Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack russell terrier, tispe eller hanhund?


Vibeke Tuv Sørensen
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg og min samboer har nylig bestemt oss for å skaffe oss ett nytt familiemedlem sammen og har bestemt oss for at en Jack russel terrier er beste valget for oss. Vi har vært i kontakt med oppdretter og skal hente en ny hund i juli. Eneste problemer er at vi klarer ikke helt å bli klok på hvilket kjønn som vil passe best for oss. Vi har begge alltid hatt hunder rundt oss men dette blir den første vi har sammen. Han har alltid hatt tipser og jeg liker best gutta :P

Derfor tar jeg gjerne imot tips og erfaringer fra dere :):)

Det vi ser etter er en hund som:

-er glad i å lære

-ønsker å glede eieren

-energisk

-livsglad

-svært aktiv

-glad i utelivet (vann,fjellet,naturen,jakt) for å passe våres mange hobbyer

Det lille vi har blitt klok på (via internett) er at hanhunden ofte har ett høye ønske om å gjøre triks for å glede eieren, mens tisper gjerne ikke har helt samme behovet. Om dette stemmer eller ikke er opp til deres erfaringer. Vær så snill å hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, så skal en evt hanhund kastreres fort som fy når den blir 6mnd.

Hvorfor det?

Det er veldig individuelt hva slags kjønn man skal velge, jeg aner egentlig ikke hva jeg liker best. Jeg hater løpetid, men tispene som jeg har/har hatt passer bedre med personligheten min enn hannene. Så neste blir nok helt sikkert en tispe, selv om jeg sånn egentlig kunne tenkt meg en hannhund :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke med min erfaring ihvertfall. Hannhunder har nok større sannsynlighet for å ha samkjønnsaggresjon, ellers så er det nok ikke voldsomt stor forskjell på tispe og hannhund. Når det kommer til will to please så er det nok mye mer individuelt enn det er avhengig av kjønn. Utover det så får dere bare velge det kjønnet dere vil ha. De har jo begge sine "negative" sider så spørs det bare hvem man personlig synes er greiest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at ingen enda har nevnt at det er ulovlig å kastrere hunder uten medisinsk grunn. Så dermed anbefaler jeg tispe, hvis dere uansett ikke vil ha ansvaret det faktisk innebærer å ha en hannhund.

Personlig greier jeg meg fint uten løpetidsstyret, så jeg har to hannhunder (den ene riktignok kastrert, av medisinske årsaker da han var 4), men det er i stor grad en smakssak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en smakssak egentlig, det er fordeler og ulemper med begge kjønn, så en må nesten bare prioritere for en selv. Vi var egentlig helt sikre på at vi skulle ha tispe, men endte med hannhund, og kommer til å fortsette med hannhund :P

Detter forøvrig forbudt å kastrere uten medisinsk årsak, så på det grunnlaget anbefaler jeg egentlig litt mer tenketid, eller tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw, så skal en evt hanhund kastreres fort som fy når den blir 6mnd.

Der har du svaret på spørsmålet ditt! kjøp dere tispe :-)

Det du planlegger her er et lovbrudd, det er ikke lov til å kastrere uten medisinsk grunnlag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille vi har blitt klok på (via internett) er at hanhunden ofte har ett høye ønske om å gjøre triks for å glede eieren, mens tisper gjerne ikke har helt samme behovet. Om dette stemmer eller ikke er opp til deres erfaringer. Vær så snill å hjelp!

Det er nok individuelt og veldig mye opp til eieren.

Men som de andre sier så er det faktisk ulovlig å kastrere rutinemessig her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Du vil altså på død og liv ha en hannhund av en svært tøff rase, men du vil likevel kastrere den ved 6 mnds alder (som kun er tillatt for tjenestehunder og servicehunder)? Ved kastrering fjerner du jo nesten alt av det som er gøy ved hannhundhold (se bort fra ekstreme tilfeller) og det som gjør at mange av oss faktisk elsker å ha en hannhund i fullt vigør. Det er uansett ulovlig som flere påpeker.

