Gå til innhold
Hundesonen.no

Overta eldre hund - forsikring?


tmp
 Share

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen kan fortelle meg hvordan det fungerer med forsikring av eldre hund som man overtar i høy alder og kanskje med noen "plager". Følger en gammel forsikringen hunden om den overføres til ny eier? Eller må man forsikre på nytt og i så måte få dårligere vilkår mtp at hunden allerede er gammel og kanskje syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen forsikringer kan følge hunden men for å få et rett svar så kontakt forsikringsselskapene på e-post det er dem som sitter med rettighetene og kravene

edit: ting kommer ann på alder(noen forsikringsselskap forsikrer ikke over en hvis alder) mener det er 8 eller 10 år

rase også kan komme i betrakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ok takk :-)

Da kan det med andre ord fort bli ganske dyrt å overta en gammel hund..

ja det kan bli dyrt eller du kan måtte velge å avlive fordi at forsikringen ikke strekekr til. VIktigste er jo å ha råd til smertestillende, den kaomemr jo på forskjellig i forhold til størrelse på hunden.

Sjekk om agira har en lengere alder enn dem andre. Jegkan ikke gi deg noe fasitsvar siden det kan variere fra avtale til avtale og forsikringsselskap til forsikringsselskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, de aller fleste hundene behøver jo ikke noen større eller dyrere veterinærbesøk enn yngre.. Jeg anbefaler folk å heller ha forsikring de to første årene, enn de to siste.

Men ja - hvis man kontakter forsikringsbyråe (såfremt hunden allerede ER forsikret), så tenker jeg nok at de gjerne vil beholde hunden som kkunde, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Du kan overta forsikringen fra forrige eier, Men da er det veldig viktig at det ikke er brudd eller pause i forsikringen. Dette gjelder hos Agria, Det bør nesten også være en selvfølge hos forsikringsselskap som er konkuransedyktige med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Lurer på om noen kan fortelle meg hvordan det fungerer med forsikring av eldre hund som man overtar i høy alder og kanskje med noen "plager". Følger en gammel forsikringen hunden om den overføres til ny eier? Eller må man forsikre på nytt og i så måte få dårligere vilkår mtp at hunden allerede er gammel og kanskje syk?

De fleste forsikringer har vell noen krav om at feks hunden må ha vært forsikret sammenhengende fra 4 mnds alder for at visse diagnoser skal bli dekt. Eller at hunden må ha vært forsikret så så lenge før andre ting dekkes. Om hunden har vært forsikret frem til du får den så gjør det ingen ting at du endrer selskap eller tegner egen forsikring, det vil fortsatt gå under at hunden har vært forsikret. Utover det så er det vell et vanlig krav at kjente "feil" før hunden blir forsikret ikke dekkes etterpå.

Ang alder så spørs det hvor gammel den er, og hvilket selskap du velger å forsikre i, mange selskap forsikrer ikke normalt hunder med høy alder, heller ikke de som har vært forsikret i deres selskap hele livet, men man kan hos flere bestille forsikring likevell, men da med høyere premie og jeg vil tro reservasjoner mot en del typiske alders plager.

Dette står som regel ganske greit forklart hos de forskjellige selskapene :)

Edit: http://www.agria.no/hund/forsikring Agria har jo mye info på nett, de har heller ingen øvre aldersgrense på vetrinærforsikring og ingen økt premie ved høy alder, står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha dyrlege erklæring på Chicka da jeg skulle forsikre hun, siden hun var voksen og hadde ikke forsikring før hun kom til meg.

@Malamuten på min forsikring så står det "agria senior" og jeg betaler 600kr i halvåret for det, så der tror jeg faktisk at de juger litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ha dyrlege erklæring på Chicka da jeg skulle forsikre hun, siden hun var voksen og hadde ikke forsikring før hun kom til meg.

@Malamuten på min forsikring så står det "agria senior" og jeg betaler 600kr i halvåret for det, så der tror jeg faktisk at de juger litt ;)

Stemmer nok det, Agria senior er vell kun for de som tegner forsikring etter en viss alder om jeg ikke tar helt feil. Men om man har hatt hunden forsikret fra før den alderen de har satt så slipper man denne ekstra kostnaden.

