Gå til innhold
Hundesonen.no

Har valpepris på alle raser gått opp flere tusen?


Aussieglis
 Share

Recommended Posts

Men hundene deltar hele tiden..selv om de ikke vurderes.

Ja, det er likevel ikke noen 7 timers kontinuerlig økt. Det er lov å ha med bur på siden og det er lov å la hunden slappe av. Forøvrig er det vel en grunn til at man ikke bruker valper og unghunder på JH, av ymse årsaker. Tenker du ikke dine tanker om JH, forøvrig? Hva det gjør med barn og forhold til utstilling?

Jeg mener jo ikke at en dag i utstillingsringen er jevngodt med å mentalteste hunden, jeg bare sier at man får luka vekk de mest ustabile hundene. De som nok heller ikke hadde klart seg en dag på Gardemoen, som jeg er helt enig i at alle hunder burde tåle men som desverre ikke alle gjør. Jeg mener heller at hunden ikke skal få slappe av iløpet av en hel dag i utstillingsringen, men det er mer enn tre minutter totalt med jobbing og konsentrasjon iløpet av en utstilling. Hvertfall for meg og min hund.

Men hva er en ustabil hund? Du finner veldig sjeldent en så ustabil labrador for eksempel, hvis den så er det så er det kanskje noe patologisk som ligger bak. Du finner derimot veldig mange hunder med bristende mentalitet, og slikt er veldig lett å maskere i en utstillingsring. Man kan på ingen måte sammenligne dette med MH, FA eller andre tester som synliggjør hundens utfordringsområder. Ja, det er kanskje 3 min x 4 (legg til et par minutter i konkurranseklassen). Det er faktisk ingenting.

Jeg har ingen problemer med å betale mer for en oppdretter jeg kan være trygg på gir det lille ekstra i sitt oppdrett. Jeg forventer ikke at folk skal jobbe gratis, selv om de brenner for det de gjør.

Hundehold er en jobb nå ja, det var godt vi fikk det på svart-hvitt. Klart, får man ikke betalt så gidder man ikke holde på, det er jo ikke kjærligheten til dyrene som driver oss.

Det finnes en mellomvei; gå gjerne i pluss, få dekket alle utgifter og reis gjerne til Mallorca for min del. Men ikke materialiser dyr mer enn nødvendig, og ikke bli med på en gallopp som legger opp til at det er vanlig å gå mange titusener i pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

På diskusjonen her høres det nærmest ut som jo lavere pris du tar, jo mer seriøs er du. Noen her påstår at på et gjengs labradorkuyll sitter du igjen med et overskuddpå 60000 ! Kan jeg få oppskriften,

Egentlig skjønner jeg ikke helt hva du egentlig mener? På den ene siden er du kritisk til folk som forsøker å gjøre en god jobb med å hente inn egnet/nytt/bra avlsmateriale og kritiserer dermed bruke

Jeg får ikke det regnestykket til å gå opp. Mine utgifter i forbindelse med et valpekull er mye høyere enn 30 000. Normal pris kun for parringen er 25 - 30 000 inkludert reise, drivstoff, avspasering

Men hva er en ustabil hund? Du finner veldig sjeldent en så ustabil labrador for eksempel, hvis den så er det så er det kanskje noe patologisk som ligger bak. Du finner derimot veldig mange hunder med bristende mentalitet, og slikt er veldig lett å maskere i en utstillingsring. Man kan på ingen måte sammenligne dette med MH, FA eller andre tester som synliggjør hundens utfordringsområder. Ja, det er kanskje 3 min x 4 (legg til et par minutter i konkurranseklassen). Det er faktisk ingenting.

