Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å svømme?


laikamor
 Share

Recommended Posts

Men bare for å være helt 110% sikker på at hunden ikke drukner fordi den kan bli sliten om den svømmer for mye? Jeg synes det høres utrolig unødvendig og overdrevent ut. Selv liker jeg å slippe å drasse på sekk på tur hvis ikke jeg må. :) I mitt hode er ikke redningsvest om hunden skal svømme et must om hunden svømmer godt.

Jeg er nok på en del områder veldig hønemor. Men her er jeg visst, satt på spissen, en fryktelig uansvarlig hundeeier. Ikke bare lærer hunden å svømme selv, men den får også lov til å svømme ut og hente pinner og ball gjentatte ganger - uten redningsvest. :icon_confused: Jeg får visst bare enes om å være uenig med sonen denne gangen.

Det eneste jeg kommenterte var at det IKKE er vanskelig å transportere med seg en redningsvest på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men gjør det egentlig noe som helst at hunden bruker svømmevest for å føle seg trygg i vannet da? Hvem lider av det? Liker hunden vest, så ta på den vest, svømmer den bra uten, så er det da også helt

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom.

Jeg har lært MANGE hunder å svømme og det er 1000 ganger lettere med svømmevest enn at den svømmer uten. Når de har på svømme vest så slapper de mer av og pusten kommer mer naturlig. I ettertid så g

Posted Images

Det eneste jeg kommenterte var at det IKKE er vanskelig å transportere med seg en redningsvest på tur!

Det har jeg da heller aldri sagt at det er. :) Jeg svarte deg bare på hvorfor jeg ikke er interessert i å ha den med siden du mente det var lettvint.

Det andre avsnittet var heller ment som en oppsummering, ikke noe personlig til deg (derfor et par enter-trykk).

Edit: omformulerte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg da heller aldri sagt at det er. :)

Så da skal man dra med seg en hundevest på tur, da? :PNei, det gidder jeg ikke drasse på.. Heldigvis kan jeg svømme selv også, så da får jeg svømme ut og redde krapylet om det skulle være noe. @Marthe har bevist at det går an :P

Det høres veldig tungvindt ut her ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig tungvindt ut her ihvertfall.

Det eneste jeg kommenterte var at det IKKE er vanskelig å transportere med seg en redningsvest på tur!

Sånn for å flisespikke litt til..

Jeg sier jeg ikke gidder dra på det (les: ikke gidder gå med sekk, bære den på armen eller lignende). Det betyr verken at jeg synes det er tungvint eller vanskelig. Bare at jeg synes det er fullstendig unødvendig og at jeg derfor heller ikke gidder å dra den med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er ikke redningsvest om hunden skal svømme et must om hunden svømmer godt.

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom...

Det var jo nettopp det hun jeg i utgangspunktet siterte sa?

Og også til de hundene som man knapt nok få opp av vannet igjen. jeg er muligens utrolig pysete, men jeg hadde aldri turt å la mine svømme langt ut, uten at de hadde vest på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo svømte faktisk frivillig her om dagen, uten vest! Jeg måtte bare stupe fra kaia og lage et leven i vannet, "svømmeinstruktøren som ser ut som et blylodd, jadda!". Han svømte rolig rundt sammen med meg litt, men så ville han absolutt på land. Var flink da, forholdet seg rolig når jeg holdt han :)

Jeg syntes Keo ligger så dypt med framparten når han svømmer, men veldig lett i rompa og korte bakbeinsbevegelser, er det noe vi kan trene bedre etterhvert? Han har ikke svømt mange meter tidligere, og syntes ikke det er veldig morsomt enda(!), kan det ha litt med vane og muskulatur og gjøre? Han er en border collie, så ingen tønneform eller tungt brystparti slik sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel heller ikke det som blir sagt her? Hunder som svømmer godt trenger da ikke vest, men hunder som ikke liker å svømme kan komme over skrekken om de får ha vest på. Sant? Så enkelt liksom...

Njaaaa..

Om man bruker svømming til trening, så burde vel nesten vest være påbudt ;) Og også til de hundene som man knapt nok få opp av vannet igjen. jeg er muligens utrolig pysete, men jeg hadde aldri turt å la mine svømme langt ut, uten at de hadde vest på.

Er det så enkelt da, da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å flisespikke litt til..

Jeg sier jeg ikke gidder dra på det (les: ikke gidder gå med sekk, bære den på armen eller lignende). Det betyr verken at jeg synes det er tungvint eller vanskelig. Bare at jeg synes det er fullstendig unødvendig og at jeg derfor heller ikke gidder å dra den med meg.

Jeg kommenterte sånn som jeg tolket innlegget ditt. Dessverre er det ikke sånn at det er så enkelt å tippe om noen mener noe annet, eller noe mer enn det som faktisk skrives. Så for min del handler det ikke om flisespikkeri, men mangelfull informasjon.

Hvis man mener noe så skriver man det, istedenfor å kjefte på andre fordi de ikke klarer å "fjerntolke" hva man tenker.

_____________________________

Noen hunder svømmer like godt med vest som uten. For andre hunder er vest et must for å oppnå god svømmeteknikk.

