Gå til innhold
Hundesonen.no

En "lite-røytende" familie hund som er med på det meste?


Chiquita
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå vært en del rundt her, og de siste mnd har jeg aktivt letet etter hunderase- og jeg blir mer og mer i tvil for hver rase jeg finner. Jeg har vært innom utallige raser, derav boxer, RR, Dalmis, DSG, Pinscher, puddel, bedlington terrier, lapsk vallhund, schnauzer +++ med andre ord: rimelig stor variasjon.

Dalmatineren var nok den jeg ble totalforelsket i, men pr nå blir det ikke den, mye pga røytingen, men og av praktiske grunner (litt vel stor).

Lapsk vallhund har og hengt med lenge, og jeg har heller ikke lagt den fra meg, men jeg kjenner ingen individ, har kun snakket med oppdrettere, og derfor vanskelig å si. Jeg kjenner noen finske lapphunder, og liker dem, bortsett fra pelsen (derfor den lapske istedenfor)

DSG har vi og vurdert mye. Jeg liker rasen, selv om de er litt veeeel over alt. I tillegg til at jeg har et inntrykk av at de røyter konstant.... Etter vi var på besøk hos DSG oppdrettere begynte vi å vurdere en røytefri rase.

Dette er både pga det praktiske med å ikke ha pels overalt, men også pga min far som er allergiker (men som heldigvis ikke reagerer for mye, og det hadde mest sannsynlig godt fint om han kom på besøk og vi hadde røytende hunder.)

Derfor falt vi mot Puddel, schnauzer (mellom) og Bedlington terrier. Bedlington har jeg personlig aldri vært borti. Jeg er personlig ikke noe utseendefokusert, men har jo en samboer som synes det er heeeelt uaktuelt å gå på tur med en puddel (men det i hovedsak fordi han har kun sett bilder av friserte pudler :P )

Vi elsker begge utseende til Schanuzer, men er litt skeptiske til både lyd og stahet?

Jeg kan også kanskje fortelle smått om hva vi ønsker i hunden:

  • familiehund- avknapp inne.
  • Med på det meste - alt fra agilty, lydighet bruks, skogsturer, rideturer (helst kunne være løs)
  • Har et stort ønske om å være med på besøkshund kurs og godkjenne den som dette, og eventuelt også terapihund (dette er selvsagt et smalt nåløye, men fint å vite om rasen har en mulighet for det) Jobber selv som terapeut og bruker mye mine dyr i dette arbeidet allerede.
  • Lite lyd og vokt (bor i et mindre byggefelt)
  • God helse
  • Ikke de minste, og ikke de største i str- utover det, er det rimelig fritt.
  • (jeg er veldig glad i litt "happy go lucky hunder ;) )

Jeg er selv hundevandt og trenger ikke nødvendigvis den "letteste" hunden å trene, men vil ikke ta de største sjansene.

Andre raser jeg bare kikket innom er Kerry blue terrier (men denne har jeg vært nada borti, og synes det er vanskelig å finne noe reelt om gemyttet dems? - men min samboer elsker utseende...) og irish softcoatet wheaten terrier. Sistnevnte har mi søster- og denne er absolutt en nydelig og snill hund. Jeg har dog hørt en del negativt om den mtp samkjønnagresjon og dårlig gemytt?

Andre tips? Og gjerne erfaringer rundt de sistnevte rasene: Bedlington terrier, Kerry blue terrier, schnauzer, wheaten og puddel.

Jeg har gjort det klart for min samboer, at om puddel er det som passer best for oss- blir det den, uavhengig av utseende, men prøver jo det jeg kan med å finne en som passer helt midt i blinken for oss. Er det forresten store forskjeller rundt dverg-mellom og riesenschnauzer?

Det blir forresten kjøp av hund på nyåret, da det er da jeg har mulighet til å ta meg ferie. Regner med det blir 2 uker helt fri, og deretter litt omrokkering i turnusen slik at vi har en god og gradvis tilvenning. Den får også selskap i en katt hele veien, samt at den kommer daglig i selskap med andre hunder.

Håper noen kan hjelpe meg i rasejungelen nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Okei, takk for svar dere Vi blei enige i dag, etter snakk med oppdrettere og eiere, at vi går for Wheaten- så nå starter jakten på gode oppdrettere Tror det blir veldig bra. Kunne gjerne tenkt meg e

Bedlington terrier er jo fantastiske Min finske lapphund har en god kompis som er bedlington terrier, de er litt av et syn, men makan til herlig og morsom fyr han er!

