Gå til innhold
Hundesonen.no

hjelp til valg av for:-)


Recommended Posts

Hei ! Vi har to hunder der den ene eldre tispen på 9 år går på brit care adult med laks og unghunden på litt over året går på eukanuba puppy large breed. Jeg lurer på om noen har erfaring med brit care og eukanuba da begge hundene fiser og har ofte løs mage. De får ikke noe menneskemat eller annen "farlig mat".

Er det noe bedre for som vi burde prøve som kan bedre for begge hundene?

Den eldste tispen sliter vi med å holde vekten jevn og hun legger fort på seg. Hun er også blitt litt blass i pelsen.

Unghunden får 6 hele forkopper fordelt på 3 måltid og vi føler at hun aldri blir helt mett etter måltid. Hun holder vekten sin med det hun nå får. Det må nevnes at hun er blanding av boerboel og rottweiler så hun er en stor rase.

Takk for alle svar og tips på forhånd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sensitive mager har jeg god erfaring med pro plan, jeg har brukt variantene med laks og lam men ville nok startet med lam siden den er mildere :)

En annen ting å tenke på er hvordan utvalget er der du bor. Ikke alle har mulighet til å velge mellom alle fórtyper :)

3 av 4 hunder jeg har prøvd V&H på har fungert utmerket på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sensitive mager har jeg god erfaring med pro plan, jeg har brukt variantene med laks og lam men ville nok startet med lam siden den er mildere :)

En annen ting å tenke på er hvordan utvalget er der du bor. Ikke alle har mulighet til å velge mellom alle fórtyper :)

3 av 4 hunder jeg har prøvd V&H på har fungert utmerket på det.

Slenger meg på her, venninna mi bruker pro plan og er stor fornøyd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv brit carnilove isteden, eller for med lam og ris (eukanuba har et vet jeg). Eller om du har mulighet så er jo råfor som vom og hundemat best og billigst :)

De fleste hunder blir ikke mett etter et måltid, ihvertfall ikke sånn mett at de ikke vil ha mer mat. Det ligger ikke naturlig for dem, iom at de ikke kan gå i kjøleskapet og hente påfyll når de vil så er de litt mer innstilt på å spise når de har mulighet. 2 av 3 hunder her i huset har aldri vært mette en dag i hele sitt liv, alltid sulten, kaster seg over maten og spiser bokstavelig talt halve forsekken om de får mulighet, sånn er det bare, de får det de skal ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Vom og hundemat :) Når vi er på tur og ikke har mulighet til å ha med råfor bruker vi Brit Carnilove (veksler litt mellom de forskjellige typene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har prøvd vom og hundemat før, men unghunden ble kvalm av det. Vi ga veldig lite pr måltid og økte etterhvert. Men ettersom hun begynte å sikle veldig mye å virket ikke særlig pigg sluttet vi med det.

Men det var en sånn blå pølse som vi kjøpte på dyrebutikken som lå i fryseren. Da prøvde vi den til valper men fikk høre i ettertid at det er mye forskjellig i valpeforet enn i for eksempel ren laks el kylling.

Jeg har sett at mange her på sonen forer med råforing og har lyst til å prøve det med våres hunder, men er usikker hvor vi kan finne en god leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer på vom og hundemat og kunne ikke vært mer fornøyd. Foret har mange fordeler,synes jeg:

- billig i innkjøp (viktig for meg som tildels har dårlig økonomi). Jeg kjøper 0,5 grams pølsene (nr 25 med laks er den som min hund liker best) og da kjøper jeg for 14 dager i slenger og betaler ca 260,- Har ikke plass til mer, da jeg har en liten fryser.

- blank og fin pels

- veldig lite avføring som kommer ut og som i tillegg er hardt og lett og plukke opp.

- de aller fleste hunder synes vom og hundemat er kjempegodt. Min hund er og har alltid vært småspist, men etter at jeg begynnte å fullfore på vom, så kan han nesten ikke vente på å få mat og kaster seg over maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det finnes så mange flere leverandører av ferdig råfor i Norge enn Vom og hundemat? Hvis du ikke velger å sette sammen kjøtt, bein og innmat til hundemat selv da (da anbefaler jeg deg å bli medlem av gruppe "Råforing - Prey Norge" på Facebook). Jeg ville prøvd et par av de andre typene til Vom og hundemat om jeg var deg for å se om hunden reagerer på samme måte på alle typene - det er jo ikke sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det beste du kan gi hunden din er helt klart rått kjøtt (kjøtt, innmat, bein).

