Gå til innhold
Hundesonen.no

Strihåret dachs


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Jeg har jo lenge ønsket en gang i fremtiden å ha en "bonus hund". Den skal overhodet ikke kjøpes pr idag, men kanskje om 1-2 år?

I det siste har jeg fått øynene opp for strihåret dachs, jeg klarer nok helt fint å finne en passende oppdretter på egenhånd. Men vil gjerne høre fra andre om de har god erfaring med en eller flere. Eller vet om en eller flere med et godt renome. Ønsker først og fremst en standard str, men dverg kan gå det også (vil ikke ha for liten hund).

Ønsker en ikke helt ekstrem hund, men med et eksteriør som gjør at det er mulig å oppnå noe på utstillinger i Norge og Sverige. Hunden skal først og fremst være fritidshund så det viktigste er helse og gemytt.

Den andre rasen som mest seriøst blir vurdert er Australsk terrier, men da vet jeg hvor den skal komme fra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert klar over ganske "strenge" brukskrav for oppnåelse a CERT og NUCH for alle dachshundasene? Det er lite vits i å kjøpe dachs som maskot om man vil stille den ut og få gode utstillingspremieringer på den, hvis det betyr at man ikke tenker at man ønsker å oppå nødvendig brukspremiering også. Men igjen - det vet du sikkert. Utover det har jeg ingen innspill :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brukskrav til cert og championat kan man slippe unna med blodsporpremieringer. Det er noe en hver ubrukelig fillebikkje kan karre seg gjennom, så reelle jaktegenskaper er dessverre ikke nødvendig i så måte.

Jeg antar at Snøfrost ikke skal ha noen jakthund? I så fall er det egentlig bare en (innimellom to) oppdretter jeg kan anbefale med god samvittighet. Lars Hjelmtvedt oppdretter rene eksteriørhunder, men tar mentalitet på alvor. Det samme gjør Kirsten Næss, men hun har ikke strihårskull så ofte. Jeg støtter i utgangspunktet ikke eksteriøravl av jakthunder, MEN strihåren er en hyggelig hund, som familiehund. Så jeg forstår jo at flere enn jegere ønsker seg såpass trivelig selskap, så da ville jeg startet med over nevnte oppdretter.

Skal du over på dverg, er det obs obs og varselblink på mentalitet, men det finnes hyggelige eksemplarer der også...Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert klar over ganske "strenge" brukskrav for oppnåelse a CERT og NUCH for alle dachshundasene? Det er lite vits i å kjøpe dachs som maskot om man vil stille den ut og få gode utstillingspremieringer på den, hvis det betyr at man ikke tenker at man ønsker å oppå nødvendig brukspremiering også. Men igjen - det vet du sikkert. Utover det har jeg ingen innspill :P

Klar over brukskravene, og det er helt fint. Er ikke ute etter noen "utstillingsstjerne" i denne rasen. En Exc hund vil være helt fint :)

Som brukskrav til cert og championat kan man slippe unna med blodsporpremieringer. Det er noe en hver ubrukelig fillebikkje kan karre seg gjennom, så reelle jaktegenskaper er dessverre ikke nødvendig i så måte.

Jeg antar at Snøfrost ikke skal ha noen jakthund? I så fall er det egentlig bare en (innimellom to) oppdretter jeg kan anbefale med god samvittighet. Lars Hjelmtvedt oppdretter rene eksteriørhunder, men tar mentalitet på alvor. Det samme gjør Kirsten Næss, men hun har ikke strihårskull så ofte. Jeg støtter i utgangspunktet ikke eksteriøravl av jakthunder, MEN strihåren er en hyggelig hund, som familiehund. Så jeg forstår jo at flere enn jegere ønsker seg såpass trivelig selskap, så da ville jeg startet med over nevnte oppdretter.

Skal du over på dverg, er det obs obs og varselblink på mentalitet, men det finnes hyggelige eksemplarer der også...Tror jeg...

