Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode tips til henting av valp/de første dagene?


mvedvik
 Share

Recommended Posts

Jeg henter hjem en nydelig gutt av rasen Norsk Lundehund om 10 dager, og må si det at jeg kjenner jeg begynner å bli litt stresset for at jeg skal ha glemt noe.

Vi har tidligere hatt familiehund, men da tok foreldrene mine seg av forberedelsene til valpen kom i hus, samt oppdragelse, så selvom jeg er godt vandt med hundehold blir dette første gang jeg får valpeopplevelsen i tillegg.

Hva er tips og triks dere fikk vite eller skulle ønske dere visste før/rett etter valpen kom i hus? Samt basic utstyr? Og når er det på tide å ta han med til vetrinæren for første gang? Ved 12-ukers vaksine eller tidligere? Jeg har blitt spurt om å bli med en ganske stor gjeng (50 stk) på teltur uken etter valpen er kommet i hus, har sagt nei til dette, men kunne jeg kommet innom en tur på dagen eller blir dette for mye press på en 9-ukers valp? Når ville dere sagt at det var greit med besøk av andre enn husholdningen? Helt fra begynnelsen av så han blir vandt til det, eller senere?

Mye spørsmål her.. Legg gjerne til mer om det er noe dere tror jeg kan ha bruk for, eller som dere hadde godt nytte av selv.

Jeg skulle gjærne ha spurt "oppdretter" om dette, men det er deres første kull så de er like ferske som det jeg er, og får også hele tiden hjelp av andre gjennom de 8 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på mange av de samme tingene, vi får hjem får tibbemix om en ukes tid eller noe, dato er ikke satt. Hun er 8 uker på lørdag så vi får se.

Spesielt det med besøk, her er det barn i hus og vi har alltid 1-2 ekstra gjester rundt middagsbordet for å si det slik. Jeg tenker at hun må jo venne seg til det og, men har sagt til ungene at de første dagene så skal vi ha litt ro i huset. Men skolen starter og da, så det er jo bare meg og henne på dagtid allikevel.

Vi har seng, kobbel, halsbånd, litt leker, myke tepper, matskåler osv klart. Må få meg en sele til henne, men jeg vet ikke hvilken str jeg skal kjøpe enda så jeg tar henne bare med meg på dyrebutikken i byen når hun er kommet hjem.

Jeg fikk også tips om å kjøpe kladder på apoteket og legge på noen faste steder i huset for eventuelle uhell den første tiden, og jeg legger en på sengen hennes. Genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg henter hjem en nydelig gutt av rasen Norsk Lundehund om 10 dager, og må si det at jeg kjenner jeg begynner å bli litt stresset for at jeg skal ha glemt noe.

Vi har tidligere hatt familiehund, men da tok foreldrene mine seg av forberedelsene til valpen kom i hus, samt oppdragelse, så selvom jeg er godt vandt med hundehold blir dette første gang jeg får valpeopplevelsen i tillegg.

Hva er tips og triks dere fikk vite eller skulle ønske dere visste før/rett etter valpen kom i hus? Samt basic utstyr? Og når er det på tide å ta han med til vetrinæren for første gang? Ved 12-ukers vaksine eller tidligere? Jeg har blitt spurt om å bli med en ganske stor gjeng (50 stk) på teltur uken etter valpen er kommet i hus, har sagt nei til dette, men kunne jeg kommet innom en tur på dagen eller blir dette for mye press på en 9-ukers valp? Når ville dere sagt at det var greit med besøk av andre enn husholdningen? Helt fra begynnelsen av så han blir vandt til det, eller senere?

Mye spørsmål her.. Legg gjerne til mer om det er noe dere tror jeg kan ha bruk for, eller som dere hadde godt nytte av selv.

Jeg skulle gjærne ha spurt "oppdretter" om dette, men det er deres første kull så de er like ferske som det jeg er, og får også hele tiden hjelp av andre gjennom de 8 ukene.

Basic utstyr

Halsbånd

Sele (kanskje)

Leiebånd

Noe den kan ligge på/i (tepper eller hundeseng) - eventuelt valpegrind til den første tiden

Børste

Klosaks

Leker - jeg anbefaler tøyleker den første tiden, ting som valpetenner kan synke godt ned i.

Vann og matskåler

Bilbur

Valpen skal være veterinærbesiktet før du overtar den (og ID-merket), så da trenger du ikke dra til veterinær før den skal ha 12 ukers vaksinen.

Hvorvidt du kan ta den med på dagsbesøk vil de "lærde" strides om. Personlig så ville jeg bare tauet valpen med meg på tur uten bekymringer. :)

Ad besøk - ser ingen grunn til at du skal isolere deg og familien pga. en valp - men er det små barn, eller mange barn så ha litt kontroll på når det blir nok for valpen (der er valpegrind genialt, da kan du legge valpen til lading der mellom slagene og lære barna at når valpen er der så skal den IKKE forstyrres). Valpegrind fåes på felleskjøpet eller Claes olson og er sånn kompostgrind, kjøp to så du kan sette sammen ca. 6 stykker.

