Gå til innhold
Hundesonen.no

å bli misforstått og kjefta på


antonia
 Share

Recommended Posts

Var nettopp på tur med dyret, og hadde en kjedelig opplevelse..

Jeg gikk gjennom parken på kveldsturen i dag, med kaizer(35kg boxer) i sele og bånd. Vi passerer en gjeng som griller, og plutselig brøler en stor hund mot kaizer! Kaizer brøler tilbake.. jeg fortsetter å gå, men når kaizer "klorer" seg fast i bakken, går jeg tilbake til han og løfter han etter selen slik at frempotene såvidt når bakken(bakbena er helt nedi). Slik går vi ca 5meter før han roer seg og jeg slipper. Ene mannen som griller roper da etter med "gi nå F*** i å løfte hunden din etter nakkeskinnet! J**** dyremishandler", så heeele parken hører det.

Jeg var for opptatt med å holde kontakten med dyret til å svare.

Men jeg blir så oppgitt, og har såååå lyst å forklare og gi han årsaken til hvorfor jeg gjør som jeg gjør!!

Hadde han spurt, hadde han fått vite;

Kaizer rev opp poten sin på glasskår i påska, det grodde dårlig, og han har måttet vært i ro i nesten 4 uker. Såret er fortsatt ikke helt bra, for han har revet det opp igjen flere ganger når han klorer seg bortover bakken.

Jeg løfta kaizer etter selen, ikke nakkeskinnet, og ja det så sikkert litt brutalt ut. Men det er jeg som må avbryrte turen, det er jeg som må stoppe blødning, det er jeg som må bandasjere og holde dyret i ro i enda lengre tid. Det er dyret som blir halt, det er han som ikke får tur, det er han som må gå med bandasje og krage.. om jeg ikke løfter nok til at han ikke får skrape seg langs bakken..

Om han hadde argumentert med passeringstrening, kunne jeg fortalt at vi har trent, vi har vært på kurs, vi trener fortsatt, men kommer nok aldri til å kunne passere en utagerende hund uten at han svarer..

Jeg liker ikke at noen tror jeg er slem med dyret! Men jeg kommer til å gjøre det samme igjen ved neste utagering og kloring i bakken! Fordi jeg heller vil være ekkel i 5meter, enn et par uker:(

Vet ikke hvor jeg vil med det her, men vil gjerne høre om andre har opplevd lignende! Så kanskje jeg slutter å føle meg så slem:s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute med dvergpinscheren en gang i vinter, var vel sånn -5 grader eller noe. Da fikk jeg ropt etter meg av en gammel mann at jeg var en dyreplager som hadde en så liten hund ute i kulden, de tålte ikke sånn og ville bli syke, jeg burde ikke ha hund, og det var ikke måte på...Var midt i byn, og alle menneskene rundt snudde seg og glante...

Folk er rare, ikke bry deg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Ikke bry deg om det.

Da jeg tok med mini på Gaustatoppen i fjor, var det enkelte som sa "Stakkars liten", når de gikk forbi.

Kunne jo ikke la en så liten hund gå så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg hadde blitt grinete og bedt vedkommende om å kysse meg der jeg er høyest når jeg plukker bær, jeg.

Du veit du ikke er slem med hunden din. At en eller annen fjott tror han ser noe annet enn det som skjer, forandrer ikke på at du ikke er slem med hunden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var frista til å knytte fast dyret i et tre å ta meg en prat med mannen, men bestemte meg for at kommentaren bare skulle glemmes! Nå angrer jeg:p

Håper jeg møter de igjen. Jeg liker ikke folk som dømmer uten å vite bakgrunnen! Men jeg liker heller ikke at noen skal gå rundt å tro at jeg er fæl med dyret:o Arrrg og bah! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får la det prelle litt av. :hug:

Jeg har måtte gjøre det samme selv med min hund. Han veier 30kg. For å klare å få han med meg når han blir sint på andre hunder, så er eneste muligheten for kontroll og for å klare å komme meg videre å ta tak i selen og løfte framparten over bakken noen meter.

