Gå til innhold
Hundesonen.no

Fuglehundmiljøet...


Castella
 Share

Recommended Posts

Jeg vet ikke om denne videoen allerede er delt her inne, men dette er altså en video som sirkulerer på facebook.

Filmen viser en treningsgruppe med fuglehunder på Ekebergsletta onsdag 2. apr mellom 19:30 og 20:30

https://www.facebook.com/photo.php?v=10154026202310035

Filmen har jo vekket endel reaksjoner pga treningsmetodene som brukes, hundene er redde og hyler av smerte.

Denne filmen blir bare en bekreftelse av det inntrykket jeg har av fuglehundmiljøet, jeg vet jeg skjærer alle over en kam nå, og det er ikke meningen. Men jeg har et forferdelig dårlig inntrykk av fuglehundmiljøet.

Er det bare jeg som har hatt forferdelig uflaks med mine opplevelser eller er det tilfelle at treningsmetodene som benyttes i dette miljøet er mye hardere enn resten av hundemiljøet?

Som sagt er det ikke meningen å skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne videoen allerede er delt her inne, men dette er altså en video som sirkulerer på facebook.

Filmen viser en treningsgruppe med fuglehunder på Ekebergsletta onsdag 2. apr mellom 19:30 og 20:30

https://www.facebook.com/photo.php?v=10154026202310035

Filmen har jo vekket endel reaksjoner pga treningsmetodene som brukes, hundene er redde og hyler av smerte.

Denne filmen blir bare en bekreftelse av det inntrykket jeg har av fuglehundmiljøet, jeg vet jeg skjærer alle over en kam nå, og det er ikke meningen. Men jeg har et forferdelig dårlig inntrykk av fuglehundmiljøet.

Er det bare jeg som har hatt forferdelig uflaks med mine opplevelser eller er det tilfelle at treningsmetodene som benyttes i dette miljøet er mye hardere enn resten av hundemiljøet?

Som sagt er det ikke meningen å skjære alle over en kam.

De har hengt etter i mange år, og de henger fortsatt en del etter, når det kommer til treningsmetoder. Men ting begynner å skje og det har blitt en del bedre, men absolutt ikke et uvanlig syn heller, dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar helt avstand fra en del av den håndteringen enkelte gjør på filmen. Men å trekke en parallell til at dette er sånn man trener i "fuglehundmiljøet", hvordan man nå enn skal definere hva som er fuglehundmiljøet vitner om uvitenhet og total mangel på nyanser for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har hengt etter i mange år, og de henger fortsatt en del etter, når det kommer til treningsmetoder. Men ting begynner å skje og det har blitt en del bedre, men absolutt ikke et uvanlig syn heller, dessverre. :(

jeg synes hverken videoen eller det ts beskriver har noe med trening å gjøre.

Det er ikke trening, det er å få ut innestengt aggresjon på ei bikkje.

Han som lærte meg det meste om hund drev med jakthunder ( elghund) og var kursinstruktør ( og dommer) og av den gamle skolen. Typ lenge før Nordenstam ( som han forøvrig syntes var helt på jordet) og selv om han var hardere enn meg hadde tilmed han klikket i vinkel hadde han sett noe sånt.

Som jeg sa i en annen tråd. Det der er ikke trening, det er dyremishandling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar helt avstand fra en del av den håndteringen enkelte gjør på filmen. Men å trekke en parallell til at dette er sånn man trener i "fuglehundmiljøet", hvordan man nå enn skal definere hva som er fuglehundmiljøet vitner om uvitenhet og total mangel på nyanser for min del.

Nå skrev jeg 2 ganger at jeg vil ikke skjære alle under en kam

Men dessverre er ikke mitt inntrykk kun basert på denne filmen, jeg har dessverre hatt flere stygge opplevelser med fuglehunder og deres eiere. For en stund siden var jeg nødt til å ringe politiet, da en mann banket sin gordon setter valp gjentatte ganger i magen til hunden kastet opp blod.

På søndag var jeg vitne til at en mann dro setteren sin 10 meter etter ørene fordi hunden kom bort for å hilse på min hund... hunden skrek av smerte.

Itillegg har jeg hørt noen historier om tvangsapport og struping fra min onkel som har fuglehunder....

derav inntrykket mitt... jeg sier ikke at det er representativt for hele miljøet, overhode ikke. Men jeg må si at menn med fuglehunder dessverre topper de styggeste sakene jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes hverken videoen eller det ts beskriver har noe med trening å gjøre.

Det er ikke trening, det er å få ut innestengt aggresjon på ei bikkje.

