Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og ulv


tmp
 Share

Recommended Posts

Dere som har hund i områder der det er ulv, lare dere hundene springe løs eller tenker dere overhode på at det kan være skummelt? Nå har ikke jeg hund selv, men har gått en del tur med hund i Østmarka. Her har jeg kommet i snakk med andre hundefolk som har nevnt dette, og som mente man skulle være forsiktig. Har lest et par historier om hund som har hatt uheldig møte med ulv i Østmarka.

Vi skal nå flytte helt inntil Østmarka og forhåpentligvis få oss hund om ikke alt for lenge. Funderer derfor litt på dette.. Tenker for en fantastisk opplevelse det hadde vært å få se ulv! og jeg ser heller ikke for meg at jeg skulle holde en hund i band hele tiden.. Men funderer som sagt litt på dette alikevel..

Og bare for å ha det sagt, jeg forventer overhodet ikke å treffe på en heller ;-) De er jo ekstremt sky, men ut fra hva jeg forstår kan de se hunder som et hot, og derfor kunne ville jage bort/angripe.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har hund i områder der det er ulv, lare dere hundene springe løs eller tenker dere overhode på at det kan være skummelt? Nå har ikke jeg hund selv, men har gått en del tur med hund i Østmarka. Her har jeg kommet i snakk med andre hundefolk som har nevnt dette, og som mente man skulle være forsiktig. Har lest et par historier om hund som har hatt uheldig møte med ulv i Østmarka.

Vi skal nå flytte helt inntil Østmarka og forhåpentligvis få oss hund om ikke alt for lenge. Funderer derfor litt på dette.. Tenker for en fantastisk opplevelse det hadde vært å få se ulv! og jeg ser heller ikke for meg at jeg skulle holde en hund i band hele tiden.. Men funderer som sagt litt på dette alikevel..

Og bare for å ha det sagt, jeg forventer overhodet ikke å treffe på en heller ;-) De er jo ekstremt sky, men ut fra hva jeg forstår kan de se hunder som et hot, og derfor kunne ville jage bort/angripe.

Hva tenker dere?

Tenker det kommer kanskje litt an på om du har en hund som liker å vimse rundt, eller om han holder seg innenfor synsvidden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund med stor radius ville jeg ihvertfall holdt i bånd i Østmarka. Men nå får ingen av mine hunder gå ute av syne uansett, dvs. den ene går aldri løs. Hadde jeg hatt setter eller noe sånt så ville jeg nok hatt den i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fastboende ulver så hadde jeg vært veldig forsiktig. Her er jeg ikke forsiktig med tanke på ulv, siden det kun er en og annen streifulv. (alt annet vilt derimot krever at jeg bruker huet før jeg slipper mine).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i ulveland (Hedmark), hvor det stadig er observert ulv, gaupe og bjørn, og har vært nær både gaupe og ulv selv. Har aldri tatt hensyn til det med hundene, men de er uansett aldri utenfor synsfeltet når de er løse. Jeg er mer nervøs når jeg møter på elg, særlig ku med kalv, og har snudd flere ganger for ikke å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i ulveområde og har jakthunder som er mer utenfor enn innenfor synsvidde. Vi slipper aldri hundene uten GPS bånd slik at om noe skjer så finner vi de ihvetrfall igjen. Nå som det er båndtvang er de selvsagt i bånd. Får vi vite at ulv er observert i et områder så går vi ikke tur akkurat der, men reiser et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i ulveområde og har jakthunder som er mer utenfor enn innenfor synsvidde. Vi slipper aldri hundene uten GPS bånd slik at om noe skjer så finner vi de ihvetrfall igjen. Nå som det er båndtvang er de selvsagt i bånd. Får vi vite at ulv er observert i et områder så går vi ikke tur akkurat der, men reiser et annet sted.

