Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferietips Sør Sverige


Poter
 Share

Recommended Posts

I sommer skal vi på ferie i Sør Sverige og da tenkte jeg søke her etter noen tips :) "Vi" er mannen min og jeg + hunden og katta. Ja, i år blir katta med på ferie :D Crazy cat lady, vet dere ;) Vi blir å være i ca 3 uker og ta fly til enten Oslo eller Stockholm og kjøre derfra. 1 av ukene blir vi i Karlstad, så det blir nok mest sannsynlig at vi kjører fra Karlstad og sørover.

Det vi har lyst til er å bo i ei søt, lita stuga med nærhet til vann. Noen som vet hvor man får leid det? Har sett at det også er mulig å bo på gård og på slott. Begge deler hadde vært gøy, men jeg tipper slott blir noen hakk for dyrt. Hvordan er det å bo på gård? Ser at man kan ha ulike tilbud hvor man bla får mat/frokost på gården. Mest sannsynlig utgår det siden jeg har en hel del matvareintoleranser, men man kan også ha egen husholdning ser jeg. Vet ikke hvor tett oppå man bor på gårdens folk da? Hadde vært fint med litt privacy.

Vi har ikke helt bestemt oss for om vi skal bli værende 2 uker på samme sted eller om vi blir å reise litt, men mest sannsynlig blir vi boende på ett sted og ta utflukter derfra. Har heller ikke bestemt oss for nøyaktig hvor i Sør Sverige vi skal være, men jeg holder en knapp på Skåne og Malmø-ish. Vi har ikke lyst å bo i byen, helst utenfor og gjerne på et lite sted. Siden vi har bil med, trenger det ikke å være supersentralt, men greit om det ikke her heeelt uti huttiheita heller.

Har sett at det er mulig å dra og se hvor Wallander ble spilt inn i Ystad. Det synes jeg høres litt morsomt ut. Hvilke andre ting bør vi få med oss? Vi har lyst å se natur, gå turer, trene jakt, sykle, trene selv, gå på koselige cafeer, handle økologisk, bade, se på kunst (synd at den Kunstleden ikke er på sommeren)... og egentlig bare slappe av, ligge i ei hengekøye og lese bok. Men det er jo fint å se noe også, litt sånn sightseeing.

Andre ting? Blir kjempetakknemlig for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tips, annet enn husk diverse flåttmidler til hundene :P

Ellers så skal jeg og følge med i tråden her, jeg og en venninne tenkte kanskje å ta en roadtrip i sverige, foreløpig har vi bare to veldig harry destinasjoner: ullared og böda camping :lol: (men sistenevnte er jo veldig sommerlig da, synes camping er så koselig på store campingplasser der det er masse folk og liv, grillukt, bading, andre språk osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tips, annet enn husk diverse flåttmidler til hundene :P

Ja, apropo det! Vi har jo ikke flått her nordpå, så sånt kan jeg ikke noe om. Hva slags flåttmiddel bør jeg bruke? Skal katta også ha? Hva med huggorm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropo det! Vi har jo ikke flått her nordpå, så sånt kan jeg ikke noe om. Hva slags flåttmiddel bør jeg bruke? Skal katta også ha? Hva med huggorm?

De gangene jeg har brukt flåttmiddel (ikke ofte) har jeg brukt expot dråper. Men tror kanskje jeg ville kjøpt et flåtthalsbånd (i tillegg? spørs hvor hysterisk man er. Jeg er hysterisk :P ).

Sikkert lurt å ha på katten og, hvis hun kommer til å gå litt i høyt gress og sånn. Men vet ikke hva slags middel man bruker da, om det er det samme som på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsterbo og Ystad er fantastiske steder å feriere.

Vi har vært det flere år på rad for noen år siden.

Nydelig natur og flott å gå tur, bade med hundene osv.

www.booking.com er fin å bruke til å lete overnatting.

Der kan man jo velge om man vil se på hus, hoteller, hytter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropo det! Vi har jo ikke flått her nordpå, så sånt kan jeg ikke noe om. Hva slags flåttmiddel bør jeg bruke? Skal katta også ha? Hva med huggorm?

Her i øst er det masse flått. Vi har jo valp nå og har det ikke på han enda, men på vår forrige tispe hadde vi flåtthalsbånd, da hun hele tiden fikk flått. Funket kjempe fint! Ellers bør man kjøpe flåttpenn :) Går også ann å høre på dyrlegen om diverse dråper, har visst også blitt en tablett nå mot flått? :huh: Så kan jo høre der :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropo det! Vi har jo ikke flått her nordpå, så sånt kan jeg ikke noe om. Hva slags flåttmiddel bør jeg bruke? Skal katta også ha? Hva med huggorm?

