Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva forventer dere å finne i en slik butikk


Annik
 Share

Recommended Posts

Hei sonen! Jeg sitter og planlegger litt for meg selv angående kjæledyravdelinga på jobben min, og lurte på om noen av dere kunne ta dere tid til å svare på noen spørsmål? :flowers:
Butikken det er snakk om rommer omtrent 2000 m2 i størrelse og vi selger det meste av leker, kjøkkenutstyr, fiskeutstyr, verktøy, maling, interør osv. Vi har altså veldig likt konsept som Europris, Clas Ohlson og den typen butikker. Men så er det denne kjæledyravdelingen vår som går veldig treigt om dagen, så den skulle kanskje fått et lite løft og blitt mer tilpasset markedet, om vi klarer å få til det. Så langt ikke noe mer enn mine egne planer, men føler jeg burde ha litt mer klart før jeg går til sjefen og tar opp diskusjonen. :)
Kjæledyravdelingen er relativt stor og inneholder både for og utstyr til hund, katt, fisk og gnager. Siden vi tross alt sitter på et hundeforum, så forventer jeg vel mest svar som går på hunde-delen. Men dere kan gjerne svare for de andre typene kjæledyr også, om dere føler for det.
  • Hva forventer dere av produkter i en slik butikk? Skal dere være kjente merker av typen de selger i dyrebutikker, eller kan vi selge rimelige produkter? Eventuelt begge deler? Da tenker jeg både på for og utstyr.
  • Er det noe bestemte produkter dere forventer at vi skal ha til en hver tid?
  • Ville dere satt mest pris på om vi bestilte mye av de samme varene, for å få bedre priser, eller ville dere satt mest pris på at vi hadde et stort mangfold av varer?
  • Hva forventer dere av betjeningen i en slik type butikk, når det kommer til denne avdelingen? Forventer du at alle skal kunne like mye, eller er det greit om 1-2 personer kan "mer enn gjennomsnittet" og de andre kan "ingenting"?
Har dere noen andre kommentarer, så setter jeg stor pris på de også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så synes jeg det er gøy å se etter ting jeg ikke finner i andre butikker, selv om jeg er skeptisk til merker jeg ikke har hørt om (spesielt når det kommer til kjøttbein og ferske(-ish) godbiter - hvordan har kjøttet blitt oppbevart osv?). Men jeg er alltid på jakt etter nye leker til katt og hund, og da blåser jeg sånn sett i merke og synes det er gøy om jeg finner noe jeg ikke ser til vanlig. Tørre godbiter kjøper jeg gjerne også hvis de er billige, for variasjonen sin del.

I en slik type butikk så forventer jeg ikke spesialkompetanse - hvis jeg ønsker å kjøpe et produkt til dyr hvor jeg har tenkt å stille spørsmål som krever den type kompetanse, så går jeg til en dyrebutikk. I en slik butikk du skisserer så leter jeg mer etter billige kupp og morsomme leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er fint med ting som koster lite så er det ofte slik at det som koster lite heller ikke har lang levetid. Nettopp at det er slike "billig"produkter er grunnen til at jeg ikke handler hundeting på europris, biltema e.l. Dvs jeg har kjøpt en hundeseng på biltema, et bur på europris og det hender seg jeg kjøper besjeposer der, men bånd, leker osv er bortkastet. Så jeg tenker at skal man selge noe så gjør det skikkelig, selg ting som holder mål.

Edit: det trenger ikke nødvendigvis å være de dyreste kjente merkevarene heller, feks handler jeg en del på børjes, billig, ikke så mange kjente merkevarer, men mye av det de har er solid og holdbart, og absolutt verdt kr det koster (og vell så det). Ellers så tenker jeg at for en type butikk som skal ha litt av det meste så lønner det seg nok å begrense utvalget litt, holde seg til vanlig utstyr som alle bruker og evt ta inn andre ting på bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er fint med ting som koster lite så er det ofte slik at det som koster lite heller ikke har lang levetid. Nettopp at det er slike "billig"produkter er grunnen til at jeg ikke handler hundeting på europris, biltema e.l. Dvs jeg har kjøpt en hundeseng på biltema, et bur på europris og det hender seg jeg kjøper besjeposer der, men bånd, leker osv er bortkastet. Så jeg tenker at skal man selge noe så gjør det skikkelig, selg ting som holder mål.