Jeg er helt enig med deg i at utstilling på ingen måte (overhodet) er sammenlignbart med en mentaltest og det skriver jeg også. Men for å si det sånn tror jeg man får luka ut de hundene som er farlige (biting og superaggressive) eller hysterisk nervøse og redde. Man kan selvsagt skjule mye, men det finnes jo grenser. Og sist jeg var i en utstillingsring stod vi vel der nesten 20 min før vi skulle inn igjen i konkurranse klassen som tok nærmere 15. Så nøyaktig hvor lang tid det tar i ringen (ikke at det er veldig relevant) kommer vel ann på dommeren og antallet hunder. Men dette blir jo veldig OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund koster 12000 og lever i 10 år, så koster den 100 kr i mnd. Det er langt mindre enn jeg bruker på for pr mnd. Halvparten av hva jeg betaler forsikringsselskapet, omtrent det samme jeg bruker på vet (forutsatt ingenting galt, bare vaksiner og slikt vanlig), sikkert ikke noe mindre enn jeg bruker på øvrig utstyr og sikkert noe av det samme jeg bruker på stevner, klubbmedlemskap og øvrige ting.. Men alikevell er hunden dyr?

Joda, 12000 er mye penger, spesielt når det må ut på en gang, men det er jaggu ikke hunden i seg selv som koster mest i hundeholdet, ikke i mitt ihvertfall. Og slik er det jo med oppdrettere også. Jeg betaler gladelig 12000 for en hund fra en god oppdretter, enten det er familiehund, konkurransehund eller hva som helst. Som de fleste så er jeg ikke rik og betaler jo gjerne minst mulig, men jeg hadde også betalt mer om jeg må det senere.

Viss det er noe som skurrer for meg så er det mer enn full pris fra oppdretter som gjør en dårlig jobb (manglende helsetester, mentaltester, konk.resultater etc) eller for en "spesiell" farge.. Men man velger jo selv hva man kjøper. Mtp at folk kjøper små relativt utsatte hunder uten stamtavle til 15-20 000, blandingshunder uten noe som helst å vise til til opp mot 20 000 osv så er det neppe penger det står på når folk flest velger hund.

Det er frivillig og være oppdretter som noen sier, men det er også frivillig å kjøpe hund og også hvem man evt kjøper av. Det blir nok aldri noe fortjeneste å drive seriøst oppdrett, men jeg unner de som bedriver slikt å ihvertfall få mest mulig igjen for jobben de gjør/evt minst mulig tap, fordi det er jo dem som også gir meg muligheten til å finne en god hund. Ergo skyter jeg meg selv i foten om jeg jobber imot de gode oppdretterne.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å betale mer for en oppdretter jeg kan være trygg på gir det lille ekstra i sitt oppdrett. Jeg forventer ikke at folk skal jobbe gratis, selv om de brenner for det de gjør.

På hvilken måte kan man gi ekstra hvis man tar 5000 kroner mer per valp, og ergo øker sin inntekt på et valpekull på 5 med totalt 25,000kroner? Hva er det - helt konkret - du mener denne oppdretteren gjør annerledes med disse 25,000kronene? Og hvorfor kan ikke noen som tar 10,000 per valp gjøre det samme arbeidet? Jeg synes MITT VALG AV VALP FRA EN OPPDRETTER er min "belønning" til oppdretter. At de avler noe som folk er interessert i, at jeg - med min smak og mine argusøyne - faktisk anser denne oppdretterens avl som verdig for mine hardt opptjente penger. Men det er vel ikke godt nok, oppdretter skal ha 25,000 tusen ekstra for ett eller annet udefinerbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehold er en jobb nå ja, det var godt vi fikk det på svart-hvitt. Klart, får man ikke betalt så gidder man ikke holde på, det er jo ikke kjærligheten til dyrene som driver oss.

Det finnes en mellomvei; gå gjerne i pluss, få dekket alle utgifter og reis gjerne til Mallorca for min del. Men ikke materialiser dyr mer enn nødvendig, og ikke bli med på en gallopp som legger opp til at det er vanlig å gå mange titusener i pluss.

Hundehold er masse jobb! Det er også kjempegøy, koselig og fantastisk men det er jo en jobb som må gjøres. Er det noen motsetning mellom å bli drevet av kjærlighet til dyrene samtidig som man tar seg betalt?

Det siste du skriver er jeg veldig enig med deg i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mellomvei; gå gjerne i pluss, få dekket alle utgifter og reis gjerne til Mallorca for min del. Men ikke materialiser dyr mer enn nødvendig, og ikke bli med på en gallopp som legger opp til at det er vanlig å gå mange titusener i pluss.

