Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke ta til seg næring og væske, og spyr magesyre!


Recommended Posts

Hunden vår begynte for noen dager siden å oppføre seg rart, type mye piping og går bare rundt med leken i munnen lettere forfjamset. Vi tror at hun snart får løpetid. I går gikk hun hele dagen uten å spise, men spiste et måltid med våtfór på kvelden. I dag har hun ikke spist eller drukket noe. Hun er slapp og helt tydelig ikke seg selv. Jeg har tilbydd henne alt jeg kan finne. Prøvd å gitt henne vann med tåteflaske t.o.m. Har fått inn noe dråper, men langt fra nok. Har lest at noen hunder får dårligere matlyst når de har løpetid, men det skal da ikke være så ille?! Hvor lenge kan hunder gå uten vann? Vi bør vel kontakte veterinær for å gi henne intravenøst hvis hun ikke tar til seg væske snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri eid en tispe, så løpetidproblematikk kan jeg lite om. Det jeg vet er at det ikke er et godt tegn når hunden ikke får i seg vann. Dårlig matlyst og fasting er ikke nødvendigvis farlig, men når hunden ikke drikker, spesielt i denne varmen så ville jeg tatt turen til veterinær. Om du har tilgang til en sprøyte eller noe tilsvarende slik at du kan sprute vann forsiktig inn i munnen hennes ville jeg forsøkt det. Og ikke minst fått en time til veterinærsjekk.

God bedring til hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring veterinærvakta du :) Hør med dem!

Jeg ville forsøkt å fått i hunden små mengder vann. Da min hund plutselig begynte å spy og ikke greide å holde på vann en gang så ringte jeg veterinæren. Jeg kokte ris og gidde hunden risvann (jeg kunne evnt tilsatt bittelitt smak i form av leverpostdeig om det hadde vært nødvendig). Jeg fjernet vannskål og gidde han en liten mengde vann en gang i timen. Målet var at magen skulle få ro og såpass små mengder drikke at han ikke spydde det opp. Jeg tok bittelitt smør på en tskje som han fikk to ganger dagen (dette for å hindre oppkast av magesyre pga tom mage!). Han ble utenom dette totalt fastet i ett døgn før han fikk hyppige og små måltider av overkokt ris og kokt kyllingfilet. Viktig at måltidene er små!

Men du bør absolutt kontakte veterinæren :) Min veterinær ville ha oss inn dersom han ikke hadde sluttet å kaste opp og greide å holde på vann det døgnet han fastet... Det kan være hunden trenger intravenøs væske og evnt antibiotika ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Få henne til veterinær!

At hun spyr magesyre er nok en naturlig konsekvens av at hun ikke spiser. At hunder har dårlig matlyst og kan gå en stund uten å spise og dermed spy sånn gul gugge er ikke så uvanlig, og heller ikke farlig i seg selv. Men når hun ikke drikker og får dårlig allmenntilstand bør du få henne fort til veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre gang hun får løpetid, men hun oppførte seg ikke slik første gang. Vi prøver stadig å få i henne vann, men det blir bare noen dråper. Om hun kan ha et fremmenlegeme som sitter fast er usikkert, men jeg håper virkelig ikke det. Det er vel ingen måte jeg kan sjekke det på? Hun løp rundt tidligere i dag, men var ikke helt seg selv. Ikke like livlig. Men så har hun bare blitt slappere og slappere. Utmattet av manglende næring kanskje? Vi ringer veterinær så snart de åpner i morgentidlig. I mellomtiden blir det hundevakt i natt. Takker alle for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de ikke spiser er en ting, og at de spyr magesyre er jo da en konsekvens av at de ikke spiser, det hadde jeg glatt sett an noen dager (så fremt hunden ikke spyr veldig ofte/mye og ikke er tydelig redusert/påvirket), at de ikke drikker derimot er mye verre, en slik hund hadde jeg ikke ventet lenge med å ta til vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvordan går det? Hvis du ikke er kommet til veterinær sjekk allmentilstand med å klemme på tannkjøttet med en finger til det skifter farge. Det skal skifte tilbake raskt, hvis ikke er det ett dårlig tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går mye bedre i dag:) Hun drakk en del i natt heldigvis! Vil fortsatt ikke spise da. Nå løper hun rundt med leken i munnen og gnelder skikkelig slik hun har gjort de siste to dagene. Vi tenkte å ringe veterinær uansett bare for å være på den sikre siden, men det kan jo virke som hun har blitt rammet hardt av løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel løpetider det jeg kan påberope meg en viss erfaring med og ingen av mine tisper har noensinne fått nedsatt almentilstanden av løpetid. Heller ikke blitt inkontinente som @Michellus beskriver at tispen hennes er, heller. Hadde jeg vært dere, ville jeg reist til dyrlegen så fort som mulig. Hvorfor sitte her og diskutere? Det er ikke normalt at tispen blir syk eller lekk. Litt særere og surere, ja vel, men ikke noe sånt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er andre gang hun får løpetid, men hun oppførte seg ikke slik første gang. Vi prøver stadig å få i henne vann, men det blir bare noen dråper. Om hun kan ha et fremmenlegeme som sitter fast er usikkert, men jeg håper virkelig ikke det. Det er vel ingen måte jeg kan sjekke det på? Hun løp rundt tidligere i dag, men var ikke helt seg selv. Ikke like livlig. Men så har hun bare blitt slappere og slappere. Utmattet av manglende næring kanskje? Vi ringer veterinær så snart de åpner i morgentidlig. I mellomtiden blir det hundevakt i natt. Takker alle for svar!

