Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang og jakt? lover og regler


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ja, det framgår jo greit av det du legger fram; med grunneiers tillatelse (i praksis et jaktkort) kan du drive jakt og jakttrening i "båndtvangen" 20/8 - 1/10. Denne båndtvangen er ment for generelle bikkjer uten sauereinhetsbevis. Slik var det der jeg bodde før også (Hurdal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit b) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste c) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt d) hund når den brukes for lovlig jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1.april

Privateid har samme regler som statseid innenfor kommunen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunneier kan nekte jakt/jakthundtrening hele året på sin grunn hvis de ikke er meldt inn i et grunneierlag og utmarkslag. Er grunneierne medlem i et utmarkslag har de satt sin grunn disponibel til slik, og derfor vil unntak §3d gjelde.

Pappa er medlem i utmarkslaget og kan derfor ikke nekte lovlig jakt og jakthundtrening på sin grunn (vi er dog usikre på om han kan nekte når bufe går på de spesifikke områdene?) fordi han ved å være medlem gir disposisjon til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Å nå fant jeg dette.

Atte må jeg betale for å slippe Ymse på fjellet utenom båntvangsperioden, men kan ha Kua løs der gratis? Lol?

http://gausdal-fjellstyre.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=42&Itemid=23#M107-IMG_0751

For det er ikke båndtvang utover den ordinære der, pga beitedyr elns?

Hvis ikke er det jo litt sært ja. :P

Men ettersom det er fram til 14/9 så tipper jeg at det er utvidet båndtvang i det området, fram til da kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Kua går under den utvida båndtvangen og får derfor ikke gå løs frem til 14/9, mens Ymse kan du betale for om du skal trene han.

Det er utvida båndtvang i de fleste bygdeområder her, dyra går ute så lenge som mulig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Kua går under den utvida båndtvangen og får derfor ikke gå løs frem til 14/9, mens Ymse kan du betale for om du skal trene han.

Det er utvida båndtvang i de fleste bygdeområder her, dyra går ute så lenge som mulig.

Ah slik å forstå :P Skal ikke være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det er min bissniss i det hele tatt, men jeg skjønte det fortsatt ikke jeg.. Greit nok med perioden fra 20. august til 14/9, da er det utvida båndtvang, men man kan betale for å få slippe løs jaktbikkja si.

Men for fuglehund så må du betale fra 1/1 til 31/3...? Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo snakk om treningsfelt, altså man betaler for å låne treningsområder til å trene hunden i.

Ikke bare for å ha hunden løs. Om jeg forstår det rett.

Oki :) Men hva er det i dette treningsområdet? Jeg trodde det var "vanlige" fjellområder, men jeg vet jo ingenting om dette altså. Det er liksom logisk at man betaler for å få slippe bikkja si i rypeterreng når det er båndtvang, men utenom båndtvang skjønner jeg ikke helt greia. :icon_confused:

Men det kan jo være noe veldig innlysende jeg har gått glipp av og at dette egentlig er ganske teit å spørre om :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med allemannsretten? Kan man nekte folk å trene bikkja si i utmark utenom båndtvangen?

Beklager at jeg kupper tråden din @Kaja, men jeg ble så nysgjerrig, sånn prinsipielt. :)

Bare fint det, du spør om det samme som jeg lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge grunneier ikke er medlem i noe utmarkslag/grunneierlag kan h*n i teorien nekte folk å trene hunder på sin eiendom tror jeg. Skal vel ligge noen spesielle grunner i bunn - mer vet jeg ikke - også er det bittelitt videre gjetning ut i fra det lille jeg vet :P

Ikke ta det jeg sier 100% for god fisk altså, jeg er litt usikker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så nysgjerrig på dette, så jeg måtte jo google litt og hundelovens § 8 sier faktisk: Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

Så da ser det ut til at man faktisk må ha tillatelse fra grunneier evt. grunneierlag eller allmenning, hvis det er det der du skal trene. Men, det jeg da lurer på er, hva menes med jakthund? Og hva menes med trening?