Litt nysgjerrig. Hvor finner du den seriøse oppdretteren som vanligvis går mange titusener i pluss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundehold er masse jobb! Det er også kjempegøy, koselig og fantastisk men det er jo en jobb som må gjøres. Er det noen motsetning mellom å bli drevet av kjærlighet til dyrene samtidig som man tar seg betalt?

Det siste du skriver er jeg veldig enig med deg i!

Jeg tar ikke betalt for å ta meg av barna, verken når de er små eller store, enten de er tobent eller firbent. Det hadde tatt seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(får ikke helt til dette med multisitering men...)

På hvilken måte kan man gi ekstra hvis man tar 5000 kroner mer per valp, og ergo øker sin inntekt på et valpekull på 5 med totalt 25,000kroner? Hva er det - helt konkret - du mener denne oppdretteren gjør annerledes med disse 25,000kronene? Og hvorfor kan ikke noen som tar 10,000 per valp gjøre det samme arbeidet? Jeg synes MITT VALG AV VALP FRA EN OPPDRETTER er min "belønning" til oppdretter. At de avler noe som folk er interessert i, at jeg - med min smak og mine argusøyne - faktisk anser denne oppdretterens avl som verdig for mine hardt opptjente penger. Men det er vel ikke godt nok, oppdretter skal ha 25,000 tusen ekstra for ett eller annet udefinerbart?

Ok, jeg skal prøve å holde tunga rett i munnen så jeg ikke blir misforstått. Når jeg sier betale ekstra mener jeg ikke nødvendigvis betale 5000 mer for valpen, men la gå. Helt konkret vil jeg si at en oppdretter som legger ned mye arbeid i rasen, valg av hanne (eks reiser rundt på utstilinger for å kikke på aktuelle hanner), gir støtte og opplæring i stell og håndtering av hunden (eks pelsstell), pass av hund og generellt er en støtte og trygghet for meg som hundeeier. Altså jeg har ringt oppdretteren min både seint og tidlig med dustete spørsmål, og jeg får alltid svar og veiledning. At en oppdretter er bevist denne jobben og tar seg godt betalt kan jeg forstå. Her glir jeg jo over på noe mer udefinert, for jeg mener at man som oppdretter har et livslangt ansvar for de valpene man selger og de valpekjøperne man får. Og det er ikke bare bare å ta på deg en slik oppgave, uansett hvor engasjert man er i rasen/hundene sine. Det er absolutt ingen grunn til at ikke en som selger valper for 10000 kan gjøre det samme gode arbeidet, men jeg har heller ingen problemer med å forstå at noen ønsker å ta seg litt bedre betalt for det arbeidet de vet de kommer til å legge ned i hundene både før og etter fødsel. Hvis du ikke ønsker den samme udefinerbare tryggheten i en oppdretter som jeg så er det jo ingen problemer med å velge en billigere oppdretter.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke betalt for å ta meg av barna, verken når de er små eller store, enten de er tobent eller firbent. Det hadde tatt seg ut.

Man får (litt) støtte fra staten for å ha barn da *kremt* men mener du at de som er fosterforeldre ikke skal få betalt for jobben de gjør? At kjærligheten til barna burde være belønning nok?

Hvis jeg følger logikken din videre blir det som å si at en bonde som ikke er glad i dyra sine kan ta deg betalt for tjenestene han selger mens en bonde som elsker dyra sine ikke kan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(får ikke helt til dette med multisitering men...)

