Gå til innhold
Hundesonen.no

Roe ned forventninger


Guest lijenta
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Altså han jeg har får forventninger av alt og gjør ting dårlig av den grunnen. HAn blir høy på stress blir vell best å forklare.

Jeg har til nå forholdt meg i ro til han puster roligere før vi gjør en forventet handling. Men så er det bare det at han får jo jubelforventninger bare han skal ut og tisse.

Har dere noen andre tips som også kan jekke han litt ned? Da taes dem i mot med takk. Når jeg får han litt ned på stress så klarer han å gjøre tingene jeg vil han skal gjøre og jeg slipper ringelyden i øret fordi han har vært såpas ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gjøre de tingene som han er vant med at vil føre til noe, men så ikke gjøre dét. F.eks om å ta på seg jakke utløser stress, så ta på det jakke ofte, men ikke gjøre noe mer ut av det. Sitt i sofaen med jakke. Bryte mønsteret og bryte forventningene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han virker ikke stresset til vanlig, men det er jo forventninger samme hva vi gjør for noe. Og det er den høye forventningen jeg vil ha ned. Ta på seg jakka og sette seg i sofaen må jeg vente med til høsten:) Går i sandaler og går rett ut. Ikke altid han har band når vi går ut heller. Altså jeg varierer på hvordan vi går ut døra og det er like forventninger. Og ja det virker som forventninger og dem er der om vi har gjort mye ller ite i løpet av dagen.

Ja riktig aktivitet hvor mye og hvor lenge med hva. Har ikke funnet nøkellen der, vi varierer med alt fra ikke noe til tur i band til lydiget til appoer trening til sykkeltur til løpeløs(begrenset nå ved bandtvang) til kløvturer og godbitball og sikekrt litt til jeg ikke kommer på. Ser jeg er på rett sporet med å vente han ut. Men morro å få andre tips også.

Altså skal vi trene en plass og begge er i bilen så peser han så bilen rister og jeg har ventet til han har roet seg ned før jeg har gått ut av bilen, Jeg har også ventet med å ta han ut før han puster rolig. Og da var det mye lettere med kontakt og treningen var mer velykket. Men må se på andre ting også. Han er hjemme alene ten å ødelegge som han gjorde av kjedsomhet i starten av livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med deg en bok eller telefonen med noe spill på (eller hundesonen :P ) hver gang du skal noe med hunden. Med én gang han begynner å stresse fordi han skjønner hva som skal skje, avbryter du all aktivitet og begynner å lese/spille i stedet (dette med å ha noe annet å gjøre selv er bare for at du ikke skal gå på veggen av kjedsomhet og for at du skal klare å være tålmodig nok til å vente ut hunden). Når han er i rett modus igjen, kan du fortsette. Jeg har sittet noen timer ulike steder i gangen og oppgangen vår og spilt sudoku på telefonen, fordi en viss valp ble litt for glad fordi vi skulle ut på tur/trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hva med å gjøre de tingene som han er vant med at vil føre til noe, men så ikke gjøre dét. F.eks om å ta på seg jakke utløser stress, så ta på det jakke ofte, men ikke gjøre noe mer ut av det. Sitt i sofaen med jakke. Bryte mønsteret og bryte forventningene.

Det funker neppe så lenge de flere ganger om dagen faktisk går ut når hun tar på jakke og sko. Det blir litt som å ignorere en atferd og samtidig gi respons på den flere ganger om dagen. Hunden drar seg heller mer opp i forventningene om kanskje nå? Ikke denne gangen. Men Nå da? Ikke nå heller. Men NÅ da? JAAAAAA!! Nå da? Ikke nå? Osv osv. De får den utløsningen hver gang de faktisk går ut, og da virker det ofte mot sin hensikt. Om man ikke gjør det hele tida da. Kler på seg 50 ganger om dagen så hunden ikke orker å reagere (men istedenfor finner andre signaler på når de faktisk skal ut :lol: )

Jeg ville passa nøye på at jeg ikke trekker meg opp selv og begynner å styre for at hunden er spinnvill, og så ville jeg lagt på lydighet i disse situasjonene og jobba med ro i øvelsene. F.eks sitte mens du kler på deg, tar på halsbånd og kobbel. Og så jobbe med ro i sitten. Ikke utløs sitten med værsågod løp tulling ut, men krev at den skal sitte rolig på andre siden av døra også. Ikke bare sitte stille, men sitte rolig. Synke litt sammen i kroppen og puste skikkelig. Og så over i å gå fot før den får en rolig frikommando når han er der du vil ha han. Ikke bruk for mange forskjellige øvelser i starten, og hunden må kunne øvelsene i seg selv.

