Gå til innhold
Hundesonen.no

Søke om å gjøre res. cacib om til cacib - hvordan?


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Som tittelen sier, lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for å få omgjort et res cacib om til cacib. Cacibmottakeren er internasjonal champion, og det var eieren som sa at jeg måtte få omgjort res. cacibet til min hund om til cacib. Men jeg finner ikke utav hvordan jeg gjør det. Jeg har sent en mail til cacibavdelingen på Fci, men har ikke fått noen "kvitteringsmail' på at den er mottatt, og jeg er heller ikke sikker på at det er rett fremgangsmåte. Folk sier dette kan ta opp til et år, og det hadde vært fryktelig surt å finne ut at jeg har gjort det helt feil, etter at det var gått lang tid. Er det noen som vet hva som er korrekt fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det det? Ja, da trenger jeg ikke bruke energi på det. Vet du hvor lang tid det tar og hva jeg evt skal gjøre om jeg får det siste cacibet han trenger etter at det er gått et år og en dag fra det første? Inkl dette res cacibet som omgjøres, har han tre stk i hhv norge, danmark og sverige og trenger et til i et av landene etter 14. september i år. Så om han får det siste, hva gjør jeg da videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tiiid, men det går automatisk :)

Men CACIB kort blir vel ikke sendt ut lengre?

Noe som var litt teit når dissa korta ble sendt ut var at både den som fikk omgjort res cacibet og den som opprinnelig fikk cacibet fikk kort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke prosedyren er endret siden mai iår; res CACIB gjøres om til CACIB automatisk fra FCI såfremt resCACIB-vinner fyller kravene for å motta CACIB. Når din hund har tatt alle CACIB som kvalifiserer til INT UCH må du selv sende inn søknad til NKK på samme skjema man søker andre championater. NKK sender videre til FCI og når alle CACIB'ene er registrert hos dem, dvs når alle arrangørland har sendt inn sine resultater og de er "godkjent", kan FCI behandle søknaden din. CACIB kort sendes ikke lengre ut, men man kan selv printe dem ut herfra: http://fci.be/resultats/IB.aspx

Edit: Glemte, gjøres om såfremt CACIB-vinner allerede er INT seff, eller av en eller annen grunn ikke skulle hatt CACIB.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det skal visstnok gå automatisk, men jeg mangler fortsatt et cacib fra 2010 (som er tellende for en tittel), og jeg venta i evigheter på et også på Saeta, som jeg ga opp å få, og heller dro og prøvde på et nytt et. Det fra 2010 har oppdretter prøvd å purre på da det var hennes hund som sto først og var Int Ch, men jeg har fylt ut og sendt anvist skjema til FCI, så får vi se hva de svarer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det skal visstnok gå automatisk, men jeg mangler fortsatt et cacib fra 2010 (som er tellende for en tittel), og jeg venta i evigheter på et også på Saeta, som jeg ga opp å få, og heller dro og prøvde på et nytt et. Det fra 2010 har oppdretter prøvd å purre på da det var hennes hund som sto først og var Int Ch, men jeg har fylt ut og sendt anvist skjema til FCI, så får vi se hva de svarer.

Det hender det "glipper" for FCI også og hvis man mangler et kan man be NKK om å etterlyse det hos FCI. Om FCI bekrefter at CACIB er registrert på hunden hos dem er det godt nok og man kan søke tittel. Om det ikke er registrert, kan NKK søke om å få det omgjort. Håper du får bekreftet ditt snart :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke vente på kortene/utprintene før du søker. Jeg har hele veien samlet på de kortene du får i ringen, sørget for at de er signert av dommer og fylt på med sted/dato/kat.nr. Så søkte jeg NKK og la ved de kortene jeg hadde fått, og de kortene fra ringen der jeg ikke hadde fått enda. Min ene fikk sitt siste CACIB på NKK Bergen et år, og var ferdig registrert og diplom i posten etter 1 mnd. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg stilte i sverige og Danmark og fikk hhv res cacib og cacib, fikk vi ikke noe kort i ringen? Ene tispen min fikk to cacib i sverige, og ikke hun heller fikk jeg noen bekreftelse på. Men de står reg i hundeweben da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender det "glipper" for FCI også og hvis man mangler et kan man be NKK om å etterlyse det hos FCI. Om FCI bekrefter at CACIB er registrert på hunden hos dem er det godt nok og man kan søke tittel. Om det ikke er registrert, kan NKK søke om å få det omgjort. Håper du får bekreftet ditt snart :)

Det har jeg allerede spurt om, både hos NKK og DKK (det er snakk om et dansk cacib), men ingenting har skjedd. Tok til slutt saken i egne hender og sendte søknad, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg allerede spurt om, både hos NKK og DKK (det er snakk om et dansk cacib), men ingenting har skjedd. Tok til slutt saken i egne hender og sendte søknad, så får vi se.

Kjenner fler som bare har sendt inn søknad uten noen kort og fått det godkjent relativt raskt, så det er absolutt mulig å gjøre det også! :)

Men lurer på noe..

Har lest et par ganger på facebook i sommer at "siden hunden som stod forran oss på CACIBet ble CIB i går, så blir jo vårt R-CACIB omgjort til CACIB" Går det virkelig så fort? Jeg trodde at hunden som fikk CACIBet måtte ha søkt og fått godkjent sitt CIB først, og så først etter det at R-CACIBene tatt etter denne hunden ble omgjort. Altså at fra en hund tar sitt siste CACIB og frem til tittelen blir registrert, så går eventuelle nye CACIB "i bøtta"..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner fler som bare har sendt inn søknad uten noen kort og fått det godkjent relativt raskt, så det er absolutt mulig å gjøre det også! :)

Men lurer på noe..