Ok, jeg skal prøve å holde tunga rett i munnen så jeg ikke blir misforstått. Når jeg sier betale ekstra mener jeg ikke nødvendigvis betale 5000 mer for valpen, men la gå. Helt konkret vil jeg si at en oppdretter som legger ned mye arbeid i rasen, valg av hanne (eks reiser rundt på utstilinger for å kikke på aktuelle hanner), gir støtte og opplæring i stell og håndtering av hunden (eks pelsstell), pass av hund og generellt er en støtte og trygghet for meg som hundeeier. Altså jeg har ringt oppdretteren min både seint og tidlig med dustete spørsmål, og jeg får alltid svar og veiledning. At en oppdretter er bevist denne jobben og tar seg godt betalt kan jeg forstå. Her glir jeg jo over på noe mer udefinert, for jeg mener at man som oppdretter har et livslangt ansvar for de valpene man selger og de valpekjøperne man får. Og det er ikke bare bare å ta på deg en slik oppgave, uansett hvor engasjert man er i rasen/hundene sine. Det er absolutt ingen grunn til at ikke en som selger valper for 10000 kan gjøre det samme gode arbeidet, men jeg har heller ingen problemer med å forstå at noen ønsker å ta seg litt bedre betalt for det arbeidet de vet de kommer til å legge ned i hundene både før og etter fødsel. Hvis du ikke ønsker den samme udefinerbare tryggheten i en oppdretter som jeg så er det jo ingen problemer med å velge en billigere oppdretter.

Jeg har fått ALT det du nevner, inkludert gratis varikennel-bur og utstillingspåmelding for en valp jeg kjøpte for 10,000 kroner.

Hvorfor skal det være automatikk i at noen som tar 10,000 kroner ikke gir like mye, og om enn mer, enn noen som tar 15,000? Jeg anser oppdretter for å være mer/mindre seriøs avhengig av hva han/hun gir inntrykk av når jeg kontakter og evt besøker oppdretter, ikke valpeprisen.

Ergo har jeg enda ikke fått noen god grunn til denne udefinerbare årsaken til at det er legitimt å ta 5000kroner mer for akkurat samme hunderasen, for akkurat samme arbeid, for akkurat samme seriøsitet. Annet enn at man er en sau i en flokk og evt ser sitt snitt i å dra inn litt mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får (litt) støtte fra staten for å ha barn da *kremt* men mener du at de som er fosterforeldre ikke skal få betalt for jobben de gjør? At kjærligheten til barna burde være belønning nok?

Hvis jeg følger logikken din videre blir det som å si at en bonde som ikke er glad i dyra sine kan ta deg betalt for tjenestene han selger mens en bonde som elsker dyra sine ikke kan det?

Eh, nei. Bønder flest er glade i sine dyr de, men de er nå alle som en gang klar over at de selger et produkt som landet og befolkningen er avhengige av, og i tillegg er de både arbeidstakere, skattebetalere og pensjonsytere.

Griskheten til enkelte vil nå ingen ende ta, og det blir vi neppe kvitt. Men denne ensidige demoniseringen mot puppymills og samlebåndoppdrett og tankegangen "det er oss mot dem" vil jeg til livs. Det er ikke så stor forskjell.

Og vet du hva? De jeg har kjøpt hund av har blitt mine venner. Andre jeg ikke har kjøpt hund av blir også mine venner. De er livslange rådgivere, og de stiller opp når som helst, både på veterinærkontorer og på telefon. Ingen av dem krever betalt for å gi råd? Dette er en hobby, ikke et virke, det er 100 % frivillig, akkurat som at det er 100 % frivillig å få barn. Grunnen til at man lønnes ved fosterbarnopphold er at ingen andre enn kloster og idealistiske mennesker gidder å ta vare på fremmede barn uten å få betalt for det, det sier mer om mennesker enn om ordningen generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ALT det du nevner, inkludert gratis varikennel-bur og utstillingspåmelding for en valp jeg kjøpte for 10,000 kroner.

Hvorfor skal det være automatikk i at noen som tar 10,000 kroner ikke gir like mye, og om enn mer, enn noen som tar 15,000? Jeg anser oppdretter for å være mer/mindre seriøs avhengig av hva han/hun gir inntrykk av når jeg kontakter og evt besøker oppdretter, ikke valpeprisen.

Ergo har jeg enda ikke fått noen god grunn til denne udefinerbare årsaken til at det er legitimt å ta 5000kroner mer for akkurat samme hunderasen, for akkurat samme arbeid, for akkurat samme seriøsitet. Annet enn at man er en sau i en flokk og evt ser sitt snitt i å dra inn litt mer penger.