@WheatenMali har en flott tispe som venter valper om en drøy uke Hun er flink og genuint engasjert og kunnskapsrik om wheatenterrieren

Jeg har mest kjennskap til dverg og riesen, og det er de to rasevariantene som ligner mest i gemytt også. Dvergene er stort sett ukompliserte happy go lucky hunder så lenge de får oppdragelse og nok tur/trening. Det er det samme med riesen også men de krever naturlig nok mer siden det er mer kropp. Begge disse er også treningvillige selv om det å nå toppen i en gren kanskje ikke er rette rasen for med mindre man er veldig dedikert og vet hva man gjør.

Mellom er litt mer sta, litt mindre treningsvillig, litt mindre sosial enn de små og store er mitt inntrykk. I tillegg er de tallmessig langt færre enn sine store og små slektninger, og dertil færre oppdrettere å velge mellom med det som det fører med seg. Men det er en frisk rase og det er en aktiv hund, som trenger grenser og oppdragelse. Jeg ville også sosialisert den mye med mange forskjellige raser, da de kan ha en tendens til å ta litt av i hundemøter om dette ikke er hverdagskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mest kjennskap til dverg og riesen, og det er de to rasevariantene som ligner mest i gemytt også. Dvergene er stort sett ukompliserte happy go lucky hunder så lenge de får oppdragelse og nok tur/trening. Det er det samme med riesen også men de krever naturlig nok mer siden det er mer kropp. Begge disse er også treningvillige selv om det å nå toppen i en gren kanskje ikke er rette rasen for med mindre man er veldig dedikert og vet hva man gjør.

Mellom er litt mer sta, litt mindre treningsvillig, litt mindre sosial enn de små og store er mitt inntrykk. I tillegg er de tallmessig langt færre enn sine store og små slektninger, og dertil færre oppdrettere å velge mellom med det som det fører med seg. Men det er en frisk rase og det er en aktiv hund, som trenger grenser og oppdragelse. Jeg ville også sosialisert den mye med mange forskjellige raser, da de kan ha en tendens til å ta litt av i hundemøter om dette ikke er hverdagskost.

Hei, og takk for svar :) Jeg har vært noe bort riesen, og de var herlige, men dog alt for store! - iallefall for nå ;)

Jeg har tatt kontakt med en oppdretter jeg ser avler på mellom, men ikke hørt noe. Har hørt det du nevner nå, og skulle virkelig gjerne treft noen av dem i virkeligheten. Jeg vet ikke hvor lett det er å svare på ang. mellom for deg, iom at du ikke har dem selv- men har du noe formening om førerorienteringen dems? F.eks gå løs ved rideturer? Mye sosialisering blir det. Hele familien min har hund- at fra wheaten, til Jack russel terrier og Bassethunder. I tillegg til mange venner med andre raser igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker fordi jeg har aldri sett en mellom løs. Det kan jo være fordi jeg ikke har truffet så mange i den settingen hvor det er normalt såklart, for når både riesen og dverg kan gå løse så bør jo mellom kunne det også. Men de er ikke veldig førervare, det kan jeg si selv om jeg ikke har rasen selv :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen personlig erfaring med rasen, men jeg har vel møtt en 5-6 forskjellige Kerry Blue Terriers, og de har vært rolige, snille, og tålmodige hunder. Jeg har møtt dem på hundetrening for noen år tilbake, og de var veldig vakre, koselige å ha med å gjøre, lite lyd i, og totalt ignorerte den dårlige oppførselen til min hund den gangen.

Dette er jo selvfølgelig snakk om individer, og jeg har jo kun møtt dem i den settingen, så jeg aner ikke om dette er vanlig for rasen eller ikke. Jeg oppfattet dem i allefall som hunder som oppførste seg litt som de så ut: noen ordentlige kosebamser.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Dvergschnauzer for smått da? (når dere vurderer DSG, mener jeg)

Kjenner/har kjent, bare et par Schnauzere (mellom) men har ikke inntrykk av at de er verdens enkleste. Mye lyd/utagering, kan ikke gå løs. Den ene har bitt også.... Sikkert mange hyggeligere individer enn dette, men rasen er jo ikke så tallrik her til lands, så...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gått for dverg enn standard schanuzer (heter ikke mellomschnauzer lenger - har ikke gjort det på rundt 20 år :lol: )

Du finner absolutt happy go lucky standarder - definitivt. Men de har mer "alvor" i seg enn dvergene og til dels riesen. Riesen har selvsagt mer tyngde å legge men riesen oppfatter jeg som hakket mer overbærende enn standarden.

Dvergene SKAL være happy go lucky små søte fine hunder, men jeg har møtt mye dårlig der, men også noe bra. Det samme gjelder riesen og standard - det er mye "rart" der ute med skjegg og fire bein som ikke nødvendigvis er noen god schnauzer.

Ang. løs så er det nok ikke større problem å ha en standard løs enn en dverg eller riesen. Mengden jaktinstinkt varierer veldig.

