Gå til innhold
Hundesonen.no

Stuegulv som tåler hunder og generell røff bruk


Petra
 Share

Recommended Posts

Vi skal bytte gulv i stua, men aner ikke hva vi skal legge. Vi er generelt fryktelig lite forsiktige med ting, så vi må ha noe som faktisk tåler røff bruk. Det må tåle at bikkjene spinner over det, barn som leker noget brutalt, møbler som slepes heller enn løftes, osv osv.

Vi har laminatgulv med "skiferlook" på kjøkkenet og gangen som har tålt utrolig mye, men synes det blir for mørkt i stua.

Gulvet MÅ også være lett å holde rent. Dermed utgår også alt av fliser, siden jeg virkelig hater å vaske fuger.

Har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette laminat gulvet fra Pergo.

Og er MEGET fornøyd så langt. Ikke en ripe etter herjene hunder etter lek og trening, og akkurat nå testes det med valpekull og det som følger med der. Så langt kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal tåle fortsettelsen med tiss og bæsj :)

Litt kaldere enn tregulv ja, men ikke så kaldt at jeg må begynne med tøffler og styr. Er det varmt i rommet er det varmt nok på gulvet.

Jeg ender nok med pergo i alle rom. Den jeg har i stuen er da av type "original excellent" og skal tåle litt mer enn den billigste typen pergo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat er nok noe av det bedre. Vi har nylig lagt nytt gulv, og mannen min nekter laminat. Han vil ha ekte tre, mens jeg mener det ikke er hardt nok. Vi endte opp med bambusgulv, og er så langt kjempefornøyd. Ikke en ripe i gulvet de første tre mnd, og da har vi en ridgeback og en dansk/svensk gårdshund som spinner gjennom stua for å komme ut i hagen, hver dag. Bambus er tre eller fire ganger hardere enn eik, som er den hardeste tretypen du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat er nok noe av det bedre. Vi har nylig lagt nytt gulv, og mannen min nekter laminat. Han vil ha ekte tre, mens jeg mener det ikke er hardt nok. Vi endte opp med bambusgulv, og er så langt kjempefornøyd. Ikke en ripe i gulvet de første tre mnd, og da har vi en ridgeback og en dansk/svensk gårdshund som spinner gjennom stua for å komme ut i hagen, hver dag. Bambus er tre eller fire ganger hardere enn eik, som er den hardeste tretypen du får.

Har fått høre at bambus tåler slag og riper bra, men at fukt tar knekken på det. Vet du noe om det stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre at bambus tåler slag og riper bra, men at fukt tar knekken på det. Vet du noe om det stemmer?

Vi har bambus kjøkkenbenk, og du verden som vi angrer på det! Det blir fort riper i den og den er misfarget og stygg nå. Nå vet jeg jo ikke hvordan gulvet er, men det er ikke noe jeg ville hatt på gulvet. Vi har ikke merket noe negativt rundt fukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bambus tåler ikke hund! Mamma og pappa har det og gulvet er totalherpa etter elghunden deres som var en svært bedagelig kar.

Vi har pergolaminat med en svært aktiv hund og vi er mye ut og inn i sko( :icon_redface: ). Ikke en eneste ripe på et år. (såvidt jeg kan se i alle fall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene! Vi har faktisk Pergo på kjøkkenet og i gangen nå (en type som het "commercial", for sikkerhets skyld :P ), og er veldig fornøyd med det. Men den gangen fantes det bare i skiferlook, noe vi ikke ville ha i stua. Men ser jo at det har kommet i flere typer overflater nå.

Mannen er imidlertid ikke helt med på tanken om laminat i stua, men det finnes kanskje ikke noe annet som blir sterkt nok?

Ser det er litt delte meninger om bambus, men kan du linke til det dere har, @simira?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte bambus og bestilte vareprøver fra parkett.no tror jeg det var! Vi testet litt forskjellig (hundetygging, vann, miste en hammer, gå med høyhæla sko,o.l.), mræen vi syntes ikke noen av de var bra nok, faktisk bar det to typer parkett som tålte mer enn bambusen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fornøyd med vår laminat fra Fjordal.