Det at du har funnet en flott kennel som ikke tar seg mer betalt for mer arbeid synes jeg ikke er et argument for at ingen skal gjøre det. Selv om det er beundringsverdig. Jeg mener ikke at det går en automatikk i at noen som tar 10,000 kroner ikke gir like mye, og om enn mer, enn noen som tar 15,000. Heller ikke skriver jeg at en oppdretter er mer/mindre seriøs avhengig av valpeprisen. Tvert i mot skriver jeg at "Det er absolutt ingen grunn til at ikke en som selger valper for 10000 kan gjøre det samme gode arbeidet, men jeg har heller ingen problemer med å forstå at noen ønsker å ta seg litt bedre betalt for det arbeidet de vet de kommer til å legge ned i hundene både før og etter fødsel" det jeg mener (som tydeligvis ikke om tydelignok frem) er at jeg synes det er helt legitimt at oppdretteren tar betalt (igjen, ikke nødvendigvis 5000 kr, men at de selv kan sette prisen på det arbeidet de legger ned i et kull) for det de legger så mye tid og krefter i oppdrettet sitt som det JEG krever. Jeg synes ikke jeg kan forvente en slik grad av oppfølging og tilgjengelighet uten å være villig til å betale litt ekstra for det.

For å presisere hva jeg mener: jeg synes ikke det er rovpris å betale 15000 kr for en hund, med det forarbeidet og oppfølgingen jeg ønsker meg fra en oppdretter i dagens prismarked. Jeg synes en hund burde være en investering og ikke noe man kan kjøpe som "en leke"

Det siste du skriver ".... legitimt å ta 5000kroner mer for akkurat samme hunderasen, for akkurat samme arbeid, for akkurat samme seriøsitet. Annet enn at man er en sau i en flokk og evt ser sitt snitt i å dra inn litt mer penger." har jeg ikke sagt at jeg synes er legitimt eller greit. Det jeg har sagt er at jeg ikke synes den prisen oppdretteren min tok var overprising.

Eh, nei. Bønder flest er glade i sine dyr de, men de er nå alle som en gang klar over at de selger et produkt som landet og befolkningen er avhengige av, og i tillegg er de både arbeidstakere, skattebetalere og pensjonsytere.

Griskheten til enkelte vil nå ingen ende ta, og det blir vi neppe kvitt. Men denne ensidige demoniseringen mot puppymills og samlebåndoppdrett og tankegangen "det er oss mot dem" vil jeg til livs. Det er ikke så stor forskjell.

Og vet du hva? De jeg har kjøpt hund av har blitt mine venner. Andre jeg ikke har kjøpt hund av blir også mine venner. De er livslange rådgivere, og de stiller opp når som helst, både på veterinærkontorer og på telefon. Ingen av dem krever betalt for å gi råd? Dette er en hobby, ikke et virke, det er 100 % frivillig, akkurat som at det er 100 % frivillig å få barn. Grunnen til at man lønnes ved fosterbarnopphold er at ingen andre enn kloster og idealistiske mennesker gidder å ta vare på fremmede barn uten å få betalt for det, det sier mer om mennesker enn om ordningen generelt.

Det jeg ville få klarhet i var om du mente det var en umulighet å ta seg godt betalt for en valp samtidig som man elsker hundene og det man driver på med. Det er flott at du har mange som stiller opp for deg gratis, både privatpersoner og vetrinærkontorer, men jeg forventer ikke at alle skal gi den behandlingen.

Jeg synes det er forskjell på å ta seg betalt for en valp og skulle tjene penger på det (ha det som virke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ALT det du nevner, inkludert gratis varikennel-bur og utstillingspåmelding for en valp jeg kjøpte for 10,000 kroner.

Hvorfor skal det være automatikk i at noen som tar 10,000 kroner ikke gir like mye, og om enn mer, enn noen som tar 15,000? Jeg anser oppdretter for å være mer/mindre seriøs avhengig av hva han/hun gir inntrykk av når jeg kontakter og evt besøker oppdretter, ikke valpeprisen.

Ergo har jeg enda ikke fått noen god grunn til denne udefinerbare årsaken til at det er legitimt å ta 5000kroner mer for akkurat samme hunderasen, for akkurat samme arbeid, for akkurat samme seriøsitet. Annet enn at man er en sau i en flokk og evt ser sitt snitt i å dra inn litt mer penger.

