Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og eldre hund sloss inne.


rvaa
 Share

Recommended Posts

Har fått ett lite problem, som jeg ikke vet hvordan skal håndtere. Har en valp på snart 6 mnd og ei på snart 3 år. Begge tisper og av rasen mops.

Den eldste "tar" valpen, slik som jeg ser det, uten provokasjon. Selvfølgelig kan det være at jeg ikke oppfatter det, men valpen sitter som oftest helt rolig, eventuelt lukter på noe. Det pleier å skje inne for det meste.

I starten skjedde det gjerne i forbindelse med foring, men det fikk jeg orden på når jeg begynte å få forings rutinene bedre på plass. Men nå hender det bare at valpen sitter helt rolig, så begynner eldste å stirre intenst på valpen, før hun hopper rett på henne. Da blir hun vill i øynene, og lager ett salig bråk. Valpen piper og ynker seg å høres ut som hun får vondt.

Det var ikke så brutalt i starten, men siden jeg var så dum å var redd for valpen brøyt jeg kanskje inn alt for tidlig, og ikke gjorde saken noe bedre. Nå som det har utviklet seg, har jeg fortsatt å bryte inn(ofte på en dum måte, fordi jeg rett å slett ikke vet hvordan bryte opp, uten å ødelegge hundespråket, om det er mulig) men ender ofte med at jeg løfter opp/flytter en av dem fysisk, fordi det gjerne også skjer i sofaen feks. Kan jo ikke la den eldste angripe valpen på den måten heller?

Skjønner at det ikke er noe sjakk trekk å løfte opp en hund i den situasjonen men vet rett å slett ikke hvordan jeg ellers skal få eldste til å slutte... Det beste har jo vært om jeg har fått fokuset til eldste bort fra valpen når hun blir sånn stiv i blikket men det har jeg sjeldent klart da hun blir så utrolig intens. Ofte skjer det så ut av det blå også så rekker ikke reagere.

Skal sies at de ofte har det fint sammen, leker godt sammen nå som valpen er blitt eldre innimellom, og sover sammen av og til.

Noen konstruktive forslag til hvordan løse dette? Vet ikke om jeg forklarte meg helt bra nå men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke hatt løpetid enda nei, og kan heller ikke se noen tegn til det heller. Den eldste fikk ikke første løpetid før 9 mnd alderen men det er vel store individuelle forskjeller på den fronten antar jeg..

Men dette har foregått i mer eller mindre grad i iallefall en måned kanskje, godt mulig to tror jeg. Før det syns jeg eldste tispa var i overkant tålmodig med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du bryte opp om den voksne banker valpen, herregud. Jeg ville innført strenge restriksjoner på hvor den voksne fikk lov til å være rundt valpen (retter meg mot den voksne da hun sikkert kan gis beskjeder, mens vanligvis vil det jo være den voksne som må skånes for valpen som er masete og oppdragen), sånn at den stive fikseringa ikke får eskalere til angrep. Og så ville jeg gått mye tur sånn at de har fine opplevelser sammen ute. Det er ved felles aktivitet at hunder blir en flokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ressursforsvar kanskje? Eller noe stress? Eller at hun bare ikke liker andre tisper/evt valper (hvordan er hun med andre?)? Har det vært slik hele tiden? Viss ikke så kan det jo være en ide å ta en sjekk å utelukke fysiske eller mentale plager som har kommet til i det siste fordi noe evt er galt.

Ellers så ville jeg først og fremst forsøkt å unngå at det skjer for å slippe en mentalt skadet valp, for å slippe mer bråk enn nødvendig (slikt baller jo gjerne på seg etterhvert som begge blir mer usikre på hverandre), men om det først smeller så hadde jeg lempet vekk den som bråker så fort som over hodet mulig å jeg hadde gitt beskjed i klartekst om at det er helt fullstendig uaktuelt. Unngå kan du jo gjøre enten ved å kjenne igjen hva som trigger slossing og dermed ta vekk det elementet, eller kjenne igjen signalene slik at du får avbrutt før det bryter løs eller i verste fall stenge de fra hverandre med en grind.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Siden du helt klart observerer dette og SER hva som er på gang, hvorfor i alle vides verden avbryter du ikke tispa FØR hun får angripe valpen?