Det synes jeg egentlig er en grei deal mtp risikoen det kan utgjøre for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Det varierer og man må rett og slett sjekke ut forskjellige selskap med andre ord..

Har ingen planer om å overta en gammel hund nå , men har tenkt at det kunne være et alternativ/ en fin ting å gjøre en gang om det dukket opp noe passende. Kom så til å tenke på dette, om det av forsikringsmessige grunner kunne være en bakdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det, Agria senior er vell kun for de som tegner forsikring etter en viss alder om jeg ikke tar helt feil. Men om man har hatt hunden forsikret fra før den alderen de har satt så slipper man denne ekstra kostnaden.

Det synes jeg egentlig er en grei deal mtp risikoen det kan utgjøre for dem.

Jeg forsikret Chicka tidlig, så jeg vet jammen ikke, før så var det vel sånn at de ikke forsikret hunder etter 12-13år, mener jeg å huske så 600kr ekstra er egentlig helt greit.

Prisen har også steget mye, vet den har gjort det for alle, men jeg syntes 4800kr i året er ganske drøyt, men nå er hun såpass gammel at jeg gjør ikke noe med dette før jeg får en ny hund, da tror jeg ikke jeg velger agria ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsikret Chicka tidlig, så jeg vet jammen ikke, før så var det vel sånn at de ikke forsikret hunder etter 12-13år, mener jeg å huske så 600kr ekstra er egentlig helt greit.

Prisen har også steget mye, vet den har gjort det for alle, men jeg syntes 4800kr i året er ganske drøyt, men nå er hun såpass gammel at jeg gjør ikke noe med dette før jeg får en ny hund, da tror jeg ikke jeg velger agria ;)

Tror det er for de som tegner fra 7år og oppover men kan ta feil .

Ja, Prisene steg en del nå, Men heldigvis med god grunn! Nå er jo veterinærforsikringene bedre, Dekket livet ut uten at satsene synker og bedre vilkår.

fikk egentlig regning på 5500 i år, 50k vet, alle tillegg og 1500/25%, Men hadde glemt legge til 10% rabatt så gjorde det og forandret til 2000/15% og fikk idag en regning på 4500kr, Noe jeg er storfornøyd med :)

Synes det var råbillig jeg da, Mtp at Gjensidige skulle ha 12.223 (+ grunnpris på 198,-) for å forsikre hunden min.

Samme gjaldt for hestene mine - 12.079kr for løpshestforsikring og 8424 for hobbyhest. Mens agria skulle ha 2147/3005kr for vet forsikring, Med alle tillegg og livsforsikring kom totalen på under 4500kr for den dyreste kombinasjonen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er for de som tegner fra 7år og oppover men kan ta feil .

Ja, Prisene steg en del nå, Men heldigvis med god grunn! Nå er jo veterinærforsikringene bedre, Dekket livet ut uten at satsene synker og bedre vilkår.

fikk egentlig regning på 5500 i år, 50k vet, alle tillegg og 1500/25%, Men hadde glemt legge til 10% rabatt så gjorde det og forandret til 2000/15% og fikk idag en regning på 4500kr, Noe jeg er storfornøyd med :)

Synes det var råbillig jeg da, Mtp at Gjensidige skulle ha 12.223 (+ grunnpris på 198,-) for å forsikre hunden min.

Samme gjaldt for hestene mine - 12.079kr for løpshestforsikring og 8424 for hobbyhest. Mens agria skulle ha 2147/3005kr for vet forsikring, Med alle tillegg og livsforsikring kom totalen på under 4500kr for den dyreste kombinasjonen :D

Chicka ble forsikret da hun var 2år, hun er nå 12,5år, skal ringe dem og høre etter om det er noe feil i deres data.

Agria hest hadde jeg vært forsiktig med å ha på hest, spesielt dersom du har løpshest.

Flere av mine venner med løpshester (jeg driver med trav og galopphester) har brent seg på å ha forsikring i Agria når visse skader er der, på samme side så hadde de fått det tilbake hos Gjensidige.

Det har vel blitt sånn at Agria er gode på hundeforsikringer, mens Gjensidige er bedre på hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...