Selv om man avler samme hunderase, er like seriøs og gjør akkurat samme arbeid med valpene før og etter levering kan regnskapet for kullet/oppdrettet se ulikt ut fra oppdretter til oppdretter. Selv om man kjøper et helt likt produkt (klær, bensin, mat, hund osv osv) to forskjellige plasser i Norge kan prisene være forskjellig fordi utgiftene er forskjellige.

Det jeg reagerer på i denne debatten er at dere skjærer alle over en kam uten å ha sett regnskapet til oppdrettet. Dere stiller dere til doms over personer dere ikke kjenner uten å ha kjennskap til fakta. I samme slengen som dere henger ut de useriøse henger dere også ut de seriøse. Det finnes helt sikkert de oppdretterne som spekulerer i dette og forsøker å tjene penger på oppdrett, men de tror jeg forsvinner fort da det ikke er spesielt lukrativt å drive med avl. I stede for å fokusere på hva en oppdretter kan sitte igjen med på et enkelt kull, burde man opplyse og fokusere på hvordan finne de seriøse oppdretterne slik at spekulantene forsvinner fort.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man avler samme hunderase, er like seriøs og gjør akkurat samme arbeid med valpene før og etter levering kan regnskapet for kullet/oppdrettet se ulikt ut fra oppdretter til oppdretter. Selv om man kjøper et helt likt produkt (klær, bensin, mat, hund osv osv) to forskjellige plasser i Norge kan prisene være forskjellig fordi utgiftene er forskjellige.

Det jeg reagerer på i denne debatten er at dere skjærer alle over en kam uten å ha sett regnskapet til oppdrettet. Dere stiller dere til doms over personer dere ikke kjenner uten å ha kjennskap til fakta. I samme slengen som dere henger ut de useriøse henger dere også ut de seriøse. Det finnes helt sikkert de oppdretterne som spekulerer i dette og forsøker å tjene penger på oppdrett, men de tror jeg forsvinner fort da det ikke er spesielt lukrativt å drive med avl. I stede for å fokusere på hva en oppdretter kan sitte igjen med på et enkelt kull, burde man opplyse og fokusere på hvordan finne de seriøse oppdretterne slik at spekulantene forsvinner fort.

Nei, det er overhodet ikke det jeg gjør iallefall. Jeg spør bare hvorfor man må ta 15,000 for en valp, når man kan ta 10,000 og yte akkurat like seriøs avl og god tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville få klarhet i var om du mente det var en umulighet å ta seg godt betalt for en valp samtidig som man elsker hundene og det man driver på med. Det er flott at du har mange som stiller opp for deg gratis, både privatpersoner og vetrinærkontorer, men jeg forventer ikke at alle skal gi den behandlingen.

Prissettingen av hund er også helt frivillig, så her er selvfølgelig alt mulig og de fleste ønsker å tjene penger der de kan tjene penger. Jeg står likevel fritt til å mene at utviklingen går feil vei.

Selv om man avler samme hunderase, er like seriøs og gjør akkurat samme arbeid med valpene før og etter levering kan regnskapet for kullet/oppdrettet se ulikt ut fra oppdretter til oppdretter. Selv om man kjøper et helt likt produkt (klær, bensin, mat, hund osv osv) to forskjellige plasser i Norge kan prisene være forskjellig fordi utgiftene er forskjellige.

Det jeg reagerer på i denne debatten er at dere skjærer alle over en kam uten å ha sett regnskapet til oppdrettet. Dere stiller dere til doms over personer dere ikke kjenner uten å ha kjennskap til fakta. I samme slengen som dere henger ut de useriøse henger dere også ut de seriøse. Det finnes helt sikkert de oppdretterne som spekulerer i dette og forsøker å tjene penger på oppdrett, men de tror jeg forsvinner fort da det ikke er spesielt lukrativt å drive med avl. I stede for å fokusere på hva en oppdretter kan sitte igjen med på et enkelt kull, burde man opplyse og fokusere på hvordan finne de seriøse oppdretterne slik at spekulantene forsvinner fort.