Han som lærte meg det meste om hund drev med jakthunder ( elghund) og var kursinstruktør ( og dommer) og av den gamle skolen. Typ lenge før Nordenstam ( som han forøvrig syntes var helt på jordet) og selv om han var hardere enn meg hadde tilmed han klikket i vinkel hadde han sett noe sånt.

Som jeg sa i en annen tråd. Det der er ikke trening, det er dyremishandling.

Jeg er ikke uenig, skulle kanskje skrevet "treningsmetoder". Poenget er det samme, det er mange i miljøet som "trener" slik, det er stygt og kvalmt og har ingenting med trening og gjøre. Det er i stor grad akseptert i klubber og av instruktører og andre med lang fartstid, derav bruker jeg "miljøet" selv om jeg vet at det ikke gjelder alle og at ting har begynt og gå rett vei.

Har selv flere venner og bekjente som har fugl hund og som trener i miljøet og det er trist og se på. En av dem klarer jeg ikke engang og besøke hjemme etter sist jeg var på besøk og så noe av det styggeste behandlingen noen sinne av valp. Flere av disse har hund fra en av de beste, og har lært alt dette av samme vedkomende, og iom at vedkomende er en av de som gjør det best på prøver og slikt så er de hellig overbevist om at slik er det, og det er de ikke alene om og mene, dessverre. Trist.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig, skulle kanskje skrevet "treningsmetoder". Poenget er det samme, det er mange i miljøet som "trener" slik, det er stygt og kvalmt og har ingenting med trening og gjøre. Det er i stor grad akseptert i klubber og av instruktører og andre med lang fartstid, derav bruker jeg "miljøet" selv om jeg vet at det ikke gjelder alle og at ting har begynt og gå rett vei.

Har selv flere venner og bekjente som har fugl hund og som trener i miljøet og det er trist og se på. En av dem klarer jeg ikke engang og besøke hjemme etter sist jeg var på besøk og så noe av det styggeste behandlingen noen sinne av valp. Flere av disse har hund fra en av de beste, og har lært alt dette av samme vedkomende, og iom at vedkomende er en av de som gjør det best på prøver og slikt så er de hellig overbevist om at slik er det, og det er de ikke alene om og mene, dessverre. Trist.

Forferdelig å lese :no::no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra det kommer frem hvordan det er.

Rett og slett grusom behandling av dyr.

La ut linke i AN, men den forsvant nok litt i mengden. Så bra med en engen tråd.

Jeg er ganske sikker på at den samme treningsgruppen var en runde på facebook for noen mnd siden også? Trist... :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fuglehund i snart 13 år.
Selv om det er noen stygge episoder så synes jeg at jeg ser mindre av det nå. At hunden blir korrigert ved å riste/ta i nakken er en ting, men å slenge hunden rundt er ikke akseptabelt. Det er to forskjellige ting. Og det er fint at det blir mer fokus på dette, slik at flere i fuglehund miljøet får opp øyne for hva det egentlig er de driver med

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å ta en tur innom fuglehunder.no og se på diskusjonene der. Om du så mye om nevner klikkertrening så får du så ørene flagrer. Fikk, ihvertfall, nå ser det ut som at de både har moderert seg litt, og dødd litt hen. Men det er ikke så lenge siden det var ganske harde diskusjoner der mellom noen få positive trenere og en haug gretne, gamle gubber...

Heldigvis ser det ut til, som flere sier her, at det endrer seg sakte men sikkert. Jeg kjenner instruktøren i den lokale jff-gruppa, og det er mye fokus på belønning og positiv trening, selv om mange også kan ta ganske hardt i hunden. Et sted må man begynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fuglehund i snart 13 år.

Selv om det er noen stygge episoder så synes jeg at jeg ser mindre av det nå. At hunden blir korrigert ved å riste/ta i nakken er en ting, men å slenge hunden rundt er ikke akseptabelt. Det er to forskjellige ting. Og det er fint at det blir mer fokus på dette, slik at flere i fuglehund miljøet får opp øyne for hva det egentlig er de driver med

det er jo ikke bare måten det korrigeres på som er helt på viddene, det er også NÅR det korrigeres. Det er så grundig urettferdig mot bikkja at det kan ikke kalles trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at fuglehunden blir trent med slike grusomme metoder. Jeg klarte ikke se hele filmen, fikk tårer i øyene ved første lyd fra hundene.. Selvfølgelig skal man ikke dra alle under en kam, men jeg har mange ganger stilt fuglehundeiere spørsmål om hvorfor de bruker slike harde metoder i treninga og da er svaret at de er jaktbikkjer og tåler en trøkk..