Nja, det stemmer ikke alltid :D Jeg har et halsbånd fra Biltema, som kostet rundt 30-40 kr og som har tålt temmelig mye "juling" fra min til tider viltre hund, som b.la ikke alltid kan gå fint i bånd. Og halsbåndet er fortsatt like fint... Men det er også det eneste av hundeutstyr jeg har kjøpt på Biltema eller lignende butikker :)

Men til TS: jeg hadde satt pris på å finne produkter av litt kvalitet, leker som tåler litt og spennende godbiter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er fint med ting som koster lite så er det ofte slik at det som koster lite heller ikke har lang levetid. Nettopp at det er slike "billig"produkter er grunnen til at jeg ikke handler hundeting på europris, biltema e.l. Dvs jeg har kjøpt en hundeseng på biltema, et bur på europris og det hender seg jeg kjøper besjeposer der, men bånd, leker osv er bortkastet. Så jeg tenker at skal man selge noe så gjør det skikkelig, selg ting som holder mål.

Edit: det trenger ikke nødvendigvis å være de dyreste kjente merkevarene heller, feks handler jeg en del på børjes, billig, ikke så mange kjente merkevarer, men mye av det de har er solid og holdbart, og absolutt verdt kr det koster (og vell så det). Ellers så tenker jeg at for en type butikk som skal ha litt av det meste så lønner det seg nok å begrense utvalget litt, holde seg til vanlig utstyr som alle bruker og evt ta inn andre ting på bestilling.

Jeg vil også si både/og her. Jeg postet en tråd for en tid tilbake om noen hadde tips om leker som tåler en trøkk - og den leken Ozu har hatt som har tålt mest kjøpte jeg på Europris. Den har ligget fremme daglig og han har hatt drakamper og gnaget på den jevnt og trutt siden i fjor høst, og den holder enda.

Men for all del, enkelte ting tåler ikke så mye når det er billig. Men det tar jeg med i beregningen, og kjøper jeg billige leker eller kobbel på slike steder, så forventer jeg heller ikke at det skal vare så lenge. Det er bare litt sånn "ekstra snoping" for min del. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kaninelskere sin del så tror jeg mange hadde satt pris på salg av fòret Oxbow da det er veldig få butikker som selger det i Norge, i tillegg til at fòret er ett av de beste på markedet.

Når det gjelder hundeutstyr så hadde jeg likt forskjellige og_nye_leker (leker som ikke alle har sett før) i spreke farger. Kanskje et par kobbel og halsbånd/hundeseler som ikke blir ødelagt etter 2 måneder.

En annen ting som jeg setter pris på er billige kupp, da rene dyrebutikker har skyhøye priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke noe spiselig til mine hunder på slike butikker, jeg er skeptisk til ukjente merker av godbiter/snacks o.l. Og ville ikke kjøpt de typiske billig-merkene når det gjelder for heller. Mye av samme grunn som Tabris, jeg er skeptisk til oppbevaring av råvarer og av selve varen under frakt osv.

Jeg handler billige leker, halsbånd, senger osv. på denne type butikker. Jeg syns ikke at det er et poeng at de skal ha det samme utvalget på Europris feks som i dyrebutikken. Hvis jeg er interessert i et hurrtadekken for eksempel, så drar jeg på dyrebutikken, vil jeg ha et billig ekstradekken som ikke trenger holde så lenge -så drar jeg kanskje på Europris.

Jeg forventer ikke at de ansatte på slike butikker skal vite noe spesifikt i forhold til dyr. Strengt tatt så forventer jeg ikke så mye av de i dyrebutikken heller, erfaring har vist seg at det er lurt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært supert med en stor kjøleboks med billig natursnacks i løsvekt :) Og flere forskjellige, billige dekken, og mulighet for å ta hunden med inn for å prøve. En ide er å ha et skilt på inngangsdøra med "hunder velkommen" eller noe. Er alltid usikker på om det er lov å ta de inn, og det er så pes å springe rundt for å finne en ansatt som kan svare på det. Og ja, kunne godt ha handlet billig tørrfor hvis det var høy kjøttprosent.

Fisk: Når jeg holdt på med fisk gikk jeg en stor bue rundt billig fiskefor (flakfor).

Katt: Billige leker! Gjerne også billige klorestativer (hvis det finnes...). Stativer, ikke bare slike patetiske små stokker ;) Billig kattemat med høy kjøttprosent, ja takk!

REFLEKS! Både til hund og katt.

Tommel opp for Oxbow!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...