Gå til innhold
Hundesonen.no

Passgang


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

I det siste er jeg begynt å legge merke til at Meesha tidvis går i pass. Det skjer når vi går litt for fort til at han kan skritte, men samtidig for sakte til at han finner trav som det beste gangartsvalget, tydeligvis. Jeg har lært at når en hest passer (og det ikke er meningen at den skal gjøre det som f.eks. for islandshester) så er det fordi den ikke er sterk nok til å trave sakte.

Hvorfor går en hund i passgang? Er det noe "galt" i at den gjør det? (Hester bruker ikke kroppen sin riktig, men stivt og feilbelastende, når de passer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gjør det bare, mens andre kan ha låsninger/vondter. Tesh (grande) foretrekker pass. Fysio fant ikke noe galt hos henne hvertfall :)

Jeg har tenkt om han kan ha en låsning noe sted, eller noe galt i hoftene etc., men han viser ingen tegn til å ha vondt noe sted. Traver fint når vi går i litt høyere tempo, løper uten problem, skritter fint, er "bendy" når han ligger, jeg kan vri på han overalt uten at han gjør noe som helst osv. Så jeg synes det er så rart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Det trenger ikke nødvendigvis å være noe fysisk galt med en hund når den går i pass, passgang er mindre energikrevende enn trav, og enhver smart hund forsøker å spare energi der den kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en energibesparende gangart. Aida passet en del når hun var yngre og mindre trent, ettersom hun har fått mer styrke og kondis kan hun nå trave i lavere tempo (sier ikke at din er dårlig trent altså, kan jo være flere grunner ;) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden går i passgang vil ikke si at det er noe gale med hunden. Kan hende den liker det bedre enn trav/galopp.

 

Men er du usikker på om han har vondt så an du holde et godt øye med han når dere er ute å går.

Det har jeg gjort i en ukes tid nå, nettopp fordi jeg begynte å lure. Men jeg ser ingen tegn til ubehag.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Pass er energibesparende, og hunder som blir slitne går ofte over i pass. Noen hunder er naturlige passgjengere, og har pass som sin normale gangart, mens andre har lært seg at pass er behagelig å gå i. Andre kan igjen gå i pass pga skader, låsninger osv. Jeg har en rase som skal trave, og han blir korrigert dersom han går over i pass, da jeg ikke ønsker en hund som plutselig slår over i pass i utstillingsringen. Det er forøvrig sjelden at han går over i pass, og slik vil jeg at det skal forbli. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Pass er energibesparende, og hunder som blir slitne går ofte over i pass. Noen hunder er naturlige passgjengere, og har pass som sin normale gangart, mens andre har lært seg at pass er behagelig å gå i. Andre kan igjen gå i pass pga skader, låsninger osv. Jeg har en rase som skal trave, og han blir korrigert dersom han går over i pass, da jeg ikke ønsker en hund som plutselig slår over i pass i utstillingsringen. Det er forøvrig sjelden at han går over i pass, og slik vil jeg at det skal forbli. ;)

Korriger du hunden for å gå i pass i hverdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av mine passer i tilsv. fart som din (for sakte til å trave, for fort for skritt) både støveren og et par -tre av dachsene. Felles for dem er at de holder trav i høyt tempo. Så jeg tenker at det blir litt sakte for dem når de trenger å passe.. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den handicappa passer "alltid" for å avlaste, mens Super-Samuraien passer fordi det går for sakte for henne. Jeg må løpe i ganske godt tempo for å holde følge med henne i trav, og den handicappa må da galoppere. At en whippet passer synes jeg er helt logisk mtp steglengde og naturlig gangart.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus går så og si aldri i passgang. Tror ikke jeg noen gang har sett han i den gangarten. Alice derimot går i passgang om hun føler for å spare energi eller om det akkurat går litt for sakte for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som aldri har hatt med hest eller utstilling å gjøre, hva er passgang?

At man flytter høyre bak og høyre fram samtidig og så venstre fram og bak samtidig. I motsetning til diagonalt, slik det er i trav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man flytter høyre bak og høyre fram samtidig og så venstre fram og bak samtidig. I motsetning til diagonalt, slik det er i trav :)

Aah, da skjønner jeg litt mer!

Keo stort sett bare traver, selv om vi går litt sakte tur så traver han sakte. Disse stirredyra skal jo være så energibesparende, han hakke fått med seg det gitt :lol: Av ren nysgjerrighet, er det noen måte å få frem passgang? Jeg vil se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, da skjønner jeg litt mer!

Keo stort sett bare traver, selv om vi går litt sakte tur så traver han sakte. Disse stirredyra skal jo være så energibesparende, han hakke fått med seg det gitt :lol: Av ren nysgjerrighet, er det noen måte å få frem passgang? Jeg vil se.

Traver han i bånd også? Min hund traver aldri når hun går fritt, kun når hun er i bånd og tempoet ikke er lavt nok til skritt eller høyt nok til trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traver han i bånd også? Min hund traver aldri når hun går fritt, kun når hun er i bånd og tempoet ikke er lavt nok til skritt eller høyt nok til trav.

Han traver stort sett alltid i bånd, sakte eller vanlig. Han går som oftest på høyde med meg eller vimser litt rundt innenfor tillatt radius, da traver han som vanlig. Galopperer selvfølgelig om han stopper opp og vi går fra han eller han får fri.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste er jeg begynt å legge merke til at Meesha tidvis går i pass. Det skjer når vi går litt for fort til at han kan skritte, men samtidig for sakte til at han finner trav som det beste gangartsvalget, tydeligvis. Jeg har lært at når en hest passer (og det ikke er meningen at den skal gjøre det som f.eks. for islandshester) så er det fordi den ikke er sterk nok til å trave sakte.

Hvorfor går en hund i passgang? Er det noe "galt" i at den gjør det? (Hester bruker ikke kroppen sin riktig, men stivt og feilbelastende, når de passer.)

Det er ikke nødvendigvis et problem med passgang hverken på hest eller hund, men det kan være et tegn på vondt, stiv, låsning, sliten, svak etc. Men de fleste hunder har passgang som et naturlig ganglag og de fleste bruker det, uten at det er noe galt med hunden eller at det er skadelig på noen måte. Hvor mye osv er genetisk så jeg hadde ikke "bekymret" meg med mindre det forekommer drastiske endringer i når hunden gjør det, hvor mye og i hvilket tempo, altså når hunden gjør noe som er unormalt. Da er det kanskje grunnlag for å sjekke om den avlaster noe annet eller har et problem direkte knyttet til bevegelse. :) Alle mine 3 hunder har passet nesten hele tiden når tempoet ikke har vært høyt. De har dog brukt alle gangarter, også trav, når tempoet blir mer passende dem/når det faller seg naturlig, det samme med skritt når de feks går løse og tempoet er tilstrekkelig lavt til at skritt er en naturlig gangart. I bånd går/jogger jeg gjerne for raskt til at de velger skritt og for sakte til at de velger trav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine passer når jeg går tur med dem i bånd. Det er fordi min gåfart er sånn at det ikke er hensiktsmessig med verken skritt eller trav for hundene. Det er sikkert et hint til meg om at jeg er for treig og bør begynne å jogge... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...