Gå til innhold
Hundesonen.no

Snubletre


Recommended Posts

Jeg har hørt om en innretning som skal hindre hunden fra å løpe, men som ikke hindrer den å gå. Det skal være en pinne som henger fra halsbåndet i en snor. Pinnen henger vannrett på høyde med albuene til hunden, tror jeg.

Når hunden går, henger den mellom beina og er ikke til hinder, men om den starter å løpe blir det bare ball og den snubler.

Jeg har aldri prøvd dette og er ikke helt sikker på hvordan det skal være. Er det noen som har prøvd eller sett det i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se for meg at dette er noe behagelig å gå med selv om den får til å gå. Det vil jo henge der å irritere når de går vanlig også, selv om de ikke snubler i det.

Forøvrig så ser jeg en hel del andre ulemper, hunden kan skade bena (en husky som har tenkt seg på jakt feks kan ta i skikkelig å ikke tenke på at det henger noe der, da kan de skade seg bra), det samme med nakken (regner med det er der det er festet?) viss hunden snubler i de greiene der så legger det mye trykk på nakken og kan fort føre til skade, både wiphlash og andre typer og til sist så tenker jeg falsk trygghet, en slik ting hadde ikke jeg stolt på om en hund med mye jakt og som er "tøffe" i hodet (som feks polarhundene) og hunden ikke bryr seg om at det er ekkelt, vondt og holder på nok til at den ryker å bikkja kan jage som den vil før du får fatt på den?

Om hunden alikevell ikke skal springe så kan du vell bare ha ei langline hengende etter sele, ingen stor sannsynlighet for skade, ingen irritasjon for hunden og du har ekstra kontroll når du trenger det(evt bare et vanlig bånd eller flexiline).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snubletre er ikke lenger lovlig å bruke, da det påfører hunden unødig ubehag og smerte.

"Alle" brukte det når jeg vokste opp, og har sett mye stygge skader fordi folk ikke vil bruke penger på å gjerde inn eiendommen/sette opp hundegård, men bruker coalkis istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dette være godt for? Enda en snarvei for å slippe å trene på noe?

Svaret på spørsmålet ditt står to ganger i tråden allerede, men for tredje gang: Det skal hindre hunden i løpe.

Rett over ditt innlegg står at :

Snubletre er ikke lenger lovlig å bruke, da det påfører hunden unødig ubehag og smerte. "Alle" brukte det når jeg vokste opp, og har sett mye stygge skader fordi folk ikke vil bruke penger på å gjerde inn eiendommen/sette opp hundegård, men bruker coalkis istedet".

I sammen med tipsene fra Malamuten, som antakelig skjønte problemet, har trådstarter fått konkret svar hva det er.

Hvis du studerer nøye @LØJ , ser du at trådstarter har Alaskan Husky. Hvordan har du koblet hindre i å løpe med "slippe å trene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig ikke dette var boe du vurderte til hunden din??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Viss noen har fortalt TS at dette var noe fint noe som ikke plager hunden, men som hindrer den i å løpe så høres det jo veldig fint ut, hadde jo vært utrolig kjekt det, og ikke så rart at noen vurderer det utifra den beskrivelsen.. Men faktum er jo at det neppe fungerer helt som beskrevet, det kan nok være både plagsomt å skadelig, så får håpe at TS endrer syn på det etter å ha forstått hvordan det egentlig fungerer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snubletre er ikke lenger lovlig å bruke, da det påfører hunden unødig ubehag og smerte.

"Alle" brukte det når jeg vokste opp, og har sett mye stygge skader fordi folk ikke vil bruke penger på å gjerde inn eiendommen/sette opp hundegård, men bruker coalkis istedet.

Takk for svar på spørsmålet. Det var vel bare du som var i nærheten av å besvare spørsmålet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg minnet litt på dette tausystemet som ble lansert, som gjorde at man kunne "snøre sammen" hunden om den ikke kom på innkalling. Noen som greier å grave fram dette igjen? Noen stor suksess ble det åpenbart ikke...

Vet ikke hvor tråden er, men http://www.dogstopr.com/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er visst ganske vanlig. Har en nabo som gjør dette med hunden, ikke en trekubbe, men de fester en lett plastring i lenka som gjør at hunden ikke løper avgårde, regner med den tråkker inni ringen om han får fart på seg. Dette med tunge trekubber er utrolig unødvendig og rett og slett latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er visst ganske vanlig. Har en nabo som gjør dette med hunden, ikke en trekubbe, men de fester en lett plastring i lenka som gjør at hunden ikke løper avgårde, regner med den tråkker inni ringen om han får fart på seg. Dette med tunge trekubber er utrolig unødvendig og rett og slett latskap.

Å feste plastringer som hunden tråkker inn er da like mye latskap, og høres nesten skumlere ut. Tenk så fort å hekte fast beinet og brekke det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...