Du trenger ikke dempe forventningene, du må styre dem og hjelpe hunden til å styre dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er vell bare å skru på tålmodigheten og begynne å dempe det.. Samt sette noen krav når han kaver seg opp. Og generell trening på stresshåndtering og driftsveksling..

Kravene blir dårlig gjenomført når han kaver seg opp. Han er omtrent to forkjellige hunder når han er oppkavet og når han er i ro.

Tolmodighetet er skrudd på, vville bare se om det var andre innfalsvinkler enn den jeg har klart å se og ja mobilen er en fin fin ting å bruke til å dra ut tiden med @Pim

@Snusmumriken jeg er bestandig rolig etter hva jeg hører så der vet jeg ikke hva som trekker han opp.

Hn er en morsom fyr som faktisk han ha sine egene løsninger på ting men du hverden å stor forskjell det gjorde med å teste ut at han skulel puste roligere. Å sitte med alle fire labbene i bakken gulvet er nesten umulig når han har høye forventninger, han sitter men hopper opp og ned med forlabbene. Setter ejg til krav da så smisker han skikkelig. Men skal se om det å bruke mer sitt inne før døra går opp og sitt mens jeg låser og sant kan gjøre at han ikke kaver seg opp med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så godt igjen og det eneste rådet jeg har er lydighet og det er ikke type klikk og gobit-lydighet. Forventningene skal ligge på bånn til dette ... det er ikke noe moro, og det er innmari slitsomt, men vi slipper hyperstressa hund. Asti er noe ala din type vil jeg tro, og han må ligge i gangen mens jeg tar på meg sko og finner frem alt det andre, så må han sitte for å ta på seg halsbånd og bånd. Sitte til jeg har fått surret meg ferdig. Ut går han på min høyre side og det er strengt forbudt å gå foran med noe mer enn hode. Slik går vi 2-300 meter, så får han slippe frem. Starter han med spinnoff så er det rett tilbake på plassen sin, og vi går enda noen hundre meter. Dette er etter 4 år den beste løsningen så langt. Nix er roligere, Asti er roligere og jeg er rolig. Så da er vi rolige alle sammen og jeg slipper tanken på å omplassere en av dem fordi de fyrer hverandre så opp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Godt å lese at jeg er inen på rett sporet her men har ikke tenkt lydigheten i samme grad som blir nevnt her. Og lydighet med bare godbit glem det, er ikke en godbit som er stabilt god nok til å tre i mellom forventningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg avbrøt aktivitet jeg - i alle fall i sånne dagligdagse situasjoner, som f.eks. når vi skulle ut - det ble jo ett sirkus uten like på et tidspunkt, og dermed så måtte jeg gjøre noe for ellers hadde jeg sparket bikkjene til himmels. Så med mindre de forholder seg HELT rolig når jeg begynner å kle på meg så går jeg og setter meg igjen, det skjer ingenting - enhver tendens til aktivitetshøyning i settinger som "ut på tur" "på med halsbånd" eller "ut av døra" - medfører at jeg avbryter tenkt aktivitet og heller går ut alene og tar en røyk.
Det tok i en periode ekstremt lang tid å komme seg ut på tur, men det har funka - de har fortsatt forventning til tur, men de klarer å beherske seg, så nå står de pent å venter mens jeg kler på meg, mens de får på halsbånd, og de stopper når de kommer på utsiden av døren og venter rolig til jeg får låst, og så går vi ..............
Jeg har ikke kunnet bruke korrigering for da har Noah - som din - blitt sånn hypersmisk og bare MYE verre enn bare gira liksom. MEN - jeg har konsekvent brukt timeout på mine hunder (nettopp pga. av en smule lettantennelig belger som roterte rundt sin egen akse om jeg ble sur), sånn at de har forståelse for konseptet at når aktivitet opphører så er det fordi de må stoppe å tenke seg om.

Det hender innimellom - om jeg pakker leker i tursekken osv. - at forventningene blir litt høye, men nå holder det med å si rolig "slapp av" så setter de seg pent ned og venter uten mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kravene blir dårlig gjenomført når han kaver seg opp. Han er omtrent to forkjellige hunder når han er oppkavet og når han er i ro.

Tolmodighetet er skrudd på, vville bare se om det var andre innfalsvinkler enn den jeg har klart å se og ja mobilen er en fin fin ting å bruke til å dra ut tiden med @Pim

@Snusmumriken jeg er bestandig rolig etter hva jeg hører så der vet jeg ikke hva som trekker han opp.