Er mulig du har kjøpt noe som ble oppbevart feil da du prøvde det, høres rart ut, men ville startet med ren kylling og tilsatt litt lakseolje til en som var sentisiv, pluss ikke gått rett over, men tatt overgangen over noen dager før et fullt måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kan hende du bør prøve Norwegian Polar siden den yngste reagerte med kvalme på Vom og hundemat. Så vidt jeg har forstått er det kokt i steden for helt rått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen her får pedigree :) hun reagerer bra på det.

Du bør ikke fore valpen din på dette. Det er butikkfor av svært dårlig kvalitet:

http://www.pedigree.com/really-good-food/pedigree-puppy-complete-nutrition-for-puppies.aspx

Utdrag av ingrediensene, husk at det som står listet først er det som er mest av i foret:

"GROUND WHOLE GRAIN CORN, POULTRY BY-PRODUCT MEAL, BREWERS RICE, CORN GLUTEN MEAL (SOURCE OF LUTEIN), ANIMAL FAT (SOURCE OF OMEGA 6 FATTY ACIDS[PRESERVED WITH BHA & CITRIC ACID]), GROUND WHOLE GRAIN WHEAT, SOYBEAN MEAL, NATURAL FLAVOR, CHICKEN BY- PRODUCT MEAL"

Som du ser forer du valpen din hovedsakelig på korn, mel og noe kylling-biprodukt-mel (mel fra nebb, klør, og rester).

Skal du fore hunden din på tørrfor, så kjøp et tørrfor kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har prøvd vom og hundemat før, men unghunden ble kvalm av det. Vi ga veldig lite pr måltid og økte etterhvert. Men ettersom hun begynte å sikle veldig mye å virket ikke særlig pigg sluttet vi med det.

Men det var en sånn blå pølse som vi kjøpte på dyrebutikken som lå i fryseren. Da prøvde vi den til valper men fikk høre i ettertid at det er mye forskjellig i valpeforet enn i for eksempel ren laks el kylling.

Jeg har sett at mange her på sonen forer med råforing og har lyst til å prøve det med våres hunder, men er usikker hvor vi kan finne en god leverandør.

Er det nr 25 hunden blir kvalm av?

Forhandleren "min" har samme erfaring med nr 25 nemlig, spesielt når det er varmt ute. Hundene han fungerer supert på nr 33 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fikk jeg et kjempe tilbud på Brit blå lam og ris for lenge siden.

Chicka har alltid vært litt sensitiv i magen og har fort fått litt våtere bæsj enn det som er vanlig, men etter at vi begynte med Brit Blå med kylling og ris så har hun vært så fin i magen, hele hunden skinner også.

Jeg ble ganske overrasket siden jeg har hørt både dårlig og bra om Brit blå, men på Chicka så passer den 100% bra.

Nå er hunder som oss mennesker veldig forskjellige, så det er ikke sikkert dine hunder tåler det andre hunder tåler, det som lønner seg er å prøve seg frem til du finner det rette for dem ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal anbefale det foret jeg alltid gjør - Profine. Hunden har fått en fantastisk fordøyelse og helse generelt etter jeg begynte på det.

De har alt fra vanlig til diet og senior.


om du vil prøve så kjøp det her http://www.tineshundogkatt.no/nettbutikk De er importør så du sparer 100-200kr der sammenlignet med andre butikker.

De sender opp til 2 sekker i posten til vanlig fraktpris, Alltid fått sekkene 2 dager etter bestilling. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker V&H valpefor på begge mine, 9 år og 3 1/2 år. Fungerer som bare det. Det bare ble sånn fordi yngstemann fikk sprutb.... :x av både nr 33 og nr 25 da han var sånn ca 6 måneder så da har jeg bare fortsatt med valpeforet til begge.