Frontline til pus (de tåler ikke exspot), og exspot/frontline til hunden. Huggorm får du ikke gjort så mye med, du kan evnt kjøpe "huggormknapp", og ellers bare sørge for å få hunden til veterinær dersom den blir bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsterbo og Ystad er fantastiske steder å feriere.

Vi har vært det flere år på rad for noen år siden.

Nydelig natur og flott å gå tur, bade med hundene osv.

www.booking.com er fin å bruke til å lete overnatting.

Der kan man jo velge om man vil se på hus, hoteller, hytter osv.

Så fint å høre! Har du noen tips om hva som er verdt å gjøre der og hvor det er bra å bo?

Frontline til pus (de tåler ikke exspot), og exspot/frontline til hunden. Huggorm får du ikke gjort så mye med, du kan evnt kjøpe "huggormknapp", og ellers bare sørge for å få hunden til veterinær dersom den blir bitt.

Aha, da vet jeg det. Hva er "huggormknapp"? Er jo ikke så glad i å gi gift til dyrene mine, men flått synes jeg høres uhorvelig ekkelt ut, så vil ikke ha det på dem akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre! Har du noen tips om hva som er verdt å gjøre der og hvor det er bra å bo?

Aha, da vet jeg det. Hva er "huggormknapp"? Er jo ikke så glad i å gi gift til dyrene mine, men flått synes jeg høres uhorvelig ekkelt ut, så vil ikke ha det på dem akkurat!

Flått er greit å unngå. Bare å gi dyrene ett bad når du kommer hjem igjen, så er det meste borte. Vær litt obs dersom du har en badeglad hund, det kan redusere virkningen noe :)

Se her. Huggorm finnes det ikke noe forebyggende for, men du kan ha kortison tabletter med deg for å evnt minske hevelsen til du kommer til hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flått er greit å unngå. Bare å gi dyrene ett bad når du kommer hjem igjen, så er det meste borte. Vær litt obs dersom du har en badeglad hund, det kan redusere virkningen noe :)

Se her. Huggorm finnes det ikke noe forebyggende for, men du kan ha kortison tabletter med deg for å evnt minske hevelsen til du kommer til hos veterinær.

Jeg har en veldig badeglad hund, labrador som han er :D Tror nok jeg kommer til å gi dem begge et middel før vi drar og evt. ha et flåtthalsbånd til Eine i tillegg. Hva med seg selv da? Så apoteket solgte flåttmiddel til mennesker. Det hadde jeg ikke tenkt over en gang, at det fantes middel til oss også. Har ei venninne med borreliose, så... jækk!

Flått og huggorm, egentlig burde man jo bare bli her nord ;) Men ingen som har noen ferietips å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig badeglad hund, labrador som han er :D Tror nok jeg kommer til å gi dem begge et middel før vi drar og evt. ha et flåtthalsbånd til Eine i tillegg. Hva med seg selv da? Så apoteket solgte flåttmiddel til mennesker. Det hadde jeg ikke tenkt over en gang, at det fantes middel til oss også. Har ei venninne med borreliose, så... jækk!

Flått og huggorm, egentlig burde man jo bare bli her nord ;) Men ingen som har noen ferietips å komme med?

Tror ikke du bør kombinere, men det kan en veterinær svare på :) Aldri fått flått på meg selv, og heller aldri brukt noe middel mot det. Går nok helst bedre enn en tror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du bør kombinere, men det kan en veterinær svare på :) Aldri fått flått på meg selv, og heller aldri brukt noe middel mot det. Går nok helst bedre enn en tror :)

Ja, det gjør nok det :) Blir bare litt noia siden jeg ikke er vant til det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det fortsatt er noen som vil til Sverige eller om alle reiser nordover istedet ;-)

Men .. jeg har iallfall veldig lyst til å dra til Gotland, og jeg ser det er mange fastlandssvensker som drar dit. Bornholm, som riktignok er dansk, er en øy som ligger rett nedenfor tuppen av syd-Sverige og en utrolig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "alltid" fint vær ved väneren eller Vätteren, vi har aldri opplevd dårlig vær når vi har feriert i nærheten av en av de to vannene. Gränna litt utenfor Jönköping er et utrolig koselig sted! Sveriges polkagris hovedstad, campingplassen der er helt herlig :) Veit ikke om det er langt nok sør for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "alltid" fint vær ved väneren eller Vätteren, vi har aldri opplevd dårlig vær når vi har feriert i nærheten av en av de to vannene. Gränna litt utenfor Jönköping er et utrolig koselig sted! Sveriges polkagris hovedstad, campingplassen der er helt herlig :) Veit ikke om det er langt nok sør for dere?

Väneren er i Värmland og Karlstad-området, sant? Vi skal være der i allefall ei uke for å besøke Eines oppdretter, men vi vurderer å bli der resten av ferien også. Har vært der en gang før og syntes det var fint der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...