Det er ikke noe kjekt å gjøre det, men noen ganger så er det best å gjøre "kort prosess" og komme seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når sånt skjer, så klarer man jo aldri komme med et godt motsvar før det er for sent..

Hadde en lignende opplevelse da jeg bare var en 12 år. Var noen hunder i nabolaget som alltid gikk løs på tomten som lå langs veien, og en dag en kompis og jeg gikk forbi fulgte den ene hunden etter oss nedover veien. Vi prøvde å snu og gå litt tilbake og ba den gå hjem med seg, men skikkelig ukoselig var den så sparket litt snø mot den.

Da plutselig hører vi eieren rope fra tomta at vi måtte slutte å sparke hunden hennes. Vi ropte tilbake at vi ikke hadde sparket hunden, men at den knurret og fulgte etter oss. Men neida hun sa hun hadde sett på hele tiden og at vi var *** drittunger og dyreplagere.

Kjenner jeg blir irritert igjen av å tenke tilbake, møkkakjerring :P Husker jeg ble skikkelig lei meg etterpå. Og tenk å bare se på at hunden din følger etter to barn på veien og viser aggressive tendenser uten å bryte inn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se positivt på det! Denne personen er iallefall en som er i stand til å si ifra om han ser at noe blir gjort galt mot andre, selv om du ikke gjorde noe galt denne gangen. Den dagen denne personen ser en person som faktisk gjør noe mot hunden sin, så regner jeg med at han vil gjøre noe for å stoppe det :)

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; fornuftig innlegg fra @Annik! Heller noen som sier ifra enn noen som ikke sier ifra. Jeg er sikker på at han som ropte ikke gjorde det for å være slem, men rett og slett av hensyn til hundens beste :hug:

For det andre er jo dette et typisk eksempel på at man ikke skal være for kjapp med å dømme når man ser noen gjøre noe med sin hund. Jeg har fått mange skråblikk når jeg har holdt Meesha hardt fast i halsbåndet mens han har hørtes ut som en sentrifugerende vaskemaskin – men jeg gjør det for å unngå at han skal gå høyere opp i stress, for at han skal roe seg, og for å unngå å bli bitt av en periodisk mongo unghund. Jeg ble også stoppet midt på torget i Bergen sentrum av en fyr da det var kanskje 8-10 plussgrader og litt regn i lufta, en godt voksen mann som kjeftet på meg for at jeg ikke hadde klær på min korthårede hund.

Det finnes alltid folk som mener et eller annet, som regel mener de det godt – men noen ganger blir det kanskje litt feil rett og slett fordi man ikke aner noe annet om situasjonen enn det man ser, eller tror man ser, akkurat der og da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene! Jeg har anskaffet sele med håndtak, jeg. Huff... Min er ikke aggressiv da, men han høres ut som det for de som ikke faktisk har hørt han sinna :o Og han er sååå høylytt om en annen hund bjeffer på ham når han sitter pent og venter. Da er han enten helt pannekake mot bakken, og veier på magisk vis 100 kilo - eller han er sirkusdyr og hopper nermest salto hit og dit. Det er finfint og ha noe å holde i synes jeg, selv om jeg ser frem til den dagen han slutter med tullet. Idag fikk jeg "å herregud, stakkars hund! Næææ huuff daaa" fra en dame som jeg ble lettere irritert på. Hunden min lå pent og pyntelig på en plen sammen med meg, og så på alt en solfylt dag har å by på. Så kommer da nevnte dame gående forbi med hunden sin. Hunden knurrer, og jeg pøser på med godbiter fordi min holdt seg rolig. Så stoppet hun opp og ble stående og glo på oss en stund. Fint at hennes sluttet å bjeffe på kommando, men min klikket jo vinkel, og da var jeg jo skikkelig slem som holdt ham fast :o Hjalp sikkert ikke at han ser mishandlet ut med masse barberte flekker i ansiktet :P Men det er bare å overse folk som kommenterer, og fokuser på din hund :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, litt todelt.... Folk kan med fordel skille snørr og barter. Og ikke ta av når de observerer bagateller.. Men på den andre siden er det flott at folk reagerer når de ser noe de ikke synes ser greit ut. En kombinasjon ville være bra, tenker jeg :D