Jeg må ærlig si at hadde jeg vært oppdretter så hadde jeg aldri solgt hund til deg. For det første så er jack russell terriere svært tøffe mentalt og de trenger utrolig mye mentalstimuli og ikke minst sosialisering fra svært ung alder. De er fryktløse i kamp og ypper ikke sjeldent opp til slåsskamp med andre hunder, og det er helt likegyldig om det er tispe eller hannhund. Når det er sagt så kan de bli de reneste sirkushundene med en reaksjonsevne og lærekurve som få, og de kan gjøre det svært godt i agility og div hundesporter. Men det fordres at hundene får et innholdsrikt og utfordrende liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke takler hannhundbiten og skal kastrere så fort som fy, kjøp tispe. Ærlig talt!

Tror du vil få problemer med å få kjøpt hund fra en seriøs oppdretter om dette er planen (og det bør du være ærlig på og, når du kjøper).

Begge kjønn har sine fordeler og ulemper. Men høres uansett ut som tispe er det rette valget for dere her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg bare lurer på om dere er klar over hvor mye en JRT krever?

Bare spør, for det er en svært tøff rase, som er mye mer krevende enn man skulle tro ift. størrelsen, og jeg kjenner en JRT som ikke får det den trenger mentalt og fysisk, og den er virkelig helt gal, stakkars.

Og kastrere ved 6 mnd alder, kan du som andre her sier ikke gjøre uten medisinsk grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En godt oppdratt og godt avlet jrt hannhund finnes det overhodet ingen fordel ved å kasterere.

Jeg vet at enkelte innen terriermiljøet anbefaler kastrering på alle jrt hanner som ikke skal brukes i avl, men det er fordi de avler dårlige hunder. Enkelt og greit.

Jeg har en jrt hannhund på 16 år og er litt usikker på om du forstår hva du går til?

En jrt vil aldri ha noe ønske om å gjøre noe for deg med mindre de kan oppnå noe selv.

De er smarte, de er gjerne umulig å kose med de første par årene ( har ikke tid!), de har sterkere meninger , de er født destruktive, de kan utvikle seg til kroniske gneldrere.

Ingenting av dette blir bedre ved kastrering. Da bør man heller vurdere en annen rase.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle våre hannhunder i familien har alltid vært kastrert og jeg har bare positive erfaringer med det, men jeg var rett og slett ikke klar over at dette ikke var vanlig praksis i Norge. Vi kastrerete vår 3 års gamle omplasseringshund pga aggresjon mot andre hunder og han ble 100x bedre og ble i stand til å ha ett aktivt sosialliv med andre hunder senere. Han skulle fortsatt dominere litt men var ikke lenger aggressiv og mye roligere. Ble rett og slett en svært mye gladere og tilfreds kar. Så jeg beklager at så mange ble litt hissig over det jeg skrev. Det var rett og slett mangel på info om norske regler. Andre hunder vi har hatt har blitt adoptert som voksne fra trøblete hjem og har begge vært kastrerete. Den ene kom fra spania. Hvor de sikkert kjører en annen praksis da han var gatehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jakt, om dere skal ha jrt som jakthund (hihund) så bør det være fra jaktlinjer. Det er en utrolig tøff jakt for hunden og den bør være tøff nok.

Han blir vel ikke å bli brukt til jakt men vi er mye ute i naturen nettopp pga denne hobbyen og vil derfor ha en aktiv hund som er glad i å være utendørs og med på jakthytta. Vi har en engelsksetter i familien som brukes til jakt og den blir vi vel å bruke. Problemet er at det er en tispe og etter det jeg har snakket JRT eier så har de en tendens til å være aggressiv mot hunder av samme kjønn. Men dette kan vel avvendes med setteren siden de vil være mye sammen fra starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere muligens vært heldige. Det er slett ikke alle aggressive hunder som blir bedre av kastrering, dersom aggresjonen bunner i usikkerhet er det fare for at det blir verre.