Blir nok ingen jakthund da jeg hverken kjenner jegere, har jaktprøven eller jaktterreng i slekt/blandt venner. Så det er først og fremst fritidshund dette er snakk om. Og den skal HELST være standard. Dverg er "til nød".

Tusen takk for navn på to du anseer som gode oppdrettere. Skal legge de på minnet og tar kontakt når/dersom det blir aktuelt. Det er uansett ikke nå :)

men ingen skade i å snuse rundt en stund før man bestemmer seg for noe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over brukskravene, og det er helt fint. Er ikke ute etter noen "utstillingsstjerne" i denne rasen. En Exc hund vil være helt fint :)

Blir nok ingen jakthund da jeg hverken kjenner jegere, har jaktprøven eller jaktterreng i slekt/blandt venner. Så det er først og fremst fritidshund dette er snakk om. Og den skal HELST være standard. Dverg er "til nød".

Tusen takk for navn på to du anseer som gode oppdrettere. Skal legge de på minnet og tar kontakt når/dersom det blir aktuelt. Det er uansett ikke nå :)

men ingen skade i å snuse rundt en stund før man bestemmer seg for noe.

Da er det nok like greit å gå for standard. Mye lettere å få en god hund da. Dvergene er ikke bare ymse mentalt, men også mye mer varierende eksteriørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok like greit å gå for standard. Mye lettere å få en god hund da. Dvergene er ikke bare ymse mentalt, men også mye mer varierende eksteriørt.

Passer meg perfekt! :D

Siden det er standard jeg helst vil ha om det blir en dachs i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi Er ikke lenge før du ringer Lars så det blir en dach også. En valp fra elelr til spiller da ingen rolle :)

Altså; det passer alltid med en Dachsvalp :teehe: Det er jo liksom ikke som om de er noe jobb og styr å ha (helt sant, jeg lover :innocent: )

Slemme, slemme mennesker! Dere skal da si at det mest fornuftige er å vente i minst 2 år osv, ikke dingle fristelsen foran nesa på meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Slemme, slemme mennesker! Dere skal da si at det mest fornuftige er å vente i minst 2 år osv, ikke dingle fristelsen foran nesa på meg :lol:

Er vel ikke så nøye hihihi. Dem er jo utrolig søte da og så kjekt når du er i simen med valper ja du merker ikke så stort til en til da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...
Guest Snusmumrikk

Jeg har ingen inngående kjenskap til rasen, men jeg må si at jeg har aldri møtt en utrivelig standard strihår. Det kan jeg ikke si om noen av de andre variantene av dach :P Det er generelt en rase jeg ikke syns det er mye dårig gemytt på, men standard størrelse strihår er så godt som alltid trivelige :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad i den rasen selv, vi skulle egentlig ha Strihåret Dachs da vi en gang i tiden skulle bli førstegangseiere. :) Og jeg kjenner faktisk en som har hatt kombinasjonen Siberian, Malamute og en strihår, som var en av grunnene til at vi også falt for rasen dengang (minste døde nylig, gammel).

Men vær obs på at det er mye ryggproblemer på disse, da, og vet om folk som ikke lar Dachsene sine herje med andre, større hunder f.eks grunnet det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær obs på at det er mye ryggproblemer på disse, da, og vet om folk som ikke lar Dachsene sine herje med andre, større hunder f.eks grunnet det...

Ja ha :P

Mulig man bør bekymre seg litt over dverg, kanin og ekstreriørlinjer av korthår. Men for de sunne variantene er ikke dette en reell problemstilling. Litt vanskelig å jakte med krekene ellers. Kan heller ikke si det er særlig skummelt å la dem få sin daglige dose "knøvling av støvere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ha :P

Mulig man bør bekymre seg litt over dverg, kanin og ekstreriørlinjer av korthår. Men for de sunne variantene er ikke dette en reell problemstilling. Litt vanskelig å jakte med krekene ellers. Kan heller ikke si det er særlig skummelt å la dem få sin daglige dose "knøvling av støvere"

Neivel, så det er ikke det grann uheldig konstruert det å ha lang rygg sammen med korte bein mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...