Gå til innhold
Hundesonen.no

Korleis hund?


SST
 Share

Recommended Posts

Hei!

Me har lenge sett på hund, men greier som vanlig ikkje å bestemme oss. Dei hunderasane me har sett på er: Finsk Lapphund, Golden Retriever og Australian Shepherd.

Det me har lyst på i ein hund:

Leiken og lærevillig

Aktiv, men ikkje for mykje (kan ha ein rolig dag)

Kose/ligge i fanget

Mellomstor

Kan leve med ein katt i huset :P

Korleis hund passer for oss? Ein av dei eg nemnte over, eller nokon andre?

Setter stor pris på tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Me har lenge sett på hund, men greier som vanlig ikkje å bestemme oss. Dei hunderasane me har sett på er: Finsk Lapphund, Golden Retriever og Australian Shepherd.

Det me har lyst på i ein hund:

Leiken og lærevillig

Aktiv, men ikkje for mykje (kan ha ein rolig dag)

Kose/ligge i fanget

Mellomstor

Kan leve med ein katt i huset :P

Korleis hund passer for oss? Ein av dei eg nemnte over, eller nokon andre?

Setter stor pris på tips!

Hva mener du med "aktiv, men ikke for mye"? En times gåtur? Joggetur? Mental trening? Hva med pelsstell? Hvis du gir oss litt flere kriterier hunden nå oppfylle, vil det bli lettere for oss å foreslå raser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ein luftetur om morgenen, ein 30-60 timers gåtur i 3-4 tiden og tur om kvelden igjen. Ellers kan den leike i hagen.

Pelsstell er ikkje så viktig.

Da ville jeg sett på selskapshunder og andre moderate raser. Australian shepherd ville jeg strøket fra lista, golden retriever er kanskje ikke et dumt valg.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått enda mer detaljert til verks. Hva ønsker du i en hund, hvordan ser du for deg hverdagen med hund skal bli. Skriv gjerne en liste over hva du ønsker.

Vil du ha en hund som liker å ligge i sofaen å kose seg, sove i senga di på natten, skal den være med overalt på buss osv. er det viktig for deg at hunden går overens med alle andre hunder, eller er det ok at den ikke bryr seg om andre? Vil du ha en hund som er veldig opptatt av deg og ditt minste vink, eller foretrekker du en mer selvstendig hund. Er det ok at hunden din dilter eller er du mer komfortabel med en hund som ligger å sover i hjørnet sitt når dere er inne. Jaktinnstinkt? Hvordan ser du for deg turene skal bli, dere alene på tur eller kommer du til å ønske å ha den med på "hundesletta"/spring løst treff ofte. Skal den omgås barn ofte?
Mental trening, har dere tenkt å gå kurs? Prøve Agility, Lydighet, Ipo, Rallylydighet. Eller er dere fornøyd med at hverdagslydigheten sitter og kun eventuelt vedlikeholde den, kanskje noen triks her og der?

Er lyd et viktig tema for dere? Noen raser er jo mer glad i sin egen stemme enn andre eller er avlet for å varsle f.eks.

Du sier pelstell ikke er viktig, hva vil det si? Er det ok med en hund som MÅ børstes/stelles noen timer i uka, eller vil dere helst ha en enkel pels å vedlikeholde, kanskje bare børste en gang i året. Er napping/klipp ok?

Hva tenker dere om størrelse, er alt fra gigant til miniatyr ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått enda mer detaljert til verks. Hva ønsker du i en hund, hvordan ser du for deg hverdagen med hund skal bli. Skriv gjerne en liste over hva du ønsker.

Vil du ha en hund som liker å ligge i sofaen å kose seg, sove i senga di på natten, skal den være med overalt på buss osv. er det viktig for deg at hunden går overens med alle andre hunder, eller er det ok at den ikke bryr seg om andre? Vil du ha en hund som er veldig opptatt av deg og ditt minste vink, eller foretrekker du en mer selvstendig hund. Er det ok at hunden din dilter eller er du mer komfortabel med en hund som ligger å sover i hjørnet sitt når dere er inne. Jaktinnstinkt? Hvordan ser du for deg turene skal bli, dere alene på tur eller kommer du til å ønske å ha den med på "hundesletta"/spring løst treff ofte. Skal den omgås barn ofte?

