Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Posted

Jeg er så utrolig heldig og skal hente min finske lapphund valp nå i juni. Det blir tispe og gleder meg masse. Men hva skal valpen hete? Vil ha en spennede navn og kanskje finsk navn? Noen lure tips der ute?

Dette blir min første hund. MEN er oppvokst med hund og rasen svensk lapphund så vet hva jeg går til. Kjenner jeg gleder meg som en unge til å hente henne. Men samboern min har harahund (dunker ) som blir 2 til høsten(han hund). Veldig spent på hvordan dette går. Noen som har erfaring med å få valp i hus, da det allerede er hund i hus?

Posted

Så gøy og gratulerer med snart verdens beste rase :) Hvor skal du få hund fra?

Det finnes mange lapphunder med finsk/samiske navn. Det som kan være lurt er å sette seg ned med en ordbok og søke opp ord med fine betydninger, og se om det blir noe fra på finsk, eventuelt samisk. Har ingen i hodet nå og finner ingen gode sider, men let litt rundt på finske sider, så finner du nok litt inspirasjon :) tyttö betyr jente. lumi er snø. talvi er vinter. vuori er fjell. kaunis er vakker. söpö er søt. tähti er stjerne. Etc etc etc :)

Hvordan det vil bli vil jo avhenge veldig av hvordan den voksne hunden trives med valper. Noen voksne hunder elsker jo valper, mens andre vil helst ikke ha noe med de å gjøre. Men tror det er lurt å huske på den voksne hunden, gi den alenetid og oppmerksomhet, og mulighet til å få fred fra valpen hvis valpen er veldig intens og på. Like viktig er det og å gi valpen alenetid, så den ikke blir avhengig av den store hunden når det gjelder å være ute, alene hjemme etc. Ellers må man nesten bare se litt hvordan det går, det går i de fleste tilfeller greit for de å finne ut av hverandre, vil jeg tro :)

Posted

Takk for svar. Skal hente på øyerfjellet kennel. Gleder meg masse. Får nok Google noen finske navn i efta. Men likte veldig godt tyttö faktisk:-)

Vil veldig gjerne ha navn i den retning. Vil ikke ha et typisk norsk Hundenavn:-) men kan hende navnet faller på plass da jeg skal Hilse på valpen :-)

Sent fra min D5503 via Tapatalk

• Like 1
Posted

Så kjekt! Det er alltid kjekt å få en ny valp i hus :) Jeg kjenner en Finsk Lapphund med navnet Nutta, jeg vet at det betyr noe, men husker ikke hva. Den hunden er så utrolig herlig! Veldig lydig og snill. Jeg elsker rasen, og har hørt mye positivt fra folk som har den!

Posted

Jeg gjorde det enkelt på min finske! Google translate og ting jeg likte for å se hva det var på finsk! Nå ble han hetende Terho som betyr eikenøtt, helt tilfeldig funnet. Min svenske ble oppkalt etter noen i Harry Potter boka, svenske navn er ikke så kule ;-)

Posted

Vår finske lapphund ble ikke kalt opp etter noe han. Bare likte Billy vi.

(Jeg ville egentlig ha konrad men ble ettertrykkelig nedstemt)

Og gratulerer med valp! Dere kan glede dere til verdens fineste rase. De er så deilige å ha i hus.

• Like 1
Posted

Gratulerer med valp! Kjenner noen som har rasen og han er bare sååå hærlig! De brukte google translate for å finne navn, bare skrev inn ord de likte og så hva det ble :P Han heter Kova som betyr tøff :)

Noen forslag (brukte også bare google translate, og i og med den kan være litt ..sketchy, kan jeg ikke garantere at betydningen stemmer :P)

Aika - pen

Tuuli - vind

Kesä - sommer

Vesa - spire

Alli - edel, lys

Ansa - styrke

Eller du kan se på denne listen :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kvinnenavn_med_finsk_opprinnelse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...