Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesemidd?


Recommended Posts

Yorkshire terrieren jeg har boende begynte i går med noen merkelige symptomer.

Det var akkurat som hun slet med pusten og hadde tungt for å puste, også kom det gjentatte, kraftig innover snøft, altså reverse sneeze.

Jeg ringte eieren og fortalte om problemet, og hun kunne meddele at den andre hunden de har også har disse symptomene. Disse to hundene møtte hverandre for 10 dager siden.

Mine andre 2 hunder har ingen symptomer.

Kan dette være nesemidd? Evt hva annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to har noen merkelige runder med sånne lyder som du beskriver, pga dårlig fantasi så får jeg dessverre ikke gitt beskrivelse. :sleep: De har alltid hatt de lydene, kommer en gang hver 14 dag/en gang hver måned/tre dager på rappen......bare dukker opp med andre ord. Høres ut som de holder på å dø eller satt en banan i luftveien.

Hadde en hund med nesemidd for "tusen år siden" og det er ikke samme lyden.... Men det er ikke vanskelig å sjekke ihvertfall - bikkja mi gikk ca en halv meter fra *insert noe som lukter mye og som var jobben å finne* uten å markere og da skjønte jeg at det var noe galt. Prøv med noe som lukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund i klubben jeg trener i hadde nesemidd, han hadde gått og hadde hele tiden kraftige snøft som du beskriver. Og det vil si konstant 24/7 og rant masse fra nesa og klarte ikke lukte noen ting. Og en merka tydelig at noe var galt. Hender Balder også har noen kraftige snøft, men i samråd med vetrinær var det ikke noe å behandle da om han hadde hatt det hadde det vært flere symptomer og mye oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men er det ikke da litt snodig at den andre hunden har akkurat de samme symptomene, på samme tid?

Litt kanskje, men begge to kan jo ha spist gress. Begge mine er glad i å spise gress i hvert fall. Men nesemidd får du påvist hos veterinær, så hvis du mistenker det, bør du jo ta deg en tur dit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kanskje, men begge to kan jo ha spist gress. Begge mine er glad i å spise gress i hvert fall. Men nesemidd får du påvist hos veterinær, så hvis du mistenker det, bør du jo ta deg en tur dit :) 

Jepp. Det er planen. Men var vist svært vanskelig å påvise. Jeg skal ta en tlf til vet nå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Sitter med 4 syke hunder nå, og lurer på om det kan være nesemidd.

Hampus begynte å innovernyse på morraturen fredag.

Tidligere har han bare fått innovernys på tur med mye snø og kulde, aldri sånn helt ut av det blå.

Han hadde ingenting lyst å gå tur, så det ble en kort affære.

Utover dagen ble han dårlig.

Han fikk tydelige smerter, og siden han før har hatt pankreatitt, så tok jeg kontakt med veterinæren og fikk time en times tid senere.

Fikk da samtidig time til de 3 andre som fikk sin årlige helseundersøkelse og ble vaksinerte.

Hos veterinæren ble det tatt blodprøver av Hampus, samt gjort en klinisk undersøkelse.

Funnene var få, litt forhøyet CRP, samt at han hadde udefinerbare smerter.

Ingen hovne kjertler osv, ei heller noen funn som tydet på pankreatitt.

Så han ble satt på samme smertestillende som han fikk da han hadde pankreatitt, og om han ikke ble bedre skulle vi starte antibiotika lørdag.

Hampus var ikke bedre lørdag, så vi fortsatte med smertestillende, og startet på antibiotika.

Natt til i går hadde han fortsatt smerter, så han fikk smertestillende på morran.

Utover dagen og kvelden var han merkbart bedre.

Men så begynte de andre 4 hundene å vise samme symptomer, bortsett fra at de ikke er synlig smertepåvirket.

Gåttfred var uvel og skalv / hadde innovernys på lørdags morra, nå nyser han så snart han rører mer på seg enn å gå sakte over gulvet.

Linus begynte å få innovernys ved aktivitet, lett tur i luntetempo i fjæra.

Dina hadde et 1 1/2 time langt nyseanfall natt til lørdag oppe hos mamma.

Status i dag er at de alle sammen nyser selv ved lett aktivitet.

De har ikke feber, og de spiser.

Avføring er normal.

Men de har nedsatt almentilstand, sover mer enn normalt og virker litt slappe.

Hampus hadde smerter etter å ha vært ute og tisset på morran.

Men han er en veldig var hund etter de smertefulle anfallene før vi fikk rett diagnose og kunne begynne å behandle han for pankreatitt i 2012.

Så han blir helt nedimellom bare han har vondt i magen.

Er dermed litt usikker på om han er så mye verre enn den andre, men han opplever det tydeligvis som verre.

Det går mye dritt her i Tromsø nå, både nesemidd og kennelhoste.

Mine hunder har kun vært sammen med 2 andre de siste 6-7 ukene, og disse 2 ble slappe og snørrete nå i helga.

Men viser egentlig litt andre symptomer enn mine.

Sitter nå og venter på at veterinæren skal ringe meg.

Så får jeg se om hundene skal inn til nye undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har hatt nesemidd to ganger. Han begynte å fnyse og innovernyse ofte og kraftig.

Han hadde ingen av gangene nedsatt allmenntilstand, var heller ikke snørrete eller dårlig på noen annen måte enn fnysingen.

