Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund varslet om boligbrann i Oslo


Guest 2ne
 Share

Recommended Posts

- Hunden har gjort en god innsats for at ingen menneskeliv gikk tapt.

Varslet av hunden

To beboere ble varslet av hunden i huset om brannen, opplyser politiet. Hunden hadde bjeffet til en av dem ble vekket.

- Beboeren ble vekket av bjeffing. Da han åpnet døra var gangen full av røyk. Så vekket han den andre som bodde i huset og deretter evakuerte de seg selv, forteller Gulbrandsen.

Begge sjekket for røykskader, og hunden er ikke skadd, opplyser politiet. Ingen andre har tilhold i huset.

- All ære til hunden i dette tilfellet. Den har vært første varsler, og jeg vil si at den har gjort en god innsats for at ingen menneskeliv gikk tapt, sier Gulbrandsen til Dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke hund!

Min golden bjeffet også voldsomt om hun luktet røyk. En natt stoppet hun ikke å bjeffe ved døra, og da viste det seg at kjelleren til naboen stod i full fyr.

Hun varslet også i flere anledninger da det kom røyk ut av peisen pga spjellet ikke var lukket.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

- Først ba jeg hunden være stille, det var jo midt på natten, men da hun ikke ga seg så sto jeg opp, sier mannen til VG som møter ham på branntomten fredag morgen.

Det var to brødre som bodde i hver sin etasje i huset. Mannen i første etasje hadde også hørt hunden, noe han synes er uvanlig til han å være.

- Jeg jobber sent og er vanligvis så trøtt om morgenen at jeg ber broren min om å vekke meg, sier han. Da jeg åpnet døren til gangen, så slo røyken mot meg.

Han kom seg ut og så broren fire ned hunden fra andre etasje.

- En nabo hadde kommet til og sammen med en taxisjåfør som kom forbi, så hentet de en stige.

Også en av naboene hadde blitt vekket av deres kjæledyr.

- Katten var helt gal, sier naboen.

Det er livreddende å ha kjæledyr :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Han kom seg ut og så broren fire ned hunden fra andre etasje.

Akkurat dette med å fire ned hund/ hvordan få ut hunden v brann hadde vi en diskusjon om på chatten en natt for noen år sia. Mange har null plan om hvordan de skal få ut kjæledyr i tillegg til seg selv/unger fra 2+ etg om de ikke kan bruke hovedtrappa. Vel verdt å tenke to ganger på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med å fire ned hund/ hvordan få ut hunden v brann hadde vi en diskusjon om på chatten en natt for noen år sia. Mange har null plan om hvordan de skal få ut kjæledyr i tillegg til seg selv/unger fra 2+ etg om de ikke kan bruke hovedtrappa. Vel verdt å tenke to ganger på...

Nå bor vi i første etasje, men min plan hvis det brenner har egentlig bare vært og åpne vindu og dører og kaste dyrene ut. :P (Evt. håpe at de bare løper ut av seg selv hvis jeg åpner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor vi i første etasje, men min plan hvis det brenner har egentlig bare vært og åpne vindu og dører og kaste dyrene ut. :P (Evt. håpe at de bare løper ut av seg selv hvis jeg åpner).

Ja, men hva om flammene slår inn det vinduet/den døra du åpner? Hva om du bor på hotell?

Folk tar dessverre ikke brannsikkerhet halvparten så seriøst som de burde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hva om flammene slår inn det vinduet/den døra du åpner? Hva om du bor på hotell?

Folk tar dessverre ikke brannsikkerhet halvparten så seriøst som de burde.

Vi har ytterdør på ene siden av leiligheten og terrassedør i motsatt ende. Så da må jeg jo gå den veien flammene ikke er. Og er vi totalt omringet der, så er vi jo ganske fucked uansett.

På hotell sjekker jeg alltid hvor nødutgangene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med å fire ned hund/ hvordan få ut hunden v brann hadde vi en diskusjon om på chatten en natt for noen år sia. Mange har null plan om hvordan de skal få ut kjæledyr i tillegg til seg selv/unger fra 2+ etg om de ikke kan bruke hovedtrappa. Vel verdt å tenke to ganger på...