Vi har en vilter wachtelhund på 3,5 år, en toåring og en valp, så vi trengte noe holdbart.

http://fjordal.no/gulv/laminat/9035746-eik-glacier-graahvitstarstar/

Det har den høyeste bruksklassen, og tåler altså da mye. Husk at det er forskjell på laminat, noe tåler lite, noe tåler mye. Så sjekk bruksklassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker gulvbeleget vårt i stua og på kjøkkenet, det føles varmere enn laminaten vi har andre steder og det tåler uhorvelig mye! Man kan jo få belegg som ser ut som "ordentlig" gulv liksom, så blir ikke så stygt som det høres ut som :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre at bambus tåler slag og riper bra, men at fukt tar knekken på det. Vet du noe om det stemmer?

Fukt har vi lite erfaring med, med unntak av at vannskålen til Kovu i gangen står rett på gulvet, og han drikker som en hest, og søler en del. Nå er gulvet vårt lakket så det beskytter nok litt mer.

Vi har bambus kjøkkenbenk, og du verden som vi angrer på det! Det blir fort riper i den og den er misfarget og stygg nå. Nå vet jeg jo ikke hvordan gulvet er, men det er ikke noe jeg ville hatt på gulvet. Vi har ikke merket noe negativt rundt fukt :)

Dette er komprimert bambus som er laget for gulv. Selges blant annet som industrigulv, og til butikklokaler o.l., så er nok laget for å tåle noe mer belastning enn en kjøkkenbenk. ;)

Bambus tåler ikke hund! Mamma og pappa har det og gulvet er totalherpa etter elghunden deres som var en svært bedagelig kar.

Vi har pergolaminat med en svært aktiv hund og vi er mye ut og inn i sko( :icon_redface: ). Ikke en eneste ripe på et år. (såvidt jeg kan se i alle fall)

Hvor har de kjøpt fra? Hva slags bambus er det? Og er det lakket eller oljet? Som sagt, det vi har selges blant annet som industrigulv, så jeg er rimelig sikker på at vi ikke vil få noe merkbar endring i erfaring over tid.

Vårt er forsåvidt fra www.hardstuff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pergo laminat. Tåler det meste. Men du får hva du betaler for. Noen er av billig kvalitet, andre er dyrere og mer holdbare. Så ikke gå for billigste sorten, velg kvalitet.

Vi har dette på gulvet i hele huset, og har to hunder. Ikke en ripe å se noe sted, etter tre og et halvt år med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker gulvbelegg - finnes i alt av mønster og farger, tåler fukt og klør og slitasje, er enkle å holde rene, men er ikke så glatt som en del gulv jeg har gått på av klikklakkplater - og jeg vil ikke at unge, klønete valper skal spole rundt på glatte gulv. Jeg vil for så vidt ikke at godt voksne hunder skal skli og skade seg heller.

Det var et aktivt hundeliv og gulvbelegg i alle rom hos mine foreldre også, og det røk kun i skjøtene etter hvert - men det er nok lettere å få sikre skjøter i dag enn da huset ble bygget i 1982.

Teppeabo i Oslo (og på nett) har for eksempel et stort utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg liker gulvbelegg - finnes i alt av mønster og farger, tåler fukt og klør og slitasje, er enkle å holde rene, men er ikke så glatt som en del gulv jeg har gått på av klikklakkplater - og jeg vil ikke at unge, klønete valper skal spole rundt på glatte gulv. Jeg vil for så vidt ikke at godt voksne hunder skal skli og skade seg heller.

Det var et aktivt hundeliv og gulvbelegg i alle rom hos mine foreldre også, og det røk kun i skjøtene etter hvert - men det er nok lettere å få sikre skjøter i dag enn da huset ble bygget i 1982.

Teppeabo i Oslo (og på nett) har for eksempel et stort utvalg.

Gulvbelegg har jo fått en helt ny æra. Vi har kjøpt gulvbelegg som er not og fjør basert slik som laminatet, enkelt å legge, slitesterkt, tåler varmekabler. 10 års garanti og i mine øyne et pent gulv. Men det er klart at prisen gjenspeiler det.. 500kr m2 er ikke billig, men det er det verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Må man vedlikeholde gulvbelegg på noe vis, utover å holde det rent? Nå står det helt stille i hodet mitt, men var det ikke en eller annen form for voksaktig greie man måtte ta på gulvet i gamle dager i hvert fall?

Tørrmopping og thats it! Lett å legge, slitesterkt og alle mønstre. Vi har ett som ser ut som drivved, med struktur.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...