Gå til innhold
Hundesonen.no

Husleiekontrakt


Wednesday
 Share

Recommended Posts

Jeg leier et hus som viste seg å virkelig være helt ELENDIG. Det er ubeboelig for barn, og jeg har to. Det regner inn slik at møblene mine har fått vannskade, det kommer vann inn under utgangsdøra (pluss sniler og annen moro), doen sitter ikke skikkelig fast i gulvet, det lukter fukt på det eneste soverommet, så jeg tør ikke la barna sove der. Gulvet er gyngete over det hele, så jeg mistenker en del fukt nedi der og.

Saken er at jeg vil ut! Helst i dag. Hvertfall så fort jeg finner noe annet.

Huseieren har hele tiden sagt at det er 3 måneders oppsigelse. I kontrakten min står det derimot ingenting om oppsigelsestid i det hele tatt. Det er brukt en standard kontrakt, og feltet for oppsigelse er ikke fylt ut. Det er min mor som har skrevet under kontrakten for meg, da jeg befant meg i en annen by da den skulle underskrives... Derfor vet jeg ikke hva som står på eksemplaret som huseieren har. Det kan jo hende han har fylt ut feltet for oppsigelse på sin. Hvilken kontrakt er det i såfall som er gjeldende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med jussbuss på mandag! Står det ikke noe så gjelder husleieloven, og den sier 3 mnd, men er ganske sikker på at det er noe slik at man kun skal ta betalt for det som er brukbart, for om huset f.eks er ubeboelig skal man ikke betale noe før det er i orden. Og det blir jo da i ditt tilfelle at siden halvparten av huset er ubeboelig, så blir det bare halv husleie, men hør med jussbuss!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier et hus som viste seg å virkelig være helt ELENDIG. Det er ubeboelig for barn, og jeg har to. Det regner inn slik at møblene mine har fått vannskade, det kommer vann inn under utgangsdøra (pluss sniler og annen moro), doen sitter ikke skikkelig fast i gulvet, det lukter fukt på det eneste soverommet, så jeg tør ikke la barna sove der. Gulvet er gyngete over det hele, så jeg mistenker en del fukt nedi der og.

Saken er at jeg vil ut! Helst i dag. Hvertfall så fort jeg finner noe annet.

Huseieren har hele tiden sagt at det er 3 måneders oppsigelse. I kontrakten min står det derimot ingenting om oppsigelsestid i det hele tatt. Det er brukt en standard kontrakt, og feltet for oppsigelse er ikke fylt ut. Det er min mor som har skrevet under kontrakten for meg, da jeg befant meg i en annen by da den skulle underskrives... Derfor vet jeg ikke hva som står på eksemplaret som huseieren har. Det kan jo hende han har fylt ut feltet for oppsigelse på sin. Hvilken kontrakt er det i såfall som er gjeldende?

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Juss-Buss, eventuelt advokat i saken - det er nok en god del som må vurderes konkret. Imidlertid kan jeg svare på noen av spørsmålene du stiller:

Oppsigelsesfristen reguleres i husleieloven (husll.), men denne er fravikelig gjennom avtale. Med andre ord må man se på kontrakten for å se om noe annet er avtalt (hvis ikke, er den normalt på "tre måneder, til opphør ved utløpet av en kalendermåned", jf. husll. § 9-6).

Du spør hvilken kontrakt som er gjeldende når det finnes to eksemplarer, muligens med forskjellige vilkår. I dette tilfellet må man prøve å finne ut hva som ble avtalt - hva var vilkårene moren din skrev under på? Hvis det ikke kan sannsynliggjøres at en annen oppsigelsesfrist ble avtalt, vil den i § 9-6 gjelde.

Det går imidlertid et skille mellom krav du som leietaker har grunnet mangler, og den ordinære oppsigelsestiden regulert i kontrakten, eventuelt husll. Hvis ikke noe annet er avtalt, er det utleier som plikter "å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2", jf. § 5-3 første ledd. Hvorvidt det foreligger mangler, må vurderes konkret, jf. § 2-2. Derfor foreslår jeg at du får en jurist til å vurdere dette. Avhengig av hva man kommer frem til her, vil retting, avslag i leie, heving av avtalen, erstatning og/eller holde tilbake leie være aktuelt, jf. § 5-7 første ledd.

Det åpnes altså i visse tilfeller for heving av kontrakten, slik at en ikke tar hensyn til oppsigelsesfristen nedfelt i kontrakten, eller som følger av § 9-6.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du varslet huseier om alle mangler? På en slik måte at det er dokumentert (eks. Mail, sms) så kan du vel som folk over her sier holde igjen på deler av husleia, evt trekke fra for skade på sofa osv. Men da er det lurt at du kan vise at det er mangler. Om man "bare" bor der og betaler uten å varsle utleier om mangler så er det vel sånn at etter noen uker så har man altså godtatt manglene, og vil sannsynligvis ikke få igjen noe for det? Kjempe lurt å få det skrevet ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager er vel fristen for å si ifra!

Fristen for å gjøre en mangel gjeldende er "innen rimelig tid etter at leieren burde oppdaget den", jf. husll. § 2-8 første ledd. Dersom utleieren har opptrådt "grovt uaktsomt eller i strid med redelighet og god tro", jf. bestemmelsens annet ledd, gjelder likevel ingen slik frist.

I Wyllers kommentarer til bestemmelsen presiseres at fristen alltid løper fra da leietaker faktisk oppdaget mangelen, med mindre leietaker vil kunne bebreides som uaktsom når han ikke oppdaget den tidligere. Merk at leietaker ikke har noen undersøkelsesplikt etter overtakelsen, slik som i eksempelvis kjl. § 31.

Det følger imidlertid ikke av bestemmelsen at "14 dager" skal være en frist - heller ikke av forarbeidene. Hvorvidt "14 dager" er "rimelig tid" må nok vurderes konkret, og avhenger ikke minst av mangelens art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...