Gå til innhold
Hundesonen.no

Førerhund - ingen spørsmål er dumme!


Oda
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå min 3. førerhund. Han heter Flex og vi har kjent hverandre i ca. 4 1/2 mnd. Det tar omtrentlig ett år før jeg og hunden er godt samkjørt, men hittil ser det svært bra ut.

Skulle du ha noen spørsmål enten det er om hund/førerhund eller det å være blind, er dette stedet. Jeg skal svare etter beste evne - og husk, ingen spørsmål er dumme! :)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, andre hundeeiere som kommer bort og lar hunden sin snuse på Flex som er på jobb, er rett og slett en sann plage. "Kan du vennligst gå videre" pleier jeg å si ganske irritert. De må jo se at det fo

Jeg har nå min 3. førerhund. Han heter Flex og vi har kjent hverandre i ca. 4 1/2 mnd. Det tar omtrentlig ett år før jeg og hunden er godt samkjørt, men hittil ser det svært bra ut. Skulle du ha noen

Arbeidsantrekket til en førererhund er førerhundselen. Den har hunden på seg når vi går fra A til B og under kortere strekninger med buss/trikk/tog osv., dvs. under en halv time. Med andre ord er en f

Jeg lurer på hvor lenge hundene jobber som førerhund?

Og får man bare utdelt en hund, eller blir man kjent og får den man passer best med?

En førerhund kan gå som førerhund opp til den er 12 år, men fra hunden er 9 år må årlig veterinærattest som bekrefter at hunden er i fin form leveres til førerhundskolen. Mange førerhunder får slitasje særlig i hofter og albuer fordi de går mye på asfalt og i trapper, og da kuttes selvsagt hunden tidligere.

Før førerhundskolen velger ut hund til bruker, må man igjennom en kartlegging hvor man spesielt ser på lynnet til brukeren. Man ser også på ganghastighet, orienteringsevne, ballanse osv. Bruker får prøvegå den hunden skolen mener passer best, og kan si sin mening. Jeg var ganske bestemt på at jeg ville ha sort tispe, men det var match med første møte mellom meg og Flex. Jeg hadde tidligere prøvd en hund som ikke passet meg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du til å plukke opp etter Flex? Må du bare føle deg fram med posekledd hånd slik jeg gjør på kvelden i høstmørket?

Hvordan får du til å plukke opp etter Flex? Må du bare føle deg fram med posekledd hånd slik jeg gjør på kvelden i høstmørket?

Akkurat dét er et spørsmål jeg kjenner jeg blir flau over få :) Nei, jeg plukker ikke opp etter hunden, men forsøker å lufte på steder hvor det ikke går mennesker. Jeg ser jo ikke når hunden setter seg og det kan være vanskelig å avgjøre om hunden står og snuser eller sitter stille. Om jeg skulle plukket opp, måtte jeg ha fotfulgt ham, og det tror jeg hadde forstyrret han en god del. Du ser tross alt hvor han setter seg og kan famle rundt omtrentlig der. Men, jeg har bestandig bæsjeposer med meg.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om førerhunder er "på jobb" hele dagen, eller om de også får "vanlige" hundeturer? :)

Og så lurer jeg på hvordan hunden hjelper deg ute? Sånn i forhold til å gå med andre typer hjelpemidler? :)

Samboeren min lurer på hvordan dere kommuniserer dere i mellom når dere er ute? Hvordan gir hunden beskjed om hindringer? Og må hundene trenes noe mer etter de har blitt gitt ut til bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du lest på datamaskin og hvordan finner du fram på de forskjellige sidene? :)

Jeg bruker et program som leser opp teksten på skjermen og jeg har tilkoblet et punktskriftdisplay som viser én linje av skjermen. Jeg ser ikke bilder eller grafikk. Søk på JAWS, Window-Eyes eller SuperNova og les mer :)

På internett er bruken litt mer avansert. der går skjermleseren "bak" i HTML-koden og tolker siden. Jeg kan navigere meg rundt på nettsider ved å hoppe fra overskrift til overskrift, lenke, besøkte lenker, lister, rammerr, avkrysningsbokser, grafikkenheter osv. Om rafikk har alternativ tekst, er den svært "blindevennlig". Dette forumet er svært godt tilgjengelig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et program som leser opp teksten på skjermen og jeg har tilkoblet et punktskriftdisplay som viser én linje av skjermen. Jeg ser ikke bilder eller grafikk. Søk på JAWS, Window-Eyes eller SuperNova og les mer :)

På internett er bruken litt mer avansert. der går skjermleseren "bak" i HTML-koden og tolker siden. Jeg kan navigere meg rundt på nettsider ved å hoppe fra overskrift til overskrift, lenke, besøkte lenker, lister, rammerr, avkrysningsbokser, grafikkenheter osv. Om rafikk har alternativ tekst, er den svært "blindevennlig". Dette forumet er svært godt tilgjengelig.

