Gå til innhold
Hundesonen.no

Unngå tissing natterstid. Hvordan går jeg frem?


Alaluna
 Share

Recommended Posts

Hei :)
Vi har en NES valp på snart 10 uker.
Om natten ligger hun i sengen sin i stua, med døren åpen inn til vårt soverom.
Siste tisse-tur før hun legger seg, får hun kl. 23:00.
Vanligvis er det mellom 1-3 dammer på stuegulvet neste morgen kl. 06:00.
Hun får nå kveldsmaten sin en time tidligere enn i starten (nå i 8 tiden). Etter det har det ikke vært flere klumper på gulvet. Men tissingen er der fremdeles.

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å unngå vannlating nattestid, eller om dette bare noe som må gå seg til?

Bør jeg sette vekkerklokken på litt tidligere, eller kanskje flere ganger i løpet av natten?
Hva fungerte for deg og din valp?

Takker for svar! :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er varierende hvor raskt de får blærekontroll, så det er ikke sikkert du får gjort noe annet med det enn å lufte henne om natta eller vaske morgenen etter, rett og slett. Min sov natta gjennom (fra midnatt til 06-0630) fra første natt, mens kullbroren måtte luftes 1-2 ganger hver natt til han var 5-6 mnd, så det varierer jo innmari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Bruker alltid bur frem til de sover natten igjennom. Når de må tisse bærer jeg dem ut, sier ingenting, går ikke langt. Tiss og rett inn igjen. Null oppmerksomhet. Kun en liten godbit for å tisse ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er varierende hvor raskt de får blærekontroll, så det er ikke sikkert du får gjort noe annet med det enn å lufte henne om natta eller vaske morgenen etter, rett og slett. Min sov natta gjennom (fra midnatt til 06-0630) fra første natt, mens kullbroren måtte luftes 1-2 ganger hver natt til han var 5-6 mnd, så det varierer jo innmari

Det er litt viktig for oss at hun ikke tisser i stykker gulvet. Hun tisser nemlig konsekvent på samme plassen rett fremfor ytterdøren. Forsøkte å legge avispapir der slik at jeg kanskje ville høre henne, men dammene bare flyttet seg rundt den :)

Bruker alltid bur frem til de sover natten igjennom. Når de må tisse bærer jeg dem ut, sier ingenting, går ikke langt. Tiss og rett inn igjen. Null oppmerksomhet. Kun en liten godbit for å tisse ute.

Vi har kun brukt buret i bilen. Om den metoden skulle tre i gang bør vi vel først starte med kortere bur-trening innendørs, før hun skal ligge en hel natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Med bur så bør en ha burtilvenning syntes jeg. En anne mulighet er gjerne å begrense området så det kanskje kommer lyder fra damen om at hun vil ut. Hun er jo faktisk på rett veg til å gjøre det rett men du våkner ikka av tassingen henens.. HVa med å legge aviser ut over hele gangen og venn henne til å gå på dem. Så ta vekk avisene til en blir igjen forran døra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi måtte luftes en gang om natten de 3-4 første ukene om jeg husker riktig. Var noen uker vertfall. Dette er jo som flere skriver veldig individuelt, noen sover natten gjennom fra første dag, mens andre trenger å gå på do om natten i mange måneder.

Hva med å ha henne i sengen sin på soverommet deres og lukke døren? Da kanskje du våkner lettere når hun begynner å romstere, du kan bære henne ut, tiss, godbit, inn igjen og sove :) Det hadde jeg gjort istedenfor bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det er litt viktig for oss at hun ikke tisser i stykker gulvet. Hun tisser nemlig konsekvent på samme plassen rett fremfor ytterdøren. Forsøkte å legge avispapir der slik at jeg kanskje ville høre henne, men dammene bare flyttet seg rundt den :)

Vi har kun brukt buret i bilen. Om den metoden skulle tre i gang bør vi vel først starte med kortere bur-trening innendørs, før hun skal ligge en hel natt?

