Gå til innhold
Hundesonen.no

Diffuse hudproblemer! Tips til "allergi"fôr?


Taz
 Share

Recommended Posts

Fjerner man et problem så dukker et nytt opp, jeg begynner å bli gal.
Men altså, Minion hadde nettopp et stort utbrudd av noe som var klin lik atopisk dermatitt (klødde på alle rette plassene etc), og veterinær var overbevist om at hun var nødt til å være en atopiker.
Men den gang ei, hun har selvsagt fått behandling for kløen og betennelsen i huden, men hun fikk negativt utslag på blodprøven som ble sendt til Dr. Baddaky.
Dr. Baddaky var temmelig sikker på at denne hunden ikke hadde atopisk dermatitt.
Så da begynner de jo å tenke fôrintoleranse selvsagt, MEN, et stor men her altså, hun får kun hudproblemer på sommerhalvåret. Om vinteren er hun fin.
Hun gikk fra september helt til mai uten så mye som en liten hudforandring, og hun har gått på v&h nr 33 helt siden hun var valp.

Begynner jeg på allergifôr nå så vil jeg jo strengt tatt ikke finne ut om det fungerer før neste år, siden det går mot halvåret hvor huden hennes er fin.
Velger jeg v&h 100% kylling istedenfor allergifôr så er jo ikke dette et fullfôr over lengre tid? Eller?

Tror jeg bare trengte å lufte tankene litt, og håpe at noen kanskje hadde noen tips eller ideer. :P
Kan dette være noe annet en atopi eller fôrintoleranse?

So, anyone? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil med Mokken. Kanskje @MaritaS har noen innspill, hun har jo også en sesongallergiker.

Men om du bestemmer deg for å begynne med kylling, så er det bare å ha oppi litt olje i tillegg, og kanskje også litt ekstra fett som feks ister når vinteren kommer, så fungerer det fint som fullfôr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil med Mokken. Kanskje @MaritaS har noen innspill, hun har jo også en sesongallergiker.

Men om du bestemmer deg for å begynne med kylling, så er det bare å ha oppi litt olje i tillegg, og kanskje også litt ekstra fett som feks ister når vinteren kommer, så fungerer det fint som fullfôr. :)

Så kylling kan fint brukes som fullfôr bare man tilsetter olje (som hun allerede får) og litt fett?

Var helt overbevist om at kyllingfôret ikke kunne brukes som fullfôr. :P

Kanskje jeg skal gå over til kyllingfôret da og heller la veterinæren bli sur på meg fordi jeg ikke er en tilhenger av allergifôr. :P

Allergifôret kan vel testes ut hvis hun begynner å klø igjen.

Det første som slår meg er pollenallergi siden det kun slår ut på sommeren.

Men pollenallergi går under atopisk dermatitt, og hun hadde negativt utslag på alle kategorier på blodprøven. Så derfor tror verken Dr. Baddaky eller veterinær at hun reagerer på pollenallergi eller hustøvmidd. Så jeg er litt... :icon_confused::huh::frantics: hva ER det da?

Hvordan kan en hund ha fôrintoleranse når huden er fin vinterhalvåret? Blir ikke klok!

Edit: Hun kan komme under kategorien "de som har en svak form av atopi som ikke gir utslag på prøver", men da er man egentlig litt fucked da. Siden man ikke kan utvikle en vaksine (immucept).

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Får hun mer av noe på sommerne som grillrester eller lignende?

Stæt fra vom og hundemat sin hjemmeside

TASTE 100% KYLLING

Ren kylling har vært en del av sortimentet i mange år og er ett populært produkt. Kylling er en av de råvarene vi har som er best egnet som fullfôr, siden kylling protein er meget høyverdig og har en svært god aminosyreprofil. 100% kylling er dessuten ett svært luktsvakt og delikat produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du skal begynne med allergifôr eller bytte fôr, når hunden har symptomer bare halve året. Er det noe i foret så burde jo hunden reagere hele året, men så kan jeg ikke så mye om slik :)
Jeg tror jeg hadde villet fortsatt med det du bruker nå og eventuelt se det an om det dukker opp igjen.

Hvilken behandling har hunden fått, og har det vært slik gjennom flere år?