Så spennende, og ikke minst bra det finnes slike programmer :) Skal absolutt lese mer om det, da jeg innimellom i min jobb kommer borti folk med nedsatt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Oda! Jeg har i grunnen ikke noen spørsmål akkurat nå, men jeg synes at det er veldig kjekt at du har laget en slik tråd. Er nok mange som har spørsmål om dette og da er det veldig fint når du inviterer til åpenhet. :)

Jeg har tidligere vært utplassert på et avlssenter for førerhunder i England i forbindelse med studier. Veldig interessant å få et innblikk i dette, og ikke minst få se hvilken enorm innsats fra frivillige som ligger bak. :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om førerhunder er "på jobb" hele dagen, eller om de også får "vanlige" hundeturer? :)

Og så lurer jeg på hvordan hunden hjelper deg ute? Sånn i forhold til å gå med andre typer hjelpemidler? :)

Samboeren min lurer på hvordan dere kommuniserer dere i mellom når dere er ute? Hvordan gir hunden beskjed om hindringer? Og må hundene trenes noe mer etter de har blitt gitt ut til bruker?

Arbeidsantrekket til en førererhund er førerhundselen. Den har hunden på seg når vi går fra A til B og under kortere strekninger med buss/trikk/tog osv., dvs. under en halv time. Med andre ord er en førerhund vanlig hund mesteparten av tiden. Dessverre vet jeg at enkelte brukere synes det er praktisk å ha hunden i sele, for da ligger den mer i ro, men dette går skolene strengt imot. En førerhundtrener har sagt at å ligge med en sele kan sammenlignes med å ligge med en ryggsekk på ryggen. Det første jeg gjør når vi kommer inn døren hjemme, er å kneppe av selen. Når hunden skal gjøre fra seg skal den aldri ha på seg selen. Hunden får lufte seg og løpe løs i skogen. Det forutsetter en god innkalling.

Når hunden har på seg selen, er den som sagt på jobb. Da er hunden opplært til å være 2 m. høy og 2 m. bred. Den skal styre unna hindringer på bakken og i høyden. Den skal stoppe for kanter, søke opp bl.a. trapper, fortau, stolper, dører, heiser, disk osv. Jeg har en tynn "blomsterpinne" på 80 cm (markeringsstokk) som jeg går med i høyre hånd. Denne blir en forlenget arm som jeg bruker til å f.eks. finne stolpen og kjenne på kanten hunden har stoppet ved. Mange bruker ikke markeringsstokk og kjenner istedenfor med beinet.

Jeg og Flex kommuniserer muntlig. Han får ingen øyekontakt med meg, og da er stemmen min spesielt viktig. Jeg gir ham kommandoer som han har lært på førerhundskolen. Jeg angir retninger høyre, venstre, rett frem og helt om. Jeg kan f.eks. si "søk venstre vei". Når vi kommer til en hindring og Flex stopper opp, tar jeg et skritt tilbake og sier "finn vei". Dette er den mest krevende oppgaven til en førerhund. Da skal hunden finne den beste veien å gå forbi et hinder. Grunnen til at jeg tar ett skritt bak, er for å gi hunden mulighet til å gå til høyre (hunden er alltid på venstre side). Jeg kommuniserer hele tiden med Flex gjennom å kjenne hans bevegelser i selen. Jeg kjenner om han snur hodet til siden eller nedover. Hvis jeg merker han snuser, sier jeg "nei" og om det ikke hjelper gir jeg et lite napp i kobbelet. Når han går fint får han masse ros og godbit når han f.eks. har søkt opp en stolpe. Da gis godbiten ved stolpen, for å forsterke at det er stolpen han skal søke opp.