Kakk til henne og gi henne STRENG beskjed om at det der ikke er ok, og OM hun ikke hører - så geleider du henne bare greit ut av rommet og f.eks. inn på badet for en timeout på noen minutter.

Du må jo slutte å vente til tispe flyr på valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du helt klart observerer dette og SER hva som er på gang, hvorfor i alle vides verden avbryter du ikke tispa FØR hun får angripe valpen?

Kakk til henne og gi henne STRENG beskjed om at det der ikke er ok, og OM hun ikke hører - så geleider du henne bare greit ut av rommet og f.eks. inn på badet for en timeout på noen minutter.

Du må jo slutte å vente til tispe flyr på valpen.

Signerer denne! Bryt inn tidligst mulig og gi tispa beskjed om hva som er godtatt og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet her. Det skjer rundt "valpens" (nå 18 mnd) løpetid. Mine et for tiden adskilt utenom når vi er på tur sammen. Den eldste gjør valpen usikker, og hun har absolutt ikke godt at mer usikkerhet rundt andre hunder. Nå er mine mye større enn dine, og vanskelig å skille, så her tar jeg ingen sjanser når hormonene setter igang. De er også såpass selvstendige og "harde i hodet" at de bryr seg katta om hva jeg mener om saken.

Jeg ville ha gjort alt for å unngå bråk, og bare latt de få hyggelige og trygge opplevelser med hverandre, som f.eks på tur. Her i huset startet det nok som en ressursgreie som blir påvirket av løpetid, men nå er de begge blitt usikker på hverandre i innemiljøet. Ute går det bra, heldigvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ! :) Vil gjerne understreke at jeg selvfølgelig har brøytet når de ryker sammen. Det jeg mente var at jeg hadde gjort det for tidlig (les: ikke en slik situasjon, men en der tispa bare korrigerte valpen når den var helt vill). Og DA kanskje skulle latt henne sagt ifra til en slitsom valp slik hunder skal.

Har også skrevet over her, at jeg som oftest ikke rekker å reagere da dette skjer utrolig fort.

Har vært klar på at jeg SKAL bryte inn, og at jeg prøver så godt jeg kan å være i forveien. Det jeg er usikker på er HVORDAN. Men fikk noen råd her nå, så fra nå av skal jeg signalisere til tispa i Caps Lock om at dette ikke er greit. Har begynt å skille dem noen timer på ettermiddagen når de er slitne også, prøvde igår, og da sov de begge på hvert sitt rom, og det var stor gjensynsglede fra begge sider :-)

Skal også fokusere på gooode turer sammen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, burde kanskje vurdere det ja. Men ser at valpen har trygghet i at den eldste er der også, men hun begynner jo bli såppas gammel at hun godt kan være alene.

Men har filmet de når de er alene flere dager på rad, og en episode sånn har aldri skjedd da. De sover øyeblikket jeg går ut, å våkner ikke før jeg er hjemme igjen. Ligger helt rolig, med unntak av å bytte seng sånn innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, burde kanskje vurdere det ja. Men ser at valpen har trygghet i at den eldste er der også, men hun begynner jo bli såppas gammel at hun godt kan være alene.

Men har filmet de når de er alene flere dager på rad, og en episode sånn har aldri skjedd da. De sover øyeblikket jeg går ut, å våkner ikke før jeg er hjemme igjen. Ligger helt rolig, med unntak av å bytte seng sånn innimellom.

Evt skille dem med grind slik at de ser hverandre men ikke kan skade hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den stirre adferden er helt typisk tegn på at den går til angrep. Gir iallefall meg ett greit forsprang på ett par sekunder. jeg korrigerer vekk det med det samme det skjer. Ikke så uvanlig da det tyder på at den eldste ser på den mindre som en rival. Prøv å vær kjapp med når du ser den eldste hunden stirre.(typisk at den senker hodet litt og stirrer intenst) Dette bør du vise hunden at du ikke tolererer. Fungerer ikke dette etter ei viss tid er omplassering av ene hunden ett gret alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...