Stahet er pr def oppskrytt, de er ikke sta, du bare får ikke så mye gratis som hos enkelte andre raser. :)

Ellers må jeg jo slå et slag for min nye miniatyrfavoritt - løwchen - eventuelt slektningen havanaise. Men de krever mye regelmessig pelsstell. Og sveisen på løwchen er jo for, ehm, spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir Dvergschnauzer for smått da? (når dere vurderer DSG, mener jeg)

Kjenner/har kjent, bare et par Schnauzere (mellom) men har ikke inntrykk av at de er verdens enkleste. Mye lyd/utagering, kan ikke gå løs. Den ene har bitt også... Sikkert mange hyggeligere individer enn dette, men rasen er jo ikke så tallrik her til lands, så...

I utgangspunktet ønsker vi en større hund, helst rundt 40-50 cm, men er det den som er mest aktuell, kan den vurderes :) Jeg liker størrelsen på mellom bedre, men om det er så stor forskjell i gemyttet, er den mindre varianten et bedre alternativ.

Bichon? Den har forsåvidt også krøllpels, men har virkelig fått sansen for dem etter at en i familien har hatt to stk nå. Morsomme og glade hunder.

Jeg vet ikke jeg, aldri vært noe spesielt fan av dem.Mulig jeg tar alle over en kam, men størsteparten har vært redde og skeptiske til det meste...Ønsker helst større enn disse og.

Jeg ville heller gått for dverg enn standard schanuzer (heter ikke mellomschnauzer lenger - har ikke gjort det på rundt 20 år :lol: )

Du finner absolutt happy go lucky standarder - definitivt. Men de har mer "alvor" i seg enn dvergene og til dels riesen. Riesen har selvsagt mer tyngde å legge men riesen oppfatter jeg som hakket mer overbærende enn standarden.

Dvergene SKAL være happy go lucky små søte fine hunder, men jeg har møtt mye dårlig der, men også noe bra. Det samme gjelder riesen og standard - det er mye "rart" der ute med skjegg og fire bein som ikke nødvendigvis er noen god schnauzer.

Ang. løs så er det nok ikke større problem å ha en standard løs enn en dverg eller riesen. Mengden jaktinstinkt varierer veldig.

Stahet er pr def oppskrytt, de er ikke sta, du bare får ikke så mye gratis som hos enkelte andre raser. :)

Ellers må jeg jo slå et slag for min nye miniatyrfavoritt - løwchen - eventuelt slektningen havanaise. Men de krever mye regelmessig pelsstell. Og sveisen på løwchen er jo for, ehm, spesielt interesserte.

Har kun lest litt om den, men skulle fortsatt gjerne hatt en som er hakket større ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Schnauzeren er en kjekk variant i Schnauzer-trioen, men den krever en del trening og aktivitet. Følger fint min Riesen i aktivitetsnivå og fjellturer. Det må sies at min Riesen slår de fleste raser i utholdenhet og arbeidslyst, også samtlige Schnauzere vi har blitt kjent med. Jeg vet kun om en Schnauzer som ikke kan gå løs grunnet jaktinstinkt (og en absolutt medvirkende faktor er også manglende trening!). Den har selv funnet sine aktiviteter, og det er manglende kontakt mellom hund og eiere. Det er ut til å være en kjipt hundehold, og det er ikke bare bikkja sin feil.

Stahet finner du hos de fleste raser med en slik utpreget "stolthet", og det skal en jobbe med og ikke mot :) Finner en sjarmen med selvstendighet, så kommer en veldig langt med et trivelig samarbeid. Ønsker en derimot å gå i konflikt med hunden for enhver liten filleting, så bør en velge en helt annen type hund.

Schnauzeren krever en del pelsstell, men en velstelt og trimmet pels verken røyter eller drar inn nevneverdige mengder skog. Ikke for å glemme hvor flotte de er når de får det stellet de fortjener :wub:

Jeg må også si at Puddel er kule dyr. Møter så mange trivelige individer av spesielt Storpuddel, at jeg er blitt overbevist om at de er trivelige potethunder. Vis mannen din flere bilder med en bruksklipp, slik at han får et annet syn på dem asap :) Det finnes flere varianter av hverdagsklippen, f eks lammeklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ønsker vi en større hund, helst rundt 40-50 cm, men er det den som er mest aktuell, kan den vurderes :) Jeg liker størrelsen på mellom bedre, men om det er så stor forskjell i gemyttet, er den mindre varianten et bedre alternativ.

Man får mye mer å velge i på dverg enn mellom (kaller det mellom lell jeg @raksha :lol: ), og en DS-hann er gjerne 35-36 (eller mer, sjelden mindre).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ønsker vi en større hund, helst rundt 40-50 cm, men er det den som er mest aktuell, kan den vurderes :) Jeg liker størrelsen på mellom bedre, men om det er så stor forskjell i gemyttet, er den mindre varianten et bedre alternativ.

