Gå til innhold
Hundesonen.no

Krise! Huskyene mine bjeffer i rekkehuset


Flokken
 Share

Recommended Posts

Allier deg med naboene. Har dette pågått en stund, og nå har de fått nok? Hvis du er mye hjemme blir det en vane og de reagerer mer når du går ut. Hva bjeffer de for, og får de svar, eks naboer som roper hysj?

Vi har en polarhund i gaten som uler på likesinnede, ikke at det plagde meg, men de som bodde nærmere. Problemet er at hele gaten uler og bjeffer tilbake. Hvis vi andre får våre hunder til å still, senker roen seg. At min hund svarer én gang, gir kallerop i en time.

Easy does it, når du har en strategi kan du lage skriv og legge i postkassene, eller gi i hånden, og gi en tidsgrense for når du setter strek. Ikke omplasser hunder i panikk. Hvis du kjenner noen med mange polarhunder, kan de kanskje ta en ekstra for en liten stund.

Dessuten oppfører hunder seg ulikt i ulike hjem. Problem i étt hjem trenger ikke dukke opp i et annet, og omvendt. Hvis du uavhengig av bjeffingen syns tre er for mange, kan du jobbe parallellt. Annonsere den ene for salg, og jobbe med alle tre.

Snakk med naboene. Når på døgnet er de viktig at de er stille. Da får du tilpasse deg, enten være hjemme eller ta de på tur.

Jeg hadde problem etter at min hund var syk og over tid, trengte folk hos seg hele tiden, for å unngå stress. Og ble stresset av å være alene, når hun var syk. Normalt ingen problem. Og gav beskjed til naboene da hun var frisk og vel så det, at nå, nå blir det masse lyd en stund, og vi blir borte seks timer sammenhengende, hele uken. Summa summarum er hundene aldri lenge hjemme alene. Så hun fikk en kur.

3. dagen sluttet hun, det kunne naboen fortelle, de skrev opp klokkeslett for meg. Men er en enkel hund å korrigere. Vi trappet ned tiden hun var alene, gradvis.

Innimellom må vi repetere. Holde samtlige av oss lenge hjemmefra tre dager. Er visst litt magi med tretallet. Snakk med naboer, få de på laget. Hun får også lov å ligge på rommet helt alene tre timer daglig fast. Forebygger problemet, pluss er litt forvirret for tiden, på vakt og fritid. På soverommet, later til å bety at vi passer huset imens hun har fri :)

Ditt eget forslag om å ikke ha en av de en periode er kanskje lurt. Kanskje de to andre trenger en kur. Eller alle tre, steng de inne på et rom alene kan være verdt et forsøk, det vet du best selv. De må ha dekket instinktive behov for ro, fysisk aktivitet og mental utmattelse, før noe skal virke. Håper det løser seg bra for hunder, deg, og naboer, og alle sammen :)

Edit: Hold oss oppdatert :P

Takk for gode tips.

Har forsøkt det meste her.

Skal ta en runde å snakke med naboene.

Oppdatering skal bli.

Takk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min har 12-13 huskyer ute mye lyd (men litt er det jo) og bor i rekkehus. De har dem delt i forskjellige hundegårder. Vet at de hadde problemer med bjeffing før, men hvordan de klarte å stoppe dem vet jeg ikke (mulig de brukte vannslangen hehehe).

Så det er mulig å få dem til å stoppe bare man klarer å trykke på de rette knappene. Kan høre med dem hva de gjorde om det er ønskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner med tre (eller flere) polarhunder bor i hus på landet, der naboene ikke bryr seg nevneverdig. Naboene våre i Enebakk hadde fem av noe slag. De ulte bare når de fikk mat, eller i de minuttene de ventet på mat og visste at det var på gang. Ellers var det ikke en lyd.

Den islandske fårehunden hos en annen nabo, derimot. Hun bjeffet så sant hun var våken. Nei, nok om det. Mitt tips er å flytte på landet med god uteplass, hvis du vil ha en flokk polarhunder. Ja, og så et lite tips til. Det er fint om du skriver setningene etter hverandre og ikke sånn i diktform. Bare fordi det er bedre å lese, da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner med tre (eller flere) polarhunder bor i hus på landet, der naboene ikke bryr seg nevneverdig. Naboene våre i Enebakk hadde fem av noe slag. De ulte bare når de fikk mat, eller i de minuttene de ventet på mat og visste at det var på gang. Ellers var det ikke en lyd.