Jammen, når man bor i ulveområde så er jo ulven der, om det er en etablert flokk vi snakker om. Tør du virkelig da å ha de løse, er du ikke redd for at ulven tar dem? (jeg er enig at jakthunder må få fly litt rundt)

Personlig tenker jeg som de fleste andre, hunder som holder seg i nærheten kan gå løse, hadde jeg hatt jakthunder eller andre som "streifer" mer, må være i bånd. Hadde jeg bodd ved Østmarka hadde jeg med andre ord tatt hensyn til hunden jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, når man bor i ulveområde så er jo ulven der, om det er en etablert flokk vi snakker om. Tør du virkelig da å ha de løse, er du ikke redd for at ulven tar dem? (jeg er enig at jakthunder må få fly litt rundt)

Vi går ikke tur der ulven normalt er, men ulven flytter seg store avstander. Så noen garanti har jeg aldri.

Kan ikke ha hundene i bånd året rundt, så den sjansen må vi ta.

Jeg prøver å ikke tenke på det og håper at vi aldri treffer ulv. Er mye skog her og sjansene er vel små (håper jeg)

Har kun bodd her 2 år. Men joda, man kjenner jo på det. I fjor vinter snørekjørte jeg mye på et vann i skogen og ene gangen synes jeg at det lyste i øyne på andre siden. Synes det var litt nifst men tenkte det sikkert var en rev eller noe. Når ei venninne forteller noen dager etterpå at de så ulvespor i det området så har jeg ikke snørekjørt der alene siden.

Går jeg tur alene så velger jeg tursteder hvor andre ofte går. Går jeg og sambo alene så går vi der vi vil.

Men jeg vet at han får beskjed om ulv blir observert der vi pleier å gå tur og da styrer vi unna de områdene en periode.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det noe med at det er båndtvang nå.. jeg bor i ulveområde og har hunder som går tett inntil meg hele tiden, de er aldri ute av syne!

Om de skal flytte til området så er de gjerne der når det ikke er båndtvang også da. Veldig fint i Østmarka utpå høsten, og mange fine stier som ikke er overbefolkede (men derimot kanskje ulvebefengt ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm høres fornuftig ut.. En streifende hund hadde jeg nok ikke turt å ha løs. Men en som holder seg nært burde være greit. Syns det er så rart, spennende og eksotisk å i det hele tatt skulle ta stilling til noe slikt..tanken på å møte ulv liksom :-) wow! Litt sånn skrekkblandet fryd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor midt i ulveland, og velger å la hundene mine få løpe løs. Jeg har en som kan være ute av syne en liten stund, og en som jeg ser hele tiden. Jeg velger å la de løpe løs fordi jeg ser at de koser seg så mye med det, det er det aller beste vi kan gjøre. De tusler ikke i beina mine, men ser overlykkelige ut og løper og leker og koser seg. Om det er observert ulv der vi går venter jeg litt med å slippe de løs. Jeg tenker at jeg ikke vil la det begrense meg og at jeg tar sjansen. Kan hende jeg forandrer mening om det en gang skulle skje noe, men det vet jeg ikke. Foreløpig så synes jeg den lykken de viser når de får kose seg og løpe løs er så mye verdt at det veier opp for risikoen. Har ikke sett ulv og hundene har heller ikke lagt merke til det. Vi var et annet sted enn der vi går til vanlig, da viste Bris tydelige tegn på at han hadde oppdaget noe ekkelt, han ble usikker og holdt seg inntil meg, og vi fikk vite etterpå at flere ulver hadde blitt observert der vi var.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel sånn ca 73,56% sikker på at jeg så ulv i Østmarka i forrige uke. Hadde med meg fire hunder (brøt båndtvangen bittelitt :innocent: ), og synes det var smått eksotisk.

Når jeg bodde i ulveland så gikk de stort sett i line om vi var i skogen, bandt de heller ikke utenfor huset (tiltross for at vi bodde i et borettslag like ved sentrum. skogen var utenfor døra og det var observert ulvespor 200 meter unna).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...