Gå til innhold
Hundesonen.no

Dra på kurs/seminar når man er sykemeldt?


lucy
 Share

Recommended Posts

Siden sonen pleier å kunne hjelpe med det meste, lufter jeg noen jobbrelaterte tanker her... :)

Jeg er sykemeldt med et vondt ben, har vært sykemeldt en uke, og sykemeldingen går ut onsdag (om jeg ikke evt ber om forlengelse). Fredag ringte sjefen meg, og lurte på om jeg ville være med på et kurs på tirsdag. Kurset består av ca 7 timer med seminar/forskjellige foredrag og workshop, samt en middag på kvelden. Kurset virker veldig interessant og kjekt, og det er jo vanskelig å si nei takk til å få påspandert en 4-retters med vin :P

Jeg har sagt ja takk til å være med; MEN er det egentlig ok når jeg er sykemeldt da? Jeg reagerte på at sjefen i det hele tatt spurte meg, egentlig, selv om det nok bare var hyggelig ment fordi hun tenker at jeg kunne synes det var interessant. OG; burde ikke dette vært betalt? Kursdelen altså, ikke middagen ;)

Selv om det er interessant hadde jeg ikke synes det var ok å bruke en fridag på det om jeg ikke var sykemeldt (spesielt mtp at fridagene mine i stor grad er dedikert til fjotten, men uansett, egentlig).

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler vel litt om hvirfor du er sykmeldt også. Hvis du har brukket feks hånda og jobber som frisør, så sier det seg selv at du ikke klarer å jobbe i den stillingen, selv om du egentlig er frisk nok til å være på jobb..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gradert sykemelding, så vil den nåværende sykemeldingen gå ut når du går tilbake på jobb, for det er jo det du i realiteten gjør. Og skal da ha lønn for å være der og tilbake til vanlig jobb etter det. Hvis du skal fortsatt være sykemeldt, så ville jeg hørt med legen og Nav om hvordan dere skal løse det, dersom du skal delta på kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan gå på kurs (og andre ting) selv om du er sykemeldt. Hvorvidt kurset skal være betalt eller ikke kommer vell helt an på. Er det frivillig så er det vell helst opp til bedriftens vellvilje isåfall om de vil betale for at du skal på kurs, er det pålagt så skal de betale. Hvem arrangerer kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Føler det er litt sånn gråsonetilfelle, så interessant å høre hva andre tenker :)

@Malamuten Er jo frivillig kurs, om jeg ikke hadde vært sykemeldt, hadde jeg nok ikke blitt spurt om å dra, for da hadde jeg trengtes på jobb. Usikker på hvem som arrangerer, står ikke på programmet jeg har fått tilsendt. Jeg jobber i restaurantbransjen, og kurset er med råvareprodusenter/leverandører om bruk av en spesifikk type råvare og sammensetning med vin. Er jo absolutt ikke noe "must" å være ned på, men som sagt absolutt interessant og sikkert kjekt. Usikker på om jobben betaler for at jeg skal være med, eller om det er gratis deltagelse.

@Krutsi Tja, skjønner hva du mener, men usikker på om jeg er enig :P Sykemelding er jo sykemelding, og jeg er jo 100% sykemeldt, selv om jeg fysisk er i stand til å dra på kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle! Føler det er litt sånn gråsonetilfelle, så interessant å høre hva andre tenker :)

@Malamuten Er jo frivillig kurs, om jeg ikke hadde vært sykemeldt, hadde jeg nok ikke blitt spurt om å dra, for da hadde jeg trengtes på jobb. Usikker på hvem som arrangerer, står ikke på programmet jeg har fått tilsendt. Jeg jobber i restaurantbransjen, og kurset er med råvareprodusenter/leverandører om bruk av en spesifikk type råvare og sammensetning med vin. Er jo absolutt ikke noe "must" å være ned på, men som sagt absolutt interessant og sikkert kjekt. Usikker på om jobben betaler for at jeg skal være med, eller om det er gratis deltagelse.

@Krutsi Tja, skjønner hva du mener, men usikker på om jeg er enig :P Sykemelding er jo sykemelding, og jeg er jo 100% sykemeldt, selv om jeg fysisk er i stand til å dra på kurs.

