Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel var valpen da den sluttet å tisse inne?


Minhund
 Share

Recommended Posts

Holdt seg gjennom natta fra dag 1, 3mnd. gammel sa han ifra og ved 4-5mnd alder så slapp jeg tenke på uhell. Bortsett fra den ene gangen når han nettopp hadde lært å løfte benet og siden jeg roste sånn ute for det var jo gøy at gutten min var blitt stor - så stilte han seg fader i kjøkkendøra å tissa oppetter veggen når jeg lagde middag.. La oss bare si at han prøvde ikke det stuntet igjen :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår blir snart 7mnd, og har ingen uhell.

Men mye av grunnen til dette er fordi vi nå har hatt valp igjennom hele sommeren,med utgangsdøren åpen 24/7,så hun har styrt det selv.

En dag her tidliger hvor d var litt kjøligere ute,og døren var igjen.. Så tisset hun inne..

Så håper ikke vi må begynne renslighetstreningen NÅ,siden døren har vært åpen hele sommeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting angående dette, har det noe å si med størrelsen på hunden med tanke på hvor fort de blir husrene? En grand danois har jo større blære enn en chihuahua for eksempel, så den kan vel holde seg lenger? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting angående dette, har det noe å si med størrelsen på hunden med tanke på hvor fort de blir husrene? En grand danois har jo større blære enn en chihuahua for eksempel, så den kan vel holde seg lenger? Eller?

Det er i hvert fall det miniatyrhundeiere skylder på når småtteriene blir seint husreine. Men kan ikke si jeg kjøper den helt uten videre.. Mine (med voksenvekt fra 6-8 kg) blir ikke noe senere reine enn større bikkjer. Yngste har ikke hatt noe tisseuhell siden 10 ukers alder, og fra 8 uker var det også kun om morgenen om jeg ikke luftet tidlig nok (9-10 var ikke tidlig nok :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall det miniatyrhundeiere skylder på når småtteriene blir seint husreine. Men kan ikke si jeg kjøper den helt uten videre.. Mine (med voksenvekt fra 6-8 kg) blir ikke noe senere reine enn større bikkjer. Yngste har ikke hatt noe tisseuhell siden 10 ukers alder, og fra 8 uker var det også kun om morgenen om jeg ikke luftet tidlig nok (9-10 var ikke tidlig nok :P )

Åja, okey! Da er det vel bare individuelt da :) Krysser fingrene for at jeg får en som hater å tisse inne, haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det er i hvert fall det miniatyrhundeiere skylder på når småtteriene blir seint husreine. Men kan ikke si jeg kjøper den helt uten videre.. Mine (med voksenvekt fra 6-8 kg) blir ikke noe senere reine enn større bikkjer. Yngste har ikke hatt noe tisseuhell siden 10 ukers alder, og fra 8 uker var det også kun om morgenen om jeg ikke luftet tidlig nok (9-10 var ikke tidlig nok :P )

Det tror jeg ikke. At det har med blærekapasitet å gjøre. Min chi sluttet helt å gjøre fra seg inne når han var passert 1 år, andre chi jeg kjenner har blitt husrene mye raskere. For min sluttet å tisse inne før han sluttet å bæsje inne, av en eller annen grunn. Det var som at han bare ikke skjønte at han kunne gå ut, så han satte seg på gulvet istedenfor, mens han etterhvert gikk ut for å tisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall det miniatyrhundeiere skylder på når småtteriene blir seint husreine. Men kan ikke si jeg kjøper den helt uten videre.. Mine (med voksenvekt fra 6-8 kg) blir ikke noe senere reine enn større bikkjer. Yngste har ikke hatt noe tisseuhell siden 10 ukers alder, og fra 8 uker var det også kun om morgenen om jeg ikke luftet tidlig nok (9-10 var ikke tidlig nok :P )

Samtlige av mine store hunder har blitt husreine raskere enn mine miniatyrer. Følger samme regimet på alle.

Jeg tror dog det er like mye rasemessig som størrelsesmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige av mine store hunder har blitt husreine raskere enn mine miniatyrer. Følger samme regimet på alle.

Jeg tror dog det er like mye rasemessig som størrelsesmessig.

At det er rasemessige forskjeller kjøper jeg. Men ikke at størrelsen alene er avgjørende. En Dachsvalp på 10-12 uker er ikke større enn en miniatyr på x-antall måneder. Og har neppe større blære. Inntaket står jo uansett i forhold til hundens størrelse ;) Jeg heller mer til at det har litt med hva man avler fram. Ser jo at selskapsdachser ofte er langt mer grisete enn jaktvariantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor miniatyrhunder/selskapshunder kan være vanskelig å få husrene? Ozu var mye lettere å få husren enn min collie-blanding var, men så er han kanskje for stor til å havne inn under den problematikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvorfor miniatyrhunder/selskapshunder kan være vanskelig å få husrene? Ozu var mye lettere å få husren enn min collie-blanding var, men så er han kanskje for stor til å havne inn under den problematikken?

Uten at jeg skal påstå at det er hele fasiten, så tipper jeg det har med hva man avler på. Feks. er det helt normalt i mini-avl å avle på hunder som pisser ned huset. En oppdretter jeg vet om må gjerde inn juletreet for at ikke bikkjer skal tisse det ned. Og en annen er uønsket på de fleste hoteller og hytter vedkommende har vært i forbindelse med utstillinger, fordi bikkjene pisser og driter ned alt som er (inkl. senger og sofaer.)

Når avlsdyra er dønn urenslige, kan man kanskje ikke forvente at avkommene er lette å få husreine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke med min eldre hund som nå er 9 år, altfor lenge siden :P Men med valpisen er hun nå 14 uker på søndag og enda ikke husrein - men det går oppover og bedre! Hun holder seg nå gjennom natta bare jeg lufter henne tidlig nok, og da holder hun seg til hun kommer ut (før løp hun bare til døra og tissa der). Hun holder seg også lengre av gangen, men har ikke heeelt lært seg å si i fra så jeg alltid forstår. Hun forstår liksom ikke enda at hun kan tisse ute, på en måte. Men hun er enda ung, så det kommer seg nok :) Jeg blir flinkere til å forstå signalene hennes, og hun blir saktere men sikkert flinkere til å si i fra på sin måte når hun må gjøre fra seg på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal påstå at det er hele fasiten, så tipper jeg det har med hva man avler på. Feks. er det helt normalt i mini-avl å avle på hunder som pisser ned huset. En oppdretter jeg vet om må gjerde inn juletreet for at ikke bikkjer skal tisse det ned. Og en annen er uønsket på de fleste hoteller og hytter vedkommende har vært i forbindelse med utstillinger, fordi bikkjene pisser og driter ned alt som er (inkl. senger og sofaer.)

Når avlsdyra er dønn urenslige, kan man kanskje ikke forvente at avkommene er lette å få husreine?

Men det å bli husren er vel ikke arvelig? Dvs at en ikke-husren hund avler ikke ikke-husrene vlaper. Jeg tenker at dette må jo enten gå på evne til læring generelt eller et mer fysiologisk problem med blærekontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...