Jeg har fått kjeft en gang (som jeg kan huske) Da en person syntes det så grusomt ut å løfte et valpedyr i nakkeskinnet (det er "håndtak" på rasen min) Og jeg fikk en lekse om at bikkja trodde jeg ville drepe den osv.. :D Kunne ikke stort annet enn å le, da! Og det gikk ikke veeeldig inn på meg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått høre "uff stakkar" på flyplassen der jeg kommer med Kuma som sitter helt rolig og ser på verden som triller forbi.. ja, stakkar.

Det er så lett å si at man ikke skal la det gå innpå seg, men jeg blir fremdeles irritert når jeg tenker på det. Joda, fint at folk bryr seg, men man kan jo prate ordentlig med folk i stedet for å drive å gaule og lage oppstyr, trur det har mye større virkning.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok også smellt tilbake. Havnet i en ekkel situasjon noen år tilbake der det endte med at jeg tok tak i halsbåndet til Grim og heiste han opp i stående. Det andre ikke så, var den støttende hånden på brystet, så han ble ikke kvelt overhode. Ikke i oppløftet engang for han hjalp til selv. Hele årsaken var at det kom en stor huskyhann bort til oss i værst tenkelig periode når Grim var så ille at han gikk endel i munnkurv, og han hadde ikke nølt med å fly på den bikkja. Det var en skikkelig nødløsning for å holde han i sjakk. Heller en litt dårlig engangsløsning enn et skikkelig slagsmål. Da fikk jeg høre hvor forferdelig jeg var, og han fikk en lang rekke rimelig tempererte gloser tilbake. Men selv om jeg sto inne for det jeg hadde gjort, kjente jeg på ubehaget knyttet til at noen faktisk trudde jeg var en dårlig hundeeier, så jeg skjønner deg. Men du kommer over det. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den der MaritaS.

Hver eneste gang vi skal fly med hundene, så er de folk som skal kommentere høyt og tydelig for noen dyreplagere vi er.

Som oftest har de 2-3 sure småbarn med på slep de som kommer med slike kommentarer, så da pleier jeg og gubben å snakke like høyt om de stakkars barna som skal tvinges med på flytur.

Totalt usakelig av oss, men morsomt likevel.

Ville ikke tatt noen diskusjon i den saken som er omtalt her.

Du vet jo at du ikke gjorde noe galt så år det heller bare være at det føltes ubehagelig der og da.

Fint at folk bryr seg, men han kunne jo heller kommet bort og snakket med deg om ha hadde så sterke meninger...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Hvis man skal bry seg om eller ta seg nær av hva andre måtte finne på å si av dumheter, spesielt når det kommer til hundehold, så kan livet fort bli en uutholdelig affære.

Som eier av store hunder møter jeg stort sett daglig noen med fordommer og uvitenhet ift dyrene, og med det medfølger det endel kjefting og rare kommentarer fra andre, også hundeiere (stort sett eiere av små hunder).

Gi **** og kok opp noen gode tilsvar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg syns dette er en av baksidene ved at alle skal bry seg om andres måter å behandle hundene sine på.. Jeg syns det er en skikkelig uting at man kan risikere å få kjeft eller bli hengt ut fordi andre tror du er en dyremishandler. Det er bra folk reagerer når noen åpenbart går over streken, men folk legger seg opp i situasjoner og hundehold de faktisk ikke har noe med, eller har noen forutsetninger i å forstå.

Jeg har selv fått kjeft opptil flere ganger fordi jeg har dratt med meg en overivrig brøleape etter halsbåndet eller har gitt beskjed i klartekst om at bikkja kan driti i å oppføre seg som en hormonell bavian.. Hundene mine har det generelt dritbra de, og jeg er absolutt ingen dyremishandler der jeg prøver å få kontroll på vilter unghund.