Får helt klump i magen og får lyst til å kjøpe en fuglehund og trene den på andre måter og bevise at det går an!! Har også hørt argument om at bikkja er så vanskelig å trene og da kan man ikke bruke andre metoder enn å vise hvem som er sjefen, for det tar visst så lang tid og krever tålmodighet og at man er konsekvent hvis man ikke skal bruke fysisk straff. Og det gidder de ikke fordi det er tungvint visstnok.

Håper det er sant som flere her sier at det er på vei til det bedre og at folk kanskje innser etterhvert hva de faktisk gjør med bikkjene sine..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke bare måten det korrigeres på som er helt på viddene, det er også NÅR det korrigeres. Det er så grundig urettferdig mot bikkja at det kan ikke kalles trening.

Jeg er helt enig jeg

Og det er derfor det er bra at det kommer i fokus, spres på FB og at noen kanskje åpner øynene mer.

I de miljøene/kursene/samlingene jeg har deltatt på siste årene har det ikke være praktisert slike metoder. Men igjen, at de finnes levner videoen ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at fuglehunden blir trent med slike grusomme metoder. Jeg klarte ikke se hele filmen, fikk tårer i øyene ved første lyd fra hundene.. Selvfølgelig skal man ikke dra alle under en kam, men jeg har mange ganger stilt fuglehundeiere spørsmål om hvorfor de bruker slike harde metoder i treninga og da er svaret at de er jaktbikkjer og tåler en trøkk..

Får helt klump i magen og får lyst til å kjøpe en fuglehund og trene den på andre måter og bevise at det går an! Har også hørt argument om at bikkja er så vanskelig å trene og da kan man ikke bruke andre metoder enn å vise hvem som er sjefen, for det tar visst så lang tid og krever tålmodighet og at man er konsekvent hvis man ikke skal bruke fysisk straff. Og det gidder de ikke fordi det er tungvint visstnok.

Håper det er sant som flere her sier at det er på vei til det bedre og at folk kanskje innser etterhvert hva de faktisk gjør med bikkjene sine..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette er ikke representativt for store deler av fuglehund-miljøet. For noen retninger, ja. For de aller fleste, nei. Tidene har heldigvis endret seg. Nå er det både slik at de som vinner konkurranser (både jakt og apport og trekk osv) har trent hundene sine positivt. I tillegg etterspør valpekjøpere oppdrettere som er kjent for å trene positivt og behandle hundene sine fint. Noen etterslepere finnes, men de er på god veg til å bli avdanket av sitt eget dårlige rykte. Selv har jeg hatt fuglehunder i mange år og KUN trent positivt med dem. Og de jeg kjenner og omgås med fuglehund, gjør det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke representativt for store deler av fuglehund-miljøet. For noen retninger, ja. For de aller fleste, nei. Tidene har heldigvis endret seg. Nå er det både slik at de som vinner konkurranser (både jakt og apport og trekk osv) har trent hundene sine positivt. I tillegg etterspør valpekjøpere oppdrettere som er kjent for å trene positivt og behandle hundene sine fint. Noen etterslepere finnes, men de er på god veg til å bli avdanket av sitt eget dårlige rykte. Selv har jeg hatt fuglehunder i mange år og KUN trent positivt med dem. Og de jeg kjenner og omgås med fuglehund, gjør det samme. 

Så godt å høre :D sikkert mange fordommer som er litt gamle, og godt er jo det!

Men det finnes jo alltid folk som trener "mindre positivt" enn andre i alle miljøer, så det gjelder nok ikke bare fuglehunder. Men er dette miljøet jeg har hørt mest negativt om fordi jeg har fuglehunder i familien. Og det er så mange herlige fuglehunder, så det er godt å høre at flere og flere trener positivt med de :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis en endring i gang :) Yngre mennesker med andre holdninger får seg fuglehunder og sakte men sikkert blir det færre av de typiske gamle gubbene som trener etter prinsipper de lærte da de var unge, og som de har tviholdt ved. Jeg er ikke redd for å fysisk ta i hunden min jeg altså, men det er ikke første løsning og ikke under innlæring eller trening.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i 9 år vært nabo til en person som driver trening av og oppdrett av ....fuglehunder og de lydene jeg har hørt derfra oppgjennom årene både når vedkommende driver med hundene på egenhånd (når han tror at ingen er hjemme i området?) og når h*n har folk på kurs/samling og valpetreff mm er virkelig ikke vakre lyder. Vedkommende er sterk tilhenger av strøm og pigg. Og generelt har vedkommende en slett holdning til naboer og bjeffing også - det er da virkelig ikke nødvendig å ta hensyn til naboer. Erru gæern, liksom. :huh:

Joda, jeg har varslet mattilsynet for noen år siden, men hva hjalp vel det? Den personen som da var innehaver av en lederstilling i den avdelingen var i samme miljøet og samme vennekrets som min nabo. Og *klippe ut noe greier*, ja ihvertfall så mistet han jobben i mattilsynet.