Vi har forresten vært gjennom lignende, tok prøver å sende til Dr.Baddaky, hudbiopsier til England og noe til, her var det skabb.. Og jeg er vel en av få som ble glad for å høre at hunden hadde fått skabb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun mer av noe på sommerne som grillrester eller lignende?

Stæt fra vom og hundemat sin hjemmeside

TASTE 100% KYLLING

Ren kylling har vært en del av sortimentet i mange år og er ett populært produkt. Kylling er en av de råvarene vi har som er best egnet som fullfôr, siden kylling protein er meget høyverdig og har en svært god aminosyreprofil. 100% kylling er dessuten ett svært luktsvakt og delikat produkt.

Nei, griller egentlig fint lite. Så de får omtrent det samme hele året. Rått kjøtt og bein.

Men tror jeg har lyst til å prøve 100% kyllingfôret til v&h før jeg tester ut allergitørrfôr.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nei, griller egentlig fint lite. Så de får omtrent det samme hele året. Rått kjøtt og bein.

Men tror jeg har lyst til å prøve 100% kyllingfôret til v&h før jeg tester ut allergitørrfôr.

Les på hjemmesiden dems om de forskjellige forene. Det er komemt flere fortyper som er 100%. Din kan ha en kryssalergi. Altså kunn reagerer når det er to ting ute å gå som den reagerer på. Enda vanskelgere å finne ut enn om den bare var allergisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du skal begynne med allergifôr eller bytte fôr, når hunden har symptomer bare halve året. Er det noe i foret så burde jo hunden reagere hele året, men så kan jeg ikke så mye om slik :)

Jeg tror jeg hadde villet fortsatt med det du bruker nå og eventuelt se det an om det dukker opp igjen.

Hvilken behandling har hunden fått, og har det vært slik gjennom flere år?

Vi har forresten vært gjennom lignende, tok prøver å sende til Dr.Baddaky, hudbiopsier til England og noe til, her var det skabb.. Og jeg er vel en av få som ble glad for å høre at hunden hadde fått skabb :D

Er det jeg ikke skjønner heller. Er det fôrintoleranse så burde hun strengt tatt reagere hele året og ikke bare halve! :icon_confused:

Det har jeg også tenkt litt på, prøve ut nytt fôr hvis/når hun begynner å klø igjen. For jeg aner jo ikke om fôret fungerer nå når hun er bra i huden.

Hun går på kortison (liten kur og første gang hun noen gang har fått kortison) og en antibiotikakur, i tillegg har jeg fått med advocate som jeg skal gi henne i dag. (i tilfelle skabb).

I fjor så hadde hun så pass lite hudplager på sommeren, og for en så pass kort periode, at jeg bare behandlet symptomer (renset osv) og etter at jeg fikk det vekk så kom det ikke tilbake igjen før våren igjen.

(før kastrering slet hun med skjedekatarr)

Er skabb jeg også håper på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte kortison også, som fungerte en stund, men måtte slutte etter en tid.
Gikk over til Atopica, som ikke fungerte så godt.. Til slutt Stronghold, mot skabb, da ble hun fort frisk, og ikke sett antydning til noe mer :)

Da krysser jeg fingrene for skabb hos hunden din også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kryssallergi er jo ikke ukjent på mennesker. Det er en del folk som blir allergiske mot forskjellige matvarer når de samtidig er utsatt for pollen, men som ikke reagerer i vinterhalvåret hvor de bare utsettes for matvaren uten pollenet. Det er jo ikke helt usannsynlig at det kan funke sånn på hunder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har vært mye pollen i år etter hva jeg husker kanskje denne kan hjelpe deg?http://www.pollenvarslingen.no/Pollenkalender.aspx Jeg vet i hvertfall at jeg reagerte på coocosfett i år, noe jeg ikke har gjort før og regner med at det var fordi det var mye pollen i lufta i år. Håper å kunen spise det igjen til vinteren

Men hun slo ikke ut på blodprøven som sjekker for pollenallergi. (noe som ikke alltid er en 100% garanti da).

Jeg har tenkt litt at mye pollen, dårlig inneklima (skal flytte nå) og ekstremt varm sommer bare har slått veldig negativt ut på huden til Minion.

Siden det kun foregår om sommeren, kan det jo være en form for kryssallergi/reaksjon?