I alle tilfelle har man ikke i Norge et problem med løshunder og høy tetthet av hunder slik som i mange andre land, og "nødvendigheten" av kastrering er dermed ikke der.

Om dere vil ha en litt mildere hund så er nok tispe uansett et bedre valg, men man er også avhengig av individforskjeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og beklager (iallefall på mine vegne) den litt hissige tonen :P

Er det litt aldersforskjell på hundene pleier det gjerne å gå greit altså.

Dere kan jo uansett vente og se om det hele tatt er noe behov for kastrering, hvis dere likevel velger hannhund? Ikke kastrer for å være føre var, det synes jeg er en litt skummel trend, må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over at ingen enda har nevnt at det er ulovlig å kastrere hunder uten medisinsk grunn. Så dermed anbefaler jeg tispe, hvis dere uansett ikke vil ha ansvaret det faktisk innebærer å ha en hannhund.

Personlig greier jeg meg fint uten løpetidsstyret, så jeg har to hannhunder (den ene riktignok kastrert, av medisinske årsaker da han var 4), men det er i stor grad en smakssak.

Jeg ser stadig at folk påstår det der. Men det stemmer ikke. I loven som fantes i gamle dager, sto det kanskje det.

Men loven er endret, og det kom en ny lov rundt dette for noen år siden. Loven har en annen ordlyd i dag. Ikke bare skal eiers ønsker vektlegges, det åpnes faktisk for kastrering. Det eneste som trengs er "særlige grunner" eller "nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd". Og "særlige grunner"....? Det kan jo være akkurat hva som helst man måtte mene.

Sitat fra loven: (hentet fra en artikkel på Forskning.no )

"

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring.

I tillegg er det med i forklaringen til den nye loven fra 2010 at dyreeiers ønsker skal tas med i vurderingen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser stadig at folk påstår det der. Men det stemmer ikke. I loven som fantes i gamle dager, sto det kanskje det.

Men loven er endret, og det kom en ny lov rundt dette for noen år siden. Loven har en annen ordlyd i dag. Ikke bare skal eiers ønsker vektlegges, det åpnes faktisk for kastrering. Det eneste som trengs er "særlige grunner" eller "nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd". Og "særlige grunner"...? Det kan jo være akkurat hva som helst man måtte mene.

Sitat fra loven: (hentet fra en artikkel på Forskning.no )

"

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. Det er likevel tillatt å foreta forsvarlig merking av dyr i dyrehold. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.

Ved smertefulle inngrep skal det nyttes nødvendig bedøvelse og smertelindring.

I tillegg er det med i forklaringen til den nye loven fra 2010 at dyreeiers ønsker skal tas med i vurderingen."

Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse, kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller andre særlige grunner.

Å være hannhund er ikke helseskadelig, det er ikke en særlig grunn at hunden tilfeldigvis er født med baller, og det er ingen dyrevelferdsgrunn til å kastrere bare fordi man ikke liker hannhunder. Da kjøper du deg tispe, hvis du syns det er et så stort stress å måtte forholde deg til hannhund-atferd, det er så enkelt som det.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off. t.

Jeg vil bare slenge med at for å finne ut hva "særlige grunner" må man faktisk gå til lovensforarbeider for å finne ut hvor lista ligger.

Selv om det står "særlige grunner" mange steder i loven er det forskjellige grader/betydning i hver eneste paragraf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK om kastrering

NKK mottok tidligere i år en bekymringsmelding fra en medlemsklubb som hadde fått utlevert informasjon om kastrering av en dyreklinikk.

Informasjonen fra klinikken fremstiller kastrering som et rutineinngrep, og NKK har inntrykk av at kastrering i økende grad anbefales som et rutineinngrep på hund.

