Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe-analyse


tmp
 Share

Recommended Posts

Hvor vanlig er dette å bruke? og anser dere det til å være et godt redskap til feks å finne rett valp til rett kjøper? Om jeg har forstått det rett er det en uoffisiell MH test, og at det finnes flere ulike typer..stemmer dette? Tar gjerne i mot tips til linker der det står litt om dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en MH-test, en MH er mentalbeskrivelse av hund, først og fremst unghunder. En valpetest er ikke i nærheten (og skal ikke være heller) så belastende som en MH, og er ikke en uoffisiell MH, det er rett og slett en valpetest. Den skal tas når valpen er 49 dager, og man ser hvordan en valp reagerer i et ukjent rom med et ukjent menneske og ukjente leker og lyder. Jeg veit ikke om flere typer enn denne, men det er en uoffisiell test, så det skulle ikke forundre meg om det fantes varianter av den.

Det er svært vanlig i visse miljøer, og i disse miljøene anses det som et godt redskap til å finne rett valp til rett kjøper. Jeg har dessverre ingen linker der det står litt om dette, men kanskje @Gråtass har litt mer utfyllende informasjon :)

Jeg kommer til å ta valpetest på mine valper. Mest fordi jeg syns det er interessant og morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir tatt valpetest på alle kull hos min oppdretter. Den gjøres når valpene er rundt 6 uker. En ting er hvordan en valp er i flokken, noe helt annet når den er alene i ukjent miljø med en fremmed person. Veldig interessant å se!

For min del ble den testen avgjørende for hvilken valp jeg skulle ha utfra mine ønsker ( jeg skulle utdanne en ettersøkshund som måtte være nysgjerrig, selvstendig, ikke lydberørt osv).

Vi gjorde deretter MH på kullet når de var ett år gamle og funnene samsvarte bra med valpetesten. Som 2ne sier er den uoffisiell, men jeg føler likevel at den gir en grei pekepinn på hva som bor i valpen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok valpetest på mitt kull :)

Her er det vanlige skjemaet som brukes, og resultatene til mine valper:

http://labbis.wordpress.com/pim/valpetest-kingwanas-m-kull/

Veldig interessant og se på, og bekreftet flere av tankene mine rundt den enkelte valper (om hvilken valp som kan bli en liten håndfull og har mye egne meninger, og hvem som er enkle, ikke-kranglete og myke) i tillegg til at jeg ble utrolig imponert over miljøsterkheten.

Testen skal gjøres på et sted valpene ikke er kjent med. Mine valper ble testet i en agilityhall av en som er autorisert mentaltestdommer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok valpetest på mitt kull :)

Her er det vanlige skjemaet som brukes, og resultatene til mine valper:

http://labbis.wordpress.com/pim/valpetest-kingwanas-m-kull/

Veldig interessant og se på, og bekreftet flere av tankene mine rundt den enkelte valper (om hvilken valp som kan bli en liten håndfull og har mye egne meninger, og hvem som er enkle, ikke-kranglete og myke) i tillegg til at jeg ble utrolig imponert over miljøsterkheten.

Testen skal gjøres på et sted valpene ikke er kjent med. Mine valper ble testet i en agilityhall av en som er autorisert mentaltestdommer.

Hvis testen skal tas når valpen er 49 dager så har man sannsynligvis fordelt valpene til valpekjøperne. Hva skal man gjøre med resultatet i ettertid? Har du følt at det hadde en funksjon? Hadde du nytte av det annet enn at det var interessant der og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svare for min egen hunds del; det var meningen at jeg skulle ha en annen hanne i utgangspunktet.

Etter valpetesten så vi at det ville bli "feil" hund i forhold til dens framtidige funksjon; han var ikke så frampå og mer berørt av lyd bla. Ingenting galt i det hele tatt, men Amigo skåret bedre på disse egenskapene som jeg så etter og dermed skiftet de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis testen skal tas når valpen er 49 dager så har man sannsynligvis fordelt valpene til valpekjøperne. Hva skal man gjøre med resultatet i ettertid? Har du følt at det hadde en funksjon? Hadde du nytte av det annet enn at det var interessant der og da?

Det varierer når valpene fordeles da. Begge mine ble det tatt valpetest på, og begge ble fordelt etter valpetesten. Oppdretter til eldstemann tror jeg hadde resultatet fra valpetesten i hodet da hun fordelte. Andre valgte jeg selv, og hadde resultatet fra valpetesten i bakhodet, men da var det andre ting som jeg så son jeg tok mer hensyn til enn testen. Jeg syns den gir en god pekepinn, og ofte ser man igjen mye når de vokser opp. Men man nå også huske at så unge valper utvikler seg fort og i forskjellige tempo og om den er trøtt, lekehumør, sulten osv kan påvirke. Så den bør tas som en pekepinn, ingen fasit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kullet jevnt og man ikke skal bruke hunden til noe helt spesielt ser jeg ingen behov for valpetest utover at det sikkert er morsomt?

Jeg har vært med på det en gang for mange år siden ( working springer ) , da var det politiet som tok testen og helt ærlig tror jeg det var litt hipp som happ hvem som søkte lengst akkurat den dagen på det klokkeslettet.

Jeg personlig stoler mer på en erfaren oppdretters synspunkter om valpene enn en test i den alderen der.

De blir jo fort slitne og det varierer når de er trøtte etc.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @Mud om at det for de av oss som driver med hunder som ikke er øremerka et formål, så er valpetesting mest et kuriosa. :) Jeg kommer til å valpeteste Imoutos kull fordi jeg er nerd og vil vite mest mulig om det jeg driver med, og tenker også at det er greit for valpekjøperne å få ta del i, og også fordi jeg synes det er spennende å ha noe å sammenligne med når de skal gå MH.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse som både valpetester og får med valpekjøperne sine på MH, sier at de ser igjen på MH det de ser på valpetesten, så helt likegyldig er det ikke. Ikke alle valpekjøpere er hundenerd-jenter i sin beste alder, liksom. Har du en aktiv liten **** med tendenser til å være dominant (dvs en sånn jeg syns er kul), trenger man ikke å selge den til tante Olga på straks 70 som bare skal ha en grei hund til selskap. Og joda, oppdrettere kjenner nok valpene sine sånn ca, men som på MH så tror jeg nok at også på valpetester så får man en overraskelse eller to.

Disse som valpetester fordeler forøvrig stort sett ikke valpene før etter valpetesten. Det er jo litt av poenget med den, å se hvem som passer best hvor, og at det utføres en standarisert test av en som ikke har noe forhold til valpene fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...