At en setter skal fly rundt etter ryper og ta stand, uten at man skyter, skjønner jeg jo er jakthundtrening. Men hva om jeg bruker et område til å trene retrieveren min med dummyer? Eller med dødt vilt? Eller om vi kun trener fotgående og sitt og bli? Det er jo strengt tatt jakthundtrening det og, men jeg kan jo ikke trenge å spørre grunneier for det. Så hvor går da grensa?

Og hva med blodspor? Jeg lærte på kurset jeg gikk at man møtte spørre grunneier om tillatelse, men jeg skjønte det sånn at det var av ren høflighet. Men det går kanskje under trening av jakthund? Spør dere grunneier om tillatelse til å legge et blodspor?

:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så nysgjerrig på dette, så jeg måtte jo google litt og hundelovens § 8 sier faktisk: Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

Så da ser det ut til at man faktisk må ha tillatelse fra grunneier evt. grunneierlag eller allmenning, hvis det er det der du skal trene. Men, det jeg da lurer på er, hva menes med jakthund? Og hva menes med trening?

At en setter skal fly rundt etter ryper og ta stand, uten at man skyter, skjønner jeg jo er jakthundtrening. Men hva om jeg bruker et område til å trene retrieveren min med dummyer? Eller med dødt vilt? Eller om vi kun trener fotgående og sitt og bli? Det er jo strengt tatt jakthundtrening det og, men jeg kan jo ikke trenge å spørre grunneier for det. Så hvor går da grensa?

Og hva med blodspor? Jeg lærte på kurset jeg gikk at man møtte spørre grunneier om tillatelse, men jeg skjønte det sånn at det var av ren høflighet. Men det går kanskje under trening av jakthund? Spør dere grunneier om tillatelse til å legge et blodspor?

:icon_confused:

Lurer på det samme, for jeg tenkte å ha med Kua og hun er ingen jakthund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er keitete skrevet, så dere får legge godviljen til når dere leser :icon_redface:

Sånn jeg tolker loven så betyr det at man kan søke om tillatelse (av de som eier området man ønsker å trene på) til å trene med hund som brukes til jakt.

(Det finnes jo flere former for jakttrening med hund og regner med at den samme regelen gjeller om du har stående, apporterende, støtende eller hund som brukes til hi jakt.)

Man har fremdeles ikke lov til å ha hunden sin løs i båndtvangsperioden, med mindre hunden skal bli brukt til jaktarbeid.

Ergo. kan ikke "ola normann" komme å trene apport med sin hund og tro at han følger loven, selv om han i teorien trener jakttrening med hunden sin. Jegeren Nils som har søk om tillatelse til å trene med sin hund, som han skal bruke på jakta til høsten, har lov til det.

Vet ikke om jeg har forstått loven helt rett altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til det jeg har forstått igjennom tidene så er dere veldig inne på noe, og det er slik jeg forstår det.

Men hva forskjellen på løs jakthund og jakttrening er vanskelig å si... en jakthund jakter normalt med en gang den slippes (i bånd også forøvrig), så da er det jo i teorien hensikten til fører som avgjør hvorvidt det er trening eller tur..

Derfor tror jeg ofte alle jakthunder blir feid under en kam, for å slippe vanskelige scenarioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med retrieverne...? Jeg har ikke engang tenkt tanken om at jeg må spørre grunneier om tillatelse for at hunden min skal hente noen dummyer, men det er jo jakthundtrening...

Og blodspor er jeg også nysgjerrig på. Det er jo mange her som trener det, spør alle alltid grunneier først?

Jeg skal innrømme at jeg ikke har spurt, men så langt har jo sporene mine vært korte og uten liggetid, i tillegg til at leggast valgt steder hvor det sjelden er folk. Så jeg føler absolutt ikke jeg har vært til bry for noen i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den jo, men hundelovens paragraf 8, som sier at jakthundtrening kan bare foregå med grunneiers tillatelse, har ingenting med båndtvangen og gjøre. Det gjelder all trening av jakthund. Og blodspor er da vel i utganspunktet jakthundtrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal hunden brukes til å gå blodspor pga jakt? at det er viktig at man har en godkjent hunde eller er det bare for aktivisering?

Sånn jeg ser det så trenger man ikke å søke om tillatelse for å gå spor (fordi hunden er i bånd), men man gjør det fordi det er høflig å spørre noen om å trene på deres område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...