Fun fact - sånn omtrent kanskje tre ganger i måneden ser det ut til at bikkjene mine misliker maten noe så inni... og hva hjelper da? Joda, jeg smører littegranne *trommevirvel* Brelett rundt kanten av matskåla og da serru, da går maten ned på høykant. Teite bikkjer. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sensitive mager har jeg god erfaring med pro plan, jeg har brukt variantene med laks og lam men ville nok startet med lam siden den er mildere :)

Vår har hatt litt interessant mage i sin oppvekst, men han ble svært mye bedre da vi begynte å fôre på ProPlan. Jeg trooor det er den med laks og ris han får nå (har kastet posen og oppbevarer fôret i boks med lokk), han viser tydelig at han liker smaken (litt kresen type på tørrfôr) og han har flott bæsj og promper mindre og også mindre illeluktende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mi har jeg prøvd Brit Care valpefôr, Best Choice fra Dr. Clauders og endte til slutt opp med V&H. Hun fungerte ikke på de to første fôrene i det hele tatt.. Dårlig matlyst, mye løs og luftig mage, avføring i store hauger som i tillegg var svært illeluktende og snodig farge på, osv osv. Listen er lang.

Etter jeg begynte med V&H er hun blitt en helt annen hund! :) Hun er mye blankere i pelsen, normal hard avføring som er lett å plukke opp, hun promper omtrent aldri og jeg har fått en hund som liker maten sin :)

I tillegg er det også billig i innkjøp. Jeg betaler 360 kr for 20 kg mat i blokk. Må riktignok deles opp, men det "styret" er det verdt for meg. For de som ikke har mulighet til å lagre så mye finnes det også 5 kg pølser, 1 kg pølser og 0,5 kg pølser. Tror en 0,5 kg pølse koster 19 kr her jeg bor. Jeg varierer mellom nr 25 og 33, og i de periodene hun får nr 33 gir jeg litt laks eller ørret innimellom alt ettersom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal anbefale det foret jeg alltid gjør - Profine. Hunden har fått en fantastisk fordøyelse og helse generelt etter jeg begynte på det.

De har alt fra vanlig til diet og senior.

om du vil prøve så kjøp det her http://www.tineshundogkatt.no/nettbutikk De er importør så du sparer 100-200kr der sammenlignet med andre butikker.

De sender opp til 2 sekker i posten til vanlig fraktpris, Alltid fått sekkene 2 dager etter bestilling. :)

Profine er også mat som Chicka fungerer bra på, også til en veldig bra pris, hun gikk vel på det i ca 3år før hun begynte på Brit blå lam og ris :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Balder har jeg prøvd så å si alt en kan få tak i av tørrfor og han fikk dårlig pels, var mye dårlig i magen, flisete klør og hele hunden så rett og slutt ikke ut og var slapp og det hele. Fikk tilslutt overtalt foreldre til å for på vom og hundemat og han fungerer supert på det, men har reist mye på utstillinger med venner av meg og da blir han fora på tørrfor og får eukanuba jogging and agilty og funker greit på det noen dager men ikke lenge av gangen. Mens andre jeg kjenner har hatt hunder som ikke funker på vom og hundemat, men veldig bra på bla royal canin sensitiv og en jeg kjenner er veldig fornøyd med appetitt. Er veldig individuelt hva dem funker på så ville prøvd litt forskjellig selvsagt med tilvenning og over noen måneder og finner en et som funker så forer en på det rett og slett. Har vært det som funka på alle de jeg kjenner som har sliti med å finne et bra for til hunden/hundene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Bruker kun fôr uten kunstige tilsetningsstoffer og ingredienser som er naturlig for hunder (uten mais, mel, fyllingsstoffer, osv) - orijen, acana, ziwipeak og en gang iblant v&h. De fleste store merkene inneholder mye dritt, det er synd at de har tatt så store markedsandeler, men det er nå engang hundeeieres eget valg hva de velger å fôre bikkjene med, ingredienslister er jo åpent tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profine er også mat som Chicka fungerer bra på, også til en veldig bra pris, hun gikk vel på det i ca 3år før hun begynte på Brit blå lam og ris :)

Virker som det er få som har hørt om profine, Men at de få som bruker det eller har brukt det har bare positive erfaringer. Absolutt ett kjempefôr som man ikke skal dømme etter prisen :) Ett voksende merke som jeg tror kommer til å ta over mye av markedet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...