Gå til innhold
Hundesonen.no

Er hun lei?


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Jatzy har alltid vært full av spunk og morro når det kommer til LP. Men de siste par åra har jeg sett en liten forandring...

Jeg synes rett og slett bikkja klapper litt sammen når vi trener LP :hmm: . Vi bruker klikker, og hun får alltid belønningen sin, være seg namme eller godbit. Hun har liksom mistet entusiasmen. Hun er med, hun gjør som jeg sier, men jeg ser jo at hun synes det er blæ! Jeg aner ikke hva som har skjedd! Ikke har vi trent mye/lenge heller, et par tre ganger i uka. Hun virker dritt lei! Så raskt vi trener noe annet, agility, spor, fristyle, htm osv, så våkner hun igjen og er full av spunk og morro igjen.

Dumt spørsmål sikkert, men kan hunder gå lei av ting? Har din hund noen gang gått lei av noe? Hvordan merket du det?

Planen har jo vært å konkurrere, så fort alt sitter skikkelig. Men jeg vil jo ikke det om hun synes LP er kjedelig.

1669951_10152267795780091_770943929_o.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du jevnt hele tiden eller har du pauser? Hva med å la henne få pause en periode og se på at du trener den andre hunden? Kanskje hun kjeder seg og vil være med da!

Vi kjører alltid korte økter med mange pauser. Ja kanskje det er det jeg må gjøre :P Eller kanskje bare finne på noe annet med henne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan hunder gå lei av ting!

mine ideer:

Sørg for å alltid ha super korte økter der du alltid gir deg på topp. Pass på å ikke: "skal bare prøve eeen ting til"

Hva med å prøve deg litt på rally lydighet? der skjer det mye hele tiden og kanskje hunden synes det er mye morsommere? og at den da kanskje får tilbake noe av gleden i lydigheten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker klikker, og hun får alltid belønningen sin, være seg namme eller godbit.

Du har vel løsningen her? Hun trenger jo ikke å anstrenge seg det spøtt, for hun får jo likevel godbiten sin? :)

Vil hun leke som belønning? Jeg har inntrykk av at mange som trener med klikker blir veldig statiske i treningen sin etter hvert, og da skjønner jeg jo at hundene kan gå lei om det blir det samme dag ut og dag inn. Utfordre henne, gjør litt andre ting, krev mer kanskje? Push henne lenger i økta før hun får noen godbit. Gjør det litt GJEVT å oppnå denne godbiten.

Lær henne noen litt mer spennende ting? Det er lett å gå i samme mønster hele tida, og da blir det jo fort kjedelig og forutsigbart.

MEN - det kan jo også være sånn at når hunden blir eldre, er ikke det som var moro da man var ung, like moro lenger. Det har jeg ofte sett - unge hunder med mye futt og fart blir mer sedate og "kjedelige" når de blir voksne og mer satt. De er liksom ikke like lekne lenger.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere trent jevnt lp "alltid"? Ta en periode og kutt ned til maks en gang i uka med lp, og tren noe annet?

Gjør du noe annerledes når dere trener andre ting? Er lp "viktigere" slik at du terper mer, krever mer, osv?

Som Siri er inne på, hvordan er belønningene dine på de ulike treningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan hunder gå lei av ting!

mine ideer:

Sørg for å alltid ha super korte økter der du alltid gir deg på topp. Pass på å ikke: "skal bare prøve eeen ting til"

Hva med å prøve deg litt på rally lydighet? der skjer det mye hele tiden og kanskje hunden synes det er mye morsommere? og at den da kanskje får tilbake noe av gleden i lydigheten også?

Gode råd :) Rally har jeg veldig lyst til å prøve, tror kanskje det kan være noe for henne. Det er vel litt hinder og slikt der ? Skal sjekke litt rundt om det er noe kurs i rimelig nærhet her :)

Du har vel løsningen her? Hun trenger jo ikke å anstrenge seg det spøtt, for hun får jo likevel godbiten sin? :)

Vil hun leke som belønning? Jeg har inntrykk av at mange som trener med klikker blir veldig statiske i treningen sin etter hvert, og da skjønner jeg jo at hundene kan gå lei om det blir det samme dag ut og dag inn. Utfordre henne, gjør litt andre ting, krev mer kanskje? Push henne lenger i økta før hun får noen godbit. Gjør det litt GJEVT å oppnå denne godbiten.