At hun reagerer på fôr om sommeren pga pollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryssallergi er jo ikke ukjent på mennesker. Det er en del folk som blir allergiske mot forskjellige matvarer når de samtidig er utsatt for pollen, men som ikke reagerer i vinterhalvåret hvor de bare utsettes for matvaren uten pollenet. Det er jo ikke helt usannsynlig at det kan funke sånn på hunder også?

Jeg har en del kryssallergier på matvarer.

Men ville ikke pollenallergi slått ut på blodprøven da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reagerer på samme måte som din. Kun i sommerhalvåret og vanligvis også kun i sør. Pga. den syke varmen i Tromsø i år så har han faktisk klødd her også. Dr. Baddaky sin test kunne fortelle meg at han var negativ for utendørs allergener, men svakt positiv for innendørs allergener. Makes no sense, right?

Det jeg kan tenke meg er at hunden har flere småallergier som hver for seg ikke gir utslag i kløe, men når sommeren kommer så legges det en ekstra vekt på skalaen og han tipper over i symptomer. Siden sommeren er vanskelig å gjøre noe med så ville jeg vært ekstra påpasselig med å støvsuge og holde områdene hunden befinner seg på rene og pene for å minke hva enn annet han måtte reagere på og startet med allergifor på vårparten og kjørt det over sommeren og så eventuelt gått tilbake til vanlig for når hva enn han reagerer på om sommeren blir borte.

Allergishampo for å roe huden og balsam etter badet for å tilføre fuktighet er også en fin greie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde slike blodprøver var veldig usikre jeg, så mao kan resultater (både pos og neg) være falske.

Med tanke på hva det koster så håper jeg ikke at slike prøver er veldig usikre, da er det nesten penger bortkastet.

Man må selvsagt ta hele listen med symptomer, og når/hvordan det starter og videre osv for å kunne stille en diagnose, men noe av problemet er nok at mye ser likt ut, ihvertfall tidlig i historien.

Kryssallergi høres ut som det kan være verdt å ha i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hva det koster så håper jeg ikke at slike prøver er veldig usikre, da er det nesten penger bortkastet.

Man må selvsagt ta hele listen med symptomer, og når/hvordan det starter og videre osv for å kunne stille en diagnose, men noe av problemet er nok at mye ser likt ut, ihvertfall tidlig i historien.

Kryssallergi høres ut som det kan være verdt å ha i tankene.

Jeg skal ikke si det for sikkert, men det er en gjenganger jeg har hørt både fra lege (på mennesker) og ifht dyr. At de kan vise negativt selv om hunden er allergisk, og har inntrykk av at det ikke bare er noe de kan, men noe som hender relativt ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si det for sikkert, men det er en gjenganger jeg har hørt både fra lege (på mennesker) og ifht dyr. At de kan vise negativt selv om hunden er allergisk, og har inntrykk av at det ikke bare er noe de kan, men noe som hender relativt ofte..

Det stemmer på mennesker i alle fall, så ser ikke hvorfor det skal være noe anderledes på dyr. Den kan også vise positivt uten at man i praksis får allergiske symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men hun slo ikke ut på blodprøven som sjekker for pollenallergi. (noe som ikke alltid er en 100% garanti da).

Jeg har tenkt litt at mye pollen, dårlig inneklima (skal flytte nå) og ekstremt varm sommer bare har slått veldig negativt ut på huden til Minion.

At hun reagerer på fôr om sommeren pga pollen?

JA du har nok en kobinakjon som gjør at huden blir allergisk. får du bort den ene så kan alt falel til ro. Altså flytting og da sannerig av inenluft er en bra start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun reagerer på fôr om sommeren pga pollen?

Ja! :)

Den andre qoutet ble borte, er på tlf.

Hvilket fór står hun på? Og har du sjekket om fóret inneholder pollen?

En venninnes hund ble veldig dårlig i huden nå i sommer, og da oppdaget de at allergifóret og/eller tilskuddet faktisk inneholdt pollen. Stakkars hunden holdt på å klø ihel.... :(

Jeg synes kyllingfóret høres ut som en god plan, om du er bekymret for at det blir for magert så kan du kanskje supplere med litt rått noen ganger i uken? :)

Andre tiltak som kan settes inn er hyppig børsting/spyling av hunden når dere har vært ute på sommerstid, sånn at hun ikke drar med seg inn pollen i hundeseng/sofa/tepper.