Nei, alle skjæres ikke over en kam. Ditt eget regnskap og samvittighet er ikke jeg herre over, og man må da kunne diskutere dette selv om enkelte mener at dette er å angripe alle oppdrettere? At dine regnskap lyser rødt etter flere år betyr heller ikke at det er slik hos alle, langt derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ALT det du nevner, inkludert gratis varikennel-bur og utstillingspåmelding for en valp jeg kjøpte for 10,000 kroner.

For meg handler ikke oppdrett om hva man får "attåt" men hvilket arbeid oppdretteren har gjort i forkant av parringen og det arbeid som gjøres før valpen leveres kjøper og ikke minst hvilke resultater kjøperne kan vise til i f m gjennomførte tester og evt hvilke utstillingsmeritter kullet som helhet kan vise. Og ikke minst hvordan er "stabiliteten" m h t mentalitet og funksjonalitet over flere generasjoner. En oppdretter kan slumpe til å få en eller noen bra hunder mens andre kan gjennomgående få flere kull av stabil kvalitet. For min egen del betaler jeg glatt det oppdretteren forlanger for slike hunder. Om hunden i tillegg holder eksteriørmessig standard sier jeg ikke neitakk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prissettingen av hund er også helt frivillig, så her er selvfølgelig alt mulig og de fleste ønsker å tjene penger der de kan tjene penger. Jeg står likevel fritt til å mene at utviklingen går feil vei.

Denne var fin og spissformulert :) Quoter den bare fordi den fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler ikke oppdrett om hva man får "attåt" men hvilket arbeid oppdretteren har gjort i forkant av parringen og det arbeid som gjøres før valpen leveres kjøper og ikke minst hvilke resultater kjøperne kan vise til i f m gjennomførte tester og evt hvilke utstillingsmeritter kullet som helhet kan vise. Og ikke minst hvordan er "stabiliteten" m h t mentalitet og funksjonalitet over flere generasjoner. En oppdretter kan slumpe til å få en eller noen bra hunder mens andre kan gjennomgående få flere kull av stabil kvalitet. For min egen del betaler jeg glatt det oppdretteren forlanger for slike hunder. Om hunden i tillegg holder eksteriørmessig standard sier jeg ikke neitakk til det.

Nå var det ikke jeg som definerte at "15000kr bør tas i stedet for 10000kr fordi oppdretter yter service attåt" - men en annen debattant. Hvorfor du quoter mitt svar til det vet jeg ikke.

At du mener min oppdretter har "slumpet til" og skapt et "tilfeldig bra kull" sier mer om deg enn vedkommende, som har drevet med Labradorer siden 1970. Både med eksteriør og mentalitet som et skudd. Men det er jo ikke så interessant siden jeg bare betalte 10,000 for det solide håndtverket og en oppdretter som jeg enda har kontakt med snart 7 år senere. Han må ha oppfunnet kruttet og vært rakettforsker som fikk det til :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prissettingen av hund er også helt frivillig, så her er selvfølgelig alt mulig og de fleste ønsker å tjene penger der de kan tjene penger. Jeg står likevel fritt til å mene at utviklingen går feil vei.

Nja, prissetting er vel ikke bare frivillig? Oppdrettere er vel nødt til å skjele til hva det generelle prisnivået for rasen ligger på. Overprises det er det få som kjøper og prises det lavere blir oppdretteren gjerne sett på som mindre seriøs av de som "driver med hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, prissetting er vel ikke bare frivillig? Oppdrettere er vel nødt til å skjele til hva det generelle prisnivået for rasen ligger på. Overprises det er det få som kjøper og prises det lavere blir oppdretteren gjerne sett på som mindre seriøs av de som "driver med hund".

Fortsatt frivillig, og ingen jeg kjenner sees på som useriøse av å ligge noen lapper under andre.

De som ofte sees på som useriøse (gitt at det er mennesker jeg omgir meg med) er de som avler på hunder som ikke er testet i bruks, og som selekterer på faktorer som gjerne gjør at du vinner på utstilling (vakkert hode slår godt tilbakelagt skulder). Får man en brun hund i kullet så velger man den utelukkende pga fargen, ikke pga konstruksjon og mentalitet. Da vet man også hva man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prissettingen av hund er også helt frivillig, så her er selvfølgelig alt mulig og de fleste ønsker å tjene penger der de kan tjene penger. Jeg står likevel fritt til å mene at utviklingen går feil vei.