Lær henne noen litt mer spennende ting? Det er lett å gå i samme mønster hele tida, og da blir det jo fort kjedelig og forutsigbart.

MEN - det kan jo også være sånn at når hunden blir eldre, er ikke det som var moro da man var ung, like moro lenger. Det har jeg ofte sett - unge hunder med mye futt og fart blir mer sedate og "kjedelige" når de blir voksne og mer satt. De er liksom ikke like lekne lenger.

Ja det kan være noe i det, kanskje hun er for bortskjemt? Hun kan lett gjøre hele øvelser uten å få belønning før øvelsen er ferdig. Hun jobber veldig bra for leker, da er det mer sprut, men da kan hun også bikke over i stress, og belønningen har ikke lenger noe for seg sånn sett. Det blir jo mye terping på LP programmene, hvordan gjør det med spennende? Tips?

Kanskje hun faktisk har blitt voksen? Dyret er jo 6 år...

Har dere trent jevnt lp "alltid"? Ta en periode og kutt ned til maks en gang i uka med lp, og tren noe annet?

Gjør du noe annerledes når dere trener andre ting? Er lp "viktigere" slik at du terper mer, krever mer, osv?

Som Siri er inne på, hvordan er belønningene dine på de ulike treningene?

Nei det har vi ikke. I perioder har det vært agility det har gått i, så spor perioder også htm/freestyle perioder -om hverandre. De andre hundesportene er hun veldig med på, men LP, nei hun virker lei. Men LP blir jo fort første pri når det er det man vil konkurere i.

Tips til hvordan man kan gjøre treningen spennende og uforutsigbar? Når jeg trener, så pleier jeg ikke å trene programmet på rams liksom, vi tar en øvelse her, en øvelse der osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du har trent i 6 år for å starte kl 1? Eller misforsto jeg? I såfall er det jo fryktelig lite utfordring i øvelsene for henne. Lær henne nye og mer utfordrende øvelser.

Og se på belønninga di. Som Siri sier er det ganske mange klikkertrenere som blir veldig statiske og automatiske i belønninga og treninga si. Om det gjelder deg vet jeg jo ikke, men kanskje det er noe i det? Kanskje du kan styre leken bedre så du kan bruke den som belønning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trent i 6 år for å starte kl 1? Eller misforsto jeg? I såfall er det jo fryktelig lite utfordring i øvelsene for henne. Lær henne nye og mer utfordrende øvelser.

Og se på belønninga di. Som Siri sier er det ganske mange klikkertrenere som blir veldig statiske og automatiske i belønninga og treninga si. Om det gjelder deg vet jeg jo ikke, men kanskje det er noe i det? Kanskje du kan styre leken bedre så du kan bruke den som belønning?

Nei, hun har startet klasse 1 flere ganger. Av div årsaker så har vi ikke fått startet flere ganger, og det er bare noen få øvelser i de andre klassene hun ikke kan. + At som jeg sa, har vi ikke trent PL non-stop heler tiden, vi har variert med div hundesporter.

Kan jo være der det ligger. Hva legger du i styringen i lek? Har ingen problemer med å ha kontroll på henne når hun har leker, hun avleverer helt fint, og går ikke amokk. Men leker så belønning er en veldig strekt belønning for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på minst to ting:

Forsterkningskvalitet: Belønner du bra nok? Jo vanskeligere/lengre øvelser man trener på, jo viktigere er det at belønningen er verdifull. Godbiter funker kanskje best på stuegulvet hjemme og på små atferder, men til atferdskjeder og steder med forstyrrelser kreves kanskje enda bedre belønning (som lek). Lek er også fint for å få opp farten litt.

Forsterkningshyppighet:

Har du lave nok kriterier/belønner du ofte nok? Beholder du en viss uforutsigbarhet i forhold til når belønning kommer?

Jeg har ingen tro på at hunder blir lei av visse aktiviteter. Da handler det i tilfelle om at forsterkningskvaliteten er for dårlig eller kriteriene for høye.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Helianthus. Som regel så skal jo treningsøktene være motiverende nok i seg selv, hvis ikke så gjør man noe feil med treningen.

Ozu kunne f.eks gå lei kassemetoden. Fordi jeg metodisk bare sto og ga ham klikk og godbit uten egentlig å være bevisst kriteriene samt at jeg selv også synes det var temmelig kjedelig. Og da ble han også lei.

