Gå til innhold
Hundesonen.no

Hente valp i Danmark, hjelp?!


Siljemr
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg trenger desperat hjelp.

Skal hente hund i Danmark rundt den 19 Juni, og fikk først greie på den nye loven angående innførelese av hund til Norge fra Danmark i ste.

Jeg har ikke lov å hente den til Norge før den er over tre mnd, veldig kjedelig!

Er det noen som vet om noe jeg kan gjøre, eller som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den lille gutten min til Norge før den er tre mnd gammel? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg trenger desperat hjelp.

Skal hente hund i Danmark rundt den 19 Juni, og fikk først greie på den nye loven angående innførelese av hund til Norge fra Danmark i ste.

Jeg har ikke lov å hente den til Norge før den er over tre mnd, veldig kjedelig!

Er det noen som vet om noe jeg kan gjøre, eller som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den lille gutten min til Norge før den er tre mnd gammel? Hjelp!

En lov er en lov. Du får ikke omgått den, og må nok dessverre bare pent vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Siljemr

Det eneste "rådet" jeg kan gi deg her er å bli kriminell :-)

Ansvarlige oppdrettere er som regel kjent med lovgivningen ift import i de skandinaviske landene og det normale er at du betaler en liten sum ekstra for at de beholder valpen noe lengre og gir den de nødvendige vaksinasjonene+papirer den trenger før avhenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg trenger desperat hjelp.

Skal hente hund i Danmark rundt den 19 Juni, og fikk først greie på den nye loven angående innførelese av hund til Norge fra Danmark i ste.

Jeg har ikke lov å hente den til Norge før den er over tre mnd, veldig kjedelig!

Er det noen som vet om noe jeg kan gjøre, eller som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den lille gutten min til Norge før den er tre mnd gammel? Hjelp!

Finnes ingen lovlige muligheter dessverre. Forøvrig så blir vell hunden nærmere 4 mnd før du får hentet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir minimum 15 uker før du kan hente den.

Skal selv hente valp i Danmark i midten av juni, så har sjekket alt som kan sjekkes.

Valpen må rabiesvaksineres når den er minimum 12 uker gammel, og deretter må det gå 21 dager før du kan hente valpen hjem.

(PS: hvis du velger å bli kriminell, risikerer du at valpen blir avlivet, og at du får en bor på 5000,-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør oppdretteren om oppdretteren kan ha valpen litt lenger, pga de nye reglene som du selv ikke var klar over. Tilby å betale noen kr ekstra, f.eks kan du betale rabies vaksinen for oppdretteren, og noen kr for fòr. Det går som regel greit for de fleste seriøse oppdrettere.

Valpen min var 4 mnd når jeg hentet den i Danmark 1 februar. Det gikk helt fint, og han er en kjempe hund, selvom han bodde hos oppdretter lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden blir minimum 15 uker før du kan hente den.

Skal selv hente valp i Danmark i midten av juni, så har sjekket alt som kan sjekkes.

Valpen må rabiesvaksineres når den er minimum 12 uker gammel, og deretter må det gå 21 dager før du kan hente valpen hjem.

(PS: hvis du velger å bli kriminell, risikerer du at valpen blir avlivet, og at du får en bor på 5000,-)

Hvordan beregner du nøyaktig hentedato ut fra de nye reglene? Jeg venter på en valp som blir 15 uker akkurat den dagen vi har bestilt ferge (til Danmark), men hentemulighetene er dårlige fra der vi skal i Danmark så det hadde vært mer praktisk å hente valpen med fly til Gardermoen den 25. juni OG SÅ dra på ferie (ferge til Danmark 26. juni). Spørsmålet er om dette er mulig å få til med så små tidsmarginer. (Noen som skjønte alt dette?) Hva skjer hvis vi står på Gardermoen den 25. juni med en valp som ble vaksinert for 21 dager siden, men som var 11 uker og 6 dager da vaksinen ble gitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan beregner du nøyaktig hentedato ut fra de nye reglene? Jeg venter på en valp som blir 15 uker akkurat den dagen vi har bestilt ferge (til Danmark), men hentemulighetene er dårlige fra der vi skal i Danmark så det hadde vært mer praktisk å hente valpen med fly til Gardermoen den 25. juni OG SÅ dra på ferie (ferge til Danmark 26. juni). Spørsmålet er om dette er mulig å få til med så små tidsmarginer. (Noen som skjønte alt dette?) Hva skjer hvis vi står på Gardermoen den 25. juni med en valp som ble vaksinert for 21 dager siden, men som var 11 uker og 6 dager da vaksinen ble gitt?

Jeg beregner ut ifra at valpen tidligst kan få rabiesvaksinen den dagen den fyller 12 uker, og deretter skal det gå 21 dager etter det.

Har snakket med mattilsynet, og fikk streng beskjed om at valpen måtte ha fylt 12 uker når den fikk vaksine, så hadde ikke tatt sjansen på 11 uker og 6 uker.

Vår oppdretter kjente ikke til reglene, så valpen fikk vaksine da den var 6,5 uker. Hun må da få ny vaksine ved fylte 12 uker.

Vår er født 02. mars, og er 12 uker den 25. mai. Men den 25. mai er en søndag, så da regner jeg med vaksine den 26. mai, og at valpen kan hentes den 16. juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beregner ut ifra at valpen tidligst kan få rabiesvaksinen den dagen den fyller 12 uker, og deretter skal det gå 21 dager etter det.

Har snakket med mattilsynet, og fikk streng beskjed om at valpen måtte ha fylt 12 uker når den fikk vaksine, så hadde ikke tatt sjansen på 11 uker og 6 uker.

Vår oppdretter kjente ikke til reglene, så valpen fikk vaksine da den var 6,5 uker. Hun må da få ny vaksine ved fylte 12 uker.

Vår er født 02. mars, og er 12 uker den 25. mai. Men den 25. mai er en søndag, så da regner jeg med vaksine den 26. mai, og at valpen kan hentes den 16. juni.

Takk, for svaret :-) Ja, jeg pratet nettopp med oppdretter, og hun sier at de opererer med 3 mnd (mens jeg tror det er 12 uker), men når vi uansett ikke får hentet før ferien så kan vi like gjerne vente til 3 mnd med vaksinen og så er det ingen tvil når vi krysser grensen 21 dager senere. (Iflg oppdretter varer vaksinen i tre år dersom man vaksinerer først ved 3 mnd)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...