Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder med ulikt aktivitetsbehov


Kristina
 Share

Recommended Posts

Hvordan har dere løst det i de periodene dere har hatt to hunder med ulikt aktivitetsbehov? Type valp/voksen, ung/gammel osv. Har dere vært alene om det, eller har dere behjelpelig samboer/familie?

Jeg lurer fordi jeg nå har to selv: en, som egentlig krever relativt mye aktivisering for å ikke bli destruktiv,og en annen som ikke bør få mer enn 30 minutters tur pga halthet.

Vanligvis har vi vært på tur i ca 60-90 minutter hver dag, lengre i helgene. Jeg har delvis kombinert mosjon/hodebry på disse turene, men egentlig hatt mest fokus på fysisk mosjon, fordi jeg liker best å gå lange turer.

De siste ukene lurer jeg på hvordan logistikken skal gå opp, med lange dager på skolen, og verken tid eller energi til så mye styr. Det er så kjedelig å snu hver gang, eller gå hjemom for å sette fra seg den ene før man går en ny og lengre tur. Ikke vil jeg basere meg for mye på bare mentaltrening heller, for da får ikke jeg noen trim. Dilemma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå runder da? Sånn at du går en liten runde med begge og går hjemmom å setter fra deg hunden som halter og så går videre med energibomba? :P Eventuelt går 30min tur med begge og så tar du med deg den aktive på sykkeltur etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentaltrening kan ikke supplere fysisk mosjon.

Du har to hunder og det er et ansvar du har tatt på deg. Vi har også to hunder med vidt forskjellige aktivitetsbehov, men det krever jo at vi legger opp dagen etter det.

Du kan gå en liten tur med dem sammen på ca 30 min, og så tar du med deg den "aktive" på en sykkeltur etterpå. Du kan ta med begge til et vann og la den aktive svømme og boltre seg der mens den andre kan drive sportrening osv. Det er bare å være kreativ, men den aktive hunden må ikke få aktivitet erstattet med mentaltrening, det skal være et supplement men all mosjon ligger i bånn. Får en hund nok mosjon minimerer du også sjansen til destruktiv adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mentaltrening kan ikke supplere fysisk mosjon.

Du har to hunder og det er et ansvar du har tatt på deg. Vi har også to hunder med vidt forskjellige aktivitetsbehov, men det krever jo at vi legger opp dagen etter det.

Du kan gå en liten tur med dem sammen på ca 30 min, og så tar du med deg den "aktive" på en sykkeltur etterpå. Du kan ta med begge til et vann og la den aktive svømme og boltre seg der mens den andre kan drive sportrening osv. Det er bare å være kreativ, men den aktive hunden må ikke få aktivitet erstattet med mentaltrening, det skal være et supplement men all mosjon ligger i bånn. Får en hund nok mosjon minimerer du også sjansen til destruktiv adferd.

Det kommer vell veldig an på hunden. Min hund hadde tatt mental stimuli fremfor fysisk trim any day når det kommer til å bli sliten å fornøyd. De bør selvsagt få lufte seg, men det er for de fleste hunder ikke noe problem å bytte ut deler av den fysiske aktiviteten med mentalstimuli, og en del mentalstimuli inneholder jo en viss grad av fysisk trim også, selv om man ikke går tur. Til og med malamutene hadde noe utbytte av mentaltrening, men mye mindre enn mallen, så der kunne jeg ikke erstattet veldig mye tur med slikt, ihvertfall ikke over tid.

