Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg vet ikke om noe og tviler på at det finnes noe som er spesielt pålitelig nettopp fordi det er så utrolig store individuelle forskjeller... Den der du linker til er ihvertfall helt på jordet.... Hva skal du med det?

Skrevet

Det varierer såpass fra individ til individ, og veksten går sånn i rykk og napp, at det nok er vanskelig å definere en vekstkurve.

Likevel, her er min erfaring:

Valper av store og mellomstore raser har størst vekst de seks første månedene. Det går litt i rykk og napp, men rundt 4 måneder har de gjerne en ekstra intens vekstfase. Fra 6 måneder og utover vokser de så lite at man som eier ofte ikke legger merke til det, men de er ikke ferdige i høyden før de er er sted mellom 1 og 2 år. Fullt muskulert og utvokste i bredden er de i treårsalderen; før det er mange unghunder tynne og skranglete i varierende grad, uten at det er noe galt i det ;)

Grovt regnet kan man trekke fra 1 år på miniatyrene, og legge på et år for gigantene :)

Aner ikke om det egentlig svarte på drt du lurte på, da :P

• Like 1
  • 3 weeks later...
Skrevet

Fnis, i følge den puppychart-sida skulle min veid 10,4 kg som voksen, han veier 19 kg nå som 3-åring og er på den tynne sida :lol:

Skrevet

Jeg skrev inn at valpen veide 6 kg som nyfødt ved feil, og vips skal hunden veie 106 kg som voksen :P

Når jeg tok vekten ho veide når jeg hentet henne skal hun veie 26 kg som voksen- det er mer en faren :|:P

Skrevet

I følge den siden der, skal Leah veier 3.3 kg mindre enn hun gjør nå hun. Det er nok mer normalt mellompuddeltispe-vekt enn hva hun har, men siden hun ikke er tjukk, så tenker jeg at den siden der er rimelig ubrukelig :P

Emma burde ha veid 35 kg. Det er ganske drøyt til å være en groenendael-tispe, selv når de er så høye som Emma var :lol: Den traff rett på Nora da - 3 kg forskjell på 8 uker gamle valper, er lik 15 kg forskjell på voksne belgertisper :lol:

Skrevet

I følge vekt ved 8 ukers alder, skulle min veid drøyt 17 kg nå. I følge vekt ved 11 uker, skulle vekta stoppa på nesten 18,5 kg. I en alder av to år veier hun ca 22 kg fordelt på 51 cm, og er i tynneste laget, hun legger seg forhåpentligvis ut en kilo eller to før hun bikker tre år :P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...