Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Vi bor midt i beiteland, her er det sau og ku overalt i skogen fortiden. Sauer er greit.

Alle mine hunder er sauereine og kureine, men det hjelper ikke når kuene ikke er hundereine..

Sist jeg gikk i skogen kom jeg hjem med utallige blåmerker. Ikke fordi kuene angrep meg, men fordi de prøvde å ta hundene, jeg løp, faller og slår meg.

Uansett. Hvordan løser man dette? Jeg finnes ikke redd kuer når jeg går alene, men når de er så hissige på hundene så ødelegger jo det omtrent alle kuene.

Så, sonens kuhviskere, hva er hemmeligheten til en vellykket tur når det er kuer over alt? :lol:

• Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lykke til med å ferdes i skog om alt av beitedyr settes på innmark. Og total mangel på tilsyn over lange perioder?? Seriøst? Er folks levebrød man snakker om her... (jada, utskudd finnes som ikke bryr

Jøss er det så enkelt! at ingen har tenkt på det! 1. Dyra går på grunnen til mange eiere pga mat og behov for store områder og bevegelse 2. Det er dyrt med gjerding av såpass store områder som dyra

Evt så må kanskje turgåere ta hensyn i beitesesongen. Ta og gi.

Posted Images

Skrevet

Bare husk å ha respekt for kyrne, en jeg kjenner sin venninne ble drept av ku med kalv!

ææææææ! Jeg vil helst holde meg langt unna, men det betyr at jeg ikke kan gå tur hele beitesesongen og det er jo litt dumt da.

Skrevet

Vi bruker kjepp og slår gjerne i kaffekjelen.

Jeg synes kuer er ålrighte dyr, men IKKE når jeg har med valp og barn.

Den ene gangen sto sambo igjen og "passet" på at kuene ikke fulgte etter i mens vi andre løp i forveien :lol:

Ungen min kommer til å få kuskrekk :|

Skrevet

Bare husk å ha respekt for kyrne, en jeg kjenner sin venninne ble drept av ku med kalv!

Jeg likte selvfølgelig ikke at noen ble drept!

For meg er det barnelærdom å holde seg unna beiteområder når man har med hund!Sånn er det bare.... men stokk er en ok ide, det vil helst gå bra! Ha stor respekt,kuer :wub: er store dyr man ikke tuller med.

Skrevet

De holder gjerne avstand om man holder stand, veiver litt med armer, går i mot dem etc, problemet er bare at de gjerne ikke stikker og kommer nærmere med en gang man snur ryggen til og beveger seg fra dem. Har hatt et besøk inne i kuland med hunder i min uvitenhet på at kyr gjerne ikke liker hunder, å det blir siste gangen. Hadde mitt svare strev med og komme ut derfra igjen.

Skrevet

Jeg likte selvfølgelig ikke at noen ble drept!

For meg er det barnelærdom å holde seg unna beiteområder når man har med hund!Sånn er det bare.... men stokk er en ok ide, det vil helst gå bra! Ha stor respekt,kuer :wub: er store dyr man ikke tuller med.

Det er ikke lett å holde seg unna beiteområder når de er 360 grader rundt huset mitt :lol: Du vet du bor på landet når..

Skrevet

Kuer er nysgjerringe, ikke farlige :)

Nå ja. 8 personer ble drept av storfe mellom 1997 og 2008, så de er ikke nødvendigvis ikke farlige heller.

Skrevet

Gjør deg stor, vift med armene/stokk og rop. Høyt! :P

Vi har okser selv, de er greie dyr som regel de altså - men fyrer de seg opp (gjerne ved slipp på beite o.l) så er det dèt som gjelder.

Skrevet

Kuer er nysgjerringe, ikke farlige :)

Kuer hater hunder. Det har jeg opplevd mang en gang. Jeg er vokst opp på melkegård og jeg er godt kjent med kuer.

Skrevet

Kuer hater hunder. Det har jeg opplevd mang en gang. Jeg er vokst opp på melkegård og jeg er godt kjent med kuer.

Kuer hater ikke hunder.

Våre hunder løper fritt sammen med kvigene og kuene til naboen, og det er ingen hat :)

Skrevet

Kuer hater ikke hunder.

Våre hunder løper fritt sammen med kvigene og kuene til naboen, og det er ingen hat :)

En del kuer hater hunder. Det er "allmen kunnskap" blant jegere hvertfall. Spesielt kuer som går med kalvene sine. Noen gårder har jo hunder hvor kuene naturligvis blir cant til det.

Og etter å ha blitt angrepet et par ganger stoler jeg ikke på at de er nyskgjerrige. Noen så men ikke alle.

Skrevet

Jeg synes sauene også er skumle jeg, har blitt jagd både av sau og rein, vel, og måser :P Kyr holder jeg meg langt unna, melde gangene jeg har vært så uheldig å møte på har jeg måttet bli litt høyrøstet, nesten som når jeg jager bort laushunder. Heldigvis er det heller sjeldent at disse dyra synes vi er så spennende, en fordel med minihund tror jeg :P

Skrevet

Har selv blitt jaget av en flokk kuer og det var IKKE stas. Kastet lillebroren min over en skigard og hoppet etter selv... holder meg langt unna kuflokker etter det! Det er skikkelig flokkmentalitet på dem og de kan finne på å samle seg i ring rundt f. eks en hund og trampe den ihjel.

Skrevet

Er det rovdyrtendenser i kyr og hest der dere bor?

Og hva er det med fjellbeiter som gjør hester gale da?

Hingster og okser på testo skal man passe seg for, og sure koko-individer av kastrater og hunnkjønn.

Men generelt sett trenger man ikke dette, dette er fluktdyr

Når jeg trener eller barna leker på stranden (som er en del av ku-beitet), så er det ikke uvanlig at vi får besøk av nysgjerrige mø'er

Fra i kveld, da jeg (og hundene) ryddet litt i vinterinnhegningen til hestene, stod kyrne på utsiden og hadde oss som underholdning

post-6077-1406159580,2118_thumb.jpg

Skrevet

@julnil

Jeg tror det folk prøver å få frem er at selv om kyr som oftest er snille og nysgjerrige så kan de ble truende med kalver eller hvis de blir skremt, og det skal man ha respekt for. Jeg har selv sett en hel flokk ringe rundt min egen hund og stampe mot henne, det var ikke gøy, og jeg er glad for at hun kom seg unna uskadd.

Guest Snusmumrikk
Skrevet

@julnil selv om deres kuer er trivelige mot dere og deres hunder betyr det ikke at alle våre erfaringer er tull. Jeg har fått hund stanga gang på gang av søye med lam også jeg. En gang bomma hu på hunden min og traff meg. Der er bra vondt, selv om sauer generelt selvfølgelig ikke er farlige dyr. Og sauer er små. Kuer som oppfører seg truende mot hund er veldig ekkelt.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Skrevet

@julnil

Jeg tror det folk prøver å få frem er at selv om kyr som oftest er snille og nysgjerrige så kan de ble truende med kalver eller hvis de blir skremt, og det skal man ha respekt for. Jeg har selv sett en hel flokk ringe rundt min egen hund og stampe mot henne, det var ikke gøy, og jeg er glad for at hun kom seg unna uskadd.

Ku med kalv kan være hissig, men det er sjelden de går i flokk med kalv, de tas fra kua rett etter kalving

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...