Kladder fra apoteket til å ha i valpegrinda, eventuelt foran utgangsdør/verandadør - da har den noe å tisse på til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt et nylonbur som skal være hundesengen/hundehuset her. Det er ikke beregnet til å lukke igjen og stenge henne inne, men et sted hun får være helt i fred om hun ønsker det. Alle gjester og barn vil få beskjed om at hun ikke skal pirkes i og mases på når hun er der, heller kalle på henne så kommer hun om hun orker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Ser at jeg har tenkt på samme måte som de fleste av dere, så da tar jeg det litt på feelingen etterhvert som jeg blir bedre kjent med tassen. Han får et eget avgrenset område hvor det både er hundeseng og bur (som står åpent) og etter å ha lest litt her tror jeg jeg kommer til å informere alle valpegærne mennesker om at når han er innenfor der får han være i fred.

Men en annen ting jeg kom på mens jeg leste her; er det sånn at det er lov å ta med dyr i de fleste dyrebutikker? Jeg trodde det var litt sånn "hit or miss" og at jeg måtte ta med meg tre forskjellige størrelser hjem, prøve og levere tilbake og alt sånn styr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en lundehund har pelstype som en buhund (regner med det er ganske likt?) så trenger du neppe børste med det første.

Angående klosaks - kjøpe en sånn liten sak for kattunger o.l., ikke en stor "tang"-variant med stopp-blad. (mye mer knot og risiko for å gjøre valpen redd eller kutte for mye).

Dorullkjerner er mye moro for en valp, og det samme er et par crocs som har litt tåfis i seg...

Ikke isoler dere med valpen. Ta imot besøk, dra på besøk (med valpen). Dere ser lett om valpen blir intens og stresset, så justerer dere planene om det skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer i quoten :)

Hva er tips og triks dere fikk vite eller skulle ønske dere visste før/rett etter valpen kom i hus? Jeg skulle ønske jeg visste at DET GÅR BRA selv om man ikke er ekspert. Og at det ikke bare er viktig å trene på å takle og være rolig i "alle" situasjoner, men også at man skal kunne slappe av i "alle" situasjoner. Jeg har en hund som nå er rett over året som har lagt seg ned for å slappe av ute fire ganger, så det skulle jeg gjerne gjort på nytt.

Samt basic utstyr? Vi fikk et pledd, halsbånd, kobbel, litt fôr og en leke med i valpepakke. Selv tok vi helt av med lekeinnkjøp, noe som egentlig bare var teit da en gammel sokk gjør like god nytte som en draleke i plysj til 150 kr. Vi kjøpte også en sele og langline, det var nyttig. Vi kjøpte bur som vi tenkte at skulle være hans seng, men det endte opp som bilbur only og hundens seng endte opp med å være hvor enn hunden ville sove, så lenge det var plass.

Og når er det på tide å ta han med til vetrinæren for første gang? Ved 12-ukers vaksine eller tidligere? 12-ukersvaksine.

Jeg har blitt spurt om å bli med en ganske stor gjeng (50 stk) på teltur uken etter valpen er kommet i hus, har sagt nei til dette, men kunne jeg kommet innom en tur på dagen eller blir dette for mye press på en 9-ukers valp? Hadde ikke nølt med å ta valpen med på en slik tur på en dag.

Når ville dere sagt at det var greit med besøk av andre enn husholdningen? Helt fra begynnelsen av så han blir vandt til det, eller senere? Jeg ville gitt valpen ro i noen dager, til den virket tilfreds med sitt nye hjem. For noen valper kan det være et par timer, for andre kan det være en uke. Utover det ville jeg bare sørget for å gi beskjed til besøket om (og sørget for at de respekterte) at valpen skal ha fred og at de ikke skal "bry seg om den" med mindre hunden tar kontakt på en høflig måte og menneskene ønsker å samhandle med den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips: Kjøp en negleklipper til mennesker og bruk den som klotang inntil valpen er stor nok til at du ikke føler du står i fare for å hugge av hele poten om du bruker en beregna på hunder. :)

Hett tips 2: Klin masse med valpen og lær den at all berøring er bra. Du kan aldri gjøre en hund FOR håndterbar! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et utmerket rasevalg!

Mange gode råd her, ikke minst å begynne med vanlig negleklipper. Finn også gjerne fram en vanlig, lett bøyd neglesaks til mennesker for ekstratærne. En lundehund som ikke takler kloklipp kan bli et mareritt, og det er viktig å holde ekstraklørne noenlunde i sjakk. Kos med tær og føtter når du ikke klipper, så blir den vant til å bli berørt der. Lag deg gjerne et system for å klippe en eller to klør i slengen til å begynne med, og gjerne når den er trøtt. Gjør du det en til to ganger om dagen, kommer du gjennom alle tærne i løpet av ei ukes tid, og så er det bare å begynne på igjen. Det høres kanskje ut som mye arbeid, men jeg er ganske sikker på at det er mindre stress både for deg og valpen. Sørg for å ha klippeutstyr liggende lett tilgjengelig.

Pass på at hunden ikke spiser på sånne tissekladder, det er ikke noe særlig om det havner i magen og begynner å svelle der.

Tillegg: Jeg mener selvsagt ikke at det første du skal gjøre når du får valpen hjem er å klippe klør ... Ble bare litt revet med da jeg begynte å skrive om utstyret du gjerne kan ha klart!

Endret av bardmand
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...