Har lest et par ganger på facebook i sommer at "siden hunden som stod forran oss på CACIBet ble CIB i går, så blir jo vårt R-CACIB omgjort til CACIB" Går det virkelig så fort? Jeg trodde at hunden som fikk CACIBet måtte ha søkt og fått godkjent sitt CIB først, og så først etter det at R-CACIBene tatt etter denne hunden ble omgjort. Altså at fra en hund tar sitt siste CACIB og frem til tittelen blir registrert, så går eventuelle nye CACIB "i bøtta"..??

Det er ikke kortet det er snakk om, det er DKK som påstår at res.cacib ikke skal omgjøres selv om hunden foran var Int Uch halvannet år før utstillingen det er snakk om. Og dét gidder jeg ikke vente på at de bare skal finne ut av på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kortet det er snakk om, det er DKK som påstår at res.cacib ikke skal omgjøres selv om hunden foran var Int Uch halvannet år før utstillingen det er snakk om. Og dét gidder jeg ikke vente på at de bare skal finne ut av på egenhånd.

Men er det søkt om CIB på hunden som stod forran? Altså den som oppfylte kravene for 1 1/2 år siden?

Vet at det var en DP i Sverige som det ikke var søkt for, selv om den oppfylte kravene, og de CACIBene gikk heller ikke videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er ikke kortet det er snakk om, det er DKK som påstår at res.cacib ikke skal omgjøres selv om hunden foran var Int Uch halvannet år før utstillingen det er snakk om. Og dét gidder jeg ikke vente på at de bare skal finne ut av på egenhånd.

Res. Cacib gjøres om når man søker om int. Uch. Man fører opp Res . Cacib på søknaden og så blir det sjekket og eventuelt godkjent. Jeg har sendt flere slike og de har kommet tilbake med tittel.

Man må ikke ha cacibene i hånda for å søke. Men hunden som fikk CACIB må ha søkt og fått godkjent tittelen før gjeldende utstilling. Det holder IKKE at søknad er sendt. Den må være godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til NKK ang det spm.

trans.gif Hei,

Dette gjøres om i FCI sine lister og oversikter som du finner her: http://fci.be/resultats/IB.aspx

Resultatene fra Bergen ligger ikke der enda, men de vil etter hvert ligge der.

I dogweb vil ikke resultatet gjøres om.

Mvh
LISA MARIA ROHRHIRSCH
Saksbehandler Aktivitetsavd.
mobil: 92 01 80 02, e-post: lisa@nkk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg reglene for internasjonalt championat CIB, MÅ hunden som står først ha blitt godkjent cib av fci senest dagen før for at hunden som fikk rcacib automatisk skal få det omgjort til cacib.

Det er altså ikke nok at hunden som står foran har sine fire cacib fra tre land/ tre dommere og det har gått minst et år og en dag mellom det første og det siste, for at det skal skje automatisk. Men man KAN søke om å få det omgjort til cacib, dersom hunden foran har det den trenger men ikke fått søkt/ godkjent søknaden.

Se III i championatreglene. http://fci.be/circulaires/53-2013-annex-en.pdf

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Res. Cacib gjøres om når man søker om int. Uch. Man fører opp Res . Cacib på søknaden og så blir det sjekket og eventuelt godkjent. Jeg har sendt flere slike og de har kommet tilbake med tittel.

Man må ikke ha cacibene i hånda for å søke. Men hunden som fikk CACIB må ha søkt og fått godkjent tittelen før gjeldende utstilling. Det holder IKKE at søknad er sendt. Den må være godkjent.

Det vet jeg godt, men jeg har som sagt forsøkt tidligere. Jeg fikk dog svar fra FCI rimelig kjapt etter å ha kontaktet dem selv, så får vi se hva de ender med å finne ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er DKK som påstår at res.cacib ikke skal omgjøres selv om hunden foran var Int Uch halvannet år før utstillingen det er snakk om.

Det er ille, det er faktisk ikke DKK som avgjør det, det er FCI. Håper det løser seg :)

Men er det søkt om CIB på hunden som stod forran? Altså den som oppfylte kravene for 1 1/2 år siden?

Vet at det var en DP i Sverige som det ikke var søkt for, selv om den oppfylte kravene, og de CACIBene gikk heller ikke videre..

De går ikke automatisk videre om CACIB-vinner ikke har søkt om tittel, men eier av reserve-vinner/dennes kennelklubb kan søke om å omgjøring, ref reglene Mollymor har linket til under.

Men hunden som fikk CACIB må ha søkt og fått godkjent tittelen før gjeldende utstilling. Det holder IKKE at søknad er sendt. Den må være godkjent.

Feil, hvis CACIB-vinner fyller kravene til INT UCH kan det søkes om omgjøring av reserve.

Iflg reglene for internasjonalt championat CIB, MÅ hunden som står først ha blitt godkjent cib av fci senest dagen før for at hunden som fikk rcacib automatisk skal få det omgjort til cacib.

Det er altså ikke nok at hunden som står foran har sine fire cacib fra tre land/ tre dommere og det har gått minst et år og en dag mellom det første og det siste, for at det skal skje automatisk. Men man KAN søke om å få det omgjort til cacib, dersom hunden foran har det den trenger men ikke fått søkt/ godkjent søknaden.

Se III i championatreglene. http://fci.be/circulaires/53-2013-annex-en.pdf

Riktig :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...