TS: Med valp har jeg tatt med begge eller bare valpen ut først også satt igjen valpen hjemme å gått skikkelig tur med den voksne etterpå, det blir jo litt ekstra, men ikke fult dobbelt opp om begge er med ut på førsterunden, sykkel el kan jo være et fint hjelpemiddel for å slippe å bruke ekstra tid ute uten begge hundene. Mentalstimuli er jo veldig greit, noe sikkert begge kan være med på til en viss grad og som holder dem fornøyde. Finnes det områder du kan slippe dem så kan de jo regulere godt selv, bading samme greia. Jeg hadde nok kjørt en blanding med disse alternativene. Mentaltrim som begge kan være med på for å slippe å sette igjen den ene alene hele tiden å får å suplementere de 30 min den kan gå med litt annet og for å spe på mindre fysisk trim hos den andre, og andre dager gått en runde med begge eller den halte først også gå/løpe/sykle med den andre etterpå. Er det fint vær så kan man jo bruke en del tid ute, grilling i parken eller fjæra etc, da får de vært mye ute, dere er sammen, men uten den helt store fysiske belastningen, kan evt suplementeres med litt ballkasting, godbitsøk, gå til og fra etc, slike ting kombineres jo også fint med venner osv så man slipper å bruke all tiden sin bare på hund. Ellers så har man jo også alternativene med ekstra belastning på den som er frisk, kløv, kjettingtrekk osv, ikke at en halvtime er så mye uansett, men da får man mer fysisk trim ihvertfall så kan man bruke resten av tiden på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imouto, straks 4 år: Særdeles aktiv jakthundtype med STORT behov for fysisk aktivisering.

Aiko, 5 år: Makelig anlagt frøken som også har en skjelettdefekt som gjør at hun i tillegg til å være ganske lat og leve litt i sin egen verden, blir fortere sliten, er ganske umotorisk ift søstra og bruker mye energi bare på å bevege seg. Men veldig glad og gøyal, da!

Hva gjør jeg? Aiko får gå løs overalt hvor det er mulig (overholder båndtvang, hun er en ivrig jeger sjøl hun pleier å innse sin egen begrensning), og tutle avgårde i eget tempo. Jeg verken gidder eller har kapasitet til å drive med to turer, så det hender jeg bærer litt, da. Hun pleier å kaste inn håndkleet litt etter ca 1 mil. Men det gjør ingenting, jeg bærer henne hvor som helst. :heart:

603694_10154181068675301_214845930337291

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den samme situasjonen det siste året rottweileren levde. Han kunne ikke dras med på fjelltur lengre :/ Så det ble noen dager der han kun fikk tur i nabolaget og eller løs i hagen og måtte bli igjen hjemme mens yngstemann fikk fjelltur :-) Det var meget slitsomt i lengden og jeg gruer meg til jeg evnt får gammel + ung hund igjen senere, det er jammen ikke enkelt. Dog håper jeg dalmatineren får en aktiv alderdom :-) Rottweileren slet med både skade i skulder, sykdom og det hele i tillegg til alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da tar man og går en tur så lang som den halte orker, så går man hjem - gir den gamle halte noe snacks - så seler man på den yngste og sykler en god tur, eller går en lengre tur i skogen..... når man kommer hjem er det fryd i heimen.

Jeg har jo belger og fralle, og på vanlige turer så er jo frøken fralle med, og hun holder jo like lenge som belgeren - stort sett - nå liker jeg å variere med tur og sykkel, og selv om frøken fralle lett løper fem kilometer ved siden av sykkelen så sier det seg selv at det ikke blir så voldsomt med trim på belgeren - selv om frøken fralle traver det forteste hun kan, hvilket er ganske fort til fralle å være, dog gir det bare veldig lett jogg på belgeren, så når frallen er sliten blir hun plassert i en kurv bak på sykkelen og så tar vi en runde til i et litt høyere tempo så terven blir sliten også.

Nå når jeg sykler så er frallen hjemme med puddelvalpen, men når puddelen blir gammel nok så er det tilbake i kassa bakpå med frallen så puddel og belger kan få trimma seg med sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har planlagt å kjøpe sykkeltralle til Aiko i et par år, @Belgerpia, hva slags løsning har du til Hermine? :)

Jeg har bare en sånn kasse fra Biltema jeg :) - festet med strips til sykkelen og så har jeg kråkefot nedi festet i hver side som jeg fester i selen til Hermine når hun sitter oppi sånn at hun ikke kommer seg ut :) - sånn *peke ned* - bare med sele på.

414457_2889935382525_308128030_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg ikke har unghund nå som Chicka er gammel.

Chicka liker ikke å dele hjem med andre hunder, men jeg ville også fått vondt i hele meg hvis jeg skulle sett hun igjen hjemme for å aktivisere den andre mer, Chicka vil jo mer, men tåler ikke...

