Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling/konkurransespråk for dummies?


Fommle
 Share

Recommended Posts

Det er så mange forkortelser når det kommer til utstillinger og konkurranser at jeg har ikke sjans til å Google alt. I tillegg forkortes jo rasenavn her og der og, tror jeg har kontroll på mamge nå da men det er litt jungel det ute.

Hva med en liten innføring for en stakkars newbie på forumet?

Nå har jo jeg blandingshund nå da så utstilling er ikke akkurat aktuelt for oss, men kanskje konkurranser med tiden? Vi får se hvordan hun utvikler seg...

Men altså, hva betyr alle disse forkortelsene dere bruker? BIM, CERT osv, kan ikke ramse opp alt.

Og fortell meg gjerne litt generelt om hvordan utstillinger og konkurranser foregår?

Hva ligger i lydighet, rally, agility osv?

Jeg er bare nysgjerrig og vet at en dag skal det en hund nr 2 i hus og da kanskje? Og jeg leser mye i trådene på Min hund og forstår ikke alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir fryktelig omfattende å ramse opp alt for alle hundesporter :) Du vil finne regelverk/forklaringer på alt hos NKK, du kan kanskje begynne der, og spørre her om det er noe du ikke forstår?

Men de du lurer på sånn i første omgang, dette er utstilling:

BIR: Beste hund i rasen

BIM: Beste hund i motsatt kjønn (dersom det er en tispe som er BIR, er dette en hannhund, og motsatt)

CERT: sertifikat, en må ha tre stykker for tre forskjellige dommere for at hunden skal kunne bli champion.

Dersom du er nysgjerrig på lydighet/rally osv, ta deg en tur på stevne eller trening i en hundeklubb. Mye lettere å forstå hva som skjer når en ser det, og det er alltid noen å spørre om ting :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet:

Forkortes ofte til LP, som står for LydighetsPrøve. Det er inspirert av det gamle militæret og består av flere øvelser hunden skal gjennomføre. Som f.eks Fri ved fot (gå i slakt bånd med hodet inntil førers venstre kne, og sette seg uoppfordret med labbene parallelt med eiers bein når hunden stopper), hopp over hinder, innkalling fra sitt osv. Det er fire klasser i LP, fra den enkleste (klasse 1) til den vanskeligste (Elite).

Rallylydighet:

Der LP består av ni øvelser (i laveste klassen) av en viss varighet hver, så består rallylydighet heller av kanskje 20-30 ulike momenter. Disse er til gjengjeld lettere og mye kortere. Rally er litt mer avslappet og ikke så "stivt" eller fullt så krevende som LP. Det er en fin inngangsport for de som har lyst å trene/konkurrere med hunden sin, men som synes LP virker vanskelig og litt skummelt. I rally har man skilt hvor hvert skilt beskriver et kort moment man skal gjøre (slalom, snurre rundt 360 grader, svinge til høyre osv).

Agility:

Agility er hinderløp for hunder. Agility består av en bane med hopp, møne, pølse hunden skal løpe gjennom og flere andre typer hinder. Hunden skal passere disse i riktig rekkefølge med minst mulig feil (rive hinder, tråkke utenfor oppmerkede steder osv) og på kortest mulig tid. Mange hunder synes agility er supergøy fordi det er mye fart og moro, men det krever både kondis og nøyaktighet fra eier da man må huske baner og kunne ha kontrol nok til at hunden følger der du vil ha den i banen fremfor at den bare løper banen på lykke og fromme.

Sånn, veldig kort fortalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...