Gå til innhold
Hundesonen.no

Parringsavtale


HHC
 Share

Recommended Posts

Hei medsoniser

Er det noen av dere som har hannhunder som går i avl som kunne tenke dere å dele parringsavtalen deres med meg (eventuelt pr mail), Ser den fra min forrige muligens burde oppdateres litt, og vil gjerne se noen andres for litt input. Om ikke her mail gjerne til [email protected] (skriv gjerne hva som er vanlig salgspris for valper om dere har annen rase,så slipper jeg google og gjette :P )

På forhånd tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min er enkel.

1500 ved paring. Deretter kr 1500 pr. levende valp etter 5 uker opp til valpepris som pr dags dato er 12000.

Gratis omparing om tispen ikke tar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hei medsoniser

Er det noen av dere som har hannhunder som går i avl som kunne tenke dere å dele parringsavtalen deres med meg (eventuelt pr mail), Ser den fra min forrige muligens burde oppdateres litt, og vil gjerne se noen andres for litt input. Om ikke her mail gjerne til [email protected] (skriv gjerne hva som er vanlig salgspris for valper om dere har annen rase,så slipper jeg google og gjette :P )

På forhånd tusen takk :)

Kontakt avlsrådet ditt, der vil du få en standard kontrakt med normale priser for din rase osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Alt etter hvilket land jeg har vært i kontakt med har forventningene vært forskjellig. I europa er det vanlig å ta ett beløp og ingen parringsavgift. Siste parringsavtalen min ble veldig detaljert da vi er vant med veldig ulike avtaler, dette ble en middelvei.

  1. XX and XX will be allowed to mate next time the bitch is in season.
  2. The mating fee is € 1000, payable via bankaccount to the owner of the dog 2 weeks after the litter is born.
    1. The owner of the dog shall receive a signed proof of mating and a statement that the money will be payed 2 weeks after the birth of the litter, at the time of the mating.
    2. The owner of the bitch shall receive a signed proof of mating at the time of the matingand other papers, which are needed in order to register the litter with the Norwegian Kennelclub.
    3. In case the owner of the bitch wants the quality of the dogs semen examined, any cost made (transportation & examination) will be paid by the owner of the bitch. These costs won't be refunded in case the bitch fails to conceive.
    4. In case the bitches owner decides she wants to do artificial insemination, all the costs involved will be paid to the involved specialised veterinarian. A non-refundable charge of
      € xx will be paid to the dogs owner.
  3. In the event that the bitch fails to conceive, there will be no matingfee charged.
  4. In the event that the bitch has only 1 alive pup at the age of 2 weeks old, the owner of the bitch is entitled to a repeat mating without extra mating fees.
  5. The owner of the dog reserves the right to get a first choise of a male puppy in the litter, if there are more than 2 males born. By taking a puppy, there will be no matingfee charged and the dogs owner will pay € XX to the bitches owner. In case there are 8 or more pups born, there won't be any fees owned for a puppy.

Any costs of transporting the bitch in connection with the mating are to be paid by the owner of the bitch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase her til lands ser jeg at mange tar 1.500 for spranget, og 10/15 prosent av salgssummen for levende valper ved fem uker - valpepris er 14-16.000, men noen gir avslag for feiltegnede valper (det gjør ikke jeg). Gratis omparring ved tom tispe er normalen.

Edit: Jeg har også vært borti hannhundeiere som ikke vil ha pengene før valpene er solgt, slik at oppdretter faktisk har penger å betale med. Sympatisk, det kan bli store beløp, og ikke alle tar depositum fra valpekjøper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen misforstod har jeg altså en helt kurant parringsavtale fra før sånn sett - men lurte på om det var noen punkter som burde føyes til f.eks som jeg muligens ikke tenkte på i 2007 i en alder av 16 med min første hund..

Kontakt avlsrådet ditt, der vil du få en standard kontrakt med normale priser for din rase osv.

Jeg vet hvilke priser de fleste andre med rasen forholder seg til, så det er ikke noe problem. Ellers takk for tips :)

På min rase her til lands ser jeg at mange tar 1.500 for spranget, og 10/15 prosent av salgssummen for levende valper ved fem uker - valpepris er 14-16.000, men noen gir avslag for feiltegnede valper (det gjør ikke jeg). Gratis omparring ved tom tispe er normalen.

Edit: Jeg har også vært borti hannhundeiere som ikke vil ha pengene før valpene er solgt, slik at oppdretter faktisk har penger å betale med. Sympatisk, det kan bli store beløp, og ikke alle tar depositum fra valpekjøper.

Takk, slike ting jeg var ute etter. Nå er jo ikke feiltegnede valper noe issue for min del, men valper med feil kan jo skje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det kanskje ikke så mye å styre med? Om du har priser og betalingstidspunkt klart for deg, så er det vel greit? Jeg har aldri brukt skriftlig avtale selv, og kun ca. 2 av XXX antall hanhundeiere jeg har vært hos har gjort det. Man spør om pris og tider (gjerne etter at tispa er paret - pris betyr ingenting) Så er vel alt greit når man har med normale folk å gjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det kanskje ikke så mye å styre med? Om du har priser og betalingstidspunkt klart for deg, så er det vel greit? Jeg har aldri brukt skriftlig avtale selv, og kun ca. 2 av XXX antall hanhundeiere jeg har vært hos har gjort det. Man spør om pris og tider (gjerne etter at tispa er paret - pris betyr ingenting) Så er vel alt greit når man har med normale folk å gjøre :P

Med mange mennesker hadde jeg kanskje ikke trengt å diskutert pris før valpene var leveringsklare, men i andre tilfeller er det greit å ha det meste på papir :)

Og nei - det er ikke allverdens å styre med, men greit å se på eventuelle ting som har gått fremover eller dukket opp på noen år uten hannhund i avl :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen opererer med % av valpepris og dermed lavere pris pr feilfarget valp etc.

Det finnes forskjellige avtaler ift antall valper. Pr fødte, levende ved 3, 4, 5, 6, 7 og 8 uker/levering.

Greit å avtale hva som skjer om det blir 0/1 valper.

Greit å avtale på forhånd om hannhundeier er interessert i valp etter kombinasjonen, hvilke "krav" hannhundeier har ift valg av valp/kjønn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen variant er at totalprisen av paringen blir prisen av en valp, halv pris om det kommer færre enn 3 valper. Dette var avtalen når jeg lånte hannhund til Denali.

Paringen hadde kostet meg 1.500,- mindre dersom det ble tatt 1500 for paring og 1500 pr valp i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte hannhund (champion) fra en kjent og erfaren oppdretter (sitt første kull i 1980).

"Avtalen" er 6000,- totalt som betales når valpene er 5 uker (Ingen penger ingen registrering).

Er det 1 valp blir prisen 3000,. Kommer det ingen valper forventes/ønsker bruk av samme hanne så framt som det ikke dukker opp ting som gjør dette uaktuelt. Dette er jo på papillon som normalen er fra 1-5 valper med normalpris på 12000,. pr valp

Jeg opplever dette som en ryddig og god avtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker den svenske kontrakten. Men de siste gangene har jeg ført på at jeg skal ha betalt for valpen, selv om det bare komme en valp. Men tispeeier kan få gratis omparing også.

Hos noen raser/oppdrettere er det vanlig at om det bare kommer 1 valp så betaler de ingenting for den. Jeg er derimot av den oppfatningen at om det kommer 1 valp (snitt på kullstørelse hos oss er 3 valper), så er ikke den noe mindre verdifull enn om det kom 2. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...