Er det for mye terping med for lav belønningskvalitet? Er du litt stiv og synes selv det er litt kjedelig? Er det utfordrende nok for hunden? Er du bevisst kriteriene, er de for høye eller for lave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Jeg går møkk lei kl1 programmet. Derfor trener jeg aldri det. Jeg trener egentlig mot elite selv med mini Corgien. Trener momenter, fart, ruta, deler av øvelser. Bryter alt opp. På den måten blir det ikke gørr. Issi hatet meg om vi skulle gå igjennom klasse en programmet, baklengs kjedet vi det, eller tok det stykkevis var det gøy.

Jeg som hund hadde blitt dritt lei av å trene kl1 øvelsen med de samme kjipe klikkene på de samme kjipe stedene om og om igjen.

Legg på flere Krav, legg inn flere momenter. Bikkja bryr seg ikke. Issi kunne hele avstand med stå dekk sitt. På konkurranse ba jeg bare om sitt dekk, og hun utførte det. Behøver ikke å hjerne vaske de på en øvelse, da blir det ofte kjedelig. Og kan også være at du synes det er kjedelig og det smitter. Og alt som er nytt er spennende og det smitter over.

Jeg hadde ergo økt krav og lagt til mer på LP programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Helianthus. Som regel så skal jo treningsøktene være motiverende nok i seg selv, hvis ikke så gjør man noe feil med treningen.

Ozu kunne f.eks gå lei kassemetoden. Fordi jeg metodisk bare sto og ga ham klikk og godbit uten egentlig å være bevisst kriteriene samt at jeg selv også synes det var temmelig kjedelig. Og da ble han også lei.

Er det for mye terping med for lav belønningskvalitet? Er du litt stiv og synes selv det er litt kjedelig? Er det utfordrende nok for hunden? Er du bevisst kriteriene, er de for høye eller for lave?

Det er her det er så lurt å lage treningsdagbok med klare mål for treningene. Både langsiktige mål, delmål og planer for en enkelt trening/økt. Det gjør hele forskjellen på å trene for å trene, og å trene for å lære.

Jeg er et typisk liste-menneske (elsker å lage lister av punkter som jeg kan krysse av :D ) og det merker jeg når jeg trener hund også. Jeg MÅ ha et mål for økten om det skal være noe poeng. Hvis ikke så kan jeg like gjerne jabbe sjit i en time .. noe jeg også liker ;-)

Og dette svaret passet så fint å ta her siden @Tabris er rå på treningsdagbok :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 ganger i uka er ikke mye? Jeg synes det høres masse ut. Monti hadde vært drittlei. Og ellers er det vel ingen hemmelighet at jeg var veldig klikkerentusiast men gikk veldig bort fra det når Monti kom i hus. Det begrenser han veldig, han synes det blir kjedelig, statisk (som mange sier) og gir han lite. Nå leker vi massemasse (målet er vel at han skal tro alt er en lek), herjer, tuller, tar litt av, men krever også en hel del så han må jobbe og slite litt for morroa. Men siden forventningene er såpass høye så synes han det også er kult.

Snu om på ting. Tren på tulleting. Eller tren litt rally for å løse opp litt og få en vri på ting så dere får igjen gleden. :) Ellers får Monti et par ukers pause i blant, så han får jobbet opp forventningene og synes det er ekstra gøy igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nailet bronsemerket etter å ha vært sengeliggende et par uker, kom hjem og meldte hun på. Vant med 187.5 poeng. Pause hjelper mange :-P girer de opp igjen. +støtter soelvd. Lek. Bryt alt opp. Kast klikkeren :lol:

(jeg bruker dem bare til spesifikke ting, ellers belønner med belønning stemme og lek.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke klikkeren som gjør trening kjedelig. Klikkeren er jo bare en nyttig verktøy. Da er det andre ting man må se på.

Men du har fått mange gode tips - varier treningen, se på belønningsfrekvens og belønningsstyrke, se på eget kroppspråk og holdning til treningen, se på mål og kriterier... :)

Et par-tre ganger i uka er ikke mye. Det kommer selvsagt an på hvem, hva og hvordan, men Ozu og jeg går på fellestreninger en-to ganger i uka og trener hjemme nesten hver dag - og ofte er det han som tar initiativet til treningen nesten mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke klikkeren som gjør trening kjedelig. Klikkeren er jo bare en nyttig verktøy. Da er det andre ting man må se på. 