Høres ut som hun er en av de som sliter under løpetid med innbildt svangerskap. Det er ofte ikke synlig 1. løpetid, men vil være mer og mer fremtredende for løpetidene som kommer etter den første. Det er ganske typisk at det baller på seg for hver gang til de er blitt "rare nok" - min raring brukte vel 5år på å utvikle det hun har av innbildt svangerskap. I begynnelsen var det bare urolighet og slapphet om hverandre, så ble det mer og mer piping/hyling og urolighet (tusling ved utgangsdører og vinduer, hun vil ut å finne seg mannebein hun!) før det bare plutselig er over. 1-2mnd etter løpetiden blir hun rar igjen, antageligvis sender kroppen ut signaler om at hun er gravid og har valper i magen som skal ut eller noe... For hun tusler urolig rundt å leter etter "valpebinge" noen dager, og finner seg gjerne et kosedyr å stelle og ta vare på.

Om hun drakk inatt etter en hel dag med null væske viser det jo at hun drikker når det roer seg litt i hodet hennes, kanskje? Når det blir kveld og hun blir trøtt? Du kunne jo prøvd å blande ut noe litt snopete i vannet på dagtid, noe du vet hun blir å få i seg.. Om hun klarer å drikke noen dl på dagtid vil nok allmenn tilstanden bli myemye bedre iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun har drukket såpass lite som hun har så bør dere ikke la hun løpe rundt, hold hun i ro.

Chicka er MATVRAK (retriever blanding), et par ganger så nektet hun plent å spise (hun pleier å spise alt hun får servert), dette var på slutten av løpetiden så jeg tok hun med til dyrlegen og fikk beskjed om at hun hadde starten på innbildt svangerskap, fikk galastop (medisin) og vips så var det borte.

Jeg kastrerte hun etter et par ganger med innbildte svangerskap.

Jeg syntes du skal dra til dyrlegen, jeg hadde nok vært der for lenge siden, jeg har VELDIG respekt for dehydrering, har ligget inne på sykehus selv (jeg har pose på magen/stomi som gjør at man for blir dehydrert dersom man ikke er NØYE med å drikke) pga det og vet hvor vondt dette er.

Spesielt nå som det er såpass varmt og dere ikke holder hun i ro når hun ikke får i seg vann så hadde jeg gått til dyrlegen, kanskje hun må få litt hjelp til å få opp væskebalansen igjen via venflon.

Håper dette ordner seg for hunden :) men siden det er såpass varmt nå så hadde ikke jeg sittet på gjerdet og sett etter bedring, jeg personlig hadde ikke turt i tilfelle kraftig dehydrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er veterinær, tisper blir ikke syke av løpetid. Jeg lot meg lure av det, syns min var veldig ute av form. Tisset inne gjorde hun en gang, også. Dyrlegen hadde ikke sett henne, men jeg ringte allerede en uke før det ble krise. Det kan være alt mulig, men hunder på 25 kg skal ved ro, ha i seg minimum 1liter væske i døgnet. Hvis det er varmt trenger de mere.

Min hadde en medfødt naturens pek, en hudsperre ganske høyt i skjeden, det samlet seg blod, som ikke kom ut. Ved antibiotika ble hun bedre, senere ble ble den fjernet, så løpetid to gikk bank i bordet fint. Håper inderlig det fortsetter slik. Jeg har også vært borti en tispe som pistret og pep, kun pga løpetid. Ville ut, var urolig. Men du hører forskjell på smertepip og mas. Og når du er såpass urolig at du våker over hunden om natten, må dyrlegen forstå at det er tid for besøk neste morgen. Min hund ble mye sykere enn hun trengte. Jeg hadde fornemmelse av at noe var galt, men ble beroliget, pr telefon. Det lærte dyrlegen av. Og jeg. Når jeg føler hunden min er syk, du ser det i øynene. Da er det grundig sjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til veterinær! Hadde mine tisper oppført seg sånn, hadde jeg insistert på at de hadde sjekket mage og tarm. Jeg har mistet en hund med nøyaktig samme symptomene pga fremmedlegme i magesekken. Virkelig ikke noe å ta lett på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...