Den islandske fårehunden hos en annen nabo, derimot. Hun bjeffet så sant hun var våken. Nei, nok om det. Mitt tips er å flytte på landet med god uteplass, hvis du vil ha en flokk polarhunder. Ja, og så et lite tips til. Det er fint om du skriver setningene etter hverandre og ikke sånn i diktform. Bare fordi det er bedre å lese, da :)

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du mener man bør bo på landet med polarhunder?

Nei, jeg mener ikke at man må, men min ringe erfaring sier at det er fint å ha godt med uteplass, tilgjengenlighet til trening og siden bikkjene bråker, kan det være greit å ha litt avstand til naboer for å ikke være til irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at man må, men min ringe erfaring sier at det er fint å ha godt med uteplass, tilgjengenlighet til trening og siden bikkjene bråker, kan det være greit å ha litt avstand til naboer for å ikke være til irritasjon.

Så da mener du egentlig hunder som bråker da, for det er nemlig ikke noe typisk polarhundgreie, ikke trenger de mer plass eller trim enn de fleste andre hunder heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du egentlig hunder som bråker da, for det er nemlig ikke noe typisk polarhundgreie, ikke trenger de mer plass eller trim enn de fleste andre hunder heller.

Agreed, en hundekjørerkompis bor i et rekkehus ganske nær sentrum her i Lillehammer, tosiffra antall huskyer og det funker kjempebra. Han kan t.o.m gå å fore kl 6 på morgenen uten å vekke en sjel i nabolaget. Våre bråker heller ikke generelt, en del ved foring og mens vi gjør klar til trening - men vi har heller ikke giddet å jobbe med det siden vi faktisk er langt utpå landet. Men ellers er det knyst fra huskyene, de har mye høyere terskel for å bjeffe/bråke enn jämthunden vår f.eks.

Bruk tid, finn ut hva som utløser bråk, og jobb med det. Skal man få bukt med et problem må man forvente at det krever mye (det gjør ikke alltid det, ment best å være forberedt på mye jobbing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du egentlig hunder som bråker da, for det er nemlig ikke noe typisk polarhundgreie, ikke trenger de mer plass eller trim enn de fleste andre hunder heller.

Nei, jeg svarer en med tre polarhunder i et rekkehus, ikke resten av verden. Jeg trodde faktisk at noe av poenget med polarhunder var å bruke dem til å trekke og at de trengte vesentlig mer mosjon enn en selskapshund. Jeg trodde også at de fleste har en pels som tilsier at de trives best utendørs. Stemmer ikke det?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du egentlig hunder som bråker da, for det er nemlig ikke noe typisk polarhundgreie, ikke trenger de mer plass eller trim enn de fleste andre hunder heller.

OT, men mener du virkelig at det går an å si at polarhunder ikke trenger mer trim enn de fleste andre hunder?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siden diskusjonen glir ut så kan jo rekkehuset ligge klin intill turområde og ja kjenner til trekkhundfolk som har hunder i boligstrøk og hvor naboene sier at du så vidt hører noe når det er foring ellers er det tyst.

Dette er noe som må jobbes med og finnes ut av. Hva er det som trigger bråket fra hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg svarer en med tre polarhunder i et rekkehus, ikke resten av verden. Jeg trodde faktisk at noe av poenget med polarhunder var å bruke dem til å trekke og at de trengte vesentlig mer mosjon enn en selskapshund. Jeg trodde også at de fleste har en pels som tilsier at de trives best utendørs. Stemmer ikke det?

Ja, også spurte jeg hvorfor du mente det, men da kom du med lyd og turområder osv, ikke rase. Derfor jeg spurte. Spørs vell på hvilken selskapshund, men de fleste som ikke har polarhunder har jo ikke bare chi eller tibetansk spaniel eller noe. Å nei, polarhunder er langt ifra det mest krevende man finner, en av grunnene til at jeg mest sannsynlig ikke vil ha polarhund igjen er at de er for seige å litt late.. Er en grunn til at man har avlet frem AH for å "bryte" urinnstinktet om å spare på energien å ha sperrer for hvor mye man tar seg ut. Mine trivdes ihvertfall ikke best ute, og jeg kjenner ingen som har hatt problemer med sine inne/leilighetspolarhunder. De har det vell stort sett ikke noe varmere de enn feks schæfer, lapphund eller andre hunder med pels.

OT, men mener du virkelig at det går an å si at polarhunder ikke trenger mer trim enn de fleste andre hunder?

Ja, det mener jeg. Det er høyst overdrevet hvor krevende en polarhund er å det finnes flust med raser som er mer krevende og aktiv enn en polarhund. Nå sier jeg ikke at de ikke fortjener å få godt med tur (noe jeg forøvrig mener om alle hunder), men veldig kravstore eller vanskelige er de sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...