Jeg vet ikke jeg, aldri vært noe spesielt fan av dem.Mulig jeg tar alle over en kam, men størsteparten har vært redde og skeptiske til det meste...Ønsker helst større enn disse og.

Har kun lest litt om den, men skulle fortsatt gjerne hatt en som er hakket større ;)

Så ikke at ds er for smått (og da selvsagt også løwchen og co), da hadde jeg nok sett på standarden uansett. Ja, det er forskjeller i gemyttet - men en god schnauzer er absolutt en hund som passer i kriteriene dine. Du må bare være litt ekstra nøye.

Man får mye mer å velge i på dverg enn mellom (kaller det mellom lell jeg @raksha :lol: ), og en DS-hann er gjerne 35-36 (eller mer, sjelden mindre).

(Bank skulle du hatt! :aww::lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med Bedlingtonterrier da? Ingen som har noe erfaring med denne? Samboer er positiv for denne, (har endelig overbevist han om at utseende IKKE er viktigste :P )

Tviler ikke på at en schnauzer kunne fungert til oss, men jeg vet ikke... Størrelsesmessig ønsker jeg standaren, men den virker ikke så lovende nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt en mellomshnauzer, men han var skikkelig herlig. Vært borti en nydelig Riesen også, med flott temprament :) Hvis du liker Kerry Blue terrier (enig med din samboer at de er nydelige :P ), så kan du jo kikke på Airedalen. Hvis ikke den blir for stor da. Det er jo en del pelsstell med dem også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange flotte mellomschnauzere der ute altså, men dverg og riesen er nok et litt sikrere kort. Hils på noen dverger, besøk oppdrettere (jeg kan godt komme med navn på pm om du ønsker). Dvergen er med på akkurat det samme som sine større slektninger, men det er litt mindre trekkraft da :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forresten sett på Kromfohrlander ? Søte strihårshunder med litt mer størrelse enn DS. Nå kjenner jeg ingen sånn egentlig, men de jeg vet om med rasen er veldig fornøyde. Er visst enkle hunder, som er lett å ha løs.

Er ikke de håpløse å få tak i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare møtt en mellomshnauzer, men han var skikkelig herlig. Vært borti en nydelig Riesen også, med flott temprament :) Hvis du liker Kerry Blue terrier (enig med din samboer at de er nydelige :P ), så kan du jo kikke på Airedalen. Hvis ikke den blir for stor da. Det er jo en del pelsstell med dem også.

Jeg liker Kerry Blue terrier jeg og, altså, men synes det var vanskelig å finne noe bra gemyttbeskrivelse av dem! Jeg kjenner ikke til dem i det hele tatt, så om noen har noe å fortelle om rasen- så rop ut! :)

Ang. Airedale terrier: Samboer synes den var dødsfin :P (- jeg og forsåvidt, er jo vokst opp med bartehunder <3 ) Vært lite borti dem og, men det jeg leser er positivt. Hakket stort- men om det er en hund som ellers passer kriteriene, skal det gå fint. Skal legge den til på "vurderingslista" mi, og maile litt oppdrettere! :)

Har dere forresten sett på Kromfohrlander ? Søte strihårshunder med litt mer størrelse enn DS. Nå kjenner jeg ingen sånn egentlig, men de jeg vet om med rasen er veldig fornøyde. Er visst enkle hunder, som er lett å ha løs.

Aldri hørt om en gang! Synes det er litt ubehagelig å ha en hund som er såpass sjelden, mtp atferdsbeskrivelse o.l. Noen som har personlig erfaring med dem? Fant kun en raseside fra sverige... Leste at en del av dem hadde noe fremmefrykt også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, de er råflotte bartehunder. Kan være sterke meninger på de også :D Jeg ser du tviler litt på størrelsen, men ei Airedale terrier-tispe burde kanskje gå?

Jeg tåler meninger (har en hest med enormt sterke meninger om det meste :P ) Men jeg vil "sikre" meg mot overdrevent hardhet og "dårlig" gemytt mot andre. Størrelsen går, vi er relativt lite opptatt av størrelsen, men vil heller ha en som er et hakk for stort, en et hakk for lite. Det handler litt om hva slags hund som er inni der ;) Tusen takk for alle input dere kommer med- jeg tar alle med :) Når det gjelder Airedale og Kerry Blue terrier- er det noen som vet hvor bjeffetoleransen deres er?

Terrier er jo terrier, samme om den heter wheaten, airdale eller kerry blue. Så lenge man tar det med i betraktningen er det utrolig flotte hunder. Vurderte kerry blue selv men fant at jeg ville ha en litt mildere og mindre hund :)

Så du vil definere Schnauzeren som en mildere hund enn Kerry blue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...