Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Alkes
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg og min samboer har veldi lyst på hund, men er usikker på hvilke rase vi bør velge.

Vi vil ha en hund som er litt størrelse på, altså at den ikke knekker ribbebein om en koser litt med den.

Vi har en liten hage den kan gå i og fine turområder (som vi bruker for sjeldent)

Vi er motiverte til å gå tur med hunden, men helst ikke i timevis.. Vi(hun) trenger at den er fin å se på også :)

Hadde vært veldig glad for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst.. Ingen hunder knekker ribbeina om en koser med den (da koser en isåfall på en veldig voldsom måte :P )

For det andre er det litt rart å skrive at dere trenger at den er fin å se på. Greit nok at en skal like utseende på hunderasen en velger, men det er jo absolutt ikke det viktigste når en skal velge rase. Og hvilken hund som er fin å se på er jo helt fortskjellig fra folk til folk hva en syns er fint. Er det noen spesielle raser dere liker?

Hva er grunnen til at dere ønsker en hund? Hva vil dere bruke den til? De flleste hunder trenger mer enn bare en liten tur om dagen. Hjernetrim i forskjellige former er også viktig for at en hund skal trives.

- Hvor mye tid er dere villige til å bruke på mosjon/hjernetrim hver dag?

- Hvor mye tid er dere villige til å bruke på pelsstell?

- Vil dere skaffe dere valp eller voksen hund?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin og se på, det kan vel kanskje ikke vi hjelpe dere med... Smaken er som baken, vet du :) Men selv hadde jeg en dvergpuddel som førstegangshund, den er ganske lettrent, og for meg var den fin og se på også :) Trengte relativt lite mosjon, og med det mener jeg i forhold til rasen jeg har nå (finsk lapphund), som trenger ganske mye mosjon :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin å se på kommer vel også ann på hvordan dere steller hunden, en hund som ikke får skikkelig stell ser heller ikke bra ut.

Må også quote @Henriettebah sine spørsmål:

- Hvor mye tid er dere villige til å bruke på mosjon/hjernetrim hver dag?

- Hvor mye tid er dere villige til å bruke på pelsstell?

- Vil dere skaffe dere valp eller voksen hund?

Når dere har hund så må dere nok regne med at det blir endel aktivisering, spesielt når de er unge.

Dersom dere ikke aktiviserer nok så kan hunden bli destruktiv eller veldig stresset, dette er en hund det ikke er noe særlig å leve sammen med.

Jeg vil også anbefale dere å gå på et kurs eller to når dere får hunden, til og med eiere med god erfaring innen hund går på kurs med hundene sine.

Man får veldig mange gode tips på trening og håndtering som er veldig fin informasjon for førstegangseiere.

Litt vanskelig å anbefale en rase når man ikke vet hvordan pels dere vil ha, aktivitet osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere ikke vil gå timesvis er en ting, men alle hunder trenger sin tid utenfor husets fire vegger/hagen, for å få inntrykk, døgnet har like mange timer å kjede seg på for mindre krevende hunder. Hadde vært greit med en litt mer konkret tanke om tur/tidbruk på hunden. Om vi skal ta hensyn til hva som er fint å se på så hadde det vært greit med en liten pekepinn på hvilke hunder hun liker utseende på :)

Hvilke egenskaper er viktige? At den er enkel å ha løs? Grei med andre hunder? Pelstype/lengde? Pelsstell?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...