Både jeg og husets ungdom har pollenallergi så her børstes/spyles hundene ofte i pollensesongen, og det merkes betraktelig på inneklima :)

Edit:

Lagt til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reagerer på samme måte som din. Kun i sommerhalvåret og vanligvis også kun i sør. Pga. den syke varmen i Tromsø i år så har han faktisk klødd her også. Dr. Baddaky sin test kunne fortelle meg at han var negativ for utendørs allergener, men svakt positiv for innendørs allergener. Makes no sense, right?

Det jeg kan tenke meg er at hunden har flere småallergier som hver for seg ikke gir utslag i kløe, men når sommeren kommer så legges det en ekstra vekt på skalaen og han tipper over i symptomer. Siden sommeren er vanskelig å gjøre noe med så ville jeg vært ekstra påpasselig med å støvsuge og holde områdene hunden befinner seg på rene og pene for å minke hva enn annet han måtte reagere på og startet med allergifor på vårparten og kjørt det over sommeren og så eventuelt gått tilbake til vanlig for når hva enn han reagerer på om sommeren blir borte.

Allergishampo for å roe huden og balsam etter badet for å tilføre fuktighet er også en fin greie.

Dette hørtes mistenkelig ut som Minion ja! Normalt reagerer hun veldig lite på sommeren og det har ikke tidligere vært behov for medisinering. Men denne sommeren har vært ekstremt varm!

Så da skal jeg ta testresultatet med en klype salt og heller vurdere kryssallergi om sommeren?

Men skal jeg da altså heller starte med "allergifôr" når hun begynner å vise tegn til kløe?

Lite poeng å gi forandre på maten når hun er bra?

Ja! :)

Den andre qoutet ble borte, er på tlf.

Hvilket fór står hun på? Og har du sjekket om fóret inneholder pollen?

En venninnes hund ble veldig dårlig i huden nå i sommer, og da oppdaget de at allergifóret faktisk inneholdt pollen. Stakkars hunden holdt på å klø ihel.... :(

Jeg synes kyllingfóret høres ut som en god plan, om du er bekymret for at det blir for magert så kan du kanskje supplere med litt rått noen ganger i uken? :)

Andre tiltak som kan settes inn er hyppig børsting/spyling av hunden når dere har vært ute på sommerstid, sånn at hun ikke drar med seg inn pollen i hundeseng/sofa/tepper.

Både jeg og husets ungdom har pollenallergi så her børstes/spyles hundene ofte i pollensesongen, og det merkes betraktelig på inneklima :)

Akkurat nå får hun vom og hundemat nr 33. Regner ikke med det inneholder pollen.

Men hundefôr som inneholder pollen? Det hørtes bare ekstremt rart ut. :blink: Vet du hvilket fôr det var?

Men blir det noe mindre magert hvis jeg må supplere med mer kylling da? :P Regner ikke med hun bør få andre ting enn proteiner fra kylling hvis vi skal teste ut allergifôr. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes mistenkelig ut som Minion ja! Normalt reagerer hun veldig lite på sommeren og det har ikke tidligere vært behov for medisinering. Men denne sommeren har vært ekstremt varm!

Så da skal jeg ta testresultatet med en klype salt og heller vurdere kryssallergi om sommeren?

Men skal jeg da altså heller starte med "allergifôr" når hun begynner å vise tegn til kløe?

Lite poeng å gi forandre på maten når hun er bra?

Akkurat nå får hun vom og hundemat nr 33. Regner ikke med det inneholder pollen.

Men hundefôr som inneholder pollen? Det hørtes bare ekstremt rart ut. :blink: Vet du hvilket fôr det var?

Men blir det noe mindre magert hvis jeg må supplere med mer kylling da? :P Regner ikke med hun bør få andre ting enn proteiner fra kylling hvis vi skal teste ut allergifôr. :ahappy:

Nå er jeg ikke sikker men regner med man får tak i kyllingfett hos slakter el matbutikk med godt utvalg. :)

Hunden fikk tørrfór som inneholdt pollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...