Hunden trenger hovedsakelig ikke mer trening når den er levert ut, om det ikke skjer noe traumatisk som gjør at hunden f.eks. blir redd trafikk. Bruker har jevnlig kontakt med skolen og følges opp med årlige besøk de tre første årene. Om jeg skulle få problemer senere, kan jeg ta kontakt med førerhundskolen og få hjelp. Det samme om jeg flytter eller vil lære inn en ny rute - da kan jeg kontakte førerhundskolen. Ja, rute - jeg og hunden kan visse ruter. Selv om jeg har med meg 'Flex, vil ikke det si at vi kan tråle alle Bergens gater. Kun der hvor jeg er kjent, for det er jeg som må vite retningene og til en hver tid vite hvor vi er og bedømme trafikkbildet.

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dét er et spørsmål jeg kjenner jeg blir flau over få :) Nei, jeg plukker ikke opp etter hunden, men forsøker å lufte på steder hvor det ikke går mennesker. Jeg ser jo ikke når hunden setter seg og det kan være vanskelig å avgjøre om hunden står og snuser eller sitter stille. Om jeg skulle plukket opp, måtte jeg ha fotfulgt ham, og det tror jeg hadde forstyrret han en god del. Du ser tross alt hvor han setter seg og kan famle rundt omtrentlig der. Men, jeg har bestandig bæsjeposer med meg.

Haha, se der! Jeg så ikke på det som et alternativ en gang. :lol: Ikke vær flau, er det noen som får fripass til å ikke plukke opp så er det deg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er førerhunder kastrert?

Ja, hannhundene kastreres og tispene steriliseres (alt fjernes). Flex huker seg ned når han tisser - det betyr at han er kastrert på riktig tidspunkt. Tispene steriliseres når det er sikkert at hun blir levert ut, siden det er et ganske stort ingrep.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på hvordan hunden vet hvor du skal? :)

Er det sånn at du har lært deg veien til ulike steder, også er det hundens oppgave å føre deg sikkert fram?

Edit: Og der svarte du jo på det jeg lurte på :D.

Ja, det er jeg som alltid må vite hvor vi er og hvor vi skal. Det er jeg som tar initiativet til å krysse gaten når jeg mener det er klar bane. Om det ikke er klar bane, er hunden opplært til å nekte å utføre kommando, men dette kan man ikke stole blindt på, for hunden kan ikke trafikkreglene. Og hunden ser ikke forskjelll på rødt og grønt lys ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du åpner for en slik tråd :flowers:

Vi fikk være med på en dags trening sammen med to førerhunder, men fikk ikke så mye videre informasjon, så jeg er veldig nysgjerrig på arbeidet!

Har du møtt hovedtreneren til Flex? Hadde dere en innkjøringsperiode? Står hunden registrert på ditt navn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig at du åpner for en slik tråd :flowers:

Vi fikk være med på en dags trening sammen med to førerhunder, men fikk ikke så mye videre informasjon, så jeg er veldig nysgjerrig på arbeidet!

Har du møtt hovedtreneren til Flex? Hadde dere en innkjøringsperiode? Står hunden registrert på ditt navn? :)

Ja, jeg har møtt treneren til Flex flere ganger og han har gått flere runder med meg. Jeg var tre uker på førerhundskolen hvor jeg fikk bli kjent med Flex' personlighet og lære å gå med ham i sele. Akkurat det å gå med en hund i sele var ikke så vanskelig siden jeg har gjort det, men det er en ny hund med nytt lynne, ganglag og væremåte. Vi må gå en 30 min. lang rute i Oslo, hvor vi blir godkjent av NAV for at vi kan bevege oss trygt i et bybilde. Deretter er det 5 dagers trening på hjemstedet.

En førerhund er NAV sin eiendom og Flex tror jeg står som navnet "Veiviserens Flex" (men dette er jeg ikke sikker på...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en spennende tråd! Takk for at du deler!

Ja, det er jeg som alltid må vite hvor vi er og hvor vi skal. Det er jeg som tar initiativet til å krysse gaten når jeg mener det er klar bane. Om det ikke er klar bane, er hunden opplært til å nekte å utføre kommando, men dette kan man ikke stole blindt på, for hunden kan ikke trafikkreglene. Og hunden ser ikke forskjelll på rødt og grønt lys ;)

Akkurat dette har jeg fundert en del på. For la oss si at du ikke hører bilene, pga. at det er svært stillegående el-biler eller enormt mye regn eller whatever – er det hunden som ser at nå kommer det ikke biler, så da går vi? Eller er det du som må lytte svært nøye etter biler og si Flex, nå går vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...