Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hun være drektig?


ka9n4ever
 Share

Recommended Posts

Hei.

Bare for å forklart litt forhold her: Jeg bor hos min farmor sammen med min hund Aspen (gutt) og hennes hund Mira (tispe).

I dag da Mira gikk forbi meg opp trappene tenkte jeg ved meg selv "Hmm.. har Mira lagt på seg?". Tenkte egentlig ikke så mye mer på det før min tante begynte å tulle med at hun skal ha valper. Da kom jeg på at 26. mars fikk Mira løpetid, og 19. februar var hun ferdig med den. I denne perioden har hundene vært sammen under oppsyn. Når jeg ikke har vært hjemme har det vært farmor som har passet på dem. Hun pleier da og ta sine middagslurer, men hun sier at det gjorde hun ikke i den perioden. Jeg blir jo selvfølgelig skeptisk, og håper for all del at hun ikke har sovnet på benken med dem til stede uten oppsyn! I min stille tanke tror jeg egentlig ikke at hun er drektig, men jeg har jo hørt de villeste historier hvor hunder har klart å parres gjennom netting... så alt går jo da strengt tatt ann.

Jeg ringte en venn som har oppdrett, og hun sa hun var stygt redd for at hun kan være drektig. Hun kommer innom på søndag for å se litt på henne. Hun har nok et mer trent øye enn meg, selv om UL er nok det sikreste.

Jeg har et bilde av sånn hun pleier å være og noen jeg tok for noen timer siden.

Sånn som hun normalt ser ut:

IMG_2478.jpg

Og sånn hun ser ut nå:

DSC_0735.jpg

DSC_0732.jpg

Synes det er forskjell altså...

Det er nok vanskelig å se, men hadde vært supert med tips og slikt! :)

Mvh Ellen Elise :)

(Er bildene for store kan jeg legge inn link istede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vanskelig å si. Det ER jo en forskjell :-)

men om hun startet løpetid 26 mars? så hadde hunden stådager ca rundt 7-8 april? om hun står rund dag 12-13 i løpetiden. Det er vell litt tidlig med bul på magen enda? Mest sannsynlig stod nok hunden enda senere også :-)

" Et meget godt tegn på tidlig drektighet er en forstørrelse av juret mellom 2 og 3 uker. Ved 3 ukers drektighet er spenene tydelig forstørret og har en rosa farge.

Enkelte tisper viser symptomer på kvalme og oppkast 2- 3 uker etter paring."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell. Enten så har farmor fòret henne for mye, noe jeg ikke har lagt noe spesielt merke til fordi jeg når jeg flytta inn til farmor var Mira tykk og jeg måtte lære farmor rett fóring.

Nei, nei. Huff.. haha. Jeg mente hun fikk løpetid 26. februar og 19. mars var den helt ferdig. Altså, ikke mer blod. Jeg kan egentlig ikke så mye om stådager og slikt.. men den dagen +/- var hun blø fri. Da blir det kanskje mer rett med at hun er litt "tykkere"?

Jeg prøvde å se på pattene hennes, de er store og rosa... men jeg vet ikke om det er slik dem er til vanlig eller om de er større enn før, for jeg har ikke studert dem noe spesielt før.

Hun har fortsatt en stor kjønnsåpning, den ser hoven ut om det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun ser drektig ut jeg :P Ta en tur til vet på UL over helga? :) Hva slags blanding blir de eventuelle valpene? :P

Du gjør det ja? :P Vet ikke helt hva jeg skal si.. haha. Vet det er superlett med tyvparring på kanin, har selv vært oppdretter og det var et hekkane.. haha.. men hund hadde jeg aldri trodd :P

Hun jeg kjenner kommer hvertfall på søndag, og så får vi ta oss en tur til vet etter helga :)

Om det blir valper her blir det 50% Toller, 25% BC og 25% Labrador :P Rar blanding :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjeler litt plass i tråden; Kan tisper få hovne patter etter løpetid, selv om de ikke er drektige?

Både Minion og Kiwi har fått litt hovne patter etter løpetid. Ingen av de drektige selvsagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke pattene så direkte hovne eller mer rosa enn vanlig ut. Nå vet jeg ikke hvordan de pleier å se ut på tispa de da. 5-6 uker drektig hadde tispa mi større patter og de hadde skiftet ganske kraftig farge. Men regner med at slikt er veldig individuelt.

Det kan være vanskelig å se både på UL og røntgen nå. Men snakk med veterinæren uansett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, og njæ...

Man må jo såklart skille hann og tispe når hun har løpetid - ellers blir det (oftest) både parring og valper 2 mnd etterpå.

Har hann og tispe vært sammen hele løpetiden hennes og han har vært uinteressert hele tiden? Hanner pleier jo ellers å være rimelig "ufyselig" masete i alle fall noen dager før, under og etter "stå-dagene". Er sjelden slik at man bare kan være tilstede også lar de være å parre seg, liksom..

Så neppe at de har parret seg mens bestemor har tatt en høneblund og så at de har greid å liksom bare "late som ingenting" etterpå, vil jeg si.

Man merker når tispen er parringsklar, hannen merker det, og det stresses, mases, slikkes og slafses - hakker tenner og det trampes ganske bra rundt om på gulvet når de faktisk parrer seg. Og med fri tilgang på hverandre gjør de det heller neppe bare èn gang, da parres det flere ganger i døgnet i et par dager...