Jeg er nok litt tullete som tenker på den måten, men jeg er så utrolig bløt når det kommer til Chicka :wub:

Men, hadde jeg hatt to hunder med forskjellige behov innen aktivitet så hadde jeg hatt med begge på morgen og kveldstur, ettermiddagsturen hadde jeg delt opp i to, en tur til den gamle og en tur til den unge, hvor den unge for det meste er med på turen med den gamle, noen ganger uten for å få alene tid med den gamle.

Sykkelboksen til @Belgerpia var helt genial, også så søt Hermine er oppi der :wub::hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ung er unghunden?

Jeg hadde fylt opp en kløvsekk eller tatt kjetting med i sekken sånn at jyplingen kan få trekkintervaller underveis på turen, om alderen tilsier at det er greit :)

Ja, det glemte jeg å nevne: Imouto har svært ofte på seg kløv når vi går tur, spesielt om vi bare skal gå en times tid i nærheten. Da får hun brukt seg litt samtidig som Aiko kan lukte på blommorna. :)

@Belgerpia - noe så enkelt og genialt (og så søt hun er!)! Tipper Aiko hadde likt utsikten der oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har hund som ikke passer i sekk eller kurv så kan jo en sykkelhenger være et alternativ for å få med begge på tur :) Det er planen min å ha med om jeg skal på lengre sykkeltur for å spare hunden litt om det blir lange etapper, såre bein, uegnet underlag å løpe på, skader etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ingen av TSs hunder unghund lengre. Den ene er godt voksen (ti år, vel?) og den andre er voksen og vel så det?! Jeg synes Sandra sitt forslag om å la den ene gå løs og den andre få trekke f.eks. høres fornuftig ut :) Forøvrig går jeg ofte en tur med Chess, men to med Mini. Hun krever mer enn gamla. Hyggelig å se deg her igjen, forresten Kristina :D Vi skulle gått en tur snart! Seniorene for deg og de to energiske for seg kanskje? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ingen av TSs hunder unghund lengre. Den ene er godt voksen (ti år, vel?) og den andre er voksen og vel så det?!

Jeg synes Sandra sitt forslag om å la den ene gå løs og den andre få trekke f.eks. høres fornuftig ut :) Forøvrig går jeg ofte en tur med Chess, men to med Mini. Hun krever mer enn gamla.

Hyggelig å se deg her igjen, forresten Kristina :D Vi skulle gått en tur snart! Seniorene for deg og de to energiske for seg kanskje? Hehe.

Jeg var usikker på hundens alder, derfor spurte jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen av de er vel spesielt unge lenger, men alikevel blir den ene litt i overkant kreativ og plagsom dersom den bare skulle fått turer på gamle-gamlas lengde :) De er 7 og 10 år ja (Så er helt inneforstått med ansvaret, Bølla! Haha :)), og det er først de siste månedene det har vært et ork å planlegge turer slik at begge blir fornøyd, for vanligvis har jeg gått en langtur med de samtidig.

Skal ikke nekte for at jeg synes det foreløpig er skikkelig mas å måtte tilrettelegge og planlegge så mye. Ikke minst det å måtte sette igjen den ene hjemme når vi skal på lengre skogsturer/fjellturer o.l. Men sånn er det nå bare. Dette er mine første erfaringer med gammel hund, og det skjedde så plutselig.

Det er mange fine forslag her, og bading har vært hyppig benytter i sommer men det begrenser seg jo utover nå. Sykling/kløv/trekk trives hun faktisk ikke med, så det utgår. Alt av fysisk arbeid som ikke innebærer å løpe løs rundt på tur synes hun er helt pyton. Det er heller ikke hunder som typisk løper rundt på egenhånd når de er løse, så jeg avhenger av å røre på meg selv for at de skal gidde løpe litt, ellers står de bare stille og snuser.

Tror jeg har kommet frem til at jeg skal gi de en lengre morgentur begge to, også får den yngste en ekstra langtur på kveldtid! Kommer vel inn i en ny rutine snart, håper jeg.

Er forresten helt med på tur, Maria! Vi kan gå både pensjonist og jyplingtur for min del!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...