Jeg aner ikke hvorfor du er sykemeldt, men det er jo mange grunner til hvorfor man er sykmeldt uten at man faktisk er syk til å kunne dra feks på jobb. Men fordi man ikke klarer å gjøre akkurat den jobben.. Men det er noe du må vurdere. Men hva me høre med fastlegen din i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at det er påmeldingsavgift på det kurset, og at lederen din dekker dette siden hun spurte om du ville delta. Du sier selv at du ikke hadde hatt anledning til å gå dersom du ikke var sykemeldt, fordi du heller hadde måttet jobbe. Hvis du synes at temaet er interessant, og at du selv føler at du får utnytte av å gå på kurset, så ville jeg tenkt at dette var et gode som du ikke kan/bør kreve lønn for - men som du har fått en "gylden" sjanse til å benytte deg av. Hadde det derimot vært et kurs som du ikke føler at du har nytte av, så hadde saken stilt seg annerledes - altså kan man kreve lønn for å gå.

edit; nå svarer jeg ut ifra magefølelse og hva jeg synes er riktig - og tar ikke høyde for hvordan NAV osv. stiller seg til saken, og hvilke følger det vil få for utbetaling av sykepenger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som er problemet? Er det frivillig/ikke betalt, kjør på, ingen problem. Er det betalt så ordner du bare med friskmelding den dagen/evt bare ordner det økonomiske aspektet med NAV.

Det er helt klin umulig for oss å svare på hvorvidt det her kurset er eller burde vært betalt, men det jeg kan svare på er at så lenge det er frivillig så har du ingen rett på at arbeidsgiver betaler, så da må arb.giver evt gjøre det av vellvilje. Men det burde jo være enkelt å få svar på, bare snakk med sjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det som er problemet? Er det frivillig/ikke betalt, kjør på, ingen problem. Er det betalt så ordner du bare med friskmelding den dagen/evt bare ordner det økonomiske aspektet med NAV.

Det er helt klin umulig for oss å svare på hvorvidt det her kurset er eller burde vært betalt, men det jeg kan svare på er at så lenge det er frivillig så har du ingen rett på at arbeidsgiver betaler, så da må arb.giver evt gjøre det av vellvilje. Men det burde jo være enkelt å få svar på, bare snakk med sjefen.

Var ikke ute etter ja/nei svar, bare høre andre sine tanker :) Er ikke vandt med kurs osv i jobbsammenheng, så er usikker på hva som er vanlig prosedyre mtp betaling ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ute etter ja/nei svar, bare høre andre sine tanker :) Er ikke vandt med kurs osv i jobbsammenheng, så er usikker på hva som er vanlig prosedyre mtp betaling ol.

Det er vanlig at bedriften betaler om det er pålagt, ikke ellers. Samt er det en del organisasjoner/forbund o.l. som har kurs og konferanser som betaler godtgjørelse for tapt arbeidsfortjeneste til de som er med slik at de kan ta seg fri uten lønn fra jobb uten å tape alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av kurs og seminarer jeg er på gjennom jobben dekkes av jobben. Både påmelding, reiseutgifter og jeg skriver timer for det. Så hadde jeg vært sykemeldt mener jeg det hadde blitt feil å reise på kurs som jobben dekker. Hadde jeg derimot reist som privatperson hadde saken blitt en annen. Evt. at sykemeldinga hadde gått ut, eller hva det heter, før kursdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke ute etter ja/nei svar, bare høre andre sine tanker :) Er ikke vandt med kurs osv i jobbsammenheng, så er usikker på hva som er vanlig prosedyre mtp betaling ol.

Ja, det er vanlig å få lønn for å være på kurs, samt at arbeidsgiver dekker evt kursavgift, reisekostnader mm, men du kan ikke få både sykepenger fra nav OG lønn samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, er ikke det som er spm heller...

OK, nei da forstår jeg ikke helt spørsmålet.

Lurer du på om du kommer til å trekkes i lønn hvis du deltar på kurset?

Hvis du er sykemeldt mottar du lønn som normalt, den første perioden er uansett betalt av arbeidsgiver, så hvis du går på kurset selv om du er sykemeldt får du betalt.

Hvis du "friskemelder" deg for kursdagen, som nok er det mest korrekte, skal du ha lønn for kurset, hvis det regnes som normal arbeidstid, og du mottar uansett lønn som normalt fra din arbeidsgiver.

Så i kroner og øre, blir det ingen forskjell for deg (eller din arbeidsgiver som uansett betaler for de første 2 ukene (?)), om du drar på kurset - du får verken mer eller mindre betalt. Spør arbeidsgiver hvordan de ønsker å løse det, på papiret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...