Noen eiere gir f*** i at hunden deres svømmer "oppover" i vannet, mens andre ønsker å jobbe systematisk for en bedre svæmmetekninkk. Hunder er forskjellig, det er folk og. Heldigvis!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg bruker svømming i trening, og med mindre jeg da ror eller tar blikket bort fra dem (feks kano). Så er de uten vest.

Nå har jeg to som svømmer veldig bra og faktisk bedre uten vest enn med ;)

Den mest veltrente svømmer 30 min i ett i hestebasseng med full motstrøm, uten noen signaler på trøtthet under eller etterpå. Det er for dumt å putte vest på henne da bare for at hun trimmer syns jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte sånn som jeg tolket innlegget ditt. Dessverre er det ikke sånn at det er så enkelt å tippe om noen mener noe annet, eller noe mer enn det som faktisk skrives. Så for min del handler det ikke om flisespikkeri, men mangelfull informasjon.

Hvis man mener noe så skriver man det, istedenfor å kjefte på andre fordi de ikke klarer å "fjerntolke" hva man tenker.

Nå er det en gang sånn at det å skrive til hverandre kan skape ulike tolkninger av noe, sånn har det alltid vært på forum. :icon_confused: Jeg vil gjerne vite hvor jeg har kjeftet på noen.

Edit: Men om du har tolket noe som kjefting eller ufin tone så får jeg jo bare beklage. Det har aldri vært min intensjon. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på andre hunder at mine ligger veldig dypt neddi med brystet og at hale stikker opp av vannet, så de er nok veldig fortunge pga kraftig pels rundt halsen! Vestene ble sendt fra divinedog i dag, så håper det hjelper lite! De svømmer villig uti til andre hunder, men de sliter ser jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teo svømte nesten i går også, så nå SKAL jeg kjøpe flytevest til han :D Og så får vi ta det litt etter litt. Han er nok litt som andre hunder i denne tråden, redd for å miste fotfeste...men hvis jeg går uti med han, så tror jeg nok at det vil bli bedre etterhvert :) Vil veldig gjerne at han skal ha glede av å svømme, spesielt nå på de varmeste sommerdagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke redningsvest, men hadde jeg hatt hund med på båttur så hadde det kanskje vært greit å ha. Men nå har jeg hunder som elsker å bade. Om det er midt på vinteren og minusgrader i luften spiller ingen rolle. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2-3 uker siden begynte det hele med ivrig vassing. Ikke trygg på dypt vann i det hele tatt. Keiron vasset helt inne ved kanten i noen dager før han begynte å tørre å vasse dypere. Så sto han akkurat på nippet før han la på svøm og plasket med forlabbene. Brukte å snorkle mye. På mandag for en uke siden ble han 10 måneder gammel og da svømte han for første gang.

Nå er svømming gøy! :D Jeg har bare kastet pinner litt og litt lenger ut. Plutselig løsnet det :)

Er ikke så sikker på teknikken hans, men det er lite plasking nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare for å være helt 110% sikker på at hunden ikke drukner fordi den kan bli sliten om den svømmer for mye? Jeg synes det høres utrolig unødvendig og overdrevent ut. Selv liker jeg å slippe å drasse på sekk på tur hvis ikke jeg må. :) I mitt hode er ikke redningsvest om hunden skal svømme et must om hunden svømmer godt.

Jeg er nok på en del områder veldig hønemor. Men her er jeg visst, satt på spissen, en fryktelig uansvarlig hundeeier. Ikke bare lærer hunden å svømme selv, men den får også lov til å svømme ut og hente pinner og ball gjentatte ganger - uten redningsvest. :icon_confused: Jeg får visst bare enes om å være uenig med sonen denne gangen.

Jeg er veldig enig med deg. Jeg bruker aldri svømmevest, men kontrollerer heller hvor langt hunden får svømme og når den får svømme. Så lenge det er i varmt sommervann uten strømninger eller andre skumle utfordringer ser jeg virkelig ikke problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liker veldig godt å vasse, men ser han er veldig nyserrig og vil lengre ut, men er litt redd. Tenkte kanskje å legge meg på svøm senere i dag, og vise han at det ikke er farlig :D Må jo være deiligt for dem å kunne kjøle seg ned i vannet nå i denne varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mocca har enda ikke turt å svømme, men satser på at det kommer etter litt mer trening. Hun har vest da.

Forrige hunden følte seg iallefall mye tryggere med vest og svømte som bare det med vest på. Men han var litt mindre da, så mye enklere å bare bære han med seg uti :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pea turte å svømme i går, for første gang. Jeg hadde henne i (langt) bånd, vasset så langt ut at hun ikke kunne stå, og hadde hendene fulle av skinkebiter. Hun ville gjerne ut, men turte ikke å slippe seg helt - og jeg ga henne litt motstand i båndet sånn at hun ble presset litt til å ta neste steg (uten at det ble skremmende eller brutalt altså). Hun svømte flere ganger og fikk tydeligvis en liten selvtillitsboost på det - det gikk jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde i hele fjor sommer uten hell, så når det heller ikke gikk i år putta jeg på Melvin redningsvesten og bar han et stykke ut så han ikke kunne stå og lot han svømme inn. Han så litt skrekkslagen ut i starten, men gikk ut i vannet til der han kunne stå sammen med meg igjen etterpå, så jeg regner ikke med at han fikk noen varige mén :P Vi prøver på nytt igjen seinere i dag med lomma full av pølsebiter :D

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...