 

Men du har fått mange gode tips - varier treningen, se på belønningsfrekvens og belønningsstyrke, se på eget kroppspråk og holdning til treningen, se på mål og kriterier... :)

 

Et par-tre ganger i uka er ikke mye. Det kommer selvsagt an på hvem, hva og hvordan, men Ozu og jeg går på fellestreninger en-to ganger i uka og trener hjemme nesten hver dag - og ofte er det han som tar initiativet til treningen nesten mer enn meg.

Men med så mye trening forventer jeg at man er lengre enn å ha startet et par ganger i kl 1. Jeg trener sporadisk, uten planer, og når det passer meg og hadde opprykk på en hund og trent opp to hunder til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med så mye trening forventer jeg at man er lengre enn å ha startet et par ganger i kl 1. Jeg trener sporadisk, uten planer, og når det passer meg og hadde opprykk på en hund og trent opp to hunder til :-P

Det kommer jo an på hvorfor man trener og hvilke mål man har. Poenget mitt var bare at hvis man ikke får til treningen, så er det ikke klikkeren som er problemet. Den er bare et verktøy. Kan være man bruker den feil, evt har forbedringspotensiale på selve treningene.

Det betyr heller ikke at det er feil å trene uten klikker, selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med så mye trening forventer jeg at man er lengre enn å ha startet et par ganger i kl 1. Jeg trener sporadisk, uten planer, og når det passer meg og hadde opprykk på en hund og trent opp to hunder til :-P

Da må du være et naturtalent, for dette ble jeg imponert over iallfall ;-) De aller, aller fleste er nødt til å legge endel innsats i treningen for å få opprykk i LP. Håper det er en viss trøst til TS :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid gjort som @ trent på momenter fra høyere klasser selv om vi ikke er der enda, det gjør treningen morsommere og hunden er mer klar når man faktisk skal opp i de klassene med de momentene vi har trent på, veldig praktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mange gode råd - skal ta alt til etterretning!

Men jeg tror dere missforstår. Vi trener ikke bare klasse 1, vi trener alle klassene. Og varier med hvilke øvelser vi går igjennom. Jeg synes ofte hun er flinkest hvis det er en god stund siden sist vi trente, da er hun mer på, enn om vi trener ofte.

@simira jeg skal se om jeg kommer meg opp dit i morgen. Det går nemlig ikke noe kollektiv trafikk dit, men kanskje jeg klarer å skaffe skyss den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nailet bronsemerket etter å ha vært sengeliggende et par uker, kom hjem og meldte hun på. Vant med 187.5 poeng. Pause hjelper mange :-P girer de opp igjen. +støtter soelvd. Lek. Bryt alt opp. Kast klikkeren :lol:

(jeg bruker dem bare til spesifikke ting, ellers belønner med belønning stemme og lek.)

Det er jammen ikke verst med tanke paa at maks poengsum er 180 poeng paa bronsemerket. :P

En annen ting som jeg ofte ser naar folk sier at hundene ser ut til aa kjede seg, er at det samme gjelder eier. Mange gir kanskje litt lite av seg selv paa trening og faar dermed en hund som synes det blir litt uinteressant. Sier ikke at det er tilfellet her, men nevner det i tilfelle rottefelle. :) Henger litt sammen med forsterkningskvalitet, hvis du har det kjekt og det vises, og bikkja faar en belonning den liker, saa tror jeg det skal mye til for at den skal "gaa lei" naar den ellers liker aa jobbe sammen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke verst med tanke paa at maks poengsum er 180 poeng paa bronsemerket. :P

En annen ting som jeg ofte ser naar folk sier at hundene ser ut til aa kjede seg, er at det samme gjelder eier. Mange gir kanskje litt lite av seg selv paa trening og faar dermed en hund som synes det blir litt uinteressant. Sier ikke at det er tilfellet her, men nevner det i tilfelle rottefelle. :) Henger litt sammen med forsterkningskvalitet, hvis du har det kjekt og det vises, og bikkja faar en belonning den liker, saa tror jeg det skal mye til for at den skal "gaa lei" naar den ellers liker aa jobbe sammen med deg.

Faktisk så har jeg tenkt litt over det du sier her. MIN motivasjon har vært ganske laber, og det har vært litt små kjedelig å trene LP, og det smitter selvsagt over på Jatzy. Jeg dro opp på stevne i går, og følte at det hjalp på motivasjonen. Men jeg tenker at vi legger konkurranse LP litt på hylla, og helle snuser litt på Rally.

Takk for mange gode svar, fikk mye å reflektere over her :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...