Mental trening, har dere tenkt å gå kurs? Prøve Agility, Lydighet, Ipo, Rallylydighet. Eller er dere fornøyd med at hverdagslydigheten sitter og kun eventuelt vedlikeholde den, kanskje noen triks her og der?

Er lyd et viktig tema for dere? Noen raser er jo mer glad i sin egen stemme enn andre eller er avlet for å varsle f.eks.

Du sier pelstell ikke er viktig, hva vil det si? Er det ok med en hund som MÅ børstes/stelles noen timer i uka, eller vil dere helst ha en enkel pels å vedlikeholde, kanskje bare børste en gang i året. Er napping/klipp ok?

Hva tenker dere om størrelse, er alt fra gigant til miniatyr ok?

Viktig at hunden går overens med andre hunder ja. Me går tur aleine. Me har tenkt å prøve kurs, men har eigentlig liten peiling på ipo og rallylydighet. Skal ikkje gjø så masse. Stelle pelsen nokon timer i uka bør gå fint. Som eg sa, så er alt fra liten til middels toppers.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Japansk Spisshund også. Korleis passer den inn?

Japansk spisshund kan passe kriteriene dine, men det er ingen garanti - uansett rase - for at du får en kosete hund som du nevner i første posten. Men det er mange raser som passer til de kriteriene du har satt i første post.

Japaneren er en selskapshund, noe som gjør at den ikke krever så veldig mye, men som er med på det meste. Min japaner er fornøyd med en halvtimes ruslerunde i nabolaget de dagene jeg ikke har mulighet til å gjøre noe mer, men blir glatt med på fire timers topptur dagen etter. Men selv om de ikke krever mye, så synes jeg alle hunder bør ha et gjennomsnitt på ca en times aktivitisering til dagen. De har jo mye dødtid og sovetid som det er, tenker jeg. :)

Pelsstellet til japaneren er mindre enn man skulle tro. De røyter mye når de først røyter, men det er mer i store dotter som er lett å plukke opp og støvsuge. Ellers er pelsen såkalt selvrensende og de blir fort hvite igjen om de blir skitne på tur. Det er ytterst sjelden Ozu må i dusjen etter tur, som regel er et fuktig håndkle over labbene og buken nok hvis det er sørpete ute.

Japaneren er lettlært og leken, men det er ikke en spesielt førerorientert hund. De er selskapshunder med, generelt, kort radius og lite jaktlyst, men de er likevel spisshunder. Dvs at de kan være individualister og mer selvstendige enn f.eks en australsk shepherd og en golden som du tenkte på. De er ikke så veldig opptatt av hva eier måtte mene, og det kan derfor være litt vanskeligere å finne det som motiverer dem til trening. Men finner du det, så er de svært lettlærte.

Som spisshunder flest så har de lav terskel for å bjeffe. De er "vandrende innbruddsalarmer" med en skarp, høy bjeffelyd som er umulig å ignorere. Dette kan tones ned med trening, men vil alltid være en del av dem.

Ellers er de en ganske så sunn rase. Hvis du går for japaner, sjekk at foreldredyrene er sjekket fri for patella, HD og AD. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ein luftetur om morgenen, ein 30-60 timers gåtur i 3-4 tiden og tur om kvelden igjen. Ellers kan den leike i hagen.

Pelsstell er ikkje så viktig.

Det var sånn ca det mine belgiske fårehunder fikk, i tillegg til litt hodebry.

Jeg synes ikke du skal legge fra deg noen av de rasene.

De eneste jeg har førstehåndserfaring med er dog finsk lapphund og golden retriever.

Ingen av de jeg har passet slo meg som noen krevende brukshunder akkurat , lapphunden syntes alt over en time var litt vel lang tur..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor må dere gjøre det så vanskelig?

Trådstarter spør - kan Finsk Lapphund, Golden Retriever eller Australsk gjeterhund passe.

......ramser så opp kriteriene ........

Altså, en helt normal familie som skal ha seg hund - ikke noe hokus Pokus. Det er for **** ikke vitenskap å skulle skaffe seg en familiehund.

Det enkle svaret her er: Ja, både Finsk Lapphund og Golden retriever vil passe inn hos dere - flotte raser som liker å være med der det skjer. Finsk lapphund er kanskje noe mer selvstendig og har lett for å lage lyd.

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen.