Vi bor i kjellerleilighet med en utgang, så hvis det brenner så vi ikke kommer oss til den, så veit jeg faktisk ikke helt hvordan jeg skal få ut Nora. Puddelen er såpass liten at hun bare lemper jeg ut, men Nora er ikke så enkel, og jeg regner med at røyklukt og brannalarm vil gjøre henne ganske så stressa og uvillig til å bli løftet og lempa ut.

Kanskje noe vi burde trene litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i kjellerleilighet med en utgang, så hvis det brenner så vi ikke kommer oss til den, så veit jeg faktisk ikke helt hvordan jeg skal få ut Nora. Puddelen er såpass liten at hun bare lemper jeg ut, men Nora er ikke så enkel, og jeg regner med at røyklukt og brannalarm vil gjøre henne ganske så stressa og uvillig til å bli løftet og lempa ut.

Kanskje noe vi burde trene litt på.

Jepp, det burde du. Bor også i kjeller/på bakkenivå med en utgang, for å si det sånn så har jeg innimellom oppmuntra Biiga til å klatre ut stuevinduet når jeg sitter utenfor og røyker :lol: Heldigvis har jeg fullstr på vinduene, og de er på to motsatte sider av ytterdøra. Hun er også testet på brannvarsellyden (vi har systemvarsler) slik at hun ikke skal frike om hun plutselig hører den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn sele som jeg kan fire A pg meg ned med ved 2 vinduer i 2 etage i tilfelle det brenner i trappa.

Hva jeg ville gjort med Nico? Hadde jeg fått det til hadde jeg tatt henne på armen, men ikke hvis det utgjorde ytterligere fare for meg eller A.

A trenger meg, jeg trenger A.

Nico er et hyggelig tilskudd til familien, men det er forskjell på hunder og folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sånn sele som jeg kan fire A pg meg ned med ved 2 vinduer i 2 etage i tilfelle det brenner i trappa.

Hva jeg ville gjort med Nico? Hadde jeg fått det til hadde jeg tatt henne på armen, men ikke hvis det utgjorde ytterligere fare for meg eller A.

A trenger meg, jeg trenger A.

Nico er et hyggelig tilskudd til familien, men det er forskjell på hunder og folk.

Selvsagt er det forskjell, og mennesker skal reddes først! Men ved å tenke over det og planlegge/teste kan det hende man slipper å ta valget om å la kjæledyr bli igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det burde du. Bor også i kjeller/på bakkenivå med en utgang, for å si det sånn så har jeg innimellom oppmuntra Biiga til å klatre ut stuevinduet når jeg sitter utenfor og røyker :lol: Heldigvis har jeg fullstr på vinduene, og de er på to motsatte sider av ytterdøra. Hun er også testet på brannvarsellyden (vi har systemvarsler) slik at hun ikke skal frike om hun plutselig hører den.

Jeg er ganske sikker på at Nora friker ut på brannvarsleren, hun går og gjemmer seg når vi steiker middag fordi brannalarmen har gått en gang eller tre når vi har gjort det.

Jeg veit ikke helt hvor problematisk det blir å få henne ut om vi må det. Enten så kapitulerer hun og blir svært håndterbar, eller så får hun panikk og blir uhåndterbar. Akkurat den delen får jeg ikke øvd så mye på, så sant jeg ikke steiker mat og kjører i gang brannvarsleren med vilje :P Det blir ikke helt reelt uansett, for jeg vil nok stresse litt hvis det faktisk brenner, og siden hun er en følsom terv, så vil mitt stress gjøre ting enda verre for henne. Det stresset får jeg ikke til å etterligne, vil jeg tro.

Men det er greit å tenke over sånt, og ha en slags plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i 5 i ei blokk. Har to veier ut av blokka; trappeoppgangen og branntrapp i andre enden. Vi har gått i branntrappa 3 ganger siden vi flytta inn. Strekkmetall og rundtrapp. Så vi har øvd på å bæres ned, og vi har gått ned. Må ha på potesokker pga klørne.

