Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og naboens hannhund...


PåFlyttefot
 Share

Recommended Posts

Er litt fortvila her... Tispa vår har løpetid for første gang siden vi fikk henne, og naboen har lite respekt for dette. Vi bor i et lite område på landet der hannhunden til naboen er den eneste i nærheten. Vi sa ifra da vi så at løpetiden var i anmarsj og spurte pent om de kunne ha han i bånd til det var over (han går alltid løs). Jada, ikke noe problem... Men han løper likevel løs hele tiden og kommer seg på uant vis inn i hundegården vår og der står de når vi kommer hjem fra jobb. Har spurt et par ganger til etter dette om de kan være så snille å ha han i bånd, men det varer bare en dag, så er han på besøk igjen. Vi har ellers er veldig godt naboforhold, så ønsker ikke å ødelegge ved å ringe politiet eller viking, men hva kan jeg gjøre? Kan ikke få valper hver gang hun har løpetid. Det kan jo nevnes at de har planer om å kastrere ham, så det kan jo være problemet løser seg selv, men det kan jo være snakk om år før de får gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du minner om at loven sier man alltid skal ha kontroll på hunden sin, og akkurat nå er det båndtvang. Ellers lar du være å ha tispa du i en usikra hundegård når hun har løpetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - hvorfor får hun stå i hundegården uten tilsyn når du vet det er mulig for andre hunder å komme seg inn da? Da er det jo mulig for henne å komme seg ut også, og en løpetispe i stådagene kan gå til ganske drastiske skritt for å komme til hannen. Det har vel skjedd før at hunder har klart å parre seg gjennom et gjerde også om jeg har lest rett hist og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden inne eller sikre slik at ingen kommer seg inn til henne. Ellers ville jeg informert dem om at de faktisk må overholde båndtvang og om dette ikke gjøres, ser du deg nødt til å kontakte politiet/Falck. Jeg er alltid for gode naboforhold, men dette må gå begge veier og det slutter litt når den ene part gjør noe som er til sjenanse i denne grad.

Men forklar dem først problemet i klartekst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller la være å henne i hundegården når hun har løpetid. problem løst :sleep:

Så enkelt faktisk. Det er DITT ansvar å passe på DIN hund så ingen får parret seg med henne når hun har løpetid, ikke naboens (men så er det selvsagt greit å påpeke at det faktisk er båndtvang nå).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt faktisk. Det er DITT ansvar å passe på DIN hund så ingen får parret seg med henne når hun har løpetid, ikke naboens (men så er det selvsagt greit å påpeke at det faktisk er båndtvang nå).

Enig. Å ha en tispe i hundegård når hun har løpetid er nærmest som å be om å ha tyvparring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel skjedd før at hunder har klart å parre seg gjennom et gjerde også om jeg har lest rett hist og her.

Foreldrene til ei venninne av meg hadde hunden ute i hundegård i løpetiden. Hun parret seg med nabohunden gjennom gjerdet i hundegården. (Som førte til abortsprøyte. Som førte til kreft og avlivning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...