Gå til innhold
Hundesonen.no

Whippet og Basenji


Ginaml
 Share

Recommended Posts

Har et ganske enkelt spørsmål angående whippet og basenji, hvordan er radiusen deres? Og er det hunder som er greie å ha løse? Selvfølgelig så er det veldig individuelt når det gjelder hunden, men tenker generelt innen rasen :) Har hørt at basenjien ikke er den letteste hunden å ha løst, så tenkte og spørre her for å få litt flere meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt basjenji, men to whippeter. Begge to har vært veldig knyttet til meg og kunne ikke funnet på å løpe langt unna/stikke av. Men samtidig ville de jo løpe og forsvant ofte ut av synsfelt i uoversiktelig terreng. Måtte derfor rope på de ofte om vi var på steder med mange andre turgåere og hunder for sikkerhets skyld, men her jeg bor nå møter jeg aldri andre på tur og da er det ikke noe problem - de var alltid rundt neste sving. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min basenji har ikke stor radius alene (og der innså jeg jo at an har jo stor radius i forhold til riesendyret mitt som døde på seg om hun var mer enn 20 meter unna mor), ikke dermed sagt at man får tak i han om det ikke passer han og det verste man gjør om han finner ut han skal på tur, er å gå etter han. Da holder han nemlig radiusen (på ca 100 meter på kjente steder) konstant ut ifra hvor jeg er. :lol:

Men jakt har han mye av, ser han katt ol. så blir radiusen mye lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to basenjier har ikke vært bare bare å ha løse akkurat :aww: Innrømmer lett at jeg ikke har kontroll når de er løse, derfor skjer det veldig sjeldent at jeg slipper dem, og da kun på helt oversiktlige plasser. Tidligere har det skjedd at de har stukket av og vært borte i 30 minutter. De kommer jo alltid tilbake til meg, men hvem vet hva de driver med når de er borte... Og dette til tross for at jeg har trent og trent og trent på innkalling :P Superflinke! Men med en gang det er noe mer interessant i nærheten, driter de i meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kunne fint gå opp mot en km fra meg løse på tur. Den ene bodde ute i to døgn på en øy for han ikke lot seg fange :P basenjier.

Kødder du? Det der er ekstremt- og ikke typisk.

Jeg har opp igjennom årene hatt mange basenjier, og alle har gått løse. Noen har hatt altfor stor radius, andre en veldig behagelig en og svinser alltid rundt meg.

Det kommer an på individer, og hva den blir vant med.

Er du flink med innkallingsopplæring og har den mye løs i valpe- og unghundperioden vil dette selvsagt bli bedre hos den voksne hunden også.

Men en skal være klar over at jakt-innstinktet er der, og skjer det noe spennende er du plutselig veldig lite interessant uansett hvor mange pølser du har i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner med whippet har dem løse på tur. De kan løpe etter dyr, men stikker ikke av for å stikke, og kommer som regel raskt tilbake dersom de har sett noe. Jeg har aldri opplevd at de har løpt etter noe annet enn fugler - men jeg har vel vært heldig med hvor jeg har gått. Under båndtvangen slipper jeg mine mest på friområder, eller i en bitte liten skog bak huset mitt. Eventuelt i parker og sånt, dersom vi skal kaste ball :)

Min voksne har relativt liten radius, hun går aldri ut av synet - selv ikke i kupert terreng. Valpen tipper jeg kommer til å få en del større radius, da hun virker mer selvstendig i forhold til alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig en liten video jeg hadde mens jeg hadde innkallingstrening på Jippi. Bambi er også med på denne videoen. Hun stakk aldri av i hele sitt liv, og holdt seg alltid innen en 200 m radius fra meg, og helst i hælene mine- uansett.

Ingen regel uten unntak? :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da blir konklusjonen min slik:

Whippet: Som oftest veldig grei å ha løs, springer ikke vekk, men kan jage dyr.

Basenji: Viktig og trene på innkalling fra valpe-stadiet, kan ofte lukke ørene viss det er andre ting som er mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt relativt hva man kaller "i nærheten også".. I min verden hadde jeg dødd av en hund som holdt seg på 200m avstand.. Det er ikke i nærheten for meg..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig. Min whippet (og border collien, forsåvidt) holder seg som regel innenfor 30m radius, og jeg synes det er passelig, liksom :P

Andrea, på ipad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Min whippet (og border collien, forsåvidt) holder seg som regel innenfor 30m radius, og jeg synes det er passelig, liksom :P

Andrea, på ipad

Det gjør som regel whippeten min også.. På Store åpne områder der hun kan rase fra seg, tillater jeg selvfølgelig større avstand.. Jeg har den regelen at jeg alltid skal se bikkja, og den skal være nærme nok med tanke hvilke forstyrrelser som kan dukke opp..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...