Jeg skjønner ikke helt hva dette har å gjøre med det jeg sa? For meg virker det som om du føler det er en motsetning mellom å ta seg (godt) betalt for en valp og det å være glad i hunden/rasen, det er det jeg ønsker å få klarhet i.

Nå var det ikke jeg som definerte at "15000kr bør tas i stedet for 10000kr fordi oppdretter yter service attåt" - men en annen debattant. Hvorfor du quoter mitt svar til det vet jeg ikke.

At du mener min oppdretter har "slumpet til" og skapt et "tilfeldig bra kull" sier mer om deg enn vedkommende, som har drevet med Labradorer siden 1970. Både med eksteriør og mentalitet som et skudd. Men det er jo ikke så interessant siden jeg bare betalte 10,000 for det solide håndtverket og en oppdretter som jeg enda har kontakt med snart 7 år senere. Han må ha oppfunnet kruttet og vært rakettforsker som fikk det til :rofl:

Jeg håper virkerlig ikke det er meg du sikter til meg dette utsagnet for noe slik har jeg virkelig ikke skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men fortsatt så skjønner jeg ikke problemet. Hva så om noen tjener masse penger?! Det er fullt mulig å velge oppdrettere akkurat som man velger valpekjøpere. Vil du betale 10.000kr for en labrador valp og er fornøyd med oppdretteren, så ja gull for deg! Vil du betale 15.000kr og er fornøyd så er det vel ett fett?!

Dette blir som å diskutere hvorfor kjøpe levis kontra funaki når man kjøper dongeribukser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke jeg som definerte at "15000kr bør tas i stedet for 10000kr fordi oppdretter yter service attåt" - men en annen debattant. Hvorfor du quoter mitt svar til det vet jeg ikke.

At du mener min oppdretter har "slumpet til" og skapt et "tilfeldig bra kull" sier mer om deg enn vedkommende, som har drevet med Labradorer siden 1970. Både med eksteriør og mentalitet som et skudd. Men det er jo ikke så interessant siden jeg bare betalte 10,000 for det solide håndtverket og en oppdretter som jeg enda har kontakt med snart 7 år senere. Han må ha oppfunnet kruttet og vært rakettforsker som fikk det til :rofl:

Jeg aner ingen ting om deg, hvilken hund du har (før du selv nevnte det) og hvor du har kjøpt hunden din, for meg er det komplett uinteressant i denne diskusjonen. Det jeg skriver er at noen oppdrettere kan vise til valper med jevnt gode resultater over flere hundegenerasjoners avl mens andre kan slumpe til noen bra hunder med ujevne mellomrom. Selv vil jeg ikke nøle med å betale prisen som den med jevnest resultat måtte forlange framfor den ene med slumpvise bra resultater - uansett hvor bra disse hundene måtte vise seg å være. At du får noe "attåt" er jo bare fint, men det forteller ingen ting om hvilket forarbeid oppdretteren gjør og bredden i kvaliteten av valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fortsatt så skjønner jeg ikke problemet. Hva så om noen tjener masse penger?! Det er fullt mulig å velge oppdrettere akkurat som man velger valpekjøpere. Vil du betale 10.000kr for en labrador valp og er fornøyd med oppdretteren, så ja gull for deg! Vil du betale 15.000kr og er fornøyd så er det vel ett fett?!

Dette blir som å diskutere hvorfor kjøpe levis kontra funaki når man kjøper dongeribukser...

Fordi da blir avlen som den er i dag. Man avler på kreti og pleti; hunder som er aggressive, redde, har alvorlige brister i mentalitet og er helt udugelig ift bruks/normalt dagligliv (dagligdagse krav). Man avler på hunder som har for mye sykdom i sine linjer. Sist men ikke minst; hunder settes for tidlig og for ofte i avl, og man avler ofte på eksteriøre ekstremer i håp om å slå an i showringen. Man forsterker den tendensen man ser ellers i samfunnet; hunder har ikke den egenverdien de fortjener.

Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...