Hn er en morsom fyr som faktisk han ha sine egene løsninger på ting men du hverden å stor forskjell det gjorde med å teste ut at han skulel puste roligere. Å sitte med alle fire labbene i bakken gulvet er nesten umulig når han har høye forventninger, han sitter men hopper opp og ned med forlabbene. Setter ejg til krav da så smisker han skikkelig. Men skal se om det å bruke mer sitt inne før døra går opp og sitt mens jeg låser og sant kan gjøre at han ikke kaver seg opp med en gang

Det er jo her tålmodigheten kommer inn. Du må bare ikke gi deg før han greier å gjennomføre. Skal du ut feks så ikke slipp han ut før han faktisk er rolig (ikke belønne forventningene hans), at han skal være rolig er kravet, så får du bare vente til han lander nok til å gjennomføre. Begynner du og sette krav til slikt i "alt" du gjør i hverdagen så vil han etterhvert lande litt. Fordi han lærer og veksle/håndtere stresset/iveren, også i andre situasjoner enn i gangen før man skal ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså han jeg har får forventninger av alt og gjør ting dårlig av den grunnen. HAn blir høy på stress blir vell best å forklare.

Jeg har til nå forholdt meg i ro til han puster roligere før vi gjør en forventet handling. Men så er det bare det at han får jo jubelforventninger bare han skal ut og tisse.

Har dere noen andre tips som også kan jekke han litt ned? Da taes dem i mot med takk. Når jeg får han litt ned på stress så klarer han å gjøre tingene jeg vil han skal gjøre og jeg slipper ringelyden i øret fordi han har vært såpas ivrig.

Jeg synes @Belgerpia har en kjempebra beskrivelse av løsningen. Å begynne å "dempe" stressa hunder og ta hensyn så de ikke stresser seg opp, har jeg null tro på. Det ender bare med at du tripper rundt på tærne av redsel for å skape forventninger og holde roen, mens hunden aldri lærer å kontrollere seg selv.

Tvert imot må du vise hunden at ro = tur og moro, mens stress og kav = nada.

Hvordan du gjør det avhenger av situasjonen. I begynnelsen er det kanskje greit å finne noen små ting som må til før en handling, for så å kreve mer etterhvert som han skjønner poenget .. sånn at dere kommer noen vei fort, mener jeg. Det blir jo som en doggie-zen/selvkontrolløvelse hvor tur og aktivitet er belønningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille valpis har begynt å stresse seg opp og bjeffe osv når vi skal ut, og når vi har kommet, og det jeg har gjort er å sette krav til lydighet. Skal vi gå ut må du sitte pent først, og vente til jeg har tatt på sko, og du må sitte rolig når jeg kobler på kobbel, og når jeg åpner døra. Du får ikke lov å gå ut før jeg sier vær så god, og før jeg slipper deg løs så må du gå pent ved min venstre side med kontakt. Dette har fungert gull, og forventningen er nå at man må sitte og se på Muttern før man får lov å ha det gøy. Stress og bjeffing har blitt minimert i løpet av fem dager med trening, og dette på en 4,5 mnd gammel valp. Jeg har vært ekstremt konsekvent og svart/hvitt, og har jeg sett det minste tegn på uønsket atferd, så har jeg kommandert sitt. Jeg har selvfølgelig belønnet all ønsket atferd (har gått med endel tubeost de siste dagene), men har hun vært for høy til å høre på meg, så har jeg gitt henne en liten dult i siden og bedt henne følge med.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja jeg vet at jeg skal få det til. Han har selv i sin iver stortsett vært veldig enkel. Men ser tydelig at noe må gjøres nå for å få oss videre i dressuren san at vi kan konkurere i apport elelr lydighet eller jakt.

Noe lydighet har jeg hatt hele tiden men tipepr på at jeg må bli mer petimeter enn det jeg er nå. Og det merkelige med han er at å ta tak i halsskinnet og bromme litt funker til å roe han ned når han kaver seg opp.

Mange intressante ting og ser jeg har tankene i rett retning og det er godt. FOr får jeg ned forventningene så er han faktisk lettlært og da er det jo morrro. Vi startet vel på hver vår planet når det gjaldt sammarbeid så vi har kommet langt til nå

TOlmodigheten min er mange ganger oppskrytt, derfor veldig viktig å se at det er tolmodigheten som skal til på flere enn han her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han er jo bare ung enda så du skal jo ikke se bort ifra at han kommer til å lande litt av seg selv etterhvert også. Men du må nok jobbe litt for det samtidig, det er ikke bare plankekjøring å ha mye hund heller.

Syntes det er spennede å ha mye hund jeg da :) Ja jeg må jobbe med å roe han ned til det nivået hvor vi får mest kontakt og foreløpig når jeg ahr klart det så har han vært topp å jobbe med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...