Nei, jeg ville ha oversett det jeg. Det er selvfølgelig ubehagelig, men det er kun du som vet hvordan hunden din har det. Disse menneskene som skal overvåke alle og kalle folk dyremishandlere kan gå å ta seg en bolle.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bitteliten hund som hyler HØYT hvis noe KAN være vondt. Så hvis jeg f.eks. tar tak i henne litt fort for å stoppe henne fra å gjøre noe så kan kun finne på å hyle. Det er dritflaut, for det er mange som har trodd at jeg er stygg med henne. Men hun er SÅ føre var med å hyle :P Jeg føler med deg, og skjønner at det er frustrerende. Tror jeg ville gått og forklart situasjonen for egen skyld jeg. Det er så kjedelig å føle at man blir misforstått!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare prøve å ikke la deg bli påvirket. Ikke så lett bestandig hvis man kan være litt følsom av seg. Jeg har selv fått kommentarer og kjeft noen ganger, folk som bare ser en brøkdel av noe og bare reagerer. Fikk en gang kjeft for å bruke grime. Når det kommer til hundene så klarer jeg å ikke bry meg så mye om slikt, men klart, blir det anklagelser om mishandling og være slem osv, så ville jeg nok ha reagert mer. Jeg er ganske "forsiktig" med å være streng med hundene mine i offentligheten, nettopp fordi jeg ikke vil ha misforståelser og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og sletten forbanna når folk blander seg! Hunden min hater folk på rullebrett, og mister alt av vett når vi treffer på dem. Kom 10 stk ned en bakke, og den lyden. Frøkna smatt ut av halsbåndet, og skulle ta dem. Jeg tok tak i pelsen på begge sider, og fikk i siste liten hindra ei stor ulykke. Og gjett om jeg fikk den skyllebøtta av andre hundeeiere. Nå skal det sies at disse hundeeierne har null kustus på de små bjeffete sakene sine. For der gjelder nemlig at det ikke er lov til å korrigere hundene sine. Hundene hadde en konsert uten like i situasjonen. Men alt i alt så vart verken folka eller frøkna mi skadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, for en merkelig reaksjon da fra en vilt fremmed, rett og slett utidig... Dette mennesket du har truffet på er mest sannsynlig ufin mot alt og alle rundt seg. Når noen kan finne på å rope sånn etter et menneske man ikke kjenner, i en situasjon man har null kjennskap til, så viser jo det at dette er en person som sannsynligvis snakker før han tenker...hvis han i det hele tatt tenker.... Og hva er så galt i å løfte frembeina til hunden etter selen? Du dro han jo ikke rundt parken etter halsen? Tviler på at en hund lider noen nød av å bli løftet slik etter en sele, trekkhunder drar jo masse masse kilo etter seg i selen sin uten å ta skade, så tviler på at din hund, eller noen andres hund har vondt av det du gjorde.... Du gjorde det du måtte for å beslytte din egen hund mot å skade seg selv.... Enkelt og greit.... Personen som skrek etter deg som en idiot, ja han er nettopp en idiot.... Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jøss, for en merkelig reaksjon da fra en vilt fremmed, rett og slett utidig... Dette mennesket du har truffet på er mest sannsynlig ufin mot alt og alle rundt seg. Når noen kan finne på å rope sånn etter et menneske man ikke kjenner, i en situasjon man har null kjennskap til, så viser jo det at dette er en person som sannsynligvis snakker før han tenker...hvis han i det hele tatt tenker...Og hva er så galt i å løfte frembeina til hunden etter selen? Du dro han jo ikke rundt parken etter halsen? Tviler på at en hund lider noen nød av å bli løftet slik etter en sele, trekkhunder drar jo masse masse kilo etter seg i selen sin uten å ta skade, så tviler på at din hund, eller noen andres hund har vondt av det du gjorde.... Du gjorde det du måtte for å beslytte din egen hund mot å skade seg selv.... Enkelt og greit.... Personen som skrek etter deg som en idiot, ja han er nettopp en idiot...Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Tja, i følge en del mennesker som har uttalt seg i flere tråder her på sonen, så ville jeg ikke bli overrasket over slike situasjoner. Det er mange som syns det er greit å blande seg i andres hundehold, uansett situasjon.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...