Han ble behandlet med tabletter og var helt fin igjen.
Jeg fikk beskjed om at alle hunder han hadde vært i kontakt med skulle informeres og de han var i daglig kontakt med skulle behandles selv om de ikke viste klare symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tabletter fikk din Turb?

Har snakket med veterinæren.

Vi skal behandle dem mot eventuell nesemidd med Milbemax 3 ganger med ei ukes mellomrom.

Og så skal vi ta høyde for at de kan være forkjølte og fortsette å gi ro.

Hampus skal inn til ny sjekk i morra, for han er fortsatt smertepåvirket, og noe er galt.

Da blir det nye blodprøver, og sannsynligvis sjekk av prostata da han har hatt prostatabetennelse for noen år siden, noe som også gav smerter.

Jaja, godt man har forsikring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tabletter fikk din Turb?

Har snakket med veterinæren.

Vi skal behandle dem mot eventuell nesemidd med Milbemax 3 ganger med ei ukes mellomrom.

Og så skal vi ta høyde for at de kan være forkjølte og fortsette å gi ro.

Hampus skal inn til ny sjekk i morra, for han er fortsatt smertepåvirket, og noe er galt.

Da blir det nye blodprøver, og sannsynligvis sjekk av prostata da han har hatt prostatabetennelse for noen år siden, noe som også gav smerter.

Jaja, godt man har forsikring!

Innovernysing stemmer med nesemidd, nedsatt almentilstand og resten, ikke... Dvs. det kan jo skje at midden forårsaker større betennelser, men det er ikke så vanlig, og skjer neppe hos flere hunder samtidig. Men behandlingen høres fornuftig nok ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi er ikke sikker på noen ting Gråtass.

Derfor behandler vi de som om de har nesemidd og kennelhoste.

Mest mulig ro og hvile og isolert fra andre hunder+ milbemax i 3 uker.

Hampus er en annen historie.

Uavhengig av om det er kennelhoste eller nesemidd, så skal han jo ikke være så smertepåvirket at han hyler til, og ikke finner ro selv på smertestillende.

Så han skal utredes videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status så langt i dag er at hele gjengen er verre enn i går.

Hampus var såpass smertepåvirket på morran at han droppa frokost, og han har vært på dyresykehuset fra kl halv ti i dag for grundig sjekk.

Han hadde i dag hovne lymfekjertler men ingen feber da jeg leverte han.

Dina hoster til hun spyr, takk gud for skinnsofa som tåler vask!

Dette har forverret seg de siste timene, og anfallene kommer uprovosert.

Så hun har slutta med innovernys og starta med hoste, noe som jo understøtter teorien om virusinfeksjon.

De andre to fnyser og harker fortsatt ved aktivitet.

Og de er mugne i humøret mot hverandre.

Den harmoniske flokken min er ikke så harmonisk når alle hangler tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg tok blodprøve av sheltien min og de så at det var noe med cellene som kunne indikere et svakt parasittangrep.

Jeg har i lengre tid mistenkt nesemidd fordi han renner så av nesen.

Vi har fått 3 sånne milbemax tabletter.

Noen med erfaring med disse tablettene og collie raser? Sheltien fikk bare halv dose av terrieren tross temmelig lik vekt PGA hans rase, og da kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min hund gjør dette når han får vann/væske i nesa, som etter å ha spist mat som jeg gjerne vanner ut, eller etter at jeg har dusjet han.

Drar da forsiktig neseborene sammen og presser utover, og kjenner da at det er fuktig og da slutter det alltid etter det.

Prøv og se om du kjenner noe væske på fingrene og se om det hjelper når det skjer?

Tenker forkjølelse jo med snørr kan være skylden og.

Er det derimot ikke noe væske eller fuktig/rennende snute, og det kommer brått/uten åpenbar grunn, kan det jo skyldes andre ting som f.eks nesemidd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gjør dette når han får vann/væske i nesa, som etter å ha spist mat som jeg gjerne vanner ut, eller etter at jeg har dusjet han.

Drar da forsiktig neseborene sammen og presser utover, og kjenner da at det er fuktig og da slutter det alltid etter det.

Prøv og se om du kjenner noe væske på fingrene og se om det hjelper når det skjer?

Tenker forkjølelse jo med snørr kan være skylden og.

Er det derimot ikke noe væske eller fuktig/rennende snute, og det kommer brått/uten åpenbar grunn, kan det jo skyldes andre ting som f.eks nesemidd.

Hvem svarte du nå? :P

Åpnings innlegget mitt eller noen av de andre?

Når det kommer til åpningsinnlegget så er dette gammelt, hunden hadde nesemidd og ble helt bra etter behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg tok blodprøve av sheltien min og de så at det var noe med cellene som kunne indikere et svakt parasittangrep.

Jeg har i lengre tid mistenkt nesemidd fordi han renner så av nesen.

Vi har fått 3 sånne milbemax tabletter.

Noen med erfaring med disse tablettene og collie raser? Sheltien fikk bare halv dose av terrieren tross temmelig lik vekt PGA hans rase, og da kjenner jeg at jeg blir litt skeptisk.

På nesemidd har jeg opplevd mangeartet indikasjoner på at det er den. Border collie er i samme gate som sheltie og hun som vi hadde her fikk et middel jeg så klart ikke husker navnet på men det fungerte godt på henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...