Tabris: Det er takket være deg og Ozu som gjorde at me fekk augene opp for Japansk Spisshund :) Er nok den og Finsk Lapphund det står mellom, men me heller mot Japansk spisshund! Hadde vært supert hvis du ville ha gitt litt meir info om korleis den er å trene og ellers nyttige tips! :D

Ozu er jo knallsøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Japansk Spisshund også. Korleis passer den inn?

Den passer nok også fint. Men spisshunden er jo en litt annen type hund igjen så det kommer jo litt an på hva du ønsker i hunden. Feks med tanke på jaktinnstinkter, om det er viktig at hunden holder seg i nærheten/er enkel å ha løs, terskel for bjeffing/lyd og slike ting :)

Hvorfor må dere gjøre det så vanskelig?

Trådstarter spør - kan Finsk Lapphund, Golden Retriever eller Australsk gjeterhund passe.

...ramser så opp kriteriene ...

Altså, en helt normal familie som skal ha seg hund - ikke noe hokus Pokus. Det er for **** ikke vitenskap å skulle skaffe seg en familiehund.

Det enkle svaret her er: Ja, både Finsk Lapphund og Golden retriever vil passe inn hos dere - flotte raser som liker å være med der det skjer. Finsk lapphund er kanskje noe mer selvstendig og har lett for å lage lyd.

Lykke til med valget :)

Nei, det er ingen vitenskap, personlig så anbefaler jeg ikke brukshund til noen som ønsker 30- 60 min tur om dagen. For hunden sin del først og fremst, men også for familien sin del. Hundehold blir alltid hyggeligere når man ikke velger over evne, for alle. 30 min tur kan jo knapt kalles fysisk trening, så vil man ikke mer enn det så er det faktisk greit å finne en rase som er under middels aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen.

Tabris: Det er takket være deg og Ozu som gjorde at me fekk augene opp for Japansk Spisshund :) Er nok den og Finsk Lapphund det står mellom, men me heller mot Japansk spisshund! Hadde vært supert hvis du ville ha gitt litt meir info om korleis den er å trene og ellers nyttige tips! :D

Ozu er jo knallsøt!

Å, takk skal du ha, det var jo snilt sagt!

Når det gjelder trening, så kommer det litt an på hvilke ambisjoner du har. Hvis du bare ønsker å trene for gøy hjemme og trene inn litt triks og sånn, så er japaneren ypperlig. De er overraskende lettlært, og jeg har mer enn èn gang erfart at Ozu har lært ting raskere enn jeg trodde han ville.

Utfordringen med å trene med en japaner ligger først og fremst i å finne hva som motiverer dem og å gjøre det mer spennende enn alle andre forstyrrelser som er der ute. Japaneren er veldig sosial og koste, den er først og fremst en selskapshund, men den ER også en spisshund. Dvs at den er en varsler, og er dermed veldig lett på "alerten". Ting som skjer rundt dere, inkludert alle luktene på bakken, kan være mye mer spennende enn eier som står med en pølsebit i hånda.

Siden de er en selskapshund så har de kort radius og forholdsvis lite jaktinstinkt. Sistnevnte kan nok variere, Ozu er f.eks veldig glad i å jakte på ender, og han var mer enn middels interessert da vi gikk forbi noen kaniner i bur. Men de gangene han har løpt etter katt eller rådyr, så kommer han tilbake av seg selv etter noen få meter. Jeg har ham løs nesten daglig og han har aldri stukket av, aldri vandret avgårde og aldri vært i nærheten av å gjøre det heller. Stanser jeg på turen og setter meg ned, så setter han seg også ned. Går han på en egen snuserunde, så hører det til unntakene at han er utenfor synsvidde. Det er sånn sett en fordel med en ren selskapshund som japaneren er. :)

Men de har egen vilje, de er selvstendige og individualistiske, og de har lav terskel for å bjeffe. Det er ting som er det er viktig å være klar over.

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, men spør gjerne om du lurer på noe mer konkret så skal jeg svare deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Belgerpia, mitt innlegg var litt mtp spørsmålet om noen andre raser kan passe dem. Hvis man vil ha andre forslag, så synes i hvert fall jeg at det er greit å vite hva de "krever" av mosjon og pelsstell feks. Er ikke vitenskap å skaffe seg hund nei, jeg er ikke superaktiv men har likevel rottweiler (pluss cocker og collie, men de er ikke brukshund på samme måte mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...