Jeg skulle nok greie å få til sånne lyder på bikkjene mine jeg også, skal ikke stå på det. Trampe dem på halen eller hale dem opp etter ørene kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis en endring i gang :) Yngre mennesker med andre holdninger får seg fuglehunder og sakte men sikkert blir det færre av de typiske gamle gubbene som trener etter prinsipper de lærte da de var unge, og som de har tviholdt ved. Jeg er ikke redd for å fysisk ta i hunden min jeg altså, men det er ikke første løsning og ikke under innlæring eller trening.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Får håpe det, en av de to personene jeg kjenner som absolutt ikke håndterer fuglehunden sin fint er i midten av 20 årene så desverre ikke bare gamle gubber :hmm: Og jeg liker ikke å være på besøk der for de fæle vrælene til bikkja når hun blir heisa opp etter øra eller hva det nå er h*n gjør er helt grusomme. Og jeg tenker i mitt stille sinn at rører vedkommende en av hundene mine sånn så blir det eksplosjon fra min side :P

Synes den videoen var grusom, hadde ikke trodd den skulle gå innpå meg de fæle lydene den stakkars hunden lager (den som blir tatt flere ganger) gjorde at jeg fikk vondt i magen rett og slett :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe det, en av de to personene jeg kjenner som absolutt ikke håndterer fuglehunden sin fint er i midten av 20 årene så desverre ikke bare gamle gubber  :hmm:  Og jeg liker ikke å være på besøk der for de fæle vrælene til bikkja når hun blir heisa opp etter øra eller hva det nå er h*n gjør er helt grusomme. Og jeg tenker i mitt stille sinn at rører vedkommende en av hundene mine sånn så blir det eksplosjon fra min side  :P 

Synes den videoen var grusom, hadde ikke trodd den skulle gå innpå meg de fæle lydene den stakkars hunden lager (den som blir tatt flere ganger) gjorde at jeg fikk vondt i magen rett og slett  :no: 

Neida, ikke alle i nyere generasjon er flinke og fornuftige, men poenget er at de i yngre generasjoner ofte drar med seg nyere input kunnskapsmessig, slik som klikkertrening og positiv trening og dermed skjer det en gradvis endring :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke alle i nyere generasjon er flinke og fornuftige, men poenget er at de i yngre generasjoner ofte drar med seg nyere input kunnskapsmessig, slik som klikkertrening og positiv trening og dermed skjer det en gradvis endring :)

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Ja jeg skjønner det og synes det er kjempebra :) Skulle bare ønske alle unge var så fornuftige :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det det inntrykket jeg har av fuglehundmiljøet også og den filmen er jo helt grusom!

Er ett par eldre jakttyper som bor i nabolaget her som ikke akkurat behandler hundene sine veldig pent og man ser at hundene nesten faller sammen bare eieren ser på dem.

Men heldigvis kjenner jeg flere som bare driver positivt med fuglehundene sine.

Hun ene skrev vel en artikkel i ett fuglehund blad for ett år siden om positiv behandling av hund, og flere er med på mange treninger. Jeg vet også at de er flinke til å fortelle akkurat hva de mener om ting, så jeg håper virkelig det blir en forandring etterhvert.

Synes det er veldig bra at hun som har filmet videoen har lagt den ut da. Da får vi håpe at de som trente der får høre at dette ikke er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Det er heldigvis en endring i gang :) Yngre mennesker med andre holdninger får seg fuglehunder og sakte men sikkert blir det færre av de typiske gamle gubbene som trener etter prinsipper de lærte da de var unge, og som de har tviholdt ved. Jeg er ikke redd for å fysisk ta i hunden min jeg altså, men det er ikke første løsning og ikke under innlæring eller trening.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Vel.... jeg har en formening om at de yngre lærer av de mer erfarne så hva og hvordan de lærer er vel litt avhengig av miljøet de læres i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, ikke alle yngre er gjør miljøet bedre. Men det er faktisk en endring, det er mer snakk om positiv trening og mindre "det er bare å vise hvem som er sjefen (les: bank hunden). Det er ikke perfekt, men det er en endring.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...