsetesting, mentaltesting, utstilling, kurs og alt annet i forkant..

Men egenandelen ligger jo kun på 1500-2000 kr? Trukket fra 90 000 blir jo dette bare småtteri. Jobber man overtid for så å ta avspasering har man faktisk fått betalt, og jobber man som lærer har man veldig stor frihet ift mange andre yrker. Jobber man på sykehus er det ikke noe som heter å gå tidlig en dag eller ta hjemmekontor. Jeg ser ikke helt hvordan du skal ha fått så enorme utgifter på et nokså normalt forløp at du ikke kan ha gått i pluss i stor skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg lurer oppriktig på om skattemyndighetene synes det er greit (retorisk spm siden jeg regner med at du ikke snakker på vegne av skattemyndighetene :) )

Må virkelig ikke oppdrettere oppgi intekter (og utgifter) i forbindelse med valpekull? Får ikke kjøperne en nummerert faktura og kvittering på at beløpet er betalt? Er jeg virkelig så naiv at jeg trodde alt dette var "business", mens kjøp og salg av hunder i praksis foregår under bordet?

Jeg tror ikke at det er vanlig å forhøre seg med skatteetaten om noe av dette, det er jo hobby og hobby skal være skattefritt, selv om man går 60 000 i pluss her og der :blink:

Så blir man da irettesatt for å handle fra utenlandske nettbutikker istedet for å kjøpe overpriset ræggel her hjemme, da er man selvfølgelig en snylter (selv om man altså betaler både moms og toll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men egenandelen ligger jo kun på 1500-2000 kr? Trukket fra 90 000 blir jo dette bare småtteri. Jobber man overtid for så å ta avspasering har man faktisk fått betalt, og jobber man som lærer har man veldig stor frihet ift mange andre yrker. Jobber man på sykehus er det ikke noe som heter å gå tidlig en dag eller ta hjemmekontor. Jeg ser ikke helt hvordan du skal ha fått så enorme utgifter på et nokså normalt forløp at du ikke kan ha gått i pluss i stor skala.

Ok, om jeg jobber 40 timer overtid så tjener jeg xxx tusen kroner - da får man også overtidsprosent. Om jeg avspaserer så får jeg ikke overtidsprosenten.

Overtid - xxx,-

Vanlig lønn - xxx,-

Totalt= xxxx,-

Om jeg tar bort overtid så er totalregnestykket slik: vanlig lønn - xxx,- dvs jeg avstår fra lønn for å kunne ta fri. Dette kalles tapt arbeidsinntekt.

Som Bikipile skriver så har dette vært sjekket ut før og det kan jo hende man tror skatteetaten enten er oppdrettere selv eller at de er korrupte, men som selvstendig næringsdrivende så har man så store fradragsrettigheter at det nok er lite igjen å skatte av. For dere mener vel ikke at oppdrettere skal ha dårligere vilkår enn andre næringsdrivende? Dvs at jeg kunne trukket fra slike ting som innkjøp av avlsdyr (inkl de man ikke kan avle på, og alle utgifter rundt disse med helsetesting, utstilling, mentaltesting), spesialbygget bur til bilen, jeg kan trekke fra transportkostnader, jeg kan trekke fra for, internett og telefon, kurs osv osv osv. Da skal man opp i en viss skala for å kunne se noen inntekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhundavgift: 14000 kr + 2000 kr i sprangpenger = 16000 kr

Reise til hannhunden(Ikke medberegnet 4 fridager mannen måtte ta siden jeg måtte reise.) 6500 kr

Veterinærutgifter (Øyelysning, parvovaksinering, microchip, helseattest og pass) = 11500 kr

DNA test: 560 kr per valp = 3920 kr

En gratis valp til oppdretterer= - 13500 kr

Tilbakebetaling når valpekjøpere har gjennomført helsetester= 10500 kr

Valpepakke (Teppe, bok valpekontrakten, shampo/balsam av merket vi bruker, halsbånd og kobbel, myk valpeleke i saueskinn + mat)= 2323 kr

MH= 2800 kr

UtstillingX2 = 4900 kr
Registrering = 3150 kr

75093 kr i utgifter på dette valpekullet.