Både NKK og Mattilsynet mener slik praksis er uheldig, fordi kastrering i en del tilfeller kan ha bivirkninger, både fysiske og mentale, og i tillegg er i strid med dyrevelferdsloven.

Mattilsynet presierer, på sine nettsider, at det i Norge er det bare lov å kastrere hunder når det er nødvendig ut fra hensynet til den enkelte hundens helse eller velferd. Det er også tillatt å kastrere enkelte typer brukshunder, som for eksempel førerhunder, når dette er nødvendig for at hunden skal fungere i sin viktige jobb.

Mattilsynet om kastrering

I Norge er det bare lov å kastrere hunder når det er nødvendig ut fra hensynet til den enkelte hundens helse eller velferd. Det er også tillatt å kastrere enkelte typer brukshunder, som for eksempel førerhunder, når dette er nødvendig for at hunden skal fungere i sin viktige jobb.

I mange land er det svært vanlig å kastrere hunder. Inngrepet gjøres gjerne rutinemessig for å forebygge uønsket formering eller på annen måte gjøre hundeholdet enklere for eieren. Slik rutinemessig eller forebyggende kastrering, for eksempel for å slippe bryderi med løpetid eller unngå kreft i kjønnsorganer, er ikke i tråd med den norske dyrevelferdsloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir vel ikke å bli brukt til jakt men vi er mye ute i naturen nettopp pga denne hobbyen og vil derfor ha en aktiv hund som er glad i å være utendørs og med på jakthytta. Vi har en engelsksetter i familien som brukes til jakt og den blir vi vel å bruke. Problemet er at det er en tispe og etter det jeg har snakket JRT eier så har de en tendens til å være aggressiv mot hunder av samme kjønn. Men dette kan vel avvendes med setteren siden de vil være mye sammen fra starten.

Samkjønnsaggressivitet er vel ikke noe mer utbredt hos tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en JRT på 4,5 år, kjøpte han da Engelsksetteren var ca 7 år. Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med de to gutta dem imellom. De har vært bestiser selv når Jrtn var valp. Nå når Engelsk Setteren er på slutten av sitt liv, har jeg startet tankene rundt det og få en ny Jrt, det vil bli en han. Den jeg har nå er ikke kastrert, har en del utbrudd mot fremmede hunder, men for å si det sånn så er det min feil og ikke hundens. Terrier og ES er to vidt forskjellige raser, og jeg gjorde noen blemmer som jeg har måttet svi for ( kan ikke oppdra en Jrt likt som en ES). Heldigvis så har både jeg og Jrtn lært en del sammen, og jobber stadig mot et mål og kunne passere utn hyl. Går bare bedre og bedre, men jeg må være fast bestemt. Snill, men konsekvent, og det fungerer som sagt. Mitt inntrykk av rasen, uansett kjønn, så er det helt og holdent opp til eier hvordan hunden blir, jeg har møtt både hissige og trivelige jacker, og de hissige er som oftest de hundene som bestemmer selv. Og om jeg må si det, så bor det en del Jacker her, og vet om 3 som er litt hissige mot andre hunder, 1 tispe og to brødre, der tispen er verst. Men de fleste er vennlige og trivelige mot både folk og andre hunder. Min er ikke hissig, men oversosial, vil og skal hilse, lager seg forventninger så fort han ser en annen hund, og dette er ene og alene min egen feil, da jeg lot han få hilse på alt og alle, leke og herje. Men jeg har lært, og kommer til og gjøre ting annerledes med neste jack;) For uten dette tulle med passering og andre hunder, er han verd sin vekt i gull;) Livlig og glad, snill og god, koseklump med et stort hjerte;) Han elsker hjernetrim, skogturer, fisketurer er en stor favoritt, gir han ofte litt utfordringer i skogen med balansering på stokker, godbitsøk, over og under stokker, stikker aldri av på tur i skogen, elsker og leke gjemsel både hjemme og på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...