Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang og jakt? lover og regler


Kaja
 Share

Recommended Posts

Ja, det er den jo, men hundelovens paragraf 8, som sier at jakthundtrening kan bare foregå med grunneiers tillatelse, har ingenting med båndtvangen og gjøre. Det gjelder all trening av jakthund. Og blodspor er da vel i utganspunktet jakthundtrening?

Nei, blodspor er ikke jakthundtrening, og kan ikke regnes som annet enn aktivisering på lik linje med hva som helst annet du måtte gjøre med hunden din i bånd (gå tur, trene LP eller noe)

Om man spør grunneier for å trene, så er det kun av høflighet.

Prøver, derimot, bør man ha avklart med grunneier, da det er organisert aktivitet. Det HAR vært en sak hvor en grunneier klaget inn klubben til NKK, pga manglende forespørsel om bruk av terreng til blodspor. Klubben måtte beklage, men det skjedde ikke noe mer med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, blodspor er ikke jakthundtrening, supert! Da skal jeg da ikke styre med å få tak i grunneier for hvert spor jeg legger :) Men hva går egentlig i kategorien jakthundtrening?

Jeg skjønner at det er flisespikkeri altså, og at det skal nok litt til at en grunneier annmelder en hundeeier for å drive trening av jakthunden sin uten tillatelse, men nå jobber jeg nå en gang som byråkrat så det er jeg nok over snittet interessert i å tolke lovverket, så jeg er fortsatt nysgjerrig på om noen vet.

I mitt hode er det i hvert fall logisk at det først er når bikkja under trening er løs og potensielt forstyrrer viltet (mye) mer enn om man bare går en tur, at man trenger tillatelse fra grunneier. Altså at stående fuglehunder trenger tillatelse skal de ut i søk, mens ikke retrievere som holder seg mye nærmere fører? Nå vet jeg null og niks hvordan man trener disse drivende hundene, men slipper man bare bikkja og den jager haren rundt uten at man skyter den, altså kun for trening av bikkja, så bør man vel også ha tillatelse?

Eller er det bare stående fuglehund dette gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, blodspor er ikke jakthundtrening, supert! Da skal jeg da ikke styre med å få tak i grunneier for hvert spor jeg legger :)Men hva går egentlig i kategorien jakthundtrening?

Jeg skjønner at det er flisespikkeri altså, og at det skal nok litt til at en grunneier annmelder en hundeeier for å drive trening av jakthunden sin uten tillatelse, men nå jobber jeg nå en gang som byråkrat så det er jeg nok over snittet interessert i å tolke lovverket, så jeg er fortsatt nysgjerrig på om noen vet.

I mitt hode er det i hvert fall logisk at det først er når bikkja under trening er løs og potensielt forstyrrer viltet (mye) mer enn om man bare går en tur, at man trenger tillatelse fra grunneier. Altså at stående fuglehunder trenger tillatelse skal de ut i søk, mens ikke retrievere som holder seg mye nærmere fører? Nå vet jeg null og niks hvordan man trener disse drivende hundene, men slipper man bare bikkja og den jager haren rundt uten at man skyter den, altså kun for trening av bikkja, så bør man vel også ha tillatelse?

Eller er det bare stående fuglehund dette gjelder?

Alt som inkluderer løs hund og vilt :D . Men også sporing av vilt, selv om hunden er i bånd (feks. trening av båndhund på elg/hjort)

De fleste steder er denne "tillatelsen" ensbetydende med å løse jaktkort. Om så bare et rovviltkort (billigst og dekker hele ikke-båndtvangsperioden) I områder med beitedyr, kreves oftest sauereinhetsbevis for å løse jaktkort med tillatt bruk av hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...