Gå til innhold
Hundesonen.no

Bed i karrige kår

Margrete
 Share

Recommended Posts

Jeg har ett litt vel viltvoksende ugress-bed, tenkte for syns skyld og naboskapets del gjøre det litt mer pent. Så nå spør jeg sonen om hjelp til å finne planter/stauder til

- bedd som har sol på seg store deler av dagen

- bedd som ligger litt i le

- beddene har alle litt stusslige kår med dårlig jord og grus, og kort vei til fjellgrunn.

- eier av beddene har så lite grønne fingre at planter dør i bilen på vei hjem.

Planen er å fjerne ALT som står der nå

Det er alt foreslått valmue og det skal det nok bli, men må vel ha noe mer?

Nei, vil ikke ha plast eller silke :P

Skammens hage:

Mot vei og har sol morgen, formiddag og deler av ettermiddagen

Mot vei og har sol morgen, formiddag og deler av ettermiddagen

Bak huset på verandan, skygge av tre og gelender, dårlig jord

På siden av huset, dårlig jord, sol morgen, formiddag og store deler av ettermiddagen

Bildene ble ikke riktig vendt, dere får snu på skjermen :P

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaktus! :D:lol: Allåkerbær foreksempel? Bærene skal visst være veldig gode også. Den brer seg som et teppe og dekker så du slipper mye ugress. Da må du bare holde det ugressfritt til det får spredd seg ordentlig. Så kan du ha krukker med sommerblomster i forkesempel.

Ellers mener jeg roser skal være forholdsvis enkelt og greit? Bare få med instruksjon på hvordan du skal beskjære dem, om du kan ta dem helt ned eller om de spirer på forårsskudd og derme bare må tynnes.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Stemor, asters, ringblomster, potteroser kan funke fint. Det er lov å kjøpe litt jord og legge i bedet om det er skrint også.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemor, asters, ringblomster, potteroser kan funke fint. Det er lov å kjøpe litt jord og legge i bedet om det er skrint også.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Takk takk :) Så klart det skal legges på mer jord. Tenkte å legge på mer jord, duk og bark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forslag sånn i løse luften. Google dem for mer info og bilde :P Alchymilla mollis (stor staude med god dekkeeevne), lavandula augustifolia (lavendel, sånn hvis du liker duft), papaver orientale (orientvalmue). Litt lite kreativ nå kjenner jeg.. Hm. Hilsen landskapsarkitekten :P Bare å spørre om det er noe du lurer på om konkrete planter eller forhold. Har relativt grei oversikt, men er vanskelig å se for seg hva du kan ha ut fra et bilde sånn kreativt sett. Edit: tilsett sand i jorda så er det mer som trives der av tilpasningsdyktige stauder. Sjekk ut bergenia cordifolia, campanula (ulike slag, f.eks. glomerata), geranium macrorrizhum, iris germanica, phlox subulata, achillea millefolium. Og, ja :P Jeg kan stort sett bare latinske navn. Må slå opp de norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bort den ekle, ekle tujagreia. Den spiser all næring, vokser som fy og er stygg som juling. Hent et lass med jord på fyllinga, eller hvor man får jord på vestkanten ( :teehe: ) og noen sekker torvblanding. Bland og spre dette pent og ta med en venninne fra gettoen på Plantasjen. Stauder er planter som kommer år etter år og gjerne sprer seg om de trives. Stemor og slikt er sommerblomster og må plantes eller såes hvert år. Det kan være fint å ha busker (rosebusker er faktisk både vakre og rimelig hardføre) innerst, så noen høye stauder og noen lave helt ytterst mot plenen. Du må også tenke på om det blir mye hundepiss på plantene. Det kan bli litt kraftig kost. Løkplanter som tulipaner, påskeliljer og krokus er også morsomt å sette om høsten. Til våren har du glemt det og så kommer de tidlig. Iallfall krokus og påskeliljer. Scilla og snøklokker er bittesmå og sprer seg som fy. De kommer også tidlig. Kjenner at jeg tar litt av. Sier hun med verandaen uten en eneste blomst. Blir tomater og agurk litt senere på sommeren, tenker jeg :)

Edit: Du kan ha duftjasmin, Sigrid Undsetrose (den heter noe annet, men vi hadde en stor busk med bittesmå roser som stammet fra hennes hage på Bjerkebæk) og en eller annen busk i en liten klynge. Under kan du ha påskeliljer og pinseliljer. Da vil det blomstre et eller annet sted gjennom hele sommeren og du trenger ikke gjøre mye. Der var den ene kroken ferdig. På verandaen ville jeg lagt plank helt ut og hatt noen krukker med urter og tomater, jeg. Litt mørkt for tomater, kanskje, men noen trauste sommerblomster, da.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...