Fikk en oppvekker da det brant i naboblokka. Er utrolig mye hunder, katter og andre dyr som er her i borettslaget. Jeg visste at en del av dyrene var hjemme alene da det brant, og fikk informert innsatsledere at det var masse dyr i blokka. Vi var ett par stykker som tok over noen dyr. Nå har borettslaget fått laget ei liste der det er dyr. Har lapp på døra mi der det står en hund, og på innsiden av døra mi står tlfnr mitt. Røykdykkerne gikk inn i leilighetene i etasjene som var berørte. Ved røykfylte leiligheter tas dyrene ut av blokka.

Mareritt om jeg ikke skulle vært hjemme, og det brant i blokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell, og mennesker skal reddes først! Men ved å tenke over det og planlegge/teste kan det hende man slipper å ta valget om å la kjæledyr bli igjen?

Det er en plan, dvs ta henne på armen. Det er eneste løsningen. Får en av oss panikk brenner hun inne.

kaninene må redde seg selv. Jeg kan ikke bruke tid på å fange de inn hvis ungen er hjemme eller jeg ev sambo er i fare.

Vi er relativt opptatt av brannsikkerhet ( gammelt hus), og har nok mer brannsikkerhetutstyr enn de fleste, men det redder ikke dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk med oss en "brannbamse" fra barnehagen i våres, og fikk da i oppdrag om å lage oversikt over rømningsveier og legge planer for hva vi gjør hvis det brenner, i tillegg til å ha brannøvelser hjemme. Poden var meget engasjert!

Veldig smart, da jeg må innrømme at jeg ikke hadde vært så veldig bevisst på hva vi faktisk skal gjøre hvis det skulle bli brann. Men nå har vi en plan, og hundene er naturligvis tenkt på også. Hvordan jeg skal rekke å få ut sju hunder hvis det skulle begynne å brenne er heller uvisst da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i 5 i ei blokk. Har to veier ut av blokka; trappeoppgangen og branntrapp i andre enden. Vi har gått i branntrappa 3 ganger siden vi flytta inn. Strekkmetall og rundtrapp. Så vi har øvd på å bæres ned, og vi har gått ned. Må ha på potesokker pga klørne.

Fikk en oppvekker da det brant i naboblokka. Er utrolig mye hunder, katter og andre dyr som er her i borettslaget. Jeg visste at en del av dyrene var hjemme alene da det brant, og fikk informert innsatsledere at det var masse dyr i blokka. Vi var ett par stykker som tok over noen dyr. Nå har borettslaget fått laget ei liste der det er dyr. Har lapp på døra mi der det står en hund, og på innsiden av døra mi står tlfnr mitt. Røykdykkerne gikk inn i leilighetene i etasjene som var berørte. Ved røykfylte leiligheter tas dyrene ut av blokka.

Mareritt om jeg ikke skulle vært hjemme, og det brant i blokka.

Der mener jeg faktisk at det er påbudt at borettslaget har oversikt over hvilke leiligheter det er husdyr og hvor mange. Hvertfall i de borettslagene jeg har bodd i har det vært påkrevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det begynner å brenne og vi to og begge hundene er på soverommet i 3 etasje, har jeg ikke peiling på hva vi gjør med hundene. Vi får bare hoppe å håpe på det beste, men hundene vil vel dø/bli alvorlig skadet av et så høyt ufrivillig hopp? Er rett ned på grus.

Har forresten plan om å kjøpe brannstige snarest, kanskje vi får bært hundene med. En hver, men hva gjør vi ellers? Ville dere ha sluppet de utfor? Hadde vi tid kunne vi hevet ned dynene osv da, men ja..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i 1 etage i blokk, selvom det er høy første etage har vi mulighet til å hoppe ned på begge sider, det har vi prøvd. Det er og mulighet til å komme seg til naboene sine altaner via vår altan om det skulle brenne hos oss.

Etter vi fikk dyr i hus har jeg blitt veldig mye mer bevisst på hvor vi kan gå i tilfelle brann.

I gamle leiligheten hadde vi bare en utvei, så vi hadde hatt en del problemer der, da hadde vi og bur tilgjengelig i leiligheten. Her hadde vi bare åpnet den døren vi har mulighet til å gå ut, hunden går med meg, ene katta går med samboer. Og de to andre kattene hadde løpt motsatt vei av faren, de hadde vi ikke fått tak i eller bært ut dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...