Gå til innhold
Hundesonen.no

Parringsavtale


HHC
 Share

Recommended Posts

Hei medsoniser

Er det noen av dere som har hannhunder som går i avl som kunne tenke dere å dele parringsavtalen deres med meg (eventuelt pr mail), Ser den fra min forrige muligens burde oppdateres litt, og vil gjerne se noen andres for litt input. Om ikke her mail gjerne til [email protected] (skriv gjerne hva som er vanlig salgspris for valper om dere har annen rase,så slipper jeg google og gjette :P )

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min er enkel.

1500 ved paring. Deretter kr 1500 pr. levende valp etter 5 uker opp til valpepris som pr dags dato er 12000.

Gratis omparing om tispen ikke tar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hei medsoniser

Er det noen av dere som har hannhunder som går i avl som kunne tenke dere å dele parringsavtalen deres med meg (eventuelt pr mail), Ser den fra min forrige muligens burde oppdateres litt, og vil gjerne se noen andres for litt input. Om ikke her mail gjerne til [email protected] (skriv gjerne hva som er vanlig salgspris for valper om dere har annen rase,så slipper jeg google og gjette :P )

På forhånd tusen takk :)

Kontakt avlsrådet ditt, der vil du få en standard kontrakt med normale priser for din rase osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Alt etter hvilket land jeg har vært i kontakt med har forventningene vært forskjellig. I europa er det vanlig å ta ett beløp og ingen parringsavgift. Siste parringsavtalen min ble veldig detaljert da vi er vant med veldig ulike avtaler, dette ble en middelvei.

  1. XX and XX will be allowed to mate next time the bitch is in season.
  2. The mating fee is € 1000, payable via bankaccount to the owner of the dog 2 weeks after the litter is born.
    1. The owner of the dog shall receive a signed proof of mating and a statement that the money will be payed 2 weeks after the birth of the litter, at the time of the mating.
    2. The owner of the bitch shall receive a signed proof of mating at the time of the matingand other papers, which are needed in order to register the litter with the Norwegian Kennelclub.
    3. In case the owner of the bitch wants the quality of the dogs semen examined, any cost made (transportation & examination) will be paid by the owner of the bitch. These costs won't be refunded in case the bitch fails to conceive.
    4. In case the bitches owner decides she wants to do artificial insemination, all the costs involved will be paid to the involved specialised veterinarian. A non-refundable charge of
      € xx will be paid to the dogs owner.
  3. In the event that the bitch fails to conceive, there will be no matingfee charged.
  4. In the event that the bitch has only 1 alive pup at the age of 2 weeks old, the owner of the bitch is entitled to a repeat mating without extra mating fees.
  5. The owner of the dog reserves the right to get a first choise of a male puppy in the litter, if there are more than 2 males born. By taking a puppy, there will be no matingfee charged and the dogs owner will pay € XX to the bitches owner. In case there are 8 or more pups born, there won't be any fees owned for a puppy.

Any costs of transporting the bitch in connection with the mating are to be paid by the owner of the bitch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase her til lands ser jeg at mange tar 1.500 for spranget, og 10/15 prosent av salgssummen for levende valper ved fem uker - valpepris er 14-16.000, men noen gir avslag for feiltegnede valper (det gjør ikke jeg). Gratis omparring ved tom tispe er normalen.

Edit: Jeg har også vært borti hannhundeiere som ikke vil ha pengene før valpene er solgt, slik at oppdretter faktisk har penger å betale med. Sympatisk, det kan bli store beløp, og ikke alle tar depositum fra valpekjøper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen misforstod har jeg altså en helt kurant parringsavtale fra før sånn sett - men lurte på om det var noen punkter som burde føyes til f.eks som jeg muligens ikke tenkte på i 2007 i en alder av 16 med min første hund..

Kontakt avlsrådet ditt, der vil du få en standard kontrakt med normale priser for din rase osv.

Jeg vet hvilke priser de fleste andre med rasen forholder seg til, så det er ikke noe problem. Ellers takk for tips :)

På min rase her til lands ser jeg at mange tar 1.500 for spranget, og 10/15 prosent av salgssummen for levende valper ved fem uker - valpepris er 14-16.000, men noen gir avslag for feiltegnede valper (det gjør ikke jeg). Gratis omparring ved tom tispe er normalen.

Edit: Jeg har også vært borti hannhundeiere som ikke vil ha pengene før valpene er solgt, slik at oppdretter faktisk har penger å betale med. Sympatisk, det kan bli store beløp, og ikke alle tar depositum fra valpekjøper.

Takk, slike ting jeg var ute etter. Nå er jo ikke feiltegnede valper noe issue for min del, men valper med feil kan jo skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det kanskje ikke så mye å styre med? Om du har priser og betalingstidspunkt klart for deg, så er det vel greit? Jeg har aldri brukt skriftlig avtale selv, og kun ca. 2 av XXX antall hanhundeiere jeg har vært hos har gjort det. Man spør om pris og tider (gjerne etter at tispa er paret - pris betyr ingenting) Så er vel alt greit når man har med normale folk å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det kanskje ikke så mye å styre med? Om du har priser og betalingstidspunkt klart for deg, så er det vel greit? Jeg har aldri brukt skriftlig avtale selv, og kun ca. 2 av XXX antall hanhundeiere jeg har vært hos har gjort det. Man spør om pris og tider (gjerne etter at tispa er paret - pris betyr ingenting) Så er vel alt greit når man har med normale folk å gjøre :P

Med mange mennesker hadde jeg kanskje ikke trengt å diskutert pris før valpene var leveringsklare, men i andre tilfeller er det greit å ha det meste på papir :)

Og nei - det er ikke allverdens å styre med, men greit å se på eventuelle ting som har gått fremover eller dukket opp på noen år uten hannhund i avl :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen opererer med % av valpepris og dermed lavere pris pr feilfarget valp etc.

Det finnes forskjellige avtaler ift antall valper. Pr fødte, levende ved 3, 4, 5, 6, 7 og 8 uker/levering.

Greit å avtale hva som skjer om det blir 0/1 valper.

Greit å avtale på forhånd om hannhundeier er interessert i valp etter kombinasjonen, hvilke "krav" hannhundeier har ift valg av valp/kjønn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen variant er at totalprisen av paringen blir prisen av en valp, halv pris om det kommer færre enn 3 valper. Dette var avtalen når jeg lånte hannhund til Denali.

Paringen hadde kostet meg 1.500,- mindre dersom det ble tatt 1500 for paring og 1500 pr valp i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte hannhund (champion) fra en kjent og erfaren oppdretter (sitt første kull i 1980).

"Avtalen" er 6000,- totalt som betales når valpene er 5 uker (Ingen penger ingen registrering).

Er det 1 valp blir prisen 3000,. Kommer det ingen valper forventes/ønsker bruk av samme hanne så framt som det ikke dukker opp ting som gjør dette uaktuelt. Dette er jo på papillon som normalen er fra 1-5 valper med normalpris på 12000,. pr valp

Jeg opplever dette som en ryddig og god avtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker den svenske kontrakten. Men de siste gangene har jeg ført på at jeg skal ha betalt for valpen, selv om det bare komme en valp. Men tispeeier kan få gratis omparing også.

Hos noen raser/oppdrettere er det vanlig at om det bare kommer 1 valp så betaler de ingenting for den. Jeg er derimot av den oppfatningen at om det kommer 1 valp (snitt på kullstørelse hos oss er 3 valper), så er ikke den noe mindre verdifull enn om det kom 2. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...