Her har burtreningen gått rimelig kjapt, bruk godbiter og leker til å legge i buret og legg henne kun i buret når hun er sliten og trøtt. Buret kan med fordel stå rett ved siden av sengen/hodeputen når dere legger dere, og så flytter dere det litt og litt for hver natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten hadde eg mine i bur ved sidan av senga. Og dei var veldig flinke til og då gi beskjed om dei måtte ut på natta, men stort sett holdt dei seg til 5-6-7 på morrakvisten :)

Men om du ikkje vil bruke bur, så kunne du jo laga til ein liten kvalpegård eller noko liknande så kvalpen har eit begrensa område og gå på om natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første valp hadde jeg i bånd om natten da hun var så liten. Dvs at jeg satte på henne et kobbel og hadde håndtaket rundt håndleddet mitt. Når hun da ble urolig så våknet jeg av at det rykket i båndet og kunne ta henne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på klokka og gå ut med valpen om natta :-) Eventuelt dra på apoteket å kjøp tissekladder. Legg en kladd foran ytterdøra hvor valpen bruker å tisse så sparer dere gulvet. Dette vil nok gå seg til helt naturlig. Når dere har en valp som takler å ligge løs på stua så hadde ikke jeg begynt med bur.

Alle mine valper har ligget løs i hundeseng ved min egen seng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper sin blærekontroll er noe som utvikler seg, og valper utvikler seg forskjellig. Enten står man opp på natten og lufter, eller man får tisseflekker på gulvet. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips. Denne natten tok jeg faktisk valpen med opp i senga. Ingen uhell og hun vekket meg da hun måtte tisse kl. 07:15. Så det er tydelig at blærekontrollen er der, men at gulvet ikke er så viktig ;-)
Jeg ønsker ikke gjøre det til en uvane siden hun er så glad i sin egen seng, men det var nå morro å få bekreftet at hun klarer å holde seg om hun har lyst :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips. Denne natten tok jeg faktisk valpen med opp i senga. Ingen uhell og hun vekket meg da hun måtte tisse kl. 07:15. Så det er tydelig at blærekontrollen er der, men at gulvet ikke er så viktig ;-)

Jeg ønsker ikke gjøre det til en uvane siden hun er så glad i sin egen seng, men det var nå morro å få bekreftet at hun klarer å holde seg om hun har lyst :)

De fleste valper på 8 uker sover natta i gjennom når de føler seg trygge. (hos mor og søsken, før de forlater oppdretter, er det sjelden valper våkner om natta) Derfor ganske logisk at de sover uten å våkne når de kommer opp i senga, og får tilsvarende nærhet fra eier ;-) Så varierer det jo hvor fort den blir trygg nok til å sove alene. (og noen kan være et h*** å få ut av senga igjen. Så kanskje like greit å legge noen tissekladder på gulvet, og la den sove i egen seng. Å putte den i bur for å tvinge den til å si fra er jo bare slemt mot en liten valp...)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Vi har en NES valp på snart 10 uker.

Om natten ligger hun i sengen sin i stua, med døren åpen inn til vårt soverom.

Siste tisse-tur før hun legger seg, får hun kl. 23:00.

Vanligvis er det mellom 1-3 dammer på stuegulvet neste morgen kl. 06:00.

Hun får nå kveldsmaten sin en time tidligere enn i starten (nå i 8 tiden). Etter det har det ikke vært flere klumper på gulvet. Men tissingen er der fremdeles.

Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem for å unngå vannlating nattestid, eller om dette bare noe som må gå seg til?

Bør jeg sette vekkerklokken på litt tidligere, eller kanskje flere ganger i løpet av natten?

Hva fungerte for deg og din valp?

Takker for svar! :)

Vi bruker bur. Da sier han ifra når han må tisse. Prøvde og la han ligge i sengen sin men da tisset han mange steder. Men med en gang vi brukte buret sov han fra rundt midnatt til rundt 6-7 på morgenen. Så det funket for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...