Inntekter i form av verdi per valp 94500 kr

Beholder en og halv valp til verdi 20250 kr

Rent overskuddsmessig: - 843 kr

Men jeg sitter igjen med en og halv valp, så det ER jo verdi, selv om jeg ikke har overskuddsmessig noe penger igjen. Kunne jo ha droppet å gi tilbake penger, droppet dna test, droppet å betale to utstillinger, droppet å betale mh, droppet å ha så mye i valpepakken, tatt en hannhund mye nærmere, ikke reist til veterinæren og ikke brydd så hadde jeg sikkert da klart å sitte igjen med mer men det er jo ikke derfor jeg har valper. Jeg har jo valper fordi jeg vil avle noe frem bra for rasen, og får igjen i verdi i de hundene jeg beholder.

Har heller ikke tatt med noe av tispens helstetester eller utstillinger, blodprøve og utstryket, ultralyden eller røntging av henne ormekur, foring av valpene, og litt andre sånne "småting". Ei eller engangsutgifter som valpekasser og utstyr.

Itillegg så tar vi mannen ferie de to siste ukene av denne valpetiden, men det er jo frivillig vårt valg.

Skjønner hvorfor ikke skatteetaten ser på det som særlig lønnsomt. Vi har fortsatt mye "minus" i "valpekontoen" mtp tidligere mislykket parringsforsøk som ikke ga noe valper osv osv.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne diskusjonen blir litt poengløs om vi alle som har hatt kull eller forsøkt å ha kull skal måtte legge regnskapet sitt for dagen for at det skal være mulig å diskutere valpepriser på generelt og grunnlag.

Just my two cents.

Det er plutselig veldig lett å liste opp kostnader ift kull, men få vil snakke om hvor mange kroner man har fått til overs. Jeg synes mange har et begredelig forhold til dyr og spesielt oppdrett, og det skjemmes jeg slettes ikke over å mene. Hvorfor skal vi bifalle en utvikling hvor det skal være så lett å tjene penger på disse elskverdige vesenene? Kan ikke noen gå foran med gode eksempler? Valpekjøperne forsvinner ikke selv om prisen går ned, og det er fortsatt oppdretterens valg å velge ut hvem man man vil ha til den enkelte hunden.

I tillegg så ønsker veldig mange å merkelappe puppymills og store oppdrettere som selveste styggedommen, men sannheten er at man ikke er så himla langt unna selv når alt kommer til alt.

Når det er sagt; ære være dem som er så kritiske ift kjøpere og likevel velger å være edruelige ift pris (og gjerne kreve mindre enn hva de gjør ellers i rasemiljøet). Hundeavl er mer enn kroner og ører.

Endret av Moderator
Fjernet OT diskusjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plutselig veldig lett å liste opp kostnader ift kull, men få vil snakke om hvor mange kroner man har fått til overs. Jeg synes mange har et begredelig forhold til dyr og spesielt oppdrett, og det skjemmes jeg slettes ikke over å mene. Hvorfor skal vi bifalle en utvikling hvor det skal være så lett å tjene penger på disse elskverdige vesenene?

Dette er jeg helt enig i, jmf alle tidligere innlegg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange utgifter med et valpekull, men jeg synes kanskje ikke det henger på greip å påberope seg tapt arbeidsfortjeneste. De fleste av oss har vel normale jobber på ett eller annet vis. At vi arbeider inn fleksitid, sparer opp ferie etc etc for å kunne være hjemme med valpene kan jo ikke regnes som tapt arbeidsfortjeneste. Det ER ferie, det, faktisk. Oppspart ferie/fritid. Tapt arbeidsfortjeneste kommer kun når man tar fri uten å få lønn for det, og det gjør man jo ikke? Eller?

Man kunne jo like gjerne reist på en jorden rundt-reise med alle denne oppsparte fritida som man bruker på et valpekull, sant? Ingen hadde vel ropt om tapt arbeidsfortjeneste da? Det er jo vårt valg hva vi bruker fritida vår til, og noen er så oppofrende at de bruker ferie og fritid til å opprette hunder.

... og jeg mener fortsatt at det begynner å bli drøyt når man tipper 14000 kr for en hund. Og ikke minst når man fort må ut med 20 000 + for å få kjøpt seg raser som man nesten garantert får store veterinærutgifter på.

Edit: og bare for å si det: ja, jeg satt igjen med mange fine penger jeg, etter at jeg hadde mitt valpekull for 14 år siden. Langt reiste jeg også for å få tak i den hannhunden jeg parret med... og flere av valpene gikk for lavere pris enn normal valpepris, en gikk til og med gratis...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...