Så ja, hvis de har vært sammen løse (ute eller inne) i løpetiden - så har de troligvis parret seg, ja. Såfremt man ikke faktisk har overvåket dem 24 timer i døgnet....(Og i så fall ville jeg helst da si "stakkars" hunder - for et stress og mas en ukes tid der midt i løpetiden - for et stress for dem!)

Men sjekk med veterinæren, du - ta ultralyd - så kanskje man får noe sikrere svar da. (Selv om det er absolutt ikke 100% sikker diagnosisering det heller)

Lykke til, uansett!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, og njæ...

Man må jo såklart skille hann og tispe når hun har løpetid - ellers blir det (oftest) både parring og valper 2 mnd etterpå.

Har hann og tispe vært sammen hele løpetiden hennes og han har vært uinteressert hele tiden? Hanner pleier jo ellers å være rimelig "ufyselig" masete i alle fall noen dager før, under og etter "stå-dagene". Er sjelden slik at man bare kan være tilstede også lar de være å parre seg, liksom..

Så neppe at de har parret seg mens bestemor har tatt en høneblund og så at de har greid å liksom bare "late som ingenting" etterpå, vil jeg si.

Man merker når tispen er parringsklar, hannen merker det, og det stresses, mases, slikkes og slafses - hakker tenner og det trampes ganske bra rundt om på gulvet når de faktisk parrer seg. Og med fri tilgang på hverandre gjør de det heller neppe bare èn gang, da parres det flere ganger i døgnet i et par dager...

Så ja, hvis de har vært sammen løse (ute eller inne) i løpetiden - så har de troligvis parret seg, ja. Såfremt man ikke faktisk har overvåket dem 24 timer i døgnet....(Og i så fall ville jeg helst da si "stakkars" hunder - for et stress og mas en ukes tid der midt i løpetiden - for et stress for dem!)

Men sjekk med veterinæren, du - ta ultralyd - så kanskje man får noe sikrere svar da. (Selv om det er absolutt ikke 100% sikker diagnosisering det heller)

Lykke til, uansett!

Susanne

Planen var jo egentlig å gi Mira en p-sprøyte for å unngå slikt og at de kan være sammen hele tiden. Fikk vite at det var litt sent å sette sprøyte på henne, og måtte vente til litt etter løpetid. Så vi skal ta sprøyte på henne i sommer.

De har jo også hatt pauser fra hverandre. De bor jo på forskjellige rom, og går turer seperat. Men når de er hjemme og vi fulgte med hadde vi dem sammen. Det jeg er redd for er at farmor har sovnet fra dem..

Ser ut som det har skjedd ting der, ja :innocent:

Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, og njæ...

Man må jo såklart skille hann og tispe når hun har løpetid - ellers blir det (oftest) både parring og valper 2 mnd etterpå.

Har hann og tispe vært sammen hele løpetiden hennes og han har vært uinteressert hele tiden? Hanner pleier jo ellers å være rimelig "ufyselig" masete i alle fall noen dager før, under og etter "stå-dagene". Er sjelden slik at man bare kan være tilstede også lar de være å parre seg, liksom..

Så neppe at de har parret seg mens bestemor har tatt en høneblund og så at de har greid å liksom bare "late som ingenting" etterpå, vil jeg si.

Man merker når tispen er parringsklar, hannen merker det, og det stresses, mases, slikkes og slafses - hakker tenner og det trampes ganske bra rundt om på gulvet når de faktisk parrer seg. Og med fri tilgang på hverandre gjør de det heller neppe bare èn gang, da parres det flere ganger i døgnet i et par dager...

Så ja, hvis de har vært sammen løse (ute eller inne) i løpetiden - så har de troligvis parret seg, ja. Såfremt man ikke faktisk har overvåket dem 24 timer i døgnet....(Og i så fall ville jeg helst da si "stakkars" hunder - for et stress og mas en ukes tid der midt i løpetiden - for et stress for dem!)

Men sjekk med veterinæren, du - ta ultralyd - så kanskje man får noe sikrere svar da. (Selv om det er absolutt ikke 100% sikker diagnosisering det heller)

Lykke til, uansett!

Susanne

Jeg har hatt to hanner som overhode ikke brydde seg om løpetispe de var mye med, så alt for sikker skal man ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koios var med Minion under hele løpetiden under tilsyn, og hun ble fortsatt ikke drektig, ikke reagerte han på henne heller. Den som måtte skjermes av og til var Koios, da Minion forsøkte å ri på han noen ganger.
Så det er veldig forskjell fra hannhund til hannhund hvor mye stressmoment det er å la de være sammen med løpetisper. Koios reagerer svært lite på løpetid, og ikke gidder han å stresse seg opp.

Chow'en jeg hadde for mange år siden brydde seg heller ikke om løpetisper, han var rett og slett likegyldig til de.

Så får heller folk syns jeg er en fæl hundeeier som lar Koios oppleve "stresset" med å bo sammen med en tispe med løpetid. :sleep:
Han har det virkelig fælt. Spesielt nå når puddelen til søs nettopp ble ferdig med sin og Kiwi har begynte på sin løpetid. *titte bort på Koios som sover*

Når det er sagt så var Khal en typisk hormonell hannhund, og han ble holdt atskilt fra Kiwi så lenge han viste interesse for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrlegen med Mira og tatt UL :)

Det første dyrlegen sa når hun kjente på magen var at hun tror hun er drektig, var ikke sikkert men der var en mulighet. Når hun da gikk i gang med å bruke ultralyd aparatet fant vi heldigvis ingenting :) Så det var en liten lettelse, selv om at det hadde